Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 16:17

tamary schreef:
Bescherm de roofdieren totdat er geen prooidieren meer voor ze zijn. En dan dus? Wat is dan de oplossing? Leren ze dan gras eten en worden ze herbivoor?
Want dat is het gevolg van het ideaal van deze meneer, je kan geen soort beschermen ten koste van wat die soort nodig heeft. Dan trekt die soort een heel ecosysteem kapot.

Moet zeggen dat ik het ook geen heel snuggere beredenering vind.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 16:18

DuoPenotti schreef:
Dat verschil gaf hij inderdaad aan, wat ik ook al benoemde. Daarom is zijn zienswijze verklaarbaar.
En om de een of andere reden kan ik zijn eerlijkheid daarin heel goed hebben. Ik ben het er niet mee eens, maar hij draait niet om de pot.
En heeft er ook geen belang bij, wat bijvoorbeeld iemand die afrasteringen plaatst wel heeft.

Alleen hij mist ook een hoop dingen.
Je dieren kun je niet beschermen met een wolfwerende omheining.
Dus ik denk dat het daarom geen stand gaat houden.

Maar dat wil hij ook helemaal niet. Zogenaamd vindt hij dat mensen die dieren beter moeten beschermen, maar dat is slechts een middel om mensen zover te krijgen die dieren op te geven. Hij misbruikt dit en mensen trappen er gewoon in (mensen zijn het met hem eens dat ze hun dieren beter moeten beschermen).

Zijn doel is dus dat dieren niet meer gehouden mogen worden, geen enkel dier, dus hij is helemaal niet voor wolfwerende omheiningen..

Citaat:
Ook kletste hij eroverheen dat ander wild, ook beschermde soorten, de dood vinden in de afrasteringen. Want toen had hij het over reeën die springen.

Maakt hem inderdaad niet uit, want waar hij zich hard voor maakt is dat alle dierenhouderij verdwijnt. Dat er dan tijdelijk wat meer rasters zijn is niet erg want die verdwijnen daarna toch weer (wederom: die rasters en je dieren beschermen zijn helemaal niet zijn doelen, het is slechts een pervers en manipulatief middel).

Citaat:
Daarnaast heeft natuurlijk de recreant daar geen boodschap aan. Die gaat toch aangevallen worden.

Die moet gewoon wegblijven, lekker in de stad.

Citaat:
Hij heeft die idiologie, naar mijn idee een irreële , maar daarmee is hij wel eerlijker naar mijn idee.

Idiologie vind ik wel passend in deze ja :') .

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 16:22

Loretta schreef:
Jessix schreef:
Ik denk dat, dat inderdaad de insteek is. Als huisdieren niet meer worden gefokt dan zijn er straks ook geen afdankertjes meer.

Hij gaf in de podcast het verschil aan tussen een dierenwelzijnsorganisatie en de dierenrechtenorganisatie die Animal Rights is. De eerste probeert het welzijn te verbeteren van gehouden dieren terwijl AR zich dus echt bezig houdt met de juridische kant en de rechten van de dieren. Met als voorbeeld dus de door ons gehouden dieren en de zorgplicht die we wettelijk voor ze hebben. Zoals bekend klaagt AR de schaaphouders aan die meerdere wolf aanvallen hebben gehad.

Dat kun je stom vinden, maar ik denk dat ze wettelijk gezien nog wel eens gelijk kunnen gaan krijgen. Ik vraag me wel af hoelang er nog vergoedingen worden gegeven wanneer dieren niet achter wolf werende omheiningen gehouden worden. En of er eens een keer een rechter is die AR wel in het gelijk stelt over de zorgplicht.

Ik geef hem dan ook wel gelijk in het feit wat hij ook aanhaalde dat de situatie in Nederland veranderd is. Er zijn grote roofdieren bij gekomen waar we rekening mee moeten houden, of dat nu links om of rechtsom is. Ik zie ze voorlopig niet verdwijnen.

En op die manier proberen ze dus de schapenhouderij kapot te maken. Schapen houden kan niet meer uit waardoor schalenhouders moeten stoppen. Betekend, minder gehouden dieren. Dus op die manier krijgen ze nog gedeeltelijk hun zin ook.

Exact dit dus, het is een (pervers) middel. En mensen trappen in dat zieke spelletje, zo naar.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 16:26

GDG schreef:
DuoPenotti schreef:
Dat verschil gaf hij inderdaad aan, wat ik ook al benoemde. Daarom is zijn zienswijze verklaarbaar.
En om de een of andere reden kan ik zijn eerlijkheid daarin heel goed hebben. Ik ben het er niet mee eens, maar hij draait niet om de pot.
En heeft er ook geen belang bij, wat bijvoorbeeld iemand die afrasteringen plaatst wel heeft.

Maar dat wil hij ook helemaal niet. Zogenaamd vindt hij dat mensen die dieren beter moeten beschermen, maar dat is slechts een middel om mensen zover te krijgen die dieren op te geven. Hij misbruikt dit en mensen trappen er gewoon in (mensen zijn het met hem eens dat ze hun dieren beter moeten beschermen).

Zijn doel is dus dat dieren niet meer gehouden mogen worden, geen enkel dier, dus hij is helemaal niet voor wolfwerende omheiningen..

Citaat:
Ook kletste hij eroverheen dat ander wild, ook beschermde soorten, de dood vinden in de afrasteringen. Want toen had hij het over reeën die springen.

Maakt hem inderdaad niet uit, want waar hij zich hard voor maakt is dat alle dierenhouderij verdwijnt. Dat er dan tijdelijk wat meer rasters zijn is niet erg want die verdwijnen daarna toch weer (wederom: die rasters en je dieren beschermen zijn helemaal niet zijn doelen, het is slechts een pervers en manipulatief middel).

Citaat:
Daarnaast heeft natuurlijk de recreant daar geen boodschap aan. Die gaat toch aangevallen worden.

Die moet gewoon wegblijven, lekker in de stad.

Citaat:
Hij heeft die idiologie, naar mijn idee een irreële , maar daarmee is hij wel eerlijker naar mijn idee.

Idiologie vind ik wel passend in deze ja :') .

Weet ik, maar was als antwoord op Jessix dat ze denkt dat het wel zo gaat werken voor de rechter

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 16:26

Jessix schreef:
Ik denk dat, dat inderdaad de insteek is. Als huisdieren niet meer worden gefokt dan zijn er straks ook geen afdankertjes meer.
Uitsterfbeleid, echter is dat een druppel op een gloeiende plaat, zolang men dat in het buitenland niet doet en hij zelf ook dieren uit het buitenland mee neemt naar Nederland.

Citaat:
Hij gaf in de podcast het verschil aan tussen een dierenwelzijnsorganisatie en de dierenrechtenorganisatie die Animal Rights is. De eerste probeert het welzijn te verbeteren van gehouden dieren terwijl AR zich dus echt bezig houdt met de juridische kant en de rechten van de dieren. Met als voorbeeld dus de door ons gehouden dieren en de zorgplicht die we wettelijk voor ze hebben. Zoals bekend klaagt AR de schaaphouders aan die meerdere wolf aanvallen hebben gehad.

Het welzijn van gehouden dieren boeit hem dus eigenlijk niet, eigenlijk moeten ze gewoon allemaal weg, ultieme vrijheid van gehouden dieren is in zijn ogen helemaal geen bestaansrecht. Enkel wilde dieren mogen er nog zijn. Dus die zorgplicht zal hem een zorg zijn, dat is de hele dubbele standaard van deze man.

Citaat:
Dat kun je stom vinden, maar ik denk dat ze wettelijk gezien nog wel eens gelijk kunnen gaan krijgen. Ik vraag me wel af hoelang er nog vergoedingen worden gegeven wanneer dieren niet achter wolf werende omheiningen gehouden worden. En of er eens een keer een rechter is die AR wel in het gelijk stelt over de zorgplicht.

Ik ben zekers voor zorgplicht, maar houdt daar dan ook alle dierhouders aan en niet enkele. Omdat dieren in begrazingsgebieden in de natuur gehouden worden, betekend niet dat het ineens wilde dieren zijn waar de zorgplicht niet voor hoeft te gelden. Het zijn gewoon dieren onder beheer, maar zij ontspringen de dans want het is 'wild'.

Citaat:
Ik geef hem dan ook wel gelijk in het feit wat hij ook aanhaalde dat de situatie in Nederland veranderd is. Er zijn grote roofdieren bij gekomen waar we rekening mee moeten houden, of dat nu links om of rechtsom is. Ik zie ze voorlopig niet verdwijnen.

Je kan rekening met een wolf houden als het gebied ook op een bepaalde hoeveelheid wolven is afgestemd. Dat is een gebied met ruimte voor een territorium en genoeg prooiwild die de hoeveelheid wolven kan voeden, maar dat er wel altijd een basishoeveelheid overblijft. Dat heb je in Nederland niet, tenzij we standaard vee in natuurgebieden gaan plaatsen. Dus hij heeft wat dat betreft helemaal geen gelijk.

Het feit dat hij geen oplossing in het midden ziet, is voor mij een teken aan de wand dat hij de boel niet goed bekijkt.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 16:30

tamary schreef:
Bescherm de roofdieren totdat er geen prooidieren meer voor ze zijn. En dan dus? Wat is dan de oplossing? Leren ze dan gras eten en worden ze herbivoor?
Want dat is het gevolg van het ideaal van deze meneer, je kan geen soort beschermen ten koste van wat die soort nodig heeft. Dan trekt die soort een heel ecosysteem kapot.

Precies dat en het boezemt me angst in dat dat soort gevolgen compleet worden genegeerd door deze clubs.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 16:31

DuoPenotti schreef:

Dus nee ik denk niet dat het stand houd.

Maar ik kan hem beter hebben dan een in eigen belang kletsende Lelieveld bijvoorbeeld.

Mooi van je DP. :)

Ik begrijp zijn gedachtegang ook. Hij legt het in de podcast allemaal ook op een fijne en rustige manier uit. Daarin kan ik me wel verplaatsen maar ik deel zijn mening en opvattingen ook niet. Diep in mijn hart vind ik het ook raar dat wij als mens andere levende wezens houden voor ons eigen plezier en vermaak. Of voor voedsel of andere diensten (geleiden hond). We zeggen natuurlijk allemaal dat onze dieren het zo goed hebben bij ons, maar we weten ook allemaal dat, dat niet overal en altijd zo is. Geeft mij altijd weer stof tot nadenken. Zo ook dat onze rechten dus maar boven die van een ander levend wezen staan, de wolf in dit geval...

Maar we zijn in het hier en nu. En ik heb dieren waar ik stapel gek op ben en ik wil ze veilig houden. Als Nederland minder dichtbevolkt en groter zou zijn zou ik best kunnen leven met het sluiten van bepaalde gebieden voor de wolven. Maar hier is dat natuurlijk helemaal niet reëel. Wolven en mensen kunnen elkaar hier niet uit de weg gaan en met de snelheid waarmee ze zich nu voortplanten zie ik net als iedereen hier een steeds groter probleem ontstaan.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-24 16:33

Laatst bijgewerkt door tienus63 op 17-10-24 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 16:37

Jessix schreef:
Als Nederland minder dichtbevolkt en groter zou zijn zou ik best kunnen leven met het sluiten van bepaalde gebieden voor de wolven. Maar hier is dat natuurlijk helemaal niet reëel. Wolven en mensen kunnen elkaar hier niet uit de weg gaan en met de snelheid waarmee ze zich nu voortplanten zie ik net als iedereen hier een steeds groter probleem ontstaan.

Heb je een enorm natuurgebied in je land dan is het inderdaad te overwegen om een deel daarvan af te sluiten voor mensen (op zich hebben we dat al, zij het dat dat te kleine stukjes zijn voor wolven). Maar ja, dan nog. Dan is dat gebied vrij voor de wolven maar ze blijven daar natuurlijk niet en ze blijven ook niet beperkt in aantallen dus zullen blijven uitbreiden als een olievlek. Dus dan zou je moeten zeggen: alles wat buiten dat gebied komt schiet je af.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 16:40

GDG schreef:
Jessix schreef:
Als Nederland minder dichtbevolkt en groter zou zijn zou ik best kunnen leven met het sluiten van bepaalde gebieden voor de wolven. Maar hier is dat natuurlijk helemaal niet reëel. Wolven en mensen kunnen elkaar hier niet uit de weg gaan en met de snelheid waarmee ze zich nu voortplanten zie ik net als iedereen hier een steeds groter probleem ontstaan.

Heb je een enorm natuurgebied in je land dan is het inderdaad te overwegen om een deel daarvan af te sluiten voor mensen (op zich hebben we dat al, zij het dat dat te kleine stukjes zijn voor wolven). Maar ja, dan nog. Dan is dat gebied vrij voor de wolven maar ze blijven daar natuurlijk niet en ze blijven ook niet beperkt in aantallen dus zullen blijven uitbreiden als een olievlek. Dus dan zou je moeten zeggen: alles wat buiten dat gebied komt schiet je af.

Eerder al, je zal dan van te voren moeten bepalen hoeveel wolven daar kunnen leven kijkende naar de draagkracht van de prooipopulatie en die cijfers blijven bijstellen waar nodig. En dan nog zul je jonge zwervers hebben die inderdaad over de stippellijn op de kaart wandelen en elders willen wonen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 16:42

GDG schreef:
Jessix schreef:

Klopt, ook dan moet je beheren net als in Amerika of Canada ook gedaan wordt. Maar daar heb je wel de ruimte om elkaar te kunnen ontwijken. De wolven die dan alsnog te dicht op de mens komen worden dan ook aangepakt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 16:45

Citaat:
Zo ook dat onze rechten dus maar boven die van een ander levend wezen staan, de wolf in dit geval.

Maar hoort dat niet gewoon bij de cirkel van het leven?
De kat dood de vogel, de vogel dood de muis, de muis dood het insect enz.
En ja wij kunnen de wolf doden... Alleen regels houden ons tegen. Niet onze natuur.

Vind ik dat de mens onderhand een plaag is op de wereld?
Zeker.
En er komt nog wel een keer een covid 2.0 die dat oplost.

Maar dat is een ander onderwerp en daar moeten we ons nu niet in laten leiden (of eigenlijk lijden) door die fanatieke clubs die ons het normale leven laten ontnemen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 17:02

DuoPenotti schreef:
Citaat:
Zo ook dat onze rechten dus maar boven die van een ander levend wezen staan, de wolf in dit geval.

Maar hoort dat niet gewoon bij de cirkel van het leven?
De kat dood de vogel, de vogel dood de muis, de muis dood het insect enz.
En ja wij kunnen de wolf doden... Alleen regels houden ons tegen. Niet onze natuur.

Vind ik dat de mens onderhand een plaag is op de wereld?
Zeker.
En er komt nog wel een keer een covid 2.0 die dat oplost.

Maar dat is een ander onderwerp en daar moeten we ons nu niet in laten leiden (of eigenlijk lijden) door die fanatieke clubs die ons het normale leven laten ontnemen.

Dat is inderdaad de wet van de natuur.

Maar ik heb daar persoonlijk wel moeite mee. Wij hebben een intelligentie wat niet te vergelijken is met andere levende wezens en kunnen daardoor ook andere keuzes maken. Vandaar dat ik ook schreef, voor mij is dat altijd wel stof tot nadenken. :) (ik behoor dan ook tot de groene maffia alleen (denk ik) niet zo extremistisch :D )

En dat de mens de balans in de natuur verstoord, die deel ik ook met je. Ik vind ons ook wel onderdeel van diezelfde natuur en denk dat het zichzelf ook wel weer hersteld. Hetzij door ziektes of natuur rampen. De wereld overleefd het wel, de mensheid zal wel een flinke tik krijgen (en daarbij natuurlijk vele andere flora en fauna, maar ook dat is altijd zo geweest)

Maar goed dat is wat voor een ander topic. ;)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 17:06

Wintu schreef:
tamary schreef:

Precies dat en het boezemt me angst in dat dat soort gevolgen compleet worden genegeerd door deze clubs.

Je moet onderscheid maken tussen dierenrechtenclubs en natuurclubs. Of in dit geval het verschil tussen Animal Rights en de zoogdiervereniging.

Beide organisaties hebben een totaal andere doelstelling als het om de wolf gaat. Je kunt het met beiden oneens zijn, maar als je ze op 1 hoop gooit dan mis je een zeer belangrijk punt.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-24 17:20

:wow: Leest iedereen nu over mijn bericht heen?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 17:21

Loretta schreef:
Je moet onderscheid maken tussen dierenrechtenclubs en natuurclubs. Of in dit geval het verschil tussen Animal Rights en de zoogdiervereniging.

Beide organisaties hebben een totaal andere doelstelling als het om de wolf gaat. Je kunt het met beiden oneens zijn, maar als je ze op 1 hoop gooit dan mis je een zeer belangrijk punt.

Dat weet ik, maar ik snap je bedoeling met deze post niet zo goed, misschien kun je het uit leggen?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 17:22

tienus63 schreef:

Nope, maar zie verder niet veel info bij Annemiek er over? Of lees ik er over heen

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 17:26

Jessix schreef:
Maar ik heb daar persoonlijk wel moeite mee. Wij hebben een intelligentie wat niet te vergelijken is met andere levende wezens en kunnen daardoor ook andere keuzes maken. Vandaar dat ik ook schreef, voor mij is dat altijd wel stof tot nadenken. :) (ik behoor dan ook tot de groene maffia alleen (denk ik) niet zo extremistisch :D )

Wie en wat reken jij dan tot de groene maffia?

Ik vind de groene maffia wel een hele rare term eerlijk gezegd. Maar als ik dan zou moeten kijken wie ik tot de groene maffia moet rekenen dan vraag ik mij af of je daar ook Animal rights en de faunabescherming toe moet rekenen. Of gaat het dan toch meer over de Frans Vera kliek, de zoogdiervereniging en Johan Vollenbroek.

Die laatste groep willen gewoon de natuur herstellen en basseren zich op ecologische argumenten. Of het altijd zo uitpakt als op de tekentafel is dan weer een ander verhaal. Kijk bijvoorbeeld naar het project van de Oostvaardersplassen.

De clubs als Animal rights en de faunabescherming hebben een ideologisch plaatje voor ogen en zetten alles aan de kant om dat doel te bereiken. Ook wanneer het rigoreus uitpakt voor de biodiversiteit.

Of moet ik het beiden tot andere maffiabendes rekenen die nu met elkaar in een conflict verzeild zijn omtrent de wolf. Maar al met al vind ik groene maffia een beetje een simplistische term die alles op 1 hoop probeert te gooien.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 17:28

tienus63 schreef:

Je bedoelt over het vertrek van de Bij12 directeur.

Ja, wat er precies aan de hand is dat weten we niet. Maar dat jet rommelt was al langer duidelijk.

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-24 17:31

Hahaha, die bedoelde ik inderdaad.

Ik zocht ook al naar een persbericht. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 17:35

@ Loretta, ik heb het eigenlijk meer over de persoon in de podcast, gebaseerd op wat hij daar vertelde en mijn gedachten daarover. Niet zo zeer over de organisaties.

Groene maffia is een grapje omdat het een aantal keer gezegd is in de bijeenkomst van afgelopen dinsdag.

Ik vind zelf een vegan lifestyle interessant en leef die ook deels na. Dus de gedachten van de meneer in de podcast geeft mij stof tot nadenken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 17:37

tienus63 schreef:
Hahaha, die bedoelde ik inderdaad.

Ik zocht ook al naar een persbericht. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Ik had het gezien maar vind het ook niet zo verrassend. Ik denk dat veel mensen anders in de materie zitten inmiddels. Verder ben ik niet zo op de hoogte over de organisatie zelf.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 17:44

Jessix schreef:
Ik vind zelf een vegan lifestyle interessant en leef die ook deels na. Dus de gedachten van de meneer in de podcast geeft mij stof tot nadenken.

Je bent deels vegan maar vind zijn ideeen interresant?
Ik mag toch aannemen dat als je je met het veganisme bezig goudt dat je deze ideologie op zijn minst moet kennen.
Mij was deze denkwijze al heel lang bekend door vegan groepen en influencers. Mede daardoor is het veganisme niks voor mij.

Ja, en uiteraard zijn er ook gematigde veganisten. Maar dan lijkt me toch wel dat je deze denkwijze zal kennen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 17:49

Loretta schreef:
Jessix schreef:

Je bent deels vegan maar vind zijn ideeen interresant?
Ik mag toch aannemen dat als je je met het veganisme bezig goudt dat je deze ideologie op zijn minst moet kennen.
Mij was deze denkwijze al heel lang bekend door vegan groepen en influencers. Mede daardoor is het veganisme niks voor mij.

Ja, en uiteraard zijn er ook gematigde veganisten. Maar dan lijkt me toch wel dat je deze denkwijze zal kennen.

Uiteraard ken ik het, dat heb ik ook al aangegeven in mijn eerdere berichten vandaag en ja ik vind het interessant. Ik schrijf ook nergens dat ik het voor het eerst hoor hè.

Terug naar de wolf, lijkt me. ;)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 18:04

tienus63 schreef:
Zo dan,
Citaat:
Directrice J van de Endt, BIJ12 stapt op.

Bron
Van Straaten Research

https://www.facebook.com/share/p/xUSLrZ ... tid=WC7FNe

Ik denk dat dit het begin van een kettingreactie is…..
Er woeden vele stormen….

Directeur, geen directrice........kan echt al zolang niet meer.