Adjepatatje8 schreef:GDG schreef:Bij12 gaat onderzoek doen op de schedel las ik? Daar gaat sowieso niet uitkomen dat Daisy door de wolf gedood is, zij zal nergens in de officiële statistieken als wolvenslachtoffer te boek gaan staan. Want welke wolvensporen en dan ook op de schedel gevonden gaan worden: er zal pertinent niet uitkomen dat er bewijs is dat Daisy door wolven gedood is. Dat kan op zich ook niet, want je kunt niet bewijzen dat Daisy niet al dood was toen de wolf aan haar koppie zat. Waarom ze dan überhaupt die schedel willen onderzoeken begrijp ik niet, want zij doen sowieso niets met hondenslachtoffers? Dus dan zou het zijn door druk van buitenaf, dat ze het nu wel gaan 'onderzoeken'? Of klopt het niet dat het naar BIJ12 is maar gaat het naar de WUR (gewoon, voor meer kennis over de wolf)?
Misschien een blonde vraag/opmerking. Maar bij een schaap kunnen ze toch ook niet vaststellen of die al dood was voor de wolf kwam?
Er is een heel groot verschil in context. Bij schapen zijn het er bijna altijd meerdere, waarvan helaas nog een flink deel ligt te creperen. Er worden dan wolvensporen gezien, typische verwondingen passend bij de wolf en daar bovenop het DNA wat uit de verse wonden gehaald wordt.
In geval van Daisy is er een filmpje, van een wolf (waarvan het de vraag is of ze die vanaf de beelden kunnen identificeren) en ergens in de verte 'gebeurt iets' (we weten allemaal wat, maar vanaf de beelden is het nog steeds geen bewijs). Er zijn natuurlijk wel getuigen, dus in die zin is het zeker wel duidelijk. Alleen: het wordt enkel opgenomen in de statistieken als er DNA beschikbaar is en daar 'wolf' uitkomt, anders zou het weleens toch geen 'echte' wolf kunnen zijn (is de gedachte geloof ik).
En in geval van Daisy mist dan nog het (verse) lichaam, waaraan gezien zou kunnen worden dat ze typische wolvenverwondingen heeft. Enkel een schedel et bijtsporen die er mogelijk al dagen ligt, zullen ze waarschijnlijk niet als bewijs zien.
Ik ben nog steeds verbaasd dat ze onderzoek doen, Bij12 is altijd nogal stellig geweest dat ze geen onderzoek doen op huisdieren/honden immers? Alleen landbouwhuisdieren.