Politiek, hoe nu verder?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Welke coalitiemogelijkheid heeft jou voorkeur?

VVD + PVDA + CDA
19 (3%)
VVD + PVDA + D66 + GroenLinks
169 (31%)
VVD + CDA + SP + D66
14 (2%)
VVD + CDA + SP + GroenLinks
21 (3%)
VVD + PVV + CDA
293 (53%)
VVD + PVDA + SP
29 (5%)

Totaal aantal stemmen: 545

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 12:59

Nicolletje schreef:
Maar je haalt je dan wel veel op de hals en in een land waar individualisme hoogtij viert kan dat erg moeilijk zijn.

Ik zie het niet meer als individualisme, maar als ikke ikke ikke. Ik kan me verschrikkelijk storen aan mensen die steen en been klagen over de (bejaarden)zorg, maar zelf nog geen wandelingetje met moeders eens in de maand willen maken, bij wijze van. En daar heb je er echt genoeg van (of ze komen met onzinnige excuses als geen tijd)

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 13:52

Heino schreef:
Nicolletje schreef:
Maar je haalt je dan wel veel op de hals en in een land waar individualisme hoogtij viert kan dat erg moeilijk zijn.

Ik zie het niet meer als individualisme, maar als ikke ikke ikke. Ik kan me verschrikkelijk storen aan mensen die steen en been klagen over de (bejaarden)zorg, maar zelf nog geen wandelingetje met moeders eens in de maand willen maken, bij wijze van. En daar heb je er echt genoeg van (of ze komen met onzinnige excuses als geen tijd)

Dit is zo ontzettend waar!!

CtjeLief

Re: Politiek, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 14:13

Ik hoorde zojuist op de radio dat er al een aantal punten uit het regeringsakkoord zijn uitgelekt.. Het valt me nog enigszins mee als het klopt wat er in staat. En grote kans dat de punten er toch niet allemaal doorkomen, er hoeft maar 1 CDA'er dwars te liggen (en dat zal niet zo moeilijk zijn) en dan gaat het feest niet door. Het blijft een CDA/VVD kabinet, Wilders heeft niets te zeggen, dus dat geeft gelukkig wel wat hoop :)

Benieuwd hoe het afloopt..

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 14:55

CtjeLief schreef:
Ik hoorde zojuist op de radio dat er al een aantal punten uit het regeringsakkoord zijn uitgelekt.. Het valt me nog enigszins mee als het klopt wat er in staat. En grote kans dat de punten er toch niet allemaal doorkomen, er hoeft maar 1 CDA'er dwars te liggen (en dat zal niet zo moeilijk zijn) en dan gaat het feest niet door. Het blijft een CDA/VVD kabinet, Wilders heeft niets te zeggen, dus dat geeft gelukkig wel wat hoop :)

Benieuwd hoe het afloopt..

Er gaan geen CDA leden dwarsliggen. Bovendien is daar dan nog de SGP die veruit voor de meeste voorstellen zijn.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 15:17

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 15:20

Dat meen je niet. Het is als student al zo lastig rond te komen.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 15:28

Heino schreef:
http://www.nu.nl/politiek/2345401/aangi ... stoot.html
Weer een "incident"... (zo noem je dat toch, als iets slechts eenmaal voorkomt?)

En ik lees net dat het minimumloon verlaagd wordt, leuk :|

Idd, zeker gezien het feit dat de rest allemaal omhoog moet; huren, zorgpremie's en de AOW leeftijd!!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 15:32

Ik denk dat een extreemrechts kabinet zal zorgen voor meer mensen die nu op het randje zitten en dan door zullen draaien (even als de psycholoog denkende). Met alle mogelijke gevolgen van dien..

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 15:36

Wat hadden jullie dan gedacht?
Bezuinigen zonder dat wie dan ook er iets van merkt?
Dat is dromen en heeft met het echte leven niets te maken.

Heino schreef:
Ik denk dat een extreemrechts kabinet zal zorgen voor meer mensen die nu op het randje zitten en dan door zullen draaien (even als de psycholoog denkende). Met alle mogelijke gevolgen van dien..

Vandaar dat ze die psychologische hulp ook voor een groot deel uit het zorgpakket gehaald hebben. Regeren is vooruit zien. -:)

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 15:40

Over de hoogte van de bezuinigingen zijn verschillende meningen en verschillende politiek-economische theorieen. Ook de mening wáár je op bezuinigd is voor ieder anders. Ik ben van mening dat wanneer er sprake is van economische crisis er bezuinigd zal moeten worden waar nodig en mogelijk, maar ik denk ook dat er geinvesteerd moet worden om de economie te stimuleren. Dus nee, ik had niet verwacht dat niemand iets van de bezuinigingen zou gaan merken, maar ik had het wel anders gedaan.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 15:49

Waar had jij op bezuinigd, Krips?

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 15:53

Dat er op psychologische hulp bezuinigt gaat worden treft mij ook persoonlijk omdat ik die hulp vaak nodig heb.
maar goed....ik kan daar welk om gaan lopen janken, maar we moeten allemaal ons steentje bijdragen en dan indien nodig maar een keer zelf een consult bij elkaar sprokkelen hoor.
Mense gaan altijd zo snel janken als het zichzelf aan gaat....kom op zeg, we moeten het met zijn allen doen hoor en net als ik in dit geval, zal een ander het bij iets anders merken, niet leuk, maar aanvaard het maar gewoon want het moet echt uit de lengte en uit de breedte komen.
Ik zie ook liever dat mijn psycholoog me niets kost....tuurlijk,maar erover gaan lopen muiten heeft weinig zin.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 15:53

Ik zou voornamelijk gaan investeren wat op lange termijn geld zou opleveren om de staatsschuld terug te dringen. Ik ben zelf wat dat betreft wel van de theorie van Keynes. Ik zou wel de pensioenleeftijd afhankelijk maken van werkjaren. Ook ben ik voor de hervorming van de WW en Studiebeurs zoals Groenlinks dit ziet. Ik zou de hypotheekrenteaftrek langzaam afschaffen. Even als voorbeelden. Maar ik geloof in de standpunten van GL dus eigenlijk zou ik je gewoon naar Groenlinks.nl willen verwijzen :)

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 15:54

Onassa schreef:
Dat er op psychologische hulp bezuinigt gaat worden treft mij ook persoonlijk omdat ik die hulp vaak nodig heb.
maar goed....ik kan daar welk om gaan lopen janken, maar we moeten allemaal ons steentje bijdragen en dan indien nodig maar een keer zelf een consult bij elkaar sprokkelen hoor.
Mense gaan altijd zo snel janken als het zichzelf aan gaat....kom op zeg, we moeten het met zijn allen doen hoor en net als ik in dit geval, zal een ander het bij iets anders merken, niet leuk, maar aanvaard het maar gewoon want het moet echt uit de lengte en uit de breedte komen.
Ik zie ook liever dat mijn psycholoog me niets kost....tuurlijk,maar erover gaan lopen muiten heeft weinig zin.

Tenzij je het niet kunt betalen en dus geen hulp meer krijgt. Dat lijkt me toch wel een vervelende situatie.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 16:07

Dat is het ook zeker, had afgelopen jaren ook wel eens dat ik mijn max vergoeding op had en toch hard hulp nodig had en idd, dan ben je niet echt blij.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 18:21

Heino schreef:
http://www.nu.nl/politiek/2345401/aangi ... stoot.html
Weer een "incident"... (zo noem je dat toch, als iets slechts eenmaal voorkomt?)

En ik lees net dat het minimumloon verlaagd wordt, leuk :|

Leuk dat zulke mensen in de kamer zitten. -O- Ook goed voor ons imago in het buitenland.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 18:38

We moeten allemaal inleveren. Maar dat moeten we wel een beetje in perspectief zijn: we zijn zo rijk met zijn allen, daar staan we echt te weinig bij stil. Niet dat ik graag wil inleveren, helemaal niet, maar er zijn zoveel mensen die bijna niks hebben. Dan denk ik, waar gaat het allemaal over.

Ik begrijp niet dat de AOW-leeftijd niet naar 67 gaat. We worden ouder met zijn allen, leek me niet meer dan logisch.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 19:06

Alet74 schreef:
We moeten allemaal inleveren. Maar dat moeten we wel een beetje in perspectief zijn: we zijn zo rijk met zijn allen, daar staan we echt te weinig bij stil. Niet dat ik graag wil inleveren, helemaal niet, maar er zijn zoveel mensen die bijna niks hebben. Dan denk ik, waar gaat het allemaal over.

Ik begrijp niet dat de AOW-leeftijd niet naar 67 gaat. We worden ouder met zijn allen, leek me niet meer dan logisch.

Dat is een compromis. Wilders wilde geen wijziging, VVD en CDA wilden naar 67, dan kom je uit op 66. Allebei wat.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 19:16

Alet74 schreef:

Ze volgen het programma van de sociale partners, eigenlijk nergens voor nodig, Wilders liet dat zogenaamde breekpunt al ongevraagd op 10 juni vallen en CDA en VVD wilden het op 67 zetten, dus een wat vage actie eigenlijk.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 19:20

Roemer zei het heel goed: er zal met dit kabinet een tweedeling ontstaan in Nederland: rijk tegenover arm, gezonden tegenover de zieken... De armen gaan er op achteruit. Ik vind het persoonlijk diep triest, maar ik denk dat veel mensen zullen terugschrikken van de maatregelen. (bovendien ben ik nog steeds erg sceptisch, ik denk dat een aantal punten niet realistisch/haalbaar zijn) Ik moet maar zien hoe lang het goed blijft gaan. Er zijn een aantal punten waar ik het mee eens ben (die ik ook had verwacht) maar de punten waar ik het mee oneens ben, vind ik dan ook TE erg. Time will tell..

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 19:26

Ach de tweede kamer inkrimpen lijkt me makkelijk, kunnen ze direct mee beginnen, al die kamerleden die toch niets in te brengen hebben er uit gooien zonde van de centen :)* .

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 19:30

Wie zei ook alweer dat Wilders niks binnen zou gaan halen? ;-)
Een stem op de PVV is echt niet voor niets geweest, dat is nu wel heel duidelijk.
Alle PVV'ers wil ik dan ook feliciteren met het behaalde resultaat.
Een akkoord om de PVV vingers bij af te likken.

Samenwerkingsverband Marokkanen in Nederland: Uitsluiting
Farid Azarkan (directeur Samenwerkingsverband Marokkanen in Nederland, SMN): ‘Mijn eerste indruk is dat de boodschap van het nieuwe kabinet is dat we te veel Marokkanen in Nederland hebben en dat er geen nieuwe meer bij mogen. Het motto van dit nieuwe kabinet moet volgens mij zijn: Uitsluiting en verdeeldheid.’

Oxfam Novib: Teleurstellend, niet echt verrassend
Tom van der Lee, directeur campagnes Oxfam Novib: ‘Het voorgenomen beleid op ontwikkelingssamenwerking is teleurstellend, maar niet echt verrassend na alle discussie in Nederland en gezien het partijprogramma van VVD en PVV.’

‘Dit is de derde klap voor mensen in ontwikkelingslanden, nadat eerst de financiële crisis hun economische groei tenietdeed en Nederland vorig jaar al 600 miljoen minder uitgaf. Er wordt nu bijna een miljard bezuinigd.’

‘De regering wil de kosten voor militaire operaties onder het OS-budget brengen. Dat is zorgwekkend, omdat we in Afghanistan en Somalië de gevaren hebben gezien van de militarisering van hulp.’

Turkse Arbeidersvereniging: geen woorden
Mustafa Ayranci, voorzitter van de Turkse Arbeidersvereniging in Nederland (HTIB): ‘Ik heb geen woorden voor dit regeerakkoord. De situatie gaat er voor minderheden enorm op achteruit. Dit leidt tot een verdeeldheid in de samenleving. Ik heb echt angst dat groepen tegen elkaar worden uitgespeeld. De spanningen zullen toenemen in onze samenleving. Dit zijn we niet gewend. In ons land was plek voor iedereen. Dat is nu voorbij.’

Lees verder >>>

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 19:36

CtjeLief schreef:
Roemer zei het heel goed: er zal met dit kabinet een tweedeling ontstaan in Nederland: rijk tegenover arm, gezonden tegenover de zieken... De armen gaan er op achteruit.

De mensen die chronisch ziek zijn worden zelfs op drie kanten tegelijk gepakt: zorgtoeslag omlaag, uitkering omlaag en hoger eigen risico. (Want wie is er dan ook zo dom om ziek te worden?)

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 19:39

Yep, ik deel de 'hoera-gevoelens' van sommige mensen dan ook niet. Gaat bovendien de premie van de zorgverzekering ook niet omhoog?

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 19:44

Shadow0 schreef:
CtjeLief schreef:
Roemer zei het heel goed: er zal met dit kabinet een tweedeling ontstaan in Nederland: rijk tegenover arm, gezonden tegenover de zieken... De armen gaan er op achteruit.

De mensen die chronisch ziek zijn worden zelfs op drie kanten tegelijk gepakt: zorgtoeslag omlaag, uitkering omlaag en hoger eigen risico. (Want wie is er dan ook zo dom om ziek te worden?)

Exact.. ik vind het diep diep triest, een dieptepunt voor ons land, maar ik denk dat een hoop mensen (de middenmoot en de minder bedeelden) dat snel zullen beseffen en in opstand zullen komen. Een eerstvolgende stemming zal wel anders uitpakken. Ik verwacht niet dat dit kabinet stabiel zal zijn, het is denk ik een kwestie van tijd voordat dit valt.. En dan zullen we zien wat er gebeurt..