Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 09:41

DuoPenotti schreef:
Maar andersom ook, als er beweert word dat Nederland een geweldig vangnet heeft.
En daar tig keer op door gegaan word, zonder enige kunde, dat is duidelijk...

Voor sommige mensen is het heel erg moeilijk te accepteren dat Nederland niet meer zo geweldig is dan dat het ooit geweest is.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 09:57

Gister bij nieuwsuur ging het over de groep werkenden dat deze ook hoe langer hoe meer in problemen komen door de hoge inflatie.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 10:00

Loretta en ik hoop met heel mijn hart dat ze er ook nooit achter gaan komen.
Maar de tijd dat het alleen maar is voor drugsgebruikers en zwervers en weet ik welke vooroordelen is wel al lang voorbij.

Ja precies Purny, ik denk dat het nu erg veel mensen gaat raken.
Net buiten alle potjes vallen, echt geen overdreven luxe dingen hebben waar nog flink op te sparen is.
Maar wel willen eten en een warm huis willen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 10:20

Cer schreef:
Zijn er echt mensen in dít topic die direct afgeven op vluchtelingen?

Moestuin lijkt me geweldig, gaat een hoop tijd in zitten wel denk ik? Nou ja, met een balkonnetje van 1x1 kan ik sowieso de wereld niet redden :')

Misschien is een verticale tuin iets voor jou? Er zijn hele mooie oplossingen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 10:27

Met wat er nu allemaal aan de hand is zal zeker een groter deel mensen geraakt gaan worden, dat was me vanaf begin van de Corona crisis al duidelijk :(

Van de andere kant, als bijvoorbeeld iemand zegt dat ze met een boodschappen-budget van 60 euro in de week niet genoeg eten kan kopen, dat ze na drie dagen al honger moet lijden. Voor een persoon.
Dan denk ik wel eens wat voor keuzes maken die mensen dan?
Elke dag kant en klaar of biefstuk willen eten?

Vraag ik me dus oprecht af hé...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 10:30

Sansevieria schreef:
Met wat er nu allemaal aan de hand is zal zeker een groter deel mensen geraakt gaan worden, dat was me vanaf begin van de Corona crisis al duidelijk :(

Van de andere kant, als bijvoorbeeld iemand zegt dat ze met een boodschappen-budget van 60 euro in de week niet genoeg eten kan kopen, dat ze na drie dagen al honger moet lijden. Voor een persoon.

Ligt eraan hoeveel mensen er moeten eten van die 60 euro, imo.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 10:30

_San87_ schreef:
Sansevieria schreef:

Een persoon, zoals ik al aangaf.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 10:39

Dat begrijp ik idd ook niet voor 1 persoon. Dat vind ik ook veel geld.
Dat moet zonder honger goedkoper kunnen.

Maar ook dan zal bijvoorbeeld ook de baan meespelen.
Kan me voorstellen dat iemand die (zwaar) lichamelijk werk doet toch best wat sneeën brood mee neemt naar het werk. En ook zijn eigen drinken mee moet nemen. En aangezien brood duurder word.

Terwijl de kantoormedewerker aan 1 wel voldoende heeft, of zelfs gewend was in het bedrijfsrestaurant wat te nemen.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 14-04-22 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 10:41

Voedselallergieën, bijvoorbeeld geen gluten mogen eten.
Of de zonnatura assortiment.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 10:55

Sansevieria schreef:
_San87_ schreef:

Een persoon, zoals ik al aangaf.

Jeetje, ik heb echt moeite met lezen vandaag, sorry.

60 euro voor 1 persoon in drie dagen is wel echt veel.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 11:05

Oh ja idd.. lange week gehad en ben een beetje vermoeid.
Ja dat snap ik dan ook niet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 11:10

Ligt er ook aan wat er allemaal van dat budget af moet. Mijn budget is lager, maar moet daar ook bepaalde medicatie van betalen die niet vergoed wordt en alle verzorgingsproducten enzovoorts. Dus soms als er een aanbieding is die echt scheelt betekent dat wel eens minder eten die week. :=

Maar het moeilijkste is meestal toch je aanpassen? Als jij altijd budget x gehad hebt en daarvoor normaal uitkomt en je je nu moet aanpassen, daar hebben mensen altijd moeite mee. Dus of ineens een lager budget of mibder krijgen voor hetzelfde budget. Je gaat vaak toch leven naar mogelijkheid.

Maar 60 euro en daarmee eten kopen voor 3 dagen, ja dat is ehm vrij veel :D ik zou niet weten hoe ik dat op zou moeten maken? Nee dat lieg ik, maar daar zit dan idd erg veel luxe bij haha

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 11:11

Ik zie ook wel eens berichten voorbij komen van mensen die voor 30 euro per week boodschappen doen. Dan denk ik ook van hoe doe je dat?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 11:29

Wij zitten per week op 35 euro voor twee personen. Prima te doen om zo lekker en gevarieerd te eten, maar je moet er wel een beetje tijd en moeite in stoppen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 11:33

8nnemiek schreef:
Wij zitten per week op 35 euro voor twee personen. Prima te doen om zo lekker en gevarieerd te eten, maar je moet er wel een beetje tijd en moeite in stoppen.

Eet je dan wel elke dag vlees? Want daar zit ik snel op 4-5 euro per dag op.
Verse groenten zijn ook echt duur. Evenals fruit. Een kiwi zit al snel op 50 cent per stuk. 3 paprika's al op 2 euro of er iets boven. Zelfs als je merkloze pasta en de goedkoopste rijst koopt vind ik 35 euro voor 2 personen wel heel weinig.
Nu is alleen leven wel wat duurder als per 2. Ik kan niet echt kliekjes invriezen wegens geen ruimte.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 11:34

germie schreef:
8nnemiek schreef:

Eet je dan wel elke dag vlees? Want daar zit ik snel op 4-5 euro per dag op.
Verse groenten zijn ook echt duur. Evenals fruit. Een kiwi zit al snel op 50 cent per stuk. 3 paprika's al op 2 euro of er iets boven. Zelfs als je merkloze pasta en de goedkoopste rijst koopt vind ik 35 euro voor 2 personen wel heel weinig.
Nu is alleen leven wel wat duurder als per 2. Ik kan niet echt kliekjes invriezen wegens geen ruimte.

Volgens mij zijn diepvriesgroente even gezond als vers

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 11:37

MyWishMax schreef:
Maar het moeilijkste is meestal toch je aanpassen? Als jij altijd budget x gehad hebt en daarvoor normaal uitkomt en je je nu moet aanpassen, daar hebben mensen altijd moeite mee. Dus of ineens een lager budget of mibder krijgen voor hetzelfde budget. Je gaat vaak toch leven naar mogelijkheid.

Klopt, en daar speelt gemak ook een rol in. Ik koop bijvoorbeeld diverse voorgesneden producten en daar betaal je simpelweg meer voor. Scheelt ook of je de aanbiedingen afstruint bij diverse supermarkten en/of je boodschappen doet bij bijvoorbeeld de Nettorama, Lidl of Aldi, en of je meer voor A-merken gaat of voor het huismerk.

Voor mijn wekelijkse boodschappen bij de supermarkt (niet enkel eten dus, maar ook toiletpapier, shampoo, thee, tussendoortjes, etc) red ik het meestal niet met € 60 euro, ik ben gemiddeld tussen de € 75 en € 90 kwijt met soms uitschieters naar boven (als ik zoals deze week fish pie eet waar o.a. de nodige verse vis in gaat)of naar beneden (als ik bijvoorbeeld nog leftovers in de vriezer heb liggen). Dat zou echt goedkoper kunnen als het zou moeten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 11:38

Eh, hoe doe je dat, 35 voor 2 personen? Jullie gebruiken veel uit eigen tuin, volgens mij? Dat is dan ook niet helemaal realistisch vergeleken met mensen die dat niet hebben.

Ik moet het doen met 25 a 30 euro, maar dan niet alleen eten en drinken. Ook verzorgingsproducten, huishoud en medicatie die niet vergoed wordt. Uit eigen tuin zou schelen, als ik de energie had om er iets mee te doen en het geld om wat aan te leggen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 11:45

Loretta schreef:
DuoPenotti schreef:
Maar andersom ook, als er beweert word dat Nederland een geweldig vangnet heeft.
En daar tig keer op door gegaan word, zonder enige kunde, dat is duidelijk...

Voor sommige mensen is het heel erg moeilijk te accepteren dat Nederland niet meer zo geweldig is dan dat het ooit geweest is.

Ach, zal andersom ook wel zo wezen. Sommige mensen vinden het moeilijk te accepteren dat er ook
meer dan genoeg mensen zijn die vinden dat Nederland nog steeds een prima land is om te wonen werken
etc.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 11:51

Germie, wij eten geen vlees nee, we eten thuis bijna helemaal plantaardig. Verse groente en fruit is niet heel duur als je seizoensgroente koopt. En diepvries is inderdaad zelfs nog gezonder.

Exitium, huismerk producten kopen en veel zelf snijden en maken in plaats van pakjes en zakjes scheelt inderdaad enorm.

MyWishMax, we hebben al een paar jaar geen groentetuin meer helaas, dus voor die 35 euro eten we alleen uit de supermarkt :j Verzorgingsproducten zitten daar deels bij.

Dit jaar ben ik weer bezig met groenteplanten zaaien, dus hopelijk gaat onze boodschappenrekening nog wat verder omlaag komende zomer.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 11:55

Kijk, vlees is gewoon prijzig.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 12:10

Ah, sorry ik dacht dat jullie die nog hadden. Nog knapper dan! Maar hier is boodschappen wel inclusief verzorgingsproducten en helaas medicatie. Maar misschien heb je nog tips? Want vlees eet ik echt bijna nooit, maar toch lastig. (Misschien ook omdat ik door ziekte een moeilijke eter ben, kleine hoeveelheden, erg vaak en extra eiwit haha, veel vervangers qua eiwit kan ik niet genoeg van eten)

Ik vind het onwijs knap, dus als je wat zou willen uitleggen, heel graag! Brood bak je wel zelf?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 12:12

purny schreef:
Kijk, vlees is gewoon prijzig.

Zeker, en dat is op zich ook logisch want voor een kilo vlees te produceren is veel meer plantaardig voedsel nodig dan een kilo granen/bonen/maïs.
Toch eten wij wel ook vleesvervangers, die zijn ook niet goedkoop. Maar wat inslaan tijdens acties scheelt flink.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 12:19

MyWishMax schreef:
Ah, sorry ik dacht dat jullie die nog hadden. Nog knapper dan! Maar hier is boodschappen wel inclusief verzorgingsproducten en helaas medicatie. Maar misschien heb je nog tips? Want vlees eet ik echt bijna nooit, maar toch lastig. (Misschien ook omdat ik door ziekte een moeilijke eter ben, kleine hoeveelheden, erg vaak en extra eiwit haha, veel vervangers qua eiwit kan ik niet genoeg van eten)

Ik vind het onwijs knap, dus als je wat zou willen uitleggen, heel graag! Brood bak je wel zelf?

De verzorgingsproducten die ik in de supermarkt koop reken ik altijd gewoon bij de boodschappen, en dat is oa wc papier, inlegkruisjes, keukenrol, en soms wat tandpasta en wasmiddel.
Shampoo en douchegel haal ik altijd bij de Action. Al is dat ook het geld niet.

Ik spaar denk ik het meeste uit door gewoon veel zelf te maken. Sausjes, soepen, kruidenmixen.. Ik koop droge ingrediënten vrij groot in; dus pasta, rijst, bonen, kruiden en specerijen.. Sojasaus en olie heb ik ook vaak in 2 liter verpakkingen.
Too good to go is erg leuk om te doen, al geeft de Lidl de laatste tijd wel érg magere pakketjes := Brood pakketten bij de Plus zijn ook ideaal; vaak 4 tot 6 broden voor €2,99.
Zelf bakken doe ik ook wel.
En een grote vriezer om aanbiedingen in te vriezen is zeker een aanrader. Daar doe ik ook seizoensgroenten in, en maaltijden die ik in grotere hoeveelheden doe bereiden zoals ovenschotels met aardappelen en groenten die in de aanbieding waren.

In Zeeland haal ik zo nu en dan een zak aardappelen; 15 kilo voor 5 euro, bij de aardappelboer :))

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 12:25

8nnemiek schreef:
Exitium, huismerk producten kopen en veel zelf snijden en maken in plaats van pakjes en zakjes scheelt inderdaad enorm.

Klopt. Bij een deel van de huismerkproducten doe ik dat ook, maar er zijn ook producten waarbij het kwaliteitsverschil zo groot is dat ik het huismerk laat liggen, zelfs als ze het A-merk niet hebben.

Pakjes en zakjes gebruik ik voor bepaalde zaken structureel (heb een aantal dingen die ik toen ik klein was al at en ik nog steeds heel erg lekker vind, m'n moeder kookte altijd met pakjes en zakjes dus die gebruik ik dan ook) en voor andere zaken soms, en weer andere zaken maak ik zelf.