Is er geen middenweg voor vluchtelingen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 17:53

Mixje90 schreef:
Dat zijn toch niet de landen waar ze nu in zitten?Volgens mij hebben we hier wel wat meer te eten....

Jij begint over china en jij komt met voorbeelden als hond of kat of mens eten... ik niet he.. jij..

Ik zeg nergens dat ze hond kat mens of zelfs varken moeten eten. Ik zeg enkel dat kieskeurigheid of een lijst met eisen niet altijd op zn plek is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 17:59

Sammie schreef:
Ik zeg nergens dat ze hond kat mens of zelfs varken moeten eten. Ik zeg enkel dat kieskeurigheid of een lijst met eisen niet altijd op zn plek is.

Niet altijd idd. Maar in de situatie hier in Nederland geef ik ze van harte gelijk dat ze medemenselijkheid en respect vragen, want de dingen die ze zouden willen kunnen we ze ook prima bieden :j

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 18:03

Volgens mij ging t om eisen voor eten en soortgelijke dingen? Om respect behoor je niet je vragen dat behoor je te krijgen en kun je alleen kwijtraken. Hoewel tegenwoordig veel mensen dat anders zien.

Anyway krijg t gevoel dat er nu twee dingen door elkaar gaan lopen? ?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 18:05

Shadow0 schreef:
Wat daar vooral uit spreekt is heel weinig respect voor de ander. We zijn hier niet in Syrie, we hebben geen hongersnood, we zijn hier in Nederland. Waar we de boel best prima zouden kunnen regelen als we dat zouden willen, maar waarbij heel veel partijen het nadrukkelijk niet willen en daarom het minimaalste kunnen bieden wat ze kunnen. Sommige dingen grenzen aan opzettelijke pesterij.
En dan als excuus 'dan ga je maar terug naar Assad, die is erger, dus niet zeuren.'

Ik schaam me er voor dat we zo met mensen, met WIE dan ook, omgaan. Dat is toch niet de beschaving waar wij ons zo trots op voelen, wel?

En daarbij, zou het erg geloofwaardig overkomen als we vervolgens op de inburgeringscursus proberen uit te leggen dat 'we' heel veel respect hebben voor mensen met verschillende levensovertuigingen? Ik kan het me niet voorstellen :=

Mooi gesproken!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 18:15

Sammie schreef:
Volgens mij ging t om eisen voor eten en soortgelijke dingen? [...]

Nee, dat komt op hetzelfde neer. Het willens en wetens negeren van belangrijke en bekende religieuze voedingsvoorschriften is in de situatie in Nederland gewoon een gebrek aan respect. (En of het dan al dan niet opzettelijk is laat ik in het midden.)

Citaat:
Om respect behoor je niet je vragen dat behoor je te krijgen en kun je alleen kwijtraken. Hoewel tegenwoordig veel mensen dat anders zien.

Met het tweede deel ben ik het wel eens, respect voor andere mensen ontbreekt nog wel eens, en dat is jammer.

Maar dat je respect niet behoort te vragen... als je het niet krijgt, mag je daar zeker wel om vragen. Dat heeft ongeveer elke groep die als minderwaardig is weggezet helaas ook moeten doen. Ik zou liever hebben dat het niet nodig was, maar voorlopig zijn we nog niet zo goed in het vanuit onszelf respecteren van anderen, en dus mogen die anderen ons daarop wijzen en mogen ze het zeker wel vragen. Zolang het geweldloos is, past dat juist heel goed bij onze eigen grondbeginselen. (Een deel van onze grondrechten, zoals meningsuiting en vereniging, zijn onder andere daarvoor bedoeld. Om je stem te kunnen laten horen en daardoor respect voor je positie te vragen.)

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 18:26

Sammie schreef:
Beggers Can't be choosers.

Snap je nu waarom ik je uitleg vroeg over bovenstaande?
In een land waar het normaal is om kat en hond te eten kunnen zij jou als kieskeurig zien.... Net zoals dat mensen hier islamitische vluchtelingen als kieskeurig zien dat ze geen varken willen eten...
Tuurlijk is het niet altijd op zn plek, zeker als t een kwestie van leven of dood is, maar dat is gewoon niet het geval nu gelukkig.

Electra63

Re: Is er geen middenweg voor vluchtelingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 19:15

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 19:28

Shadow0 schreef:
Sammie schreef:
Volgens mij ging t om eisen voor eten en soortgelijke dingen? [...]

Nee, dat komt op hetzelfde neer. Het willens en wetens negeren van belangrijke en bekende religieuze voedingsvoorschriften is in de situatie in Nederland gewoon een gebrek aan respect. (En of het dan al dan niet opzettelijk is laat ik in het midden.)
Voor jou komt dat op hetzelfde neer.. Een ander ziet dat blijkbaar toch iets anders. Ik reageerde puur op het eten en bepaalde eisen. Jij haalt er andere dingen bij. En mixje90 zelfs een heel ander land om vervolgens aan mij te vragen waarom dat er bij gehaald wordt. Weet ik veel :+ Overigens gaat het mij niet om het willens en weten negeren.. Bewust varkensvlees geven gaat mij te ver, maar ik verwijs wel weer naar die mensen met twee boterhammen met kaas waarover geklaagd werd.

Om de bal overigens maar even terug te kaatsen.. Heel simpel voorbeeld.. Als je naar een islamitisch land gaat en om een wijntje vraagt voor je Katholieke mis is dat ook weer een gebrek aan respect maar dan blijkbaar wel weer van degene die het vraagt want hoe durf je dat te vragen in een islamitisch land :roll: Dan wéét je dat dat er niet is, right..?

Mixje90 schreef:
Snap je nu waarom ik je uitleg vroeg over bovenstaande?
In een land waar het normaal is om kat en hond te eten kunnen zij jou als kieskeurig zien.... Net zoals dat mensen hier islamitische vluchtelingen als kieskeurig zien dat ze geen varken willen eten...
Tuurlijk is het niet altijd op zn plek, zeker als t een kwestie van leven of dood is, maar dat is gewoon niet het geval nu gelukkig.
Snap jij jezelf wel? Het gaat om vluchtelingen om mensen die voor hun leven hebben moeten vluchten. Het was een kwestie van leven of dood.. Als dat het niet is. Wat doen ze dan hier? Zijn het dan toch gelukszoekers? Als ik vlucht uit een land waar ik moet vluchten voor mijn leven ga ik niet kieskeurig doen over hond of kat. Geef mij wat te eten en ik ben tevreden. Dat heb ik al eerder gezegd. Ik zie mensen trouwens niet als kieskeurig als ze geen varken willen eten. Wat mij betreft eten ze het niet, dat is hun beslissing. Maar als dat op dat moment het enige dat de pot schaft dan eten ze dus die avond alleen maar groente blijkbaar. Niet zeuren om iets anders :) (Al zou op dit moment algemeen bekend moeten zijn dat de meeste islamieten geen varken eten, dus haalt het dan ook niet in huis :+ Ben je van dat gezeur sowieso af.)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 20:07

Sammie schreef:
Voor jou komt dat op hetzelfde neer.. Een ander ziet dat blijkbaar toch iets anders.

Nee, dat geloof ik eigenlijk niet. Ik denk niet dat er veel mensen zijn die eerlijk en oprecht denken dat het respectvol is om 'beggars can't be choosers' te zeggen over vluchtelingen.

Maar er zijn wel heel veel mensen waar het niet echt gaat om respect centraal te stellen in hoe ze op anderen of een situatie reageren. Dat is echter iets heel anders dan denken dat het respectvol is.

Citaat:
Ik reageerde puur op het eten en bepaalde eisen. Jij haalt er andere dingen bij.

Nee, ik haal er geen andere dingen bij, ik wijs het onderliggende probleem aan. Die dingen gebeuren allemaal in een context. Als je het bewust wilt beperken tot alleen maar het eten, dan ben je ook bewust de discussie aan het kleuren door die andere aspecten erbuiten te laten, die er wel degelijk toe doen.

Citaat:
Om de bal overigens maar even terug te kaatsen.. Heel simpel voorbeeld.. Als je naar een islamitisch land gaat en om een wijntje vraagt voor je Katholieke mis is dat ook weer een gebrek aan respect

Is dat zo? Je stelt het hier, maar wie beweert dat?

En daarnaast, waarom zou je je willen vergelijken met een land waar je juist niet op wilt lijken? Om dat als excuus te gebruiken om je net zo te misdragen 8)7
Echt, ik snap daar niks van.

Citaat:
Snap jij jezelf wel? Het gaat om vluchtelingen om mensen die voor hun leven hebben moeten vluchten. Het was een kwestie van leven of dood.. Als dat het niet is. Wat doen ze dan hier? Zijn het dan toch gelukszoekers?

Toch even die frame erin fietsen. Goed gedaan.

Citaat:
Als ik vlucht uit een land waar ik moet vluchten voor mijn leven ga ik niet kieskeurig doen over hond of kat. Geef mij wat te eten en ik ben tevreden.

Als dat zo is, waarom ben jij dan hier in Nederland zo ontevreden? Je hebt niet hoeven vluchten voor je leven, je hoeft geen hond of kat te eten... Redenen genoeg om dankbaar te zijn toch? Toch straal je in je reacties vooral heel veel oordeel uit, geen dankbaarheid.

En dat is niet eens iets unieks - mensen veren na een tijdje terug naar hun normale menszijn. Dus mensen die te maken hebben met een ernstige ziekte, zijn na een tijdje vaak niet structureel ongelukkiger dan mensen met een goede gezondheid. Mensen die de loterij winnen zijn na een tijdje ook niet structureel gelukkiger. Mensen die net op de vlucht zijn geslagen hebben weinig nodig en hebben een heel ander perspectief. Maar als die mensen een tijdje onderweg zijn hebben ze dezelfde behoefte om respectvol behandeld te worden als ieder ander mens, zeker als de mensen in hun directe omgeving.

Het eisen van onderdanige dankbaarheid bij anderen is overigens al zo lang een middel om mensen klein te houden en neer te halen. Onze eigenste calvinisten waren er ook goed in... maar het is geen emotioneel gezonde manier van met elkaar omgaan.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 20:36

Shadow0 schreef:
Als dat zo is, waarom ben jij dan hier in Nederland zo ontevreden? Je hebt niet hoeven vluchten voor je leven, je hoeft geen hond of kat te eten... Redenen genoeg om dankbaar te zijn toch? Toch straal je in je reacties vooral heel veel oordeel uit, geen dankbaarheid.

<< >>

Het eisen van onderdanige dankbaarheid bij anderen is overigens al zo lang een middel om mensen klein te houden en neer te halen. Onze eigenste calvinisten waren er ook goed in... maar het is geen emotioneel gezonde manier van met elkaar omgaan.

Thanks, ik had het niet beter kunnen verwoorden +:)+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 21:02

als je vlucht voor je leven is Turkije ook goed....Waarom is Nederland,Engeland en Duitsland zo in trek?
Dat kan ik wel uitleggen hoor....
In Frankrijk willen ze liever niet blijven,hier moet je namelijk je reet redden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 21:24

geerke schreef:
als je vlucht voor je leven is Turkije ook goed....Waarom is Nederland,Engeland en Duitsland zo in trek?

Waar heb je het over? Turkije herbergt al iets van een miljoen vluchtelingen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 21:36

geerke schreef:
In Frankrijk willen ze liever niet blijven,hier moet je namelijk je reet redden.

Weleens zo'n vluchtelingenkamp gezien? Natuurlijk is het fijn, als je daar veilig aankomt en tot rust kan komen. Maar als je daar een tijd zit (met je gezin), wil je een toekomst opbouwen. Zeker als het er op lijkt, dat je de komende tijd niet terug kan/zal keren naar Syrië.

Daarbij zijn de opvangmogelijkheden te weinig in Turkije, meer dan 1 miljoen Syriërs leeft buiten de opvangkampen. Dus op straat, in grote armoede met weinig toekomstperspectief. Sommigen al een paar jaar. Dan wil je weer een huis en een gewoon leven, een toekomst, zeker als je voor de oorlog gewend was om zo te leven. Als dat mogelijk is in een ander land, dan proberen mensen dat. Heel begrijpelijk, vind ik.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 21:37

Zo he shadow gefeliciteerd wat een hoop bevooroordeelde conclusies trek jij. Succes ermee!. :evaw:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 20:51

geerke schreef:

Ik lees hier al een tijdje mee, en wil toch hier als eerste even op inhaken.

Ten eerste vangt Frankrijk veel en veel en veel en veel en veel meer vluchtelingen op dan wij hier doen. Nu met Le Pen hoog en vlak na Parijs misschien niet, maar daarvoor absoluut wel.

Daarna moet je even gaan bekijken wie de vluchtelingen nou precies zijn die hier terecht komen. Je zegt 'Turkije is ook goed'. Daar komt nog eens bij kijken dat Turkije/Erdogan een belangrijke bondgenoot is van de Golfstaten, en dus ook van Jordanië en daarmee het Al Nuusra front dat tegen Assad vecht. Dat roept enorm veel inwendige tegenstrijd op. Sjiieten kunnen dus niet in alle veiligheid vluchten naar Turkije, aangezien dat een land is waar overheersend soennieten wonen.

Turkije is vol. Net als Libanon en alle plekken in Syrie waar het nog relatief veilig is. In Libanon is het grootste vluchtelingenkamp in 1 klap de op 2 na grootste stad van het land geworden.
Vluchtelingen zijn niet per se arm. De vluchtelingen die Nederland bereiken hebben vaak centen, maar geven deze grotendeels uit aan de overtocht en de reis zelf. Want wat zou jij doen, als je wel genoeg geld had om verder te vluchten maar de halve wereld wilt dat je in een overbevolkt kamp blijft wonen waar de omstandigheden op z'n zachtst te noemen verschrikkelijk zijn? Dan zou je toch ook verder trekken naar een plek waar je wel ruimte had?

Ik heb onlangs een interview gehad met een groep vluchtelingen die in een tijdelijke opvang in de Jaarbeurs Utrecht zaten. Allemaal hooggeschoolde mensen, die niks, maar dan ook niks meer hadden in Syrie of Irak. Hun werk en dus enige vorm van inkomen platgebombardeerd, hun huizen plat, vaak grote delen van hun familie dood om wat voor rede dan ook. Zij willen dolgraag weer terug naar Syrie, vaak omdat ze daar nog erg veel familie hebben, maar ze willen dat pas als het weer veilig is. Iedereen die ik tot nu toe heb gesproken wil tot die tijd met alle liefde zijn of haar steentje bijdragen aan de maatschappij, en ik heb niemand gesproken die hier is om zijn/haar handje op te houden zodat de hele Nederlandse maatschappij er geld in kan dumpen. Daar komt nog eens bij dat veel van deze asielzoekers, als ze al aanvraag doen voor een permanente verblijfsvergunning, dit alleen doen om hun familie op te halen. Vaak krijgen ze deze vergunning niet eens, maar een tijdelijke status tot de rust weer is teruggekeerd. Met deze tijdelijke status kunnen zij láng niet zo makkelijk aan wat voor soort uitkering dan ook komen als gedacht wordt in Nederland. Er is een potje, daarmee krijgen ze eten, onderdak, een douche, en met een beetje geluk krijgen ze zo nu en dan wat afgedankte kleding gedoneerd. Geld om uit te geven hebben ze in de meeste gevallen gewoon niet. Als ze het hebben is het eigen vermogen of gehaald uit donaties.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 20:57

Marine mag misschien hoog in de peilingen staan maar de verkiezingen zijn pas over twee jaar....Dus zij heeft helemaal niets voor het zeggen.
Na de aanslagen is er een noodverordering gekomen,duurt drie maanden(nu nog twee)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 21:01

geerke schreef:
Marine mag misschien hoog in de peilingen staan maar de verkiezingen zijn pas over twee jaar....Dus zij heeft helemaal niets voor het zeggen.
Na de aanslagen is er een noodverordering gekomen,duurt drie maanden(nu nog twee)

Er zit nog een component aan migratie he, namelijk de factor 'welkomheid'. Met Marine hoog in de peilingen en een noodtoestand omdat er aanslagen vanuit het islamitische geloof zijn gepleegd zullen veel Fransen terughoudend zijn als het gaat om het opnemen van meer vluchtelingen. In Nederland is behalve meneer Wilders en zijn achterban geen hele grote huivering als het op vluchtelingen aankomt. 71% is nog steeds voor het opvangen van vluchtelingen, wat een relatief hoog getal is als je het vergelijkt met andere landen.

Waar de meeste mensen kritiek op hebben, en dat kan ik begrijpen en kan ik me zelfs nog wel in vinden, is het reguleren van de stroom vluchtelingen. Er moet wel iets gebeuren, anders wordt het wel een vluchtelingenprobleem. En daar is onze maatschappij ook mee bezig, kijk maar naar het aantal kantoorpanden dat wordt omgebouwd, of het aantal noodwoningen dat uit de grond gestampt wordt. Vluchtelingen opvangen in sporthallen is niet alleen voor vluchtelingen vervelend, maar ook voor de omwonenden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 21:27

ik denk dat de meeste mensen niets tegen vluchtelingen hebben....wel tegen het voortrekken wat de regering/gemeentes doen.
Bouwvergunningen,huizen,zorg enzo.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 21:41

Mixje90 schreef:
Dus als jij naar een China zou moeten vluchten zou je gewoon een broodje hond en kat eten?
Zitten hier grenzen aan of... zou je dan theoretisch bij een of andere kannibalenstam in een oerwoud een broodje mens moeten eten?

Als ik gevlucht zou zijn, en honger zou hebben, zou ik niet vragen wat voor vlees er op mn broodje zit, maar gewoon eten.

Nee, ik eet hier heen hond of kat. Er ligt nu eenmaal voornamelijk koe en kip in de winkel.
Ja ook paard, schaap en varken, maar dat eet ik eigenlijk niet.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 16:33

Shadow0 schreef:
geerke schreef:

Waar heb je het over? Turkije herbergt al iets van een miljoen vluchtelingen.
wellicht het feit dat men als men al veilig zit toch nog een levens gevaarlijke overtocht willen wagen naar nog beter...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 18:53

Ik denk dat het lang niet altijd gaat om 'nog beter'. Zoals Shadow0 al zei herbergt Turkije al enorm veel vluchtelingen, net als alle andere omringende landen. Als mensen die levensgevaarlijke overtocht wíllen maken omdat ze op een plek willen komen waar de omstandigheden beter zijn en waar ze grotendeels welkom zijn, wat is het probleem dan?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 19:11

Waarom blijven mensen niet in Turkije? Hierom:

Citaat:
Er lijkt geen einde aan de oorlog in Syrië te komen.
Er blijven maar mensen vluchten en de vluchtelingen in de buurlanden zijn de hoop aan het verliezen dat ze nog terug kunnen keren.
Normaal gesproken, als mensen vluchten uit hun eigen land, hopen ze snel weer terug te keren. Maar nu dit conflict al meer dan vijf jaar duurt, zijn veel Syriërs de hoop verloren om weer terug te keren. Hun huizen zijn verwoest, familieleden zijn overleden… Syriërs zijn nu bereid om verder te reizen om toch een gelukkig – en veilig – leven te leiden. Ondertussen wordt de situatie in Syrië alleen nog maar erger, waardoor er steeds meer mensen vertrekken.

In veel buurlanden is het niet toegestaan voor vluchtelingen om te werken, waardoor ze armer en armer worden.
En alhoewel de Syriërs vaak niet arm zijn, is het moeilijk om de huur te blijven betalen voor een veel te klein appartement, als je niet mag werken en zelfs kan worden opgepakt als je wordt betrapt op werken. In Jordanië bijvoorbeeld, word je dan terug gestuurd naar een kamp.

Er is niet genoeg internationale hulp om alle vluchtelingen in de regio te helpen.
Normaal gesproken krijgen vluchtelingen hulp van organisaties als de UNHCR (UN Refugee Agency), zodat ze kunnen overleven. Maar dit probleem is zo groot en duurt al zo lang, dat de organisaties niet genoeg hulp meer kunnen bieden. De UNHCR heeft eigenlijk twee keer zo veel geld nodig als dat ze hebben om alle mensen te kunnen helpen. Hierdoor gaan vluchtelingen bedelen en moeten de kinderen zwart werken.

Kinderen krijgen te lang geen school meer.
In de Syrische cultuur is educatie enorm belangrijk. Maar in Turkije, Egypte, Libanon en Jordanië zijn er niet genoeg mogelijkheden om de Syrische kinderen naar school te sturen. In Jordanië alleen al zijn er 90.000 Syrische kinderen die niet naar school gaan. Veel meisjes worden dan gedwongen om vroeg te trouwen. Bovendien hebben Syrische jongeren bijna geen opties om te studeren in deze regio. Kan je nagaan dat je al vijf jaar lang niet naar school kan. Dan is vluchten naar Europa cruciaal voor je educatie.

De buurlanden krijgen geen internationale support, waardoor ze het extra moeilijk maken voor Syriërs om in het land te blijven.
Libanon is enorm klein, maar heeft wel één miljoen Syrische vluchtelingen in het land. Niet gek dan ook, dat de regering het bijna onmogelijk maakt voor de vluchtelingen om nog asiel te krijgen. De vluchtelingen die al in Libanon zijn, moeten 120 euro per jaar betalen om daar te blijven (bovenop de huur van hun huis etc.) en moeten en iets ondertekenen waarin staat dat ze niet mogen werken. Maar niet alleen in Libanon, ook in de andere buurlanden heeft de hoeveelheid vluchtelingen enorme impact op de infrastructuur, waardoor de regeringen het moeilijker maken voor de vluchtelingen om in het land te blijven.

Op televisie en social media lijkt Europa verwelkomend.
Syriërs binnen en buiten het land volgen het nieuws op de voet. Wat ze daar zien? Vluchtelingen die in Europa worden verwelkomd met applaus, bloemen en knuffels. Voor veel Syriërs is dat vooruitzicht in combinatie met veiligheid en werkgelegenheid dé reden om de reis naar Europa te wagen.Inmiddels lijken we daar in Nederland meer geen last van te hebben, omdat vluchtelingen elkaar aanraden om niet naar Nederland te gaan.

Bron

Verder:

TPO schreef:
Vluchtelingen in Turkije
De meeste oorlogsvluchtelingen houden zich op net over de grens in Turkije. Het oorlogsgeweld vindt plaats op een paar kilometer afstand. Echt veilig voel je je daar waarschijnlijk niet. Een deel van de vluchtelingen wordt er opgevangen door de UNHCR, het grootste deel moet zichzelf zien te redden. De Turkse regering verzorgt geen opvang en onderhoudt geen kampen. In die kampen kun je als vluchteling dus niets beginnen.

Specifieker: Turkije heeft wel het VN Vluchtelingenverdrag geratificeerd, maar niet het cruciale Protocol uit 1967. Dit betekent dat Turkije uitsluitend Europese vluchtelingen (!) als vluchteling beschouwt, niet die uit het Midden-Oosten of Afrika. Die Europeanen zouden er overigens ook weinig kunnen beginnen, want Turkije kent geen echte asielprocedure. Kun je dan als vluchteling in Turkije een andere status krijgen? Een werkvergunning krijgen als niet-Turk is heel moeilijk: je hebt al een arbeidscontract nodig voordat je naar Turkije komt. Dat hebben die vluchtelingen niet.

Toekomst opbouwen
Een toekomst opbouwen in Turkije, hoe kort ook, is onmogelijk, want de vluchtelingen hebben er geen enkele status. Ze zijn illegaal en vogelvrij. Kinderen zullen geen onderwijs ontvangen, voor medische zorg zijn ze van anderen afhankelijk en werk krijgen is onmogelijk.

Waar dan heen? De landgrens met Griekenland is al een tijdje geleden door de EU met een muur afgesloten. Je kunt dus alleen uit Turkije wegkomen via zee. Dat is voor vluchtelingen een goed plan want de EU heeft geen terugkeerverdrag met Turkije en dus heeft Turkije geen enkele verplichting de vluchtelingen weer terug te nemen. En Griekenland heeft een slechte reputatie op het gebied van vluchtelingenopvang en de kans om als vluchteling te worden erkend. Niet zo gek dus dat deze vluchtelingen massaal verder Europa intrekken.

Er is inderdaad geen oorlog in Turkije, maar dat maakt voor de stroom vluchtelingen naar West-Europa al met al maar weinig uit.

youngcritics.nl schreef:
Waarom komen al die vluchtelingen naar Europa? Waarom blijven ze niet gewoon in de landen rondom Syrië?

Vijfennegentig procent van de Syrische vluchtelingen – het gaat hier om miljoenen mensen – verblijft momenteel in de buurlanden Egypte, Turkije, Irak Libanon en Jordanië. Een aanzienlijk deel hiervan is minderjarig. Het gaat hier om kinderen en tieners die veelal alles verloren zijn; hun huis, hun familie en hun vrienden. De buurlanden van Syrië zijn echter overvol en kunnen niet meer in de behoeften van de Syriërs voorzien, laat staan dat zij hen een toekomst kunnen bieden. En dan zijn er nog de vluchtelingen die naar Irak zijn gegaan, maar daar al evenmin veilig zijn. Irak kent zelf immers ook meer dan een miljoen inwoners die op de vlucht zijn voor de terreur dat het land overspoelt. Er gaat vanuit de hele wereld geld naar het verbeteren van de opvang van vluchtelingen in de regio rondom Syrië, maar de bedragen zijn vooralsnog niet toereikend.

Veel vluchtelingen merken dat de situatie in aangrenzende landen niet voldoende is om hen veiligheid en basisbehoeften te bieden, laat staan om een nieuwe toekomst op te bouwen. Daarnaast kunnen ze een toekomst in een verscheurd land als Syrië de komende jaren of zelfs decennia wel vergeten en zijn ze niet welkom in landen zoals Saudi-Arabië, Quatar, Koeweit, Bahrein en Oman. Veel vluchtelingen trekken dan ook naar Turkije, een land dat hen in elk geval veiligheid biedt. Hoewel Turkije inmiddels miljoenen vluchtelingen opvangt, verleent het land hen geen permanent asiel. Dat betekent overigens niet dat de Syriërs massaal in vluchtelingenkampen verblijven; een deel van hen houdt zich op in stedelijke gebieden en gaat – veelal vergeefs – op zoek naar slecht betaald werk. Dit geldt ook voor Irak en Libanon, waar vluchtelingen hun toevlucht zoeken in verlaten gebouwen zonder stroom of water. Omdat zoveel vluchtelingen op zo’n klein grondgebied verblijven, worden zij blootgesteld aan allerlei ziekten. De medicatie hiervoor is in deze landen zeer beperkt, wat gevaarlijke situaties oplevert. In Turkije zijn ze in elk geval veilig, zeker in vergelijking met Syrië en Irak, maar opnieuw is er hier geen perspectief. Een nogal uitzichtloze situatie dus.

En landen zoals Griekenland, Kroatië, Roemenië en Hongarije dan?

In de hoop op een betere toekomst steken honderdduizenden vluchtelingen de Middellandse Zee over. Per vliegtuig kan dat immers niet, want vliegmaatschappijen mogen vluchtelingen niet zomaar aan boord laten. Daarom maken vluchtelingen deals met smokkelaars en proppen ze zich in een veel te klein bootje in de hoop dat ze de gevaarlijke trip naar Griekenland overleven. De risico’s van deze tocht zijn groot –duizenden mensen verdrinken – maar voor deze mensen is Europa nu eenmaal het licht aan het einde van een lange, duistere tunnel die ze al maanden of zelfs jaren proberen te ontvluchten.

Griekenland is echter ook verre van het paradijs. Er is geen werk, het gaat erg slecht met de economie, het land wordt al overspoeld door vluchtelingen en hoewel ze in Griekenland veiliger zijn dan in voorgaande landen, kunnen ze nog altijd niet rekenen op een betere toekomst. Griekenland heeft immers geen geld om hen te helpen. Gezien ze toch al in Europa zijn, besluiten veel vluchtelingen dan ook om verder te reizen. Ze hebben het geld en de mogelijkheden en willen de trauma’s achter zich laten en een nieuw leven beginnen.

Hongarije, Kroatië en Roemenië blijken al evenmin geschikt. In Hongarije worden ze ofwel met traangas geweerd ofwel zeer slecht opgevangen. Kroatië kan de hoeveelheid vluchtelingen naar eigen zeggen niet meer aan en heeft de grenzen hermetisch afgesloten. Roemenië ligt op ramkoers met Europa omdat het zich koppig tegen het vluchtelingenbeleid blijft verzetten. Ook landen als Polen, Slowakije en Tsjechië hebben een zeer streng asielbeleid. Het resultaat is dat veel vluchtelingen naar Duitsland, Zweden en in mindere mate ook Nederland komen. Via smokkelaars, medevluchtelingen of social media komen ze immers te weten dat er in West-Europa werk, onderdak en asiel is. Kortom: de beste kans op een hoopvolle toekomst.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 21:43

Young critics zou ik maar niet al teveel quoten qua bron. Leuke site en heeft zeker potentie maar staat nog in de startblokken met allerlei kinderziektes en is qua bronnen toch afhankelijk van andere sites. Is dus geen afhankelijke bron en de schrijver van dit artikel was en is ook niet objectief.

Dit is overigens niet bedoeld om de overige info neer te sabelen of als onjuist neer te zetten maar enkel dat young critics niet als losse of extra bron gezien moet worden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 13:30

En daarom is het dus zo belangrijk er geïnvesteerd word in beter hulp in de regio ipv dat er zo veel mensen Europa in trekken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 13:36