Avalanche schreef:Ja, ik zal de documentaire eens opzoeken. Ik vind het sowieso heel ingewikkeld om er een mening over te hebben eigenlijk. Ik vond er wel wat van hoe ze omgaan met mensenrechten, maar je hebt niet het hele plaatje, dus in hoeverre kun je dan een goed oordeel geven...... snap je? Dat vind ik lastig.
Ik vind het ook heel lastig. Ook als je ziet dat bijvoorbeeld mensen uit de centraal Afrikaanse landen in Zuid Tunesie aankomen en daar eigenlijk ook al tegengewerkt en uitgekotst worden door de locals en de politie, etc.. Wat ik deels ook nog snap. En dan moeten ze nog naar de kust, de mensensmokkelaars, wrakke bootjes op de Middellandse Zee en hopelijk (voor hen) naar Italiaans grondgebied.
Dan vind ik het heel sneu voor die mensen, maar tegelijkertijd denk ik: Dit is niet de oplossing. Ik snap de wens om naar Europa te komen, maar (bijna) niemand zit op jullie te wachten. In Tunesie niet en in Europa voor het grootste deel ook niet. Ik snap dat thuis blijven voor de meesten ook geen alternatief is met pakweg de helft van de bevolking in de landen in centraal Afrika onder de armoedegrens, maar.....