Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 18:56

mysa schreef:
Ja? Dat gaat uren extra kosten per transport? Ik geloof er niets van. Ik heb mijn jeugd grotendeels doorgebracht op het platteland en heb vaak op boerderijen vertoefd. Toen waren er niet eens stroomstootmiddelen en toch waren er ook toen al varkensboeren die hele vrachtwagens vulden voor de slacht.
Nou vond ik dat sowieso niks maar "Ach deerne, 't bint moar beest'n"...

Nu zou ik stiekem wel graag zo'n stroomstootding willen voor een van m'n geiten, die is zo wild, die loopt mij en haar zusje finaal omver. ;) En ik kan me niet permitteren een vierde keer te vallen.

Maar dan zou ik zo'n ding misschien maar een heel enkele keer hoeven gebruiken en dan zou het waarschijnlijk maanden goed gaan. Op de laagste stand, dat dan wel en ik weet niet of ik het ook echt zou doen. Enfin, niet aan de orde, verkoop aan particulieren mag niet.

Ik weet niet hoe oud jij bent maar in de jaren 90 waren ze er al wel :j

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 18:59

Ouder,ben ik. Veel ouder. :)

Ik stam uit begin jaren zestig.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 19:01

Shadow0 schreef:
juval schreef:
en als het meer tijd en geld gaat kosten zal dat doorberekend worden aan de consument denk ik. Dus Nederlands varkensvlees zal duurder worden. Dus zal er waarschijnlijk weer meer uit het buitenland aangevoerd moeten worden (waar waarschijnlijk heel andere dierenwelzijnregels gelden).

Of we eten gewoon een beetje minder vlees, dat lukt best.

Het is blijkbaar vooral de industrie die daar heel bang voor is, gezien het kleinzielige gedoe over vegetarisch gehakt.

is dat het doel ja?

Ik las dit artikel van de week, https://www.gelderlander.nl/economie/er ... gle.com%2F

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 19:04

juval schreef:
geschermd?
ja, het is prima hoor. Maar Nederlandse boeren kunnen door alle opgelegde regels noooit concurreren met het buitenland. Ik ben benieuwd of daar ook wel aan gedacht wordt?
Consumenten kijken toch echt eerst naar hun portemonnee (en terecht)

Dat snap ik wel maar vergis je niet: er zijn een heleboel ondernemers in verschillende takken kapot gegaan aan de vrije markt. Niet leuk, niet eerlijk maar er viel niet aan te tornen.

Ik hoop, dat als dit verbod er komt, dat we ook regels opleggen aan onze importeurs. Hormonenvlees uit de VS mag ook niet meer, geloof ik? Dat kunnen we toch net zo goed uitbreiden?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 19:08

mysa schreef:
juval schreef:
geschermd?
ja, het is prima hoor. Maar Nederlandse boeren kunnen door alle opgelegde regels noooit concurreren met het buitenland. Ik ben benieuwd of daar ook wel aan gedacht wordt?
Consumenten kijken toch echt eerst naar hun portemonnee (en terecht)

Dat snap ik wel maar vergis je niet: er zijn een heleboel ondernemers in verschillende takken kapot gegaan aan de vrije markt. Niet leuk, niet eerlijk maar er viel niet aan te tornen.

Ik hoop, dat als dit verbod er komt, dat we ook regels opleggen aan onze importeurs. Hormonenvlees uit de VS mag ook niet meer, geloof ik? Dat kunnen we toch net zo goed uitbreiden?

nou, de kans dat dat gebeurt lijkt mij ook vrij klein, zie het Mercosur verdrag.

We importeren en consumeren wat we hier zelf niet mogen produceren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 19:15

juval schreef:
is dat het doel ja?

Nee. Het doel van zo'n verbod op stroomstootwapens voor varkens lijkt me om het dierenwelzijn een beetje te verhogen. Maar als dat leidt tot een hogere prijs hoeven we het niet zomaar in te voeren uit schimmige buitenlanden, maar kan het ook zijn dat er gewoon wat meer mensen zijn die iets minder vlees eten.

Citaat:

Prima artikel. De meeste mensen staan open voor het eten van minder vlees, en velen doen dat ook al.

prompter

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 19:17

Ik lees heel vaak "boeren geven heel veel om hun dieren", maar als ik dan weer zie hoe makkelijk die prikkers gebruikt worden, of het excuus dat het geld gaat kosten, dan ga ik daar weer aan twijfelen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 19:24

schimmige buitenlanden, zijn doorgaans gewoon EU landen hoor.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 19:26

prompter schreef:
Ik lees heel vaak "boeren geven heel veel om hun dieren", maar als ik dan weer zie hoe makkelijk die prikkers gebruikt worden, of het excuus dat het geld gaat kosten, dan ga ik daar weer aan twijfelen.

niet twijfelen :)

de hulpmiddelen worden voornamelijk tijdens transport gebruikt, voor het laden en lossen van de veewagens. Dierenartsen gebruiken het ook wel om koeien weer in de benen te krijgen als die plat liggen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 19:28

juval schreef:
schimmige buitenlanden, zijn doorgaans gewoon EU landen hoor.

Je beschuldigde ze net nog van slechtere leefomstandigheden voor dieren.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 19:30

juval schreef:
nou, de kans dat dat gebeurt lijkt mij ook vrij klein, zie het Mercosur verdrag.

Volgens mij had misselijk mannetje Pieter Derks daar ook een kritische noot over in die column. :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 19:31

juval schreef:
bij normaal gebruik is het geen dierenmishandeling. Het heeft hetzelfde effect als een tikje met een zweep als je aan het rijden bent.

Maar er zijn regelmatig filmpjes te zien van mishandeling en misstanden.

Maar ook dat doet niet ter zake.
De demissionaire Minister moet gewoon haar taken uitvoeren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 19:35

Wiersma’s ministerschap ;
https://archive.ph/8HMrA

En waarom zou ons varkensvlees zoveel duurder worden? Het meeste gaat over de grens
Twee derde van de Nederlandse varkensproductie wordt geëxporteerd, wat ook de export van levende dieren omvat.
Net als met kalvermesterijen, hier het stikstof en beest de grens over.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 27-11-25 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 19:41

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 19:43

Kunnen we ze niet allemaal met een motie van wantrouwen wegstemmen, stuk voor stuk, en vragen of de ex-bewindslieden van het NSC de zaken even waar willen nemen tot er een nieuw kabinet is?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 19:47

Ze moeten vaart maken met de formatie dan kan het land eindelijk bestuurd worden.

Die asielwet wil het demissionaire kabinet er ook nog even snel doorheen fietsen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 19:53

In maart wordt er pas een nieuw kabinet verwacht helaas.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 20:36

Maar ze hebben nu wel met een andere kamer te maken, gelukkig.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 22:17

prompter schreef:

Hangt misschien ook wel een beetje van de definitie van "geven om" af.
Daarnaast denk ik dat er een verschil is tussen het houden van vee wat langere tijd op een bedrijf is en vee, zoals vleesvarkens en vleeskuikens, waarvan je grote aantallen en meerdere rondes per jaar hebt.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 22:27

Daar is een groot verschil tussen. Alleen hebben die korte termijndieren daar niet zo veel aan.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 22:33

Ik trek het even door: waarom houden wij zoveel van onze huisdieren en paarden, raken we vertederd bij het zien van een eekhoorntje of noem maar op.

Terwijl we zonder aarzelen andere dieren laten slachten om ze op te kunnen eten?
Er zijn mensen die vinden dat dat prima samen kan gaan maar persoonlijk snap ik er niets van.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 22:47

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 22:53

Het leven van het dier tot het moment van slachten is waar het voor het dier zelf om gaat.
De grootschalige fabrieksmatige behandeling van levende wezens daar heb ik wel moeite mee.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 22:55

Ik vraag mij af waar Mona Keijzer mee bezig is. Heeft de verkiezingsuitslag niet aangetoond dat BBB op het verkeerde spoor zit?
Dat ze terug moeten naar hun eigen kernwaarden.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 22:56

Compleet van de zotten en schadelijk die uitspraken. Het is alsof ze onderling voor de prijs gaan wie het meest incompetent is.
Hoop echt dat het normaler zal gaan het komende kabinet.

Laat het een les zijn voor ons kiezer, wil je een fatsoenlijk bestuur, stem dan niet op van die omhoog gevallen planken.