steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 11:18

Het plan wat was aangedragen van de boeren was blijkbaar niet voldoende. Dan kan het nog wel praktisch zijn: als het niet genoeg is, is het niet genoeg. Beetje kinderachtig om te roepen van 'zie je wel wij hebben iets gedaan!', beter gaan ze gewoon verder in overleg. In je stukje staat dat de minister 'de deur had dichtgegooid': hoe weet je dat? Is dat puur op dat het plan is afgewezen?

En waarom genoegen nemen met 38% als het ook gewoon minder kan én moet? Als het milieu erdoor aangetast wordt?

@Lindor92: dat je de gevolgen niet snapt wil niet zeggen dat ze niet ernstig zijn of niet bestaan.

Citaat:
Stikstof leidt tot verzuring en vermesting van een gebied:
• Vermesting zorgt ervoor dat een beperkt aantal planten­ soorten zo sterk toeneemt, dat andere plantensoorten erdoor verdwijnen.
• Door verzuring verliest de bodem belangrijke mineralen en kunnen giftige metalen vrijkomen, wat bepaalde plantensoorten op zo’n manier aantast dat deze verdwijnen. Doordat de leefomgeving en het voedsel van bepaalde diersoorten verandert, leidt dit weer tot een afname in verscheidenheid aan diersoorten.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 11:31

waarom geen genoegen nemen met 38% voor de uitstoot van de primaire sector? De sector die in de eerste levensbehoefte van de mensen voorziet, namelijk voedsel!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 13:39

Ik zie de grote tegenstellingen en heftige emoties in dit debat en heb het daar oprecht heel moeilijk mee.

Het refereren aan de hongerwinter vind ik niet eens zo gek, omdat het naar mijn idee weergeeft waar deze discussie in de kern om draait: hoe om te gaan met deze erfenis uit het verleden? "Nooit meer oorlog en nooit meer honger" was een motto dat perfect te begrijpen was vanuit de tijdsgeest en dat in zekere zin natuurlijk nog steeds actueel is. De boeren hebben dit motto overgenomen en ze verdienen een groot compliment daarvoor. Ondanks dat het ze vaak niet gemakkelijk gemaakt is hebben ze een prestatie van wereldformaat geleverd. Ik vind dat dat niet vaak genoeg gezegd wordt. Los van wat je verder ook vindt van intensivering en schaalvergroting kun je naar mijn mening niet anders dan heel veel respect hebben voor wat de Nederlandse boer heeft neergezet. Ik ben trots op onze boeren.

Ik zou willen dat het ons niets anders dan blijdschap zou geven. Maar daar moet ik ook eerlijk in zijn, dat is niet zo. De geweldige productie en efficiëntie kent een keerzijde. We produceren in bulk voor een wereldmarkt die zo kapot gesubsidieerd is dat we ons kunnen afvragen wie we hier nu eigenlijk de grootste dienst mee bewijzen. De boeren zelf profiteren te weinig en dan denk ik niet alleen aan de Nederlandse boeren, maar ook aan boeren uit andere landen die buitenspel gezet worden, terwijl die landen het eigenlijk harder nodig hebben. Ook zelf betalen we een hoge prijs. Het landschap is niet zo mooi meer als het was. Van boven lijkt het groen, maar van dichtbij lijkt het steeds meer op een woestijn. Het gaat niet goed met het bodemleven, het aantal insecten daalt schrikbarend en ook veel andere diersoorten zoals bijna alle soorten vogels nemen snel in aantal af. Sommige soorten zijn al verdwenen en als het zo doorgaat kunnen we al heel snel van nog veel meer soorten afscheid nemen. Wie nog niet ongerust is zou dat naar mijn mening nu echt wel eens mogen worden. Dit gaat niet goed.

Daarom zou ik zo graag zien dat we allemaal zouden proberen om even los te komen van alle emoties, zodat we het kunnen hebben over in wat voor land we eigenlijk willen leven. Hoe willen we dat het eruitziet, nu, maar ook over 20, 50 of 100 jaar? Wat hebben we nodig om prettig te kunnen leven? Wat maakt ons gelukkig? Het spreekt voor zich dat we die vragen niet allemaal op dezelfde manier beantwoorden, maar dat hoeft ook niet. Ik denk dat het mogelijk is tot een totaalbeeld te komen waar (bijna) iedereen een plekje voor zichzelf ziet. Misschien meer dan nu het geval is. Pas als we weten wat we willen kunnen we het hebben over hoe we dat kunnen bereiken. Zodat de landbouw en iedere boer voor zich tot een nieuw motto kan komen. Die veranderingen moeten niet opgelegd worden, wel aangemoedigd en ondersteund, ook met geld. Dat wordt heel ingewikkeld. Daarom is dat gezamenlijke toekomstbeeld ook zo belangrijk. Ik vind dat elke boer die wil blijven boeren moet kunnen boeren op een manier die bij hem of haar past, maar graag op zo'n manier dat het totaalplaatje wel binnen het toekomstbeeld past. Ik denk echt dat dat kan. Van oudsher waren boeren niet alleen voedselproducenten maar ook landschapsbeheerders. Ik denk zelf dat het heel goed zou zijn als de boeren die dat willen zich daar weer meer op gaan richten. Tegen een passende beloning uiteraard. Na alle koerswijzigingen waar de boeren mee te maken hebben gehad zie ik het als onze morele verplichting om iets te doen aan de schuldenproblematiek. Waar deze hele discussie ons ook brengt, het zou moeten eindigen met levensvatbare en toekomstbestendige bedrijven. Daar moeten we voor staan en dat vertrouwen moeten we de boeren ook geven.

Ik vind het heel sterk van de boeren dat ze zelf met voorstellen komen. Het zou naar mijn idee nog veel sterker zijn als ze zelf deze maatschappelijke discussie zouden aanzwengelen. Geen symptoombestrijding meer, maar gewoon de vraag op tafel leggen: "Wat willen jullie nou eigenlijk van ons?" Ik snap dat daar veel lef voor nodig is, maar volgens mij zit dat wel goed.

Of het ervan komt weet ik niet, maar een mens mag dromen. Dit is mijn droom en ik kon het niet laten die hier te delen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 13:42

Mooi stukje Goeroe :j

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 13:51

juval schreef:
waarom geen genoegen nemen met 38% voor de uitstoot van de primaire sector? De sector die in de eerste levensbehoefte van de mensen voorziet, namelijk voedsel!

Dat geldt natuurlijk voor meer sectoren ;), we zijn allemaal een radartje in het geheel.

Ik vraag me af, waarom de boeren het land zo moeten ontregelen?
De zorg, maar ook het onderwijs hebben gestaakt en acties gevoerd, maar die hebben zich wel normaal gedragen, zeker het zorgpersoneel.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 13:55

En wat is het zorgpersoneel daar mee opgeschoten? Hebben ze nu een nieuwe cao?
De stakingen in het onderwijs zijn ook nog niet voorbij en zullen ook harder worden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 14:16

juval schreef:
En wat is het zorgpersoneel daar mee opgeschoten? Hebben ze nu een nieuwe cao?
De stakingen in het onderwijs zijn ook nog niet voorbij en zullen ook harder worden.

Omdat zorgpersoneel rekening houdt met de patiënten. ;) Ik denk niet dat men het zal waarderen als patienten niet geholpen worden of letterlijk zieker worden of zelfs dood gaan :D

Het ging mij vooral om de uitspraak: eerste levensbehoefte, Wij zijn allemaal een onderdeel van de maatschappij. ;)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 14:28

juval schreef:
van FB geplukt.

Citaat:
Nederland aan Nederlands voedsel!'

Beste Nederlandse consument,

Inmiddels weet heel Nederland van de op hand zijnde blokkadeactie.
"Er zal een wonder moeten gebeuren wil de actie niet doorgaan" aldus woordvoerder Jeroen van Maanen van Farmers Defence Force.

Minister Schouten heeft het stikstofplan van Het Landbouw Collectief afgewezen.
Een plan, opgesteld met nuchter boerenverstand dat praktisch, nuttig én betaalbaar was. Drie zaken die de minister zelf tot dan niet had weten te verenigen in haar Ideeën.

De minister bekritiseert de op handen zijnde blokkeeractie. Schouten: "Jammer dat ze hiermee naar buiten treden terwijl we nog in overleg zijn."
Nee minister Schouten! U had de deur allang dichtgegooid voor verder overleg! Jammer dat u onze sector even de maat denkt te kunnen nemen middels een leugen.

Ondertussen proberen opruiende toetsenbordridders de burger te bewegen om de boeren hun rug toe te keren. Luidkeels verkondigen zij hun ongenoegen dat men aan hun overdaad aan weelde komt; het spotgoedkoop de winkelkar vol gooien.

Door heel Nederland verspreid zijn er echter vele boerenwinkels alwaar men verse en eerlijke producten kan kopen voor een faire prijs. Nederlandse producten zonder vage toevoegingen en andere E nummers.
Ook ontvangen de ambachtelijke slager, groenteboer en de kruidenier u graag in hun winkel om daar van hun eerste kwaliteit Nederlandse producten te proeven.

U begrijpt: de opruiende criticasters denken alleen maar aan hun eigen overvolle spotgoedkope winkelkar die op losse schroeven lijkt te komen staan.
Dat er een goed - zeg maar gerust beter - alternatief is trekt hen waarschijnlijk te ver uit hun gemakszone.

Beste consument,

De kerstdagen zijn vaak ook dagen van bezinning. Misschien ook wel om eens na te denken of goed en eerlijk voedsel een vanzelfsprekendheid is. En of het een vanzelfsprekendheid mag zijn.
Wat de Nederlandse boeren betreft wel! Wij werken 365 dagen in het jaar aan kwalitatief uitmuntend voedsel. Voor u!
Helaas denkt uw regering hier anders over. Die wil u opzadelen met dubieus voedsel uit Verweggistan. En dat ten koste van het eerlijk Nederlands product.
Uw regering is niet geïnteresseerd in uw gezondheid en welbevinden. Die denkt alleen maar aan geld.

Daarom; koop uw kerstdiner straks eens bij de boerderijwinkel. Ga naar de groenteboer en ambachtelijke slager. Ga Nederlands deze kerstdagen!

Wedden dat u straks zegt: "ik heb nog nooit zo heerlijk gegeten!"

Daarom; Nederland aan Nederlands voedsel!

Prachtig maar nog mooier als het ook helemaal zou kloppen.

Ook in bewerkte producten van boerderijwinkels zitten E-nummer. Denk aan stremsel in kaas.

Ook bij de groenteboer en slager zal je niet-Nederlandse producten vinden.

Daarbij is de agrarische sector afhankelijk van de export. Dat wordt even niet genoemd.
Geen export meer zal pas een sanering zijn.
Dat neemt niet weg dat ik ook vindt dat de eerste keuze voor Europese producten moet zijn.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 14:31

In elk product zitten E-nummers :') zelfs zuurstof heeft E-nummers (e948)

Maar ik snap het doel van het bericht wel, of ik achter de actie sta is iets anders

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 14:38

Ik snap het probleem niet van deze eventuele actie. Er wordt meer dan genoeg zooi geïmporteerd, de supermarkten liggen er vol mee, dus men gaat echt niet verhongeren. En degenen die naar een boerderij winkel gaan kunnen gelijk wennen aan wat eerlijke prijzen zijn.
Het probleem is dat onze regering gaat voor cijfertjes op papier die alleen betrekking hebben op Nederland. Dat er veel meer geïmporteerd gaat worden uit landen waar de productie vele malen minder efficiënt is, waar nauwelijks tot geen controle is op gebruik van medicijnen etc telt niet mee voor de cijfertjes. Nogmaals, het gaat dus helemaal niet om het milieu maar om een mooi plaatje op papier

R_oo_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 14:53

Kinke schreef:
Ik snap het probleem niet van deze eventuele actie. Er wordt meer dan genoeg zooi geïmporteerd, de supermarkten liggen er vol mee, dus men gaat echt niet verhongeren. En degenen die naar een boerderij winkel gaan kunnen gelijk wennen aan wat eerlijke prijzen zijn.
Het probleem is dat onze regering gaat voor cijfertjes op papier die alleen betrekking hebben op Nederland. Dat er veel meer geïmporteerd gaat worden uit landen waar de productie vele malen minder efficiënt is, waar nauwelijks tot geen controle is op gebruik van medicijnen etc telt niet mee voor de cijfertjes. Nogmaals, het gaat dus helemaal niet om het milieu maar om een mooi plaatje op papier

Dit dus ! Helemaal mee eens .

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 15:29

Kinke schreef:

Eh, als je distributiecentra blokkeert zijn er ook geen buitenlandse producten maar helemaal geen producten,zelfs geen pak wc-papier.

Denk ook dat boerderijwinkels dat helemaal niet aan kunnen op dit moment.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 15:31

Je mist het punt, men gaat echt niet verhongeren. Als je bang bent voor zo'n actie kun je nu al dingen inslaan. En voor de boerderij winkels geldt dan gewoon, op = op. Niks aan te doen

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 16:26

Kinke schreef:
Je mist het punt, men gaat echt niet verhongeren. Als je bang bent voor zo'n actie kun je nu al dingen inslaan. En voor de boerderij winkels geldt dan gewoon, op = op. Niks aan te doen

Ik mis vooral het nut van de actie.
Ludiek is het in ieder geval niet.

Verhongeren zullen we niet zo snel daar maak ik mij ook niet druk om.

Zelf vermijd ik altijd supermarkten vlak voor kerst omdat het dan een soort van oorlogsgebied is.
Met nog legere schappen is het dat zeker!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 17:00

IMANDRA schreef:
Mooi stukje Goeroe :j

Dankjewel. Ik vermoei vast wel vaker mensen met lange verhalen, maar dan ben ik als niemand reageert toch blij dat ik het in elk geval kwijt ben. Nu moet ik bekennen dat ik het toch jammer vind dat niemand er verder op ingaat.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 17:49

Wat eerlijke prijzen betreft: ik kom weleens bij een boerenwinkel (zelfs in het westen heb je die :D ) en ik vind die prijzen helemaal niet duur. Vaak goedkoper dan bij mijn groentewinkel of supermarkt in de stad.
Het assortiment is echter vaak niet zo groot, dan moet je echt seizoensgroenten- en fruit eten. Eigenlijk net als in mijn jeugd. ;)

Windbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 09:54

juval schreef:

Ja dat las ik ook op spandoeken op tractors langs de A1. ‘Wij voeden u’. Ofzo.

Ik rij veel door Nederland en ik zie toch vooral heel veel lege weilanden. ‘s Zomers staan er koeien in. That’s it. Vaak niet eens ene randje veldbloemen voor de vogels en insecten. Gewoon leeg grasland.
Hoezo voedselproductie?

Zuivel, kaas en rundvlees. Dat is maar een klein stukje van ons voedselpalet. Steeds minder mensen eten dat dagelijks. Juist vlees (en zuivel in mindere mate) wordt al járen actief ontmoedigd door wetenschap en voedingscentra. Het is niet het meest noodzakelijke of gezonde voedsel. Én slecht voor het milieu!
Hebben de protestboeren dit allemaal gemist?

Is dat voedselproductie? Of die megastallen varkens waarvan 80% geëxporteerd wordt? Hebben de protestboeren trends gemist over minder vlees, meer groenten, minder milieuvervuiling?

Veel consumenten rijden om voor de landwinkel of bioboerderij die echte seizoensgroenten verkoopt en iets meer biedt dan kipfilet en broccoli uit de koeling. Tegen hoge prijzen. Ze draaien wel. Hebben de protestboeren dit gemist?

Mijn oom had 40 jaar geleden een melkveebedrijf. Toen was al duidelijk dat het geen toekomst had en de slimmeriken hebben toen al een camping, paardenpension en weet ik wat erbij gemaakt. Mijn oom is naar Canada gegaan. Zijn zoon heeft het niet overgenomen. Geen toekomst.

Dit is allemaal niets nieuws. Boeren die 30-20-10 jaar geleden zijn begonnen met boeren in de veehouderij zijn dat met de kop ik het zand gaan doen. Bewust naïef noem ik het. De wereld verandert, en dat is niet sinds gisteren. Ik vraag me echt af wat een veehouder gedacht heeft toen hij 10 jaar geleden de boerderij overnam. Het was toen al expliciet duidelijk dat het nergens heen zou gaan. En dan nu protesteren. Ik snap dat niet.

Ik koop toch ook geen huis op moerasgrond, wetende dat het water elk jaar hoger wordt.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 10:33

Er is de laatste jaren geen daling in het vleesverbruik volgens mij? Dus ik weet niet over welke trend je het hebt.

Een media trend denk ik, maar als je gewoon vraag en aanbod volgt is er nog steeds veel vraag naar vlees.

Heb je cijfers over die ' veel consumenten' die naar landwinkels rijden? Volgens mij zijn er vooral ' veel consumenten' die vanuit hun luie stoel Picnic bestellen. Maar daar heb ik geen cijfers van eigenlijk dus ben wel benieuwd :) .

De boeren die een omschakeling hebben gemaakt naar biologisch verkopen nu weer onder gewoon, omdat er geen vraag naar is.

En ja, mijn ouders hebben de omslag gemaakt 30 jaar geleden, van boer naar pensionstalhouder. En als over 20 jaar blijkt dat we geen paarden meer mogen houden omdat dat Zielig is hebben wij ook op moerasgrond gebouwd zeker? Jij hebt een mooie glazen bol zeg....

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 16:42

windbloem, en waar denk je dan dat de groente en fruit vandaan komen? de fabriek? en dat de akkerbouwers en tuinders niet door allerlei regels gepest worden, met oneerlijke concurrentie te maken hebben en met te lage prijzen voor hun producten.

De gehele agrarische sector is in opstand, niet alleen de veehouderij.

Lege weilanden, ja, in de winter groeit er geen gras of gewas (boerenverstand).... maar die weilanden zorgen wel voor het voer voor de koeien het hele jaar door.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 16:43

waar worden de percelen voor de akkerbouw eigenlijk mee bemest? ;)

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 17:49

Poep :D

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 19:46

Froukje schreef:

Uit de supermarkt? :D

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 19:51

poepfabriek

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 20:05

Kinke schreef:
Froukje schreef:

Uit de supermarkt? :D

Volgens sommigen wel, denk ik..

Al hadden ze hier een aantal jaren geleden een nieuwe bemesting, stinken!! Dat is ook maar 1 jaar gebruikt, daarna zijn ze allemaal weer over gegaan op normale mest/kunstmest.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 20:29

Windbloem schreef:
juval schreef:

Ja dat las ik ook op spandoeken op tractors langs de A1. ‘Wij voeden u’. Ofzo.

Ik rij veel door Nederland en ik zie toch vooral heel veel lege weilanden. ‘s Zomers staan er koeien in. That’s it. Vaak niet eens ene randje veldbloemen voor de vogels en insecten. Gewoon leeg grasland.
Hoezo voedselproductie?

Zuivel, kaas en rundvlees. Dat is maar een klein stukje van ons voedselpalet. Steeds minder mensen eten dat dagelijks. Juist vlees (en zuivel in mindere mate) wordt al járen actief ontmoedigd door wetenschap en voedingscentra. Het is niet het meest noodzakelijke of gezonde voedsel. Én slecht voor het milieu!
Hebben de protestboeren dit allemaal gemist?

Is dat voedselproductie? Of die megastallen varkens waarvan 80% geëxporteerd wordt? Hebben de protestboeren trends gemist over minder vlees, meer groenten, minder milieuvervuiling?

Veel consumenten rijden om voor de landwinkel of bioboerderij die echte seizoensgroenten verkoopt en iets meer biedt dan kipfilet en broccoli uit de koeling. Tegen hoge prijzen. Ze draaien wel. Hebben de protestboeren dit gemist?

Mijn oom had 40 jaar geleden een melkveebedrijf. Toen was al duidelijk dat het geen toekomst had en de slimmeriken hebben toen al een camping, paardenpension en weet ik wat erbij gemaakt. Mijn oom is naar Canada gegaan. Zijn zoon heeft het niet overgenomen. Geen toekomst.

Dit is allemaal niets nieuws. Boeren die 30-20-10 jaar geleden zijn begonnen met boeren in de veehouderij zijn dat met de kop ik het zand gaan doen. Bewust naïef noem ik het. De wereld verandert, en dat is niet sinds gisteren. Ik vraag me echt af wat een veehouder gedacht heeft toen hij 10 jaar geleden de boerderij overnam. Het was toen al expliciet duidelijk dat het nergens heen zou gaan. En dan nu protesteren. Ik snap dat niet.

Ik koop toch ook geen huis op moerasgrond, wetende dat het water elk jaar hoger wordt.

Want broccolitelers, aardappeltelers, aardbeienkwekers en champignonkwekers zijn geen boeren :?

Ik weet overigens niet wat jij ‘veel’ consumenten noemt, maar de meesten gaan toch echt gewoon naar de supermarkt en slechts een handjevol naar de boerenwinkels zelf.