Wie krijgt jouw stem op 12 september?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ik stem op 12 september op...

VVD
256 (23%)
PvdA
155 (14%)
PVV
195 (18%)
CDA
16 (1%)
SP
131 (12%)
D66
75 (7%)
GroenLinks
41 (3%)
CU
20 (1%)
SGP
7 (0%)
Partij voor de Dieren
57 (5%)
Piratenpartij
11 (1%)
Partij voor Mens en Spirit (MenS)
3 (0%)
Nederland Lokaal
1 (0%)
Libertarische Partij (LP)
Geen stemmen
Democratisch Politiek Keerpunt
2 (0%)
50Plus
4 (0%)
Liberaal Democratische Partij (LibDem)
1 (0%)
Anti Europa Partij
Geen stemmen
SOPN
3 (0%)
Partij van de Toekomst (PvdT)
3 (0%)
Ik beslis pas in het stemhokje
18 (1%)
Ik stem niet
43 (4%)
Ik stem blanco
16 (1%)
Anders, namelijk...
10 (0%)

Totaal aantal stemmen: 1068

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 15:42

Daar ben ik het WEL gedeeltelijk mee eens, evenals het probleem van de beroerde kwaliteit van hulpverlening.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 15:45

Skygirl schreef:
En hoeverre kan je spreken van zelf veroorzaakt dan? Ik ken iemand die op zijn 16e van een brug in ondiep water is gedoken en sindsdien is zijn onderlichaam verlamd..

Tja heeft hij zelf veroorzaakt..

Ik quote mezelf maar even. Zélfs als iemand het zelf heeft veroorzaakt hoeft die daar toch niet zijn/haar hele leven daarvoor te boeten? -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 15:45

Shadow0 schreef:
Rowdine schreef:
Daar is al eens een discussie over geweest op bokt ;)

En jouw standpunt was dacht ik dat het helemaal niet zo erg is als je van het paard afvalt, omdat dat nog mag. Omdat het niet jouw zaak was om na te denken over risico's. Niet omdat het minder eigen schuld zou zijn dan (bv) verslaving, maar vooral omdat jij het niet je positie vond om uit eigen beweging na te denken over je handelen en de gevolgen daarvan. Zoals je ook nu niet na wilt denken over de consequenties van jouw houding, en wat dat betekent voor mensen die geheel buiten hun schuld om niet dezelfde kansen hebben als jij.

Dat denk je dan verkeerd. Ik heb in dat topic gezegd altijd mijn verantwoordelijkheid te zullen nemen en derhalve ook meer ziektekosten te zullen betalen door m'n risicovolle sport. Dus wel goed lezen dan ;)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 15:48

Rowdine schreef:
Volgens mij ontstaat het lang niet altijd door een onderliggende oorzaak, of wil je nieuwsgierigheid ook zo noemen?

Mensen die uit nieuwsgierigheid iets proberen worden niet per definitie verslaafd. Je word verslaafd aan de vlucht uit de werkelijkheid die een middel bied. De oorzaak van het willen vluchten i.c.m. de verslavinggevoeligheid is de grotetrigger.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 15:48

gummie schreef:
Daar ben ik het WEL gedeeltelijk mee eens, evenals het probleem van de beroerde kwaliteit van hulpverlening.

De kwaliteit van de hulpverlening is niet beter geworden door de bezuinigingen. ;)

En hulpverlening is een groot woord. Er zijn zoveel verschillende soorten hulpverlening, de kwaliteit kan je niet op één hoop gooien.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 15:54

Electra63 schreef:
Wat vinden jullie van de benoeming van Kamp?

Ik begrijp dat niet dat is zon starre en ultra rechtse man, maar er is ook een lichtpuntje, omdat de koningin officieel niet meedoet heeft Donner ook niets in te brengen ondanks dat hij zichzelf wel in die baan gemanoeuvreerd heeft.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 16:22

sarabande schreef:
Electra63 schreef:
Wat vinden jullie van de benoeming van Kamp?

Ik begrijp dat niet dat is zon starre en ultra rechtse man, maar er is ook een lichtpuntje, omdat de koningin officieel niet meedoet heeft Donner ook niets in te brengen ondanks dat hij zichzelf wel in die baan gemanoeuvreerd heeft.

Ik heb ook helemaal niets met Kamp en Donner. Liever had ik gehad, dat er een gematigde VVD-er was aangesteld, één die minder ook in de sportlight heeft gestaan, de afgelopen 4 jaar. :D

Anoniem

Re: Wie krijgt jouw stem op 12 september?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 17:01

Welke functie heeft Donner nu dan? :?

Ik heb btw Piratenpartij gestemd uiteindelijk. Had ze wel een zeteltje gegund, maar helaas.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 17:02

De koningin ontvangt donderdagmiddag behalve Verbeet wel ook haar andere vaste adviseurs, Eerste Kamervoorzitter Fred de Graaf en vice-president van de Raad van State Piet Hein Donne

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 17:06

Electra63 schreef:
[
Ik heb ook helemaal niets met Kamp en Donner. Liever had ik gehad, dat er een gematigde VVD-er was aangesteld, één die minder ook in de sportlight heeft gestaan, de afgelopen 4 jaar. :D

Deze stond op een krantencommentaar..KAMP
Kan ik me wel in vinden

Citaat:
Met het aanwijzen van deze sloper van het sociaal stelsel geeft Mark Rutte in ieder geval duidelijk aan dat hij niet met de pvda wil samenwerken. Hij gokt er op dat hij net als twee jaar geleden de pvda de schuld kan geven van het niet tot stand komen van een paarsig kabinet om een excuus te hebben een minderheidsregering met het CDA te vormen. Nu zelfs de kunduzcoalitie geen meerderheid heeft zal dat helaas toch niet lukken. Nieuwe verkiezingen!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 19:21

Electra63 schreef:
Het gaat niet om of er een mogelijk is om af te kicken, maar de erkenning dat het ook een ziekte is en dus dat behandeling mogelijk moet zijn, net als voor een gebroken been. Door de bezuinigingen in de GGZ is dit nu minder mogelijk.

Eens. Voor GGZ moet nu je al een extra bijdrage betalen, en dat wordt nu alleen maar erger. Oneerlijk onderscheid tussen lichamelijke en mentale aandoeningen.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 20:16

Daar heb je inderdaad wel een sterk punt mee Heino, dat is inderdaad niet terecht.

Ik ben eigenlijk wel blij met de uitslag. Tuurlijk, liever had ik GroenLinks flink wat zien winnen ten op zichte van bijv. de PVV, maar een bijna gelijkwaardige links/rechts uitslag vind ik fantastisch :). Ik hoop dan ook echt dat PvdA en VVD samen aan de slag gaan, eventueel met GroenLinks & D66. Ik word een beetje moedeloos van alle mensen die roepen 'maar ze komen er toch nooit samen uit'. In feite strijdt iedereen voor hetzelfde einddoel, dan moeten ze toch ook beide genoeg water bij de wijn kunnen doen om daar te komen? Mijn vertrouwen in zowel Samsom als Rutte is eigenlijk groot genoeg om te denken dat het wel moet lukken, ik ga duimen voor PaarsPlus! :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 20:18

Sofy schreef:
In feite strijdt iedereen voor hetzelfde einddoel, dan moeten ze toch ook beide genoeg water bij de wijn kunnen doen om daar te komen?

Waarom denk je dat iedereen voor hetzelfde doel strijdt?

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 20:32

Omdat ik geloof dat iedereen uiteindelijk een situatie wil waarin de zieken verzorgd worden, de armen nog steeds voldoende geld hebben voor een dak boven hun hoofd en voedsel op tafel en de vrijheden zoals beschreven in de grondwet :).
De precieze invulling is misschien net iets anders (hoe komen we daar) maar uiteindelijk heeft in mijn ogen iedereen het beste met Nederland voor.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 20:42

Sofy schreef:
Omdat ik geloof dat iedereen uiteindelijk een situatie wil waarin de zieken verzorgd worden, de armen nog steeds voldoende geld hebben voor een dak boven hun hoofd en voedsel op tafel en de vrijheden zoals beschreven in de grondwet :).
De precieze invulling is misschien net iets anders (hoe komen we daar) maar uiteindelijk heeft in mijn ogen iedereen het beste met Nederland voor.

Dat vind ik nogal een aanname: waarom zou men dat willen? Welke basis heb je voor die aanname? Welke principiele reden is er dat er geen schaamteloze egoisten in de Kamer zouden zitten, die vooral uit zijn op eigenbelang (of het belang van een klein clubje intimi)? Waarom zouden mensen per se een situatie willen waarin zieken verzorgd worden, armen voldoende geld hebben voor een dak boven hun hoofd, etc? Lang niet iedereen vindt dat belangrijk, zeker niet voor mensen waar ze zich niet mee verbonden voelen.

Er zitten partijen in de Kamer die nadrukkelijk hele gedeelten van de grondwet verwerpen - openlijk.

De enige waarborg daarvoor is dat wij onze politici zouden moeten kiezen op hun intentie om werkelijk het land goed te besturen. Maar wij spreken onze politici daar maar nauwelijks op aan, dus waarom zouden we verwachten dat we politici krijgen die uit eigen beweging het beste met alle mensen voorhebben?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:14

ceasario schreef:
Electra63 schreef:
[

Deze stond op een krantencommentaar..KAMP
Kan ik me wel in vinden

Citaat:
Met het aanwijzen van deze sloper van het sociaal stelsel geeft Mark Rutte in ieder geval duidelijk aan dat hij niet met de pvda wil samenwerken. Hij gokt er op dat hij net als twee jaar geleden de pvda de schuld kan geven van het niet tot stand komen van een paarsig kabinet om een excuus te hebben een minderheidsregering met het CDA te vormen. Nu zelfs de kunduzcoalitie geen meerderheid heeft zal dat helaas toch niet lukken. Nieuwe verkiezingen!

Ik ben het zelden met jou eens, maar nu wel :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:28

Heino schreef:
[Eens. Voor GGZ moet nu je al een extra bijdrage betalen, en dat wordt nu alleen maar erger. Oneerlijk onderscheid tussen lichamelijke en mentale aandoeningen.

Die eigen bijdrage voor de GGZ is echt de achterdeur uit.. Wie dat ooit bedacht en doorgerekend heeft... De drempel naar hulp voor hulp is nog groter geworden aangezien veel mensen met ernstig psychische klachten geen enorm inkomen hebben..
De overlast die deze mensen veroorzaken kost niet alleen geld (politie wordt gebeld), geeft menseneen onveilig gevoel en kan uiteindelijk echt tot gevaarlijke situaties lijden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:29

fransje23 schreef:
Heino schreef:
[Eens. Voor GGZ moet nu je al een extra bijdrage betalen, en dat wordt nu alleen maar erger. Oneerlijk onderscheid tussen lichamelijke en mentale aandoeningen.

Die eigen bijdrage voor de GGZ is echt de achterdeur uit.. Wie dat ooit bedacht en doorgerekend heeft... De drempel naar hulp voor hulp is nog groter geworden aangezien veel mensen met ernstig psychische klachten geen enorm inkomen hebben..
De overlast die deze mensen veroorzaken kost niet alleen geld (politie wordt gebeld), geeft menseneen onveilig gevoel en kan uiteindelijk echt tot gevaarlijke situaties lijden.

De PVV ;)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:44

Electra63 schreef:
De PVV ;)

Goh, dat had ik kunnen bedenken... :o
Ze zijn vergeten die extra kosten voor politie en de buurtoverlast mee door te rekenen.. maar ze vergeten wel vaker dingen door te rekenen bij de PVV.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:47

fransje23 schreef:
Electra63 schreef:
De PVV ;)

Goh, dat had ik kunnen bedenken... :o
Ze zijn vergeten die extra kosten voor politie en de buurtoverlast mee door te rekenen.. maar ze vergeten wel vaker dingen door te rekenen bij de PVV.

En het stond natuurlijk haaks op de prioriteiten van de PVV: veiligheid en meer handen aan het bed, of ..... alleen meer handen aan het bed voor de somatische zieken ;)

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 22:10

Misschien heb je wel gelijk shadow en ben ik te optimistisch. Ik kan het iig niet staven met cijfertjes ;), maar ik denk dat de meeste politici toch in eerste instantie de politiek in zijn gegaan met het idee dat zij Nederland zouden kunnen verbeteren. Politieke partijen screenen hun partijleden ook, dus daarmee hoop ik dat de grootste egoisten de kamer nooit bereiken. Maar het is inderdaad wel mogelijk dat zo iemand in de kamer komt (en in mijn ogen is Wilders zo iemand, maar daar kan ik het mis mee hebben, misschien gelooft hij echt dat wat hij verkondigt het beste voor Nederland zou zijn).
Uiteindelijk komt het neer op een stuk optimisme/positieve wereldvisie van mijn kant, ik vind het moeilijk me voor te stellen dat iemand een situatie zou kunnen nastreven die afwijkt van mijn geschetste 'zieken worden verzorgd, armen hebben een dak en voedsel'.

De grondwet is inderdaad wel een lastige en daarin een uitzondering, vanwege bepaalde bepalingen die niet stroken met sommige stormingen van het christelijk geloof. Maar de grote lijnen van de grondwet zal geen enkele partij willen veranderen denk ik, die situatie bedoelde ik meer. Dus bijv. het idee dat iedereen gelijk is wil iedere partij zo houden, maar sommige partijen willen daar wel een eigen invulling aan geven (SGP: dat betekent niet dat iedereen hetzelfde mag doen, vrouwen hebben een andere rol dan mannen).
Sommige zaken in de grondwet staan ook automatisch op gespannen voet met elkaar (discriminatie vs vrijheid van meningsuiting bijvoorbeeld) dus dan zal de invulling van hoe je die verhoudingen oplost ook verschillen per partij. Dat betekent niet dat als een partij ervoor pleit de ene vrijheid in te perken (SP: geen peilingen meer in de 2 weken voor de verkiezingen) dat ze dat grondrecht dan zomaar willen afschaffen of niet belangrijk vinden.

sarov

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 22:22

ceasario schreef:
Ik kreeg zojuist een rekenig van CZ eigen bijdrage 147,-

Ik keek eens in mijn dossier..
en zie huisarts 13,97 elk kwartaal..
zo ook voor mijn vrouw..13,97
Dus dat is 8 x 13,97 = € 111,76

Wat blijkt nu bij navraag ..onze huisarts krijgt elk kwartaal 13,97 per patient..
Maar wordt bij ons niet in rek. gebracht.. maar is een support voor de huisarts..om zijn praktijk overeind te houden..
Nu ik zei, geef hem dat maar niet meer want hij is er toch maar 4 keer per week en zal het dan niet nodig hebben..
Dan komt hij misschien 5 keer per week weer op zijn praktijk..

Waarschijnlijk stemt hij VVD.

Je huisarts krijgt ook maar 9 euro wanneer je bij hem op consult komt... is toch geen verhouding met het consult van de dierenarts??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 22:45

Ik loop zelf bij een instelling voor GGZ en heb totaal geen moeite met de eigen bijdrage. Veel GGZ-cliënten ontvangen langdurig therapie/begeleiding en de kosten hiervan lopen flink op. Ik vind het helemaal niet erg om hiervan een gedeelte te betalen, ben al lang dankbaar dat de rest van de hulp die ik krijg vergoed wordt onder de basisverzekering!
(Dit itt de tandarts, echt belachelijk dat tandheelkundige zorg niet onder de basisverzekering valt.)

Wel denk ik dat de invulling hiervan anders kan. Voor de minder rijke inwoner is de eigen bijdrage een extra drempel voor het zoeken van hulp bij psychische problemen (wat vaak al moeilijk genoeg is). Wanneer die groep omwille van de eigen bijdrage geen hulp zoekt, kan dat inderdaad gevaarlijke situaties opleveren. Wanneer de jaarlijkse bijdrage zou worden omgezet naar bijvoorbeeld een abonnementsvorm (17 euro per maand bijvoorbeeld, dan betaal je ook niet meer voor een heel jaar als je pas in september begint of maar een paar maandjes bij een GGZ-instelling loopt), zou ik dat een verbetering vinden.

Maar met de eigen bijdrage an sich heb ik dus geen problemen. Voor bijvoorbeeld de fysiotherapeut betaal ik (via mijn aanvullende verzekering) ook meer, omdat ik het toch wel prettig vind daar terecht te kunnen als ik weer eens van mijn paard gevallen ben ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 11:15

Sofy schreef:
Misschien heb je wel gelijk shadow en ben ik te optimistisch. Ik kan het iig niet staven met cijfertjes ;), maar ik denk dat de meeste politici toch in eerste instantie de politiek in zijn gegaan met het idee dat zij Nederland zouden kunnen verbeteren.

Ja, dat weet ik niet precies, ik denk dat veel mensen wel beginnen met bepaalde overtuigingen. Hoewel, zelfs dan is het helemaal niet gezegd dat die overtuigingen zijn dat iedereen in Nederland het recht heeft op zorg en een dak boven z'n hoofd. Dat hoeft simpelweg niet. Er zijn mensen genoeg die echt van mening zijn dat ze niet hoeven te zorgen voor anderen - en dat is een egoistisch maar volkomen legitiem standpunt. Politici zijn daar ongetwijfeld geen uitzondering op. (Kijk naar de geschiedenis bovendien. Mensen zijn uiterst goed in het heel redelijk en aardig en vriendelijk zijn voor hun eigen mensen, maar ronduit barbaars voor de groep die ze niet tot 'eigen' rekenen. Het is helemaal niet gezegd dat iemand in de politiek alle Nederlanders tot 'eigen' rekent.)

Maar zelfs als je begint met idealen, dan gebeuren er bijna altijd in de loop van je leven en carriere dingen die maken dat je afdrijft van je idealen, en steeds meer meegezogen wordt in het spel. Dat is iets dat je overal ziet, het zijn ook bekende psychologische fenomenen, denk aan het begrip groupthink. Maar denk ook aan artsen die in machtspelletjes verstrikt raken, ten koste van hun patienten, aan Wim Kok die eerst vakbondsman was maar later voor veel geld meestemde in schaamteloze salarisverhogingen voor commissarissen. Je ziet het bij Raden van Bestuur, Raden van Toezicht, hogere managementfuncties in het bedrijfsleven: zolang eigenbelang en belang van de organisatie min of meer gelijk op gaan, kan het allemaal wel goed gaan. Maar als die twee duidelijk conflicteren, dan kiest lang niet iedereen voor het algemeen belang. Ook politici niet.

Dat zijn ook juist redenen waarom de democratie zo belangrijk is, waarom we als volk voortdurend moeten kijken wat er eigenlijk met onze stem gebeurt. Het is niet alleen een motie van vertrouwen en een keuze voor een richting, maar we moeten ook blijven eisen dat politici rekenschap af blijven leggen voor wat ze doen. Vertrouwen dat anderen dat wel voor ons regelen... dat gaat gewoon heel vaak mis.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 11:19

Nouks schreef:
Wanneer de jaarlijkse bijdrage zou worden omgezet naar bijvoorbeeld een abonnementsvorm (17 euro per maand bijvoorbeeld, dan betaal je ook niet meer voor een heel jaar als je pas in september begint of maar een paar maandjes bij een GGZ-instelling loopt), zou ik dat een verbetering vinden.

Als je het niet kunt betalen maakt het niet zo heel veel uit. 17 euro per maand kan niet iedereen missen.