Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
49 (6%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
137 (16%)
ChristenUnie
7 (0%)
SP
21 (2%)
PvdD
30 (3%)
Volt
31 (3%)
D66
167 (20%)
CDA
65 (8%)
NSC
6 (0%)
BBB
56 (6%)
PVV
111 (13%)
SGP
6 (0%)
JA21
40 (4%)
FvD
32 (3%)
50Plus
8 (0%)
Andere partij
5 (0%)
Blanco
13 (1%)
Ik stem niet
21 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
6 (0%)

Totaal aantal stemmen: 812

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 15:28

juval schreef:
Afgelopen coalitie gaat niet meer gebeuren alleen al om het feit dat NSC niet meer in de kamer zit. En omdat niemand (ooit?) meer met PVV samen wil neem ik aan.

Momenteel is de PVV weer met de stempel als 'onbetrouwbare partner'. Diezelfde stempel kregen ze ook toen ze Rutte I gedoogden. En de steun introk.
Ik weet ook niet of de PVV bij een mogelijk nieuwe verkiezing weer groot gaat worden. Misschien gaat JA21 nog wel groter worden. Eerst maar zien wat er uit de komende onderhandelingen gaat komen. Ik hoop dat er een stabiel kabinet uit gaat komen waar we de komende 4 jaar mee vooruit kunnen. Alleen heb je éigenlijk 8 jaar beleid nodig om dingen goed tot uiting te kunnen laten komen. 4 jaar lang beleid maken, 4 jaar lang uitvoeren.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 15:29

Vond de podcast wel erg interessant. Zij geven aan dat het voor GlPvda beter zou zijn om eerst af te wachten of een kabinet met CDA, D66, Ja21 en VVD gaat vliegen. Als dit zou mislukken, hebben ze een sterkere handelspositie.

Erg benieuwd naar de verkennersfase in ieder geval.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 16:05

journee schreef:
BigOne schreef:
Wanneer het niet lukt om een coalitie te vormen krijgen we weer verkiezingen, reken maar dat rechts dan nog groter wordt en imo is dat een neergaande spiraal.

Die redenatie kan ik begrijpen. Dat de afgelopen coalitie geen succes was lijkt mij echter wel duidelijk. Des te meer reden voor VVD om dat niet nogmaals te willen. :)

Behalve dat PvdA wel ervaren bestuurders en politici heeft en JA21 niet, behalve een Coenradie die 9 maanden staatssecretaris is geweest.

De verschillen tussen D66 en JA21 zijn ook groot. Waarom moet D66 wel water bij de wijn doen en VVD niet?

Gnome

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 16:16

Ze moeten niets. Het is niet voor niets een interessante formatie toch? Er is geen makkelijke weg lijkt het.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 16:22

Citaat:
De verschillen tussen D66 en JA21 zijn ook groot. Waarom moet D66 wel water bij de wijn doen en VVD niet?

Die vraag werkt inderdaad twee kanten op. Waarom moet de VVD maar inschikken en GL/PvdA bijvoorbeeld niet? D66 zou ik - zelfs als rechtse stemmer - zeggen dat die het minste hoeft te schikken als grootste partij, maar suggereren dat VVD maar moet schikken naar wat D66 en links wil (wat hiervoor gedaan werd, niet specifiek door jou) vind ik ook wat te ver gaan.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 16:30

Ik vind dat ze allemaal eens moeten gaan werken aan wat het beste is voor het hele land en met een lange termijn visie, in plaats van kijken wat er op de korte termijn het beste is voor de eigen partij.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 16:36

Uiteraard maar als die lange termijn visies ook ver uit elkaar staan. Maar waar een wil is is een weg. Vraag blijft dan altijd, wie levert wat in en wat zijn van die keuzes de consequenties bij de volgende verkiezingen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 16:37

prompter schreef:
Ik vind dat ze allemaal eens moeten gaan werken aan wat het beste is voor het hele land en met een lange termijn visie, in plaats van kijken wat er op de korte termijn het beste is voor de eigen partij.

Inderdaad, nu lijkt het er een beetje op alsof een partij fiks moet inschikken maar laten ze allemaal water bij de wijn doen en zorgen dat we vooruit kunnen .
In principe zijn wij hun werkgever :D dus hoppa, vooruit met de geit

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 17:24

Het is niet voor niets dat het vertrouwen in de politiek zo enorm laag is.
Ego's en eigenbelang is het enige wat telt.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 17:50

Electra63 schreef:
journee schreef:

Die redenatie kan ik begrijpen. Dat de afgelopen coalitie geen succes was lijkt mij echter wel duidelijk. Des te meer reden voor VVD om dat niet nogmaals te willen. :)

Behalve dat PvdA wel ervaren bestuurders en politici heeft en JA21 niet, behalve een Coenradie die 9 maanden staatssecretaris is geweest.

Ik verwacht dat iedereen flink water bij de wijn moet doen? BigOne suggereerde echter dat de VVD de boel bewust zou laten klappen in de hoop op een radicaal rechtse regering. Dat zou betekenen dat VVD weer met wilders om tafel zou willen. Maar gezien het succes van de afgelopen coalitie geloof ik niet dat VVD staat te trappelen om diezelfde ervaring nogmaals te herhalen.

En zoals ik al eerder aangaf, zal gl/PvdA ook water bij de wijn moeten doen en is het ook maar de vraag in hoeverre zij dat willen. In 2017 was het GL die besloot geen coalitie te vormen met D66, CDA en VVD. Dus het is een beetje voorbarig om er zomaar vanuit te gaan dat zij hun principes dit keer wel in de prullenbak willen gooien. Ik zou namelijk niet durven beweren dat de drie andere partijen de afgelopen tijd meer naar links zijn opgeschoven, eerder het tegenovergestelde. En dan is de vraag hoeveel gl/PvdA naar rechts wil gaan en of dat überhaupt wenselijk is?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 18:47

De enige die ik barricades hoor opwerpen is Yesilgoz.
De anderen hoor ik dat niet zeggen.

En iedere partij moet water bij de wijn doen.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 18:50

Benzz schreef:
MarlindeRooz schreef:
Al rijd je rustig alsnog gaat het remmen en gassen sneller dan in een brandstof auto.

Maar ook een achteruitrij camera en een groot scherm in een auto versterken de wagenziekte. En niet kijken is makkelijk gezegd…

Van dat grote scherm geloof ik je gelijk.

Maar het laten uitrollen zodat je heel weinig hoeft te remmen kan ook bij een EV. Je kunt ook de auto heel rustig laten opkomen. Mijn hond is vaak mee, die vind het echt niet grappig als ik vol rem en vol gas geef.

Maakt voor mij echt ook uit.

Rijstijl maakt uit,

Maar ook brandstof en daarmee auto gedrag.

Meeste last in
Electrisch,
Dan benzine,
Dan diesel.

Te kort door de bocht om te zeggen dat het alleen aan de bestuurder ligt.

Sommige menselijke zijn er nu eenmaal gevoelig voor.

Ik rij om die reden ook bij voorkeur zelf.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 19:09

Electra63 schreef:
De enige die ik barricades hoor opwerpen is Yesilgoz.
De anderen hoor ik dat niet zeggen.

En iedere partij moet water bij de wijn doen.

De rest heeft wat dat betreft geen verkiezingsbeloftes gedaan. Maar dat ze in principe openstaan voor samenwerking, betekent niet automatisch dat ze er op standpunten ook daadwerkelijk uit gaan komen. En dan blijft dus de vraag hoeveel wil gl/PvdA inleveren om in een coalitie te komen? Persoonlijk vind ik het ergens wel bijzonder dat een partij wordt geroemd om zijn principes, maar dat er nu wordt verwacht dat deze overboord worden gezet in het belang van Nederland?

Als een coalitie met gl/PvdA zou klappen dan weet je van tevoren al wie daarvoor verantwoordelijk wordt gehouden. Dan moet je vooraf dus wel heel zeker zijn dat het daadwerkelijk een stabiel kabinet gaat worden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 19:40

Je moet ook geen beloftes doen, die je niet kunt waarmaken.

Yesilgoz sluit al tijden Gl/PVDA uit, maar omarmde wel de PVV.
VVD is onder Yesilgoz flink opgeschoven naar extreem-rechts en verspreid leugens (nareizigers en Douwe Bob), maar kan gewoon eisen stellen om te regeren en een normale partij uitsluiten.
Ik vind daar wat van.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 19:56

Wil de VVD de democratie afschaffen? Want dat is volgens Wikipedia extreem rechts.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 20:05

Vvd is (nog) niet radicaal rechts maar schuurt er wel degelijk tegenaan .

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 20:06

Electra63 schreef:
Je moet ook geen beloftes doen, die je niet kunt waarmaken.

Yesilgoz sluit al tijden Gl/PVDA uit, maar omarmde wel de PVV.
VVD is onder Yesilgoz flink opgeschoven naar extreem-rechts en verspreid leugens (nareizigers en Douwe Bob), maar kan gewoon eisen stellen om te regeren en een normale partij uitsluiten.
Ik vind daar wat van.

Ik denk dat zij haar belofte wel waar kan maken, maar misschien wel tegen het zere been van partijen links van VVD. Daar mag je best wat van vinden.

Yesilgoz sluit al tijden GL/PvdA uit? Zij is toch pas 2 jaar, sinds augustus 2023 lijsttrekker? En partijen mogen inderdaad andere partijen uitsluiten, dat hebt je helaas in een democratie. De PVV stemmers zullen daar vast ook wat van vinden. :)

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 20:21

Je moet geen beloftes doen die je niet waar kan maken? Zoals 10 steden bouwen? Die 24 uur na de verkiezingen een metafoor bleken te zijn?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 20:23

BigOne schreef:

Kun je dat uitleggen?

Want volgens Wikipedia klopt het niet wat je zegt?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 20:35

ruitje schreef:
BigOne schreef:

Kun je dat uitleggen?

Je weet dat iedereen op de Wikipedia kan schrijven?
Maar hieronder een klein voorbeeld;
https://www.bnr.nl/nieuws/nieuws-politi ... -conclusie

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 20:36

mylittlejoy schreef:
Je moet geen beloftes doen die je niet waar kan maken? Zoals 10 steden bouwen? Die 24 uur na de verkiezingen een metafoor bleken te zijn?

In het programma staat heel duidelijk wat er bedoeld wordt.

Citaat:
D66 wil tien nieuwe woonplaatsen ontwikkelen, dus ook op weilanden. Wij willen plekken aanwijzen voor nieuwe grootschalige woningbouw. De ene keer denken we daarbij aan een nieuw groot stadsdeel, naast of in bestaande plaatsen, zoals Rijnenburg bij Utrecht of Fellenoord dat middenin Eindhoven ligt. Soms zullen het écht totaal nieuwe woonplaatsen worden zoals Eemvallei in Zuid-Flevoland. En soms wordt een gehucht of dorp een grote woonplaats zoals De Klomp in de gemeente Ede of langs de A30 onder Barneveld. En de andere keer kan het een combinatie zijn van inbreiden en uitleg zoals in Zwolle-Vechtpoort en Zwolle-Zuid.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 21:03

BigOne schreef:
Je weet dat iedereen op de Wikipedia kan schrijven?
Maar hieronder een klein voorbeeld;
https://www.bnr.nl/nieuws/nieuws-politi ... -conclusie

Iets meer naar rechts is toch nog totaal wat anders dan radicaal rechts? Of wat zie jij als kenmerken van radicaal rechts?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 21:25

_San87_ schreef:
In het programma staat heel duidelijk wat er bedoeld wordt.

Citaat:
D66 wil tien nieuwe woonplaatsen ontwikkelen, dus ook op weilanden. Wij willen plekken aanwijzen voor nieuwe grootschalige woningbouw. De ene keer denken we daarbij aan een nieuw groot stadsdeel, naast of in bestaande plaatsen, zoals Rijnenburg bij Utrecht of Fellenoord dat middenin Eindhoven ligt. Soms zullen het écht totaal nieuwe woonplaatsen worden zoals Eemvallei in Zuid-Flevoland. En soms wordt een gehucht of dorp een grote woonplaats zoals De Klomp in de gemeente Ede of langs de A30 onder Barneveld. En de andere keer kan het een combinatie zijn van inbreiden en uitleg zoals in Zwolle-Vechtpoort en Zwolle-Zuid.

Woonplaatsen, steden. Tomato, tomato. Op hun eigen site praten ze nog altijd over steden:

https://d66.nl/standpunten/wonen/

Maar maakt weinig uit als D66 prominent Van Boxtel vervolgens zegt:

Wat hij daarmee wilde aangeven, is dat we vernieuwend moeten durven denken als het gaat om volkshuisvesting.’ Volgens hem was het geen concreet bouwplan, maar ‘veel meer een metafoor voor hoe je een probleem wilt gaan oplossen in de samenleving.’

Een stuk minder concreet dan Jetten en D66 hebben voorgehouden. Maar goed, we zullen zien wat ervan komt.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 21:45

Ik ben echt zo blij dat de VVD nog steeds stellig aangeeft niet met GLPvdA samen te willen werken. Hopelijk houden ze dat vol!

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 22:02

ruitje schreef:
BigOne schreef:

Kun je dat uitleggen?

Doordat ze wél eerder wilden samenwerken met PVV en andere partijen die nogal radicaal zijn en ondemocratische en ongrondwettelijke standpunten hebben, en níet met GL / PvdA - een degelijke middenpartij, terwijl ze eerder gewoon met PvdA in coalities hebben gezeten. Het debacle met Douwe Bob, het ineens hebben van een sterker antimigratie standpunt (denk nareizigers verhaal). VVD is zelf niet radicaalrechts, maar flirt wel degelijk die kant op onder Yesilgöz. Ik hoop erop dat ze de betrouwbare coalitiepartner worden die ze ooit waren.

Economisch komen ze er vast uit met D66 en CDA, groen en onderwijs interesseert ze toch niet en mogen ze lekker aan D66 en PvdA overlaten ;)

Ik denk dat Nederland heeft laten zien dat ze snakken naar betrouwbare politici en een degelijk middenkabinet. Níet noodzakelijkerwijs een (alweer) (radicaal) rechts kabinet. Het vertrouwen in de politiek is mede dankzij de laatste coalitie historisch laag, dus laten we in godsnaam niet weer partijen met dezelfde retoriek aan bet roer. Daarnaast ligt D66 ideologisch veel dichter bij GL/PvdA en hebben ze eerder prima samengewerkt met VVD. Dus over “links” (haha, 1 wat linksere partij en de coalitie en het is meteen links. Nee lieve mensen, het wordt dan een midddenkabinet) is de meest logische keuze. De vraag is - hoe viezig gaat de VVD het spelen als breekpunt voor een middencoalitie?
Laatst bijgewerkt door nps op 04-11-25 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt