Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 13:49

Adjepatatje8 schreef:
GDG schreef:
Bij12 gaat onderzoek doen op de schedel las ik? Daar gaat sowieso niet uitkomen dat Daisy door de wolf gedood is, zij zal nergens in de officiële statistieken als wolvenslachtoffer te boek gaan staan. Want welke wolvensporen en dan ook op de schedel gevonden gaan worden: er zal pertinent niet uitkomen dat er bewijs is dat Daisy door wolven gedood is. Dat kan op zich ook niet, want je kunt niet bewijzen dat Daisy niet al dood was toen de wolf aan haar koppie zat. Waarom ze dan überhaupt die schedel willen onderzoeken begrijp ik niet, want zij doen sowieso niets met hondenslachtoffers? Dus dan zou het zijn door druk van buitenaf, dat ze het nu wel gaan 'onderzoeken'? Of klopt het niet dat het naar BIJ12 is maar gaat het naar de WUR (gewoon, voor meer kennis over de wolf)?

Misschien een blonde vraag/opmerking. Maar bij een schaap kunnen ze toch ook niet vaststellen of die al dood was voor de wolf kwam?

Er is een heel groot verschil in context. Bij schapen zijn het er bijna altijd meerdere, waarvan helaas nog een flink deel ligt te creperen. Er worden dan wolvensporen gezien, typische verwondingen passend bij de wolf en daar bovenop het DNA wat uit de verse wonden gehaald wordt.

In geval van Daisy is er een filmpje, van een wolf (waarvan het de vraag is of ze die vanaf de beelden kunnen identificeren) en ergens in de verte 'gebeurt iets' (we weten allemaal wat, maar vanaf de beelden is het nog steeds geen bewijs). Er zijn natuurlijk wel getuigen, dus in die zin is het zeker wel duidelijk. Alleen: het wordt enkel opgenomen in de statistieken als er DNA beschikbaar is en daar 'wolf' uitkomt, anders zou het weleens toch geen 'echte' wolf kunnen zijn (is de gedachte geloof ik).
En in geval van Daisy mist dan nog het (verse) lichaam, waaraan gezien zou kunnen worden dat ze typische wolvenverwondingen heeft. Enkel een schedel et bijtsporen die er mogelijk al dagen ligt, zullen ze waarschijnlijk niet als bewijs zien.

Ik ben nog steeds verbaasd dat ze onderzoek doen, Bij12 is altijd nogal stellig geweest dat ze geen onderzoek doen op huisdieren/honden immers? Alleen landbouwhuisdieren.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 13:52

https://archive.is/amwdY

https://www.ad.nl/binnenland/waarom-wol ... ~ad45c422/

artikel van het ad waarom de wolven die geschoten mogen worden nog leven.

Voor mij is dit ondertussen de reden om te zeggen, schiet ze allemaal maar af.
Want die is niet uitvoerbaar en pak je de verkeerde ben je als jager je leven niet meer zeker.
Dus geen nuance meer, gewoon hier langer verblijven is einde oefening.

Helaas helaas, 2 % of nog minder activisten heeft het hier voor het zeggen

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 13:54

Ja, ook een van mijn argumenten. 0-stand. Ook geen hybriden, allemaal dood, einde (om maar even Kabouter Wesley te citeren).

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 14:01

Volgende keer neem ik het lijstje van DP mee.

Ik vind heel simpel aj um ziet schiet. Dan blijft er misschien wel wat echt schuwe wolven lopen maar die brutale krengen zijn we dan vanaf.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 14:40

Ik vraag me toch af hoe men er zo snel vanuit ksn gaan dat dit de schedel van Daisy is. Het is best lastig om een hondenschedel te onderscheiden van sommige in het wild levende dieren.

En of DNA-onderzoek uitsluitsel geeft, betwijfel ik ook. Het is heel lastig om DNA uit botten te halen, begreep ik.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 14:57

mysa schreef:
Ik vraag me toch af hoe men er zo snel vanuit ksn gaan dat dit de schedel van Daisy is. Het is best lastig om een hondenschedel te onderscheiden van sommige in het wild levende dieren.

En of DNA-onderzoek uitsluitsel geeft, betwijfel ik ook. Het is heel lastig om DNA uit botten te halen, begreep ik.

Antwoord in spoiler en verzoek aan iedereen die bovenstaande vraag leest en het antwoord per se wil weten om de spoiler te lezen

Sommige dingen staan beter niet direct leesbaar.

Spoiler:
Daar valt wel antwoord op te geven maar uit enige overweging hoe verschrikkelijk veel impact dat antwoord kan hebben als ik het opschrijf doe ik het oprecht liever niet.

Ik denk dat het soms verstandig is on dingen niet helemaal open uit te schrijven wetend dat er mensen in dit topic zijn die honden hebben en nog veel belangrijker mensen in dit topic die de betreffende hond gekend hebben.

Mocht je het per se willen weten, of in ieder geval hoe ik dat zie, stuur me dan pb.

Over deze kwestie speculeren in dit specifiek dit topic lijkt me een uitermate slecht idee.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-25 14:59

Is jouw hond of hond in je naaste omgeving vermoedelijk gebeten door een wolf, zorg voor DNA afname.
Laat ook een tweede swab nemen als B-staal.

En neem zo snel mogelijk contact op met Stichting Wijs met Wolven.

Een wattenstaafje langs de wondranden in een papieren envelop als er geen dna afname kit voorhanden is.
Uiteinde van wattenataafje dat je hebt aangeraakt eraf knippen en bij voorkeur alles met handschoenen aan doen.
Alleen het tipje wat bij de wondranden is geweest in de envelop stoppen.
Envelop dichtvouwen. Niet likken. En deze envelop voorzien van datum en hondenras in een andere envelop stoppen.

DNA afname kit is natuurlijk het beste.
Citaat:
‼️opmerking aangaande DNA onderzoek bij honden die door een wolf zijn gegrepen‼️

Samples die in Wageningen onderzocht worden, zal geen uitsluitsel geven.
In sommige gevallen stuurt BIJ12 DNA naar Senckenburg. Dit lab werkt samen met Wageningen.

ForGen kan het onderscheid vaak wel uit DNA samples halen, alleen wordt dat lab niet erkend door BIJ12.

Heb je te maken met een aanval van je eigen hond of in je naaste kring, vraag dierenarts twee swabs af te nemen.
Eentje die hopelijk bij BIJ12 in behandeling wordt genomen en neem vooral contact op met Stichting wijs met wolven, wellicht kunnen zij je verder helpen.
Natuurlijk kun je altijd een swab voor eigen kosten naar ForGen sturen, alleen als de uitkomst wolf is, doet BIJ12 er niets mee.
Onderstaande info van wijs met wolven
Het moet niet naar ForGen, want de uitslagen van dat lab worden niet geaccepteerd.
Sowieso is het lastig om wolven DNA vast te stellen op een hondenslachtoffer, omdat hun DNA voor 98% overeen komt.
Dus de uitslag kan “hond” zijn. Dan moet er verder gekeken worden naar wat voor hond. Als het dan het ras is wat de hond zelf is dan weet je dat het dna gemixt is..

Niemand kan van te voren zeggen of het DNA niet te veel vermengd is om het te analyseren. Je haalt de swab langs de wondrand. Dus er zit ook altijd dna van de hond zelf aan.
Bij een schaap is dat makkelijk te scheiden. Bij een hond dus heel moeilijk

Dat is altijd een mogelijkheid voor je eigen controle. Maar officieel zal er met ForGen niks gedaan worden. Wordt niet erkend door de officiële instanties.

Daks

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 15:31

Ik lees net dat de schedel misschien van een das is ? en dat Daisy mogelijk is gezien

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 15:33

Oh als dat toch echt waar zou zijn, enkel al het idee geeft me kippenvel

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 15:35

Daks schreef:
Ik lees net dat de schedel misschien van een das is ? en dat Daisy mogelijk is gezien

Waar las je dat?

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 15:37

mysa schreef:
Daks schreef:

Waar las je dat?

Ben ik ook benieuwd naar?

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 15:38

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 15:38

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-25 15:41

Afbeelding

Afbeelding

Artikel over bijeenkomst in Epe

Citaat:
https://www.gld.nl/nieuws/8363422/de-ho ... iging-wolf

NOORD-VELUWE / STEDENDRIEHOEK
‘De hond uitlaten is eng geworden’, protest tegen dreiging wolf
Marjolein Deurloo
Vandaag, 06:00 • Aangepast vandaag, 14:46 • 3 minuten leestijd

EPE - Tientallen hondenbaasjes zijn woensdagochtend met hun viervoeters naar het gemeentehuis van Epe getrokken. Ze eisen dat de gemeente meer doet tegen de wolf. "De hond uitlaten is eng geworden. Ik heb er hartkloppingen van", zegt organisator Nicole Pappot.
Pappot woont aan de rand van de Renderklippen, het natuurgebied waar vorige week voor de tweede keer in een maand tijd een schaapshond werd aangevallen door een wolf. Eén van die honden genaamd Daisy vluchtte daarna het bos in.
Gisteren meldde de schaapskudde Epe-Heerde dat de bordercollie waarschijnlijk is overleden. 'Zes dagen nadat ze door een wolf was gepakt en spoorloos was verdwenen, is een schedel gevonden die hoogstwaarschijnlijk van haar is', schrijft de groep op Facebook.
Gewapend de straat op
Hondenbezitters zijn er flink van geschrokken. “Wij durven hier bijna niet meer naar buiten. Laat staan de hond uitlaten. Ik durf alleen nog langs de weg, samen met buren en gewapend met fluitjes, stokken, sprays en alarmpiepers”, zegt Pappot.

” Het vrije wandelgebied is in één klap veranderd: dit is een territorium van de wolf geworden”
Gerard van Schoonhoven, hondenbezitter

Ook Gerard van Schoonhoven ziet hoe de situatie is veranderd. "Ik liep altijd vroeg in de ochtend met mijn hond Misty over de hei. We waren altijd met zijn achten. Nu loopt er bijna niemand meer. Ik sta met een stok op een parkeerplaats te gooien. Het vrije wandelgebied is in één klap veranderd: dit is een territorium van de wolf geworden."
Vreedzaam protest
Uit onvrede met het gemeentebeleid ontstond het idee om actie te voeren. Aanvankelijk wilden de initiatiefnemers hun honden loslaten in de hal van het gemeentehuis, maar dat plan werd geschrapt. "We willen geen hondengevechten, het moet een vreedzaam protest zijn", legt Pappot uit.

Vanochtend om 10.30 uur stonden de hondenbaasjes daarom met hun aangelijnde honden voor het gemeentehuis. Er zijn ruim zeventig hondenbaasjes op het protest afgekomen, ook uit omliggende dorpen als Heerde, Emst en Nunspeet.
Burgemeester Tom Horn gaat in gesprek met de actievoerders, die hem verwijten niet te hebben ingegrepen bij de aanvallen van de wolf.

” De burgemeester is bevoegd om bij acuut gevaar te handelen, dat heeft hij niet gedaan”
Nicole Pappot, organisator protestactie

De gemeenten Epe en Heerde namen al maatregelen: er kwamen posters en lichtbakken met waarschuwingen, en in een losloopgebied geldt nu een aanlijnplicht. Ook schreven de gemeenten een gezamenlijke brief aan de provincie Gelderland met het verzoek om advies en maatregelen.
Doorpakken
Voor Pappot is dat onvoldoende. "Een brief aan de provincie is niet genoeg. De burgemeester is bevoegd om bij acuut gevaar te handelen. Dat heeft hij niet gedaan. Niemand neemt de verantwoordelijkheid."
Met het protest hopen de hondenbezitters dat de gemeente nu wél stappen zet. "Nu is de tijd voor actie om dit samen met de provincie op te pakken, en door te pakken. Het afschieten van een probleemwolf zal dit probleem niet oplossen. De overheid moet inzien dat de mens niet langer ondergeschikt mag raken aan de wolf."
Ingrijpen bij acute dreiging
De gemeente Epe zegt tegen Omroep Gelderland de zorgen van de hondenbezitters te delen. Volgens de gemeente moet de burgemeester zich houden aan de landelijke richtlijnen: alleen bij acute dreiging met een probleemwolf op een erf of in een tuin mag hij ingrijpen. Of er sprake is van een probleemwolf bepaalt de provincie. Daarom stuurden Epe en Heerde een brandbrief, waarin ze om extra maatregelen en expertise vragen. Een formeel antwoord daarop is er nog niet.
De provincie liet vorige week weten vooralsnog geen maatregelen te nemen, omdat niet duidelijk is of de incidenten rond Epe door één wolf of meerdere wolven uit dezelfde roedel zijn veroorzaakt.
"We zijn niet anti-wolf", benadrukt Pappot. "Het zijn prachtige beesten. We zijn hier komen wonen omdat we natuur- en wildliefhebbers zijn. Maar als onze veiligheid in het geding komt, moeten wij ons verdedigen. Net als de wolf verdedigen wij nu ons territorium."

Ik was er precies om 10.30 uur. Plein stond strak vol. Ook stond ze nog rijden dik langs de supermarkt en achter de marktkramen langs.
Ik schat dat er op dat moment een 150-200 man was.

Het was jammer dat de gemeente niet voor een microfoon had gezorgd.
Ik heb nu pas gehoord dankzij de filmpjes wat er gezegd werd.

Ik had de indruk dat daarom mensen ook vrij snel weg gingen nadat ze de burgemeester hadden zien staan.

Ik was verrast door de hoge opkomst.
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 10-09-25 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 15:42

Laatst bijgewerkt door Daks op 10-09-25 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-25 15:42

Bericht over de gevonden schedel
Citaat:
EPE - De schedel die dinsdag werd gevonden in de omgeving van Epe is mogelijk toch niet van hond Daisy. De Schaapskudde Epe-Heerde meldde eerder er 99 procent zeker van te zijn dat de schedel van de vermiste hond was, maar volgens de provincie Gelderland gaat het mogelijk om een ander dier.
Hond Daisy raakte vorige week vermist na een aanval van een wolf. De bordercollie van de Schaapskudde Epe-Heerde raakte waarschijnlijk zwaargewond. Met behulp van de Hondenzoekgroep 't Harde werd een groot gebied uitgekamd op zoek naar een teken van leven.
Dinsdagavond maakte de schaapskudde bekend dat de hond mogelijk overleden zou zijn. Een hobbyfotograaf bracht een schedel naar de kudde, die mogelijk van Daisy was. 'Het staat voor 99 procent vast dat Daisy niet meer leeft', schreef de kudde op Facebook. De schaapskudde reageerde verslagen. 'Onze lieve, dappere Daisy heeft haar onbevangenheid en wil om de kudde de beschermen moeten bekopen met haar leven.'
Ook een lid van de hondenzoekgroep zou aan de schaapskudde hebben bevestigd dat het om een hondenschedel gaat in een staat die duidt op 'recentelijke sterfte'. "De schedel heeft de grootte van een middelgrote hond en was nog niet heel oud. Wij zijn geen experts hierin, dus wij weten het niet zeker", schrijft de hondenzoekgroep op Facebook.
Mogelijk een das
Maar mogelijk is de gevonden schedel toch niet van een hond. "Een ecoloog van de organisatie waar wij mee samenwerken, heeft gekeken naar de beelden van de schedel. Op basis van de vorm van de schedel heeft hij beoordeeld dat het meer op een das dan een hond lijkt", zegt een woordvoerder van de provincie. "We vragen dus voorzichtig te zijn met het doen van uitspraken over dat de hond dood is."
Overigens worden de kansen voor hond Daisy nog steeds niet heel hoog ingeschat. De hond is al zes dagen niet gezien en de hondenzoekgroep heeft geen aanknopingspunten meer om te zoeken.
De Wageningen Universiteit doet momenteel onderzoek om uitsluitsel te bieden of de schedel inderdaad van Daisy is. Onderzoek naar het gebit moet dat uitwijzen. Volgens een woordvoerder van de provincie kan dat onderzoek nog enige tijd duren.

Bron gld.nl
https://www.gld.nl/nieuws/8363827/twijf ... copied_url

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 15:46

Laatst bijgewerkt door ikkedus op 10-09-25 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 15:47

Dat is een grote opkomt.
En dat voor een doordeweekse dag.
En zo te zien heel vreedzaam en waren al die opruiende doem scenarios niet nodig

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 15:47

ikkedus schreef:
Ik kom via deze ( en ook de vorige) Telgraaflink bij een webshop en niet bij het artikel.
Kan iemand hem hier plaatsen?

zie mijn bericht
andere krant, zelfde artikel

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 15:49

Wist niet dat das en hond zo op elkaar leken . Maar als ze er vanuit Wageningen naar kijken hebben we snel meer zekerheid.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 16:02

De schedel van een das en bv een border collie verschillen toch wel genoeg dat ik me niet kan voorstellen dat dit in eerste instantie foutief beoordeeld is. Zowel vormen als tanden zijn anders in een oogopslag.

Maar goed, je weet maar nooit natuurlijk. In ieder geval goed dat het extra goed gecheckt word nu.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 16:05

tienus63 schreef:
De Wageningen Universiteit doet momenteel onderzoek om uitsluitsel te bieden of de schedel inderdaad van Daisy is. Onderzoek naar het gebit moet dat uitwijzen. Volgens een woordvoerder van de provincie kan dat onderzoek nog enige tijd duren.

Bron gld.nl
https://www.gld.nl/nieuws/8363827/twijf ... copied_url[/quote]
Ah kijk, dat bedoelde ik. Geen idee of Bij12 er alsnog bij betrokken is, maar de WUR vond ik al meteen zoveel waarschijnlijker. Ben benieuwd of het weer eens vreselijk slordige journalistiek is (als er eerder Bij12 geschreven werd) of dat Bij12 er zelf ook nog iets mee gaat doen.

Vreselijk, deze voortdurende onzekerheid voor de eigenaren en liefhebbers van Daisy.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-25 16:06

Citaat:
‼️‼️‼️‼️‼️‼️UPDATE‼️‼️‼️‼️‼️‼️
Beantwoording Statenvragen Provincie Utrecht.
Op 29 juli 2024 werd op landgoed Stameren in Maarn een kudde schapen aangevallen door de inmiddels beruchte wolf GW3237m, beter bekend als “Bram”.
Wat een “reguliere” taxatie had moeten worden, liep uit op een pijnlijk dossier voor een integere, correct handelende wolvenschade taxateur. Ook dit incident moest in de doofpot van Provincie Utrecht en wolvenconsulent Provincie Utrecht.

Wie genoot nou eigenlijk meer bescherming, wolf Bram met problematisch gedrag of de zorgvuldig handelende inmiddels voormalig wolvenschade taxateur die uiteindelijk ivm dreigend gevaar wolf Bram de Politie belde, maar werd ‘aangeklaagd’ door wolvenconsulent Provincie Utrecht vanwege het feit dat de wolvenschade taxateur de Politie had gebeld.
Hierna kreeg de taxateur geen taxatie opdrachten meer in de Provincie Utrecht. Inmiddels heeft dit alles de verhoudingen tussen Provincie Utrecht, BIJ12 en het taxatiebureau Attema Footprint op scherp gezet.

Hoelang blijft de Provincie Utrecht de wolvenconsulent, met al zijn dubbele petten nog de hand boven het hoofd houden, ten koste van taxateurs die hun werk eerlijk en zorgvuldig uitvoeren? Wanneer wordt deze onbeschofte wolvenconsulent, met zijn dominante gedrag, zonder bevoegdheden in een taxatieproces, eens op het matje geroepen Gedeputeerde Mirjam Sterk en beleidsmedewerkers, zodat hij stopt met het beschadigen van mensen die hun werk naar eer en geweten uitvoeren?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/16srUX ... tid=wwXIfr

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 16:12

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 16:22

cursebreaker schreef:
De schedel van een das en bv een border collie verschillen toch wel genoeg dat ik me niet kan voorstellen dat dit in eerste instantie foutief beoordeeld is. Zowel vormen als tanden zijn anders in een oogopslag.

Maar goed, je weet maar nooit natuurlijk. In ieder geval goed dat het extra goed gecheckt word nu.

Op het eerste gezicht kunnen een dassenschedel en een bondenschedel behoorlijk op elkaar lijken, en de vorm en grootte van een dassenschedel komt best overeen met sommige hondenrassen. Maar NIET met een bordercollie… een BC heeft een duidelijke stop, een das is convex. Maar de tanden zouden direct zonder twijfel duidelijk moeten maken of het om een das of hond gaat, dus dat dit ‘onderzocht’ moet worden en een tijdje moet duren daar snap ik niks van.