Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 12:29

Tip misschien voor mensen. Op de markt bijvoorbeeld aan het einde van de dag kan je groente vaak zeer goedkoop kopen. Sla dan in en snij alles thuis gelijk in stukjes en dan in bakjes in de vriezer :) dan kun je pakken wanneer je het nodig hebt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 12:33

Ook een goede tip :j
Sowieso schijnen sommige marktkramen heel goedkoop te zijn. Die van ons helaas niet, die is vaak duurder dan de Lidl :=

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 12:40

Onze groenteboer is ook goedkoper dan de supermarkt, dus daar haal ik de verse groente zoals andijvie en witlof. Doperwten, snijbonen e.d. haal ik ingevroren. Net zo gezond en veel langer houdbaar.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 12:45

Vleesvervangers kun je ook prima zelf maken.
Daar bestaan heel wat makkelijke recepten voor.
Ik hou van de champion/courgette burger :9
Maar ook dingen als Falafel is niet moeilijk.

Ik haalde vroeger kleine scholletjes op de markt in Rotterdam. Te klein voor de winkels (buiten de norm) maar net zo lekker en erg goedkoop.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 13:00

to good to go gebruiken wij hier ook voor brood. Ideaal.
Pakjes en zakjes zelden tot nooit.
Te duur en teveel zooi.

Wij eten wel vlees, maar als ik een recept volg altijd minder dan het recept.
Groente daarentegen weer juist meer.

Ik eet vaak koolhydraat beperkt dus geen rijst of pasta en dan juist extra groente en dat maakt het ook weer extra duur.
Want een pak rijst of macaroni kost weer geen drol.

De markt is hier niet meer...dan moet ik 15 km verderop, dan is het voordeel ook weer weg.

Die 35 euro vind ik echt enorm knap met 2, dat halen wij echt niet.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-22 13:03

Ik pin elke week €40 voor de boodschappen. Dat red ik de ene week wél, de andere week soms niet.

Nu komt het regelmatig voor dat ik geen zin heb in koken, dus dan wordt het een boterham. Dat scheelt behoorlijk in de kosten ook trouwens.

Maar probeer toch redelijk gezond te eten en ik eet vrij veel vlees. Dat probeer ik altijd in de aanbieding te kopen.

Geld wat ik overhoudt, stop ik in een ander vakje in m'n portemonnee en als ik eens wat tekort kom, dan haal ik het daar uit.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 13:26

Cer schreef:
Marcella schreef:
Heb op balkon ook bakken staan. Een is wildgroei kruiden en andere wildgroei sla, salie, bieslook en wortels.

2 speciekuip met 5 van de bodem gaatjes geboord en onderin hydro korrels. Kan namelijk bloedheet zijn op mijn balkon. Daarom ook gedacht om 2 abrikozen patio bomen op balkon te doen, maar verder dan denken nog niet gekomen.

bomen? Hoe groot is jouw balkon ?? :D

Redelijk, maar eigenlijk ook de reden waarom nog niet. Heb nu al een witte en rode aalbes (in pot) op het balkon staan waar ik wat voor moet verzinnen dat het veilig is voor de katten is, want anders vreten de halsband parkieten de bessen op voor ik kan. Aan de andere kant heb nu op de moestuin 2 oude rode aalbessen staan die het niet geweldig doen. Dus misschien dat ik die eruit gooi in het najaar en die 2 van het balkon verhuis naar de moestuin.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 13:43

vlees is duur? juist niet toch?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 13:45

Spenk schreef:
Tip misschien voor mensen. Op de markt bijvoorbeeld aan het einde van de dag kan je groente vaak zeer goedkoop kopen. Sla dan in en snij alles thuis gelijk in stukjes en dan in bakjes in de vriezer :) dan kun je pakken wanneer je het nodig hebt.

Als aanvulling op deze, gisteren zag ik bij de Hema (filiaal in Vlaardingen) ook een reclamebord waar zoiets op stond, dat je aan het eind van de dag korting krijgt op de verse producten. Ik weet alleen niet meer wat voor tijden daarbij stonden, en het zal alleen handig zijn als je toevallig zo'n filiaal met verse producten in de buurt hebt, maar wie weet kan iemand er wat mee :)

Weet niet of het helemaal on topic is, maar zijn hier mensen die een douche timer hebben, of eentje kunnen aanraden? ik heb zitten googlen voor eentje maar sommige vind ik er zo goedkoop uit zien dat ik mij af vraag of ze niet na de 1e douchebeurt kapot zijn :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 14:06

Kinke schreef:

Wel. Vlees is heel duur. Ik eet alleen vlees van de slager dus dan ben je helemaal de klos. Ben zo 30 euro bij de slager kwijt als ik ga.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 14:14

DuoPenotti schreef:
to good to go gebruiken wij hier ook voor brood. Ideaal.
Pakjes en zakjes zelden tot nooit.
Te duur en teveel zooi.

Wij eten wel vlees, maar als ik een recept volg altijd minder dan het recept.
Groente daarentegen weer juist meer.

Ik eet vaak koolhydraat beperkt dus geen rijst of pasta en dan juist extra groente en dat maakt het ook weer extra duur.
Want een pak rijst of macaroni kost weer geen drol.

De markt is hier niet meer...dan moet ik 15 km verderop, dan is het voordeel ook weer weg.

Die 35 euro vind ik echt enorm knap met 2, dat halen wij echt niet.

Misschien gewoon spelt pasta kopen, iets duurder maar vult beter.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 15:03

Spelt is ook niet koolydraatarm.
En alle pasta in huis is al volkoren. Nooit witte meuk.

Ja kinke ben ook verward, volgens vegans is vlees spotgoedkoop.
Maar hier is het ineens heel duur.
Wat is het nu? :)
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 14-04-22 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 15:05

Kinke schreef:

Vlees wordt duurder. Maar het is niet duur, het was altijd heel goedkoop. Een halve kilo kip voor 3 euro slaat nergens op.

Dus ten opzichte van wat we gewend zijn, is vlees duur nu.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 14-04-22 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 15:05

Vegans gaan denk ik uit van (dure) vleesvervangers en daar tegenover kiloknallers in de supermarkten.
Als je het zo bekijkt dan wel natuurlijk.

Ga je uit van een eerlijk goed stukje vlees, dan waarschijnlijk eerder niet.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 15:10

_San87_ schreef:
Kinke schreef:

Vlees wordt duurder. Maar het is niet duur, het was altijd heel goedkoop. Een halve kilo kip voor 3 euro slaat nergens op.

Kip is het meest gegeten stukje vlees. Dus best logisch dat het goedkoop is

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 15:30

Wat betreft goedkoop en duur.. Een bloemkool van anderhalve kilo kost 1,50.. een kilo goede aardappelen heb je voor een euro.
Een kilo vlees kost een heel stuk meer. In dat opzicht snap ik dat mensen het duur vinden.
Maar vlees is spotgoedkoop als je kijkt naar de productiekosten. Het kost enorm veel geld en voer en water om een dier op te fokken en gezond te houden. Wil je het ook nog gelukkig houden ben je nog meer geld kwijt. Dan komt het vervoer, slacht, inpakken weer vervoeren, wat zo veel meer werk is dan bij een bloemkool die je van het veld haalt en bij de veiling aflevert..
Dát is de reden dat vlees eigenlijk te goedkoop is.
Een kip voor een paar euro, dat kan toch eigenlijk niet? Hoe kun je zo’n dier een half jaar voeren, van goede zorg voorzien, een goed leven geven, en dan ook nog winst erop maken, niet alleen bij de boer maar ook het vervoersbedrijf en de slager en de fabriek waar het wordt verpakt én de supermarkt..

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 15:49

Telpeva schreef:
Spenk schreef:

Als aanvulling op deze, gisteren zag ik bij de Hema (filiaal in Vlaardingen) ook een reclamebord waar zoiets op stond, dat je aan het eind van de dag korting krijgt op de verse producten. Ik weet alleen niet meer wat voor tijden daarbij stonden, en het zal alleen handig zijn als je toevallig zo'n filiaal met verse producten in de buurt hebt, maar wie weet kan iemand er wat mee :)

Weet niet of het helemaal on topic is, maar zijn hier mensen die een douche timer hebben, of eentje kunnen aanraden? ik heb zitten googlen voor eentje maar sommige vind ik er zo goedkoop uit zien dat ik mij af vraag of ze niet na de 1e douchebeurt kapot zijn :)

Wij gebruiken gewoon een simpele kookwekker, instellen op x minuten, wekker gaat af en klaar met douchen. Aangezien de wekker op de wastafel staat hoeft ie ook niet perse waterdicht te zijn.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 15:58

Suzanne F. schreef:
Kinke schreef:

Wel. Vlees is heel duur. Ik eet alleen vlees van de slager dus dan ben je helemaal de klos. Ben zo 30 euro bij de slager kwijt als ik ga.

Voordeel is dan wel weer dat je minder nodig hebt, want niet volgespoten met water enzo en daardoor blijft er effectief meer over.
En er zit zoveel meer smaak aan, dat verdient zich wat mij betreft daar ook in terug. Wij eten als we vlees eten meestal niet meer dan 75-85 gram pp. Maar dan dus wel van goed vlees, van een goede slager.

Overigens gaan wij het bij lange na niet redden met 40 euro boodschappen per week voor 2 personen, maar we kunnen het ook missen, dus dan is dat voor ons geen probleem.

Er zijn alsnog wel dingen die ik eigenlijk uitsluitend in de aanbieding probeer te kopen, zoals wasmiddel, koffie (we zijn nogal fan van een bepaald merk bonen en die heeft de Makro gelukkig met enige regelmaat in de aanbieding), tandpasta, douchegel, vaatwasblokjes.

Maar bv brood echt uitsluitend bij de bakker vandaan en gewoon een specifieke soort, 2x per week een heel volkoren. Brood uit de supermarkt vind ik echt niet lekker.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 16:16

purny schreef:
_San87_ schreef:

Kip is het meest gegeten stukje vlees. Dus best logisch dat het goedkoop is

Of het meest „mishandelde stukje vlees“. In het geval van vraag en aanbod voor vlees betekend dat domweg meer dieren op minder centimeter.

(Nee ik ben geen vegatarier maar probeer wel vooral vlees te kopen waarvan ik de herkomst ken)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 17:23

Zoals al gezegd, vlees is per gram duur vergeleken met groente. Maar ook broodbeleg bijvoorbeeld, vlees is dan duurder als bijvoorbeeld een pot pindakaas, sandwichespread en noem maar op. Daarmee doe je langer als met een pakje worst. Voor mij is vlees dus wel altijd duur geweest, niet alleen nu.

De keren dat ik wel vlees eet heb ik ook her geld niet voor de slager oid. Helaas, want ik zou wel betere keuzes willen maken. Maar vleesvervangers vond ik vaak niet zo lekker of veel te duur. (Maar goed, ik eet misschien 1 of 2 keer in de 2 weken vlees := ) Vroeger iets vaker, maar vind het meeste niet zo lekker en vaker past niet in het budget. Gelukkig lust ik geen kip, dus koop ook nooit plofkip.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 17:29

Suzanne F. schreef:

Iets zegt mij dat we onze vleespakketten (Blonde d'Acquitaine) duurder moeten maken. 10 kilo/100 euro :D

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 17:36

31,50 voor een kilo biologische kipfilet of 13,50 voor een kilo biologisch rundergehakt.
Dat is de vleessoort die wij het meeste eten, ja sorry dat vind ik te veel.
Had ik geld in overvloed zou ik het wel kopen...dat weer wel.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 17:44

Kinke, kunnen wij misschien een keer contact leggen. Niet dat wij veel vlees eten. Ruimte maken in de vrieskist moet kunnen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 18:05

Kinke schreef:
Suzanne F. schreef:

Iets zegt mij dat we onze vleespakketten (Blonde d'Acquitaine) duurder moeten maken. 10 kilo/100 euro :D

Dat is niet duur!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 18:12

dat vind ik ook Bigone. Maar...je hebt geen keus in welke delen je wilt, de hele koe wordt verdeeld over de pakketten. Nikkel, ik zit niet echt in jouw buurt volgens mij :) We hebben geen constante aanvoer, we slachten als een koe nog jong is en gust is gebleven