Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 12:19

Pareltjes schreef:
Opvallend veel militaire helicopters actief in europa. Zowieso heel veel militair luchtverkeer....

Ik vind het, op dit moment, meevallen.

Sakura789

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 12:23

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 12:28

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 12:28

Zebrastreep schreef:
Er komt zo nog een verklaring van het kabinet. Zou om 11 uur maar het is nog niet begonnen.

Ik ben heel benieuwd wat ze te melden hebben. Minister van defensie is er ook bij aanwezig

Thnx.
Wist ik niet, staat nu aan.

Even wachten tot ze beginnen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 12:30

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 12:30

Moldavie, staat ook op Poetin,s lijstje.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 12:37

Pareltjes schreef:
Spenk schreef:
Precies dat dacht ik ook.

Want wat heeft jou Router met de oorlog in Oekraine te maken?

Maar als je doelt op is gehackt door de Russen dan snap ik hem.

Er worden namelijk aan de lopende band routers gehackt door allemaal groepen ter wereld. Daarom moet je hem ook goed beveiligen :) Ik snapte dus ook niet wat je nou met je bericht wou en zo te lezen was ik niet de enige.
Welk bewijs?
En omdat het over ''vechtgenoot'' had dacht ik dat je man wellicht een militair was ofzo en dat het schade voor zijn werk kon hebben.

Maar uit latere berichten maak ik op dat je router gehackt is, je niet weet door wie en je man IT-er is?

Kom....zo naief kunnen jullie toch niet zijn? Ik houd er over op. Jullie zijn gewaarschuwd via overheid en het bewijs ligt hier. Wees alert op Cyber aanvallen.

Welk bewijs?

Poosje81 schreef:
Citaat:
Lots of people in Russia don’t understand what is going on… they say we try to save ukraina…

Van een Russisch contact die woont in de EU maar natuurlijk nog veel vrienden en familie daar heeft.

Propaganda doet dus zijn werk.

Tja, veel mensen zijn qua nieuwsgaring aangewezen op de staatsmedia, die krijgen niets mee van wat er daadwerkelijk gebeurt. Jongere generatie ziet dat wel en het sijpelt ook wel door naar andere generaties, maar als je al 50+ jaar A hoort ga je niet zomaar in één keer B geloven.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 12:40

Moldavie is pro-Poetin. Of ze durven zich in elk geval niet tegen Poetin uitspreken.
Ik heb veel contact met mijn dochter, wiens partner Russische is. Haar ouders zijn opeens 200% pro Poetin geworden. Twitter en FB zijn daar afgeschaft. De enige media die de mensen nog te zien krijgen is pro Russische propaganda... De mensen zijn doodsbang om zich tegen Poetin uit te spreken.

Besje

Pareltjes schreef:
Weet iemand of het normaal is dat er zoveel Chinese schepen bij de Bosporus actief zijn? Ligt er ergens een haven in Chinese handen?

Ik geloof dat Turkije de doorgang naar de Bosporus heeft gesloten voor alle (oorlogs?)schepen, behalve diegene die hun thuishaven daar hebben.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/03/01 ... warte-zee/

Soepblik

Wij hebben op werk twee nieuwe werknemers uit Australië. Die schijten zeven kleuren om de hele situatie. Ik heb ze daarom maar even voorbereid op het testen van het luchtalarm komende maandag om 12 uur, want ik denk dat als je dat niet weet en er zoiets speelt, je je helemaal dood schrikt.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 12:44

Soepblik schreef:
Wij hebben op werk twee nieuwe werknemers uit Australië. Die schijten zeven kleuren om de hele situatie. Ik heb ze daarom maar even voorbereid op het testen van het luchtalarm komende maandag om 12 uur, want ik denk dat als je dat niet weet en er zoiets speelt, je je helemaal dood schrikt.

:') dat is op zich wel slim.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 12:44

Besje schreef:
Pareltjes schreef:
Weet iemand of het normaal is dat er zoveel Chinese schepen bij de Bosporus actief zijn? Ligt er ergens een haven in Chinese handen?

Ik geloof dat Turkije de doorgang naar de Bosporus heeft gesloten voor alle (oorlogs?)schepen, behalve diegene die hun thuishaven daar hebben.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/03/01 ... warte-zee/

klopt. Daarmee schaart Turkije zich in het Westerse kamp. We dapper voor een land dat economisch zo afhankelijk is van Rusland. Maar ze willen natuurlijk ook wel heel erg graag bij de EU komen...

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 12:46

sevke schreef:
Moldavie is pro-Poetin. Of ze durven zich in elk geval niet tegen Poetin uitspreken.
Ik heb veel contact met mijn dochter, wiens partner Russische is. Haar ouders zijn opeens 200% pro Poetin geworden. Twitter en FB zijn daar afgeschaft. De enige media die de mensen nog te zien krijgen is pro Russische propaganda... De mensen zijn doodsbang om zich tegen Poetin uit te spreken.

Een deel van Moldavië (Transnistrië) is pro-Rusland, maar de overheid wil graag bij de EU. Ze hebben het luchtruim ook gesloten voor Russische vliegtuigen en hebben de VN-resolutie gisteren gesteund. Ze doen alleen niet mee aan de sancties.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 12:47

sevke schreef:

15 jaar gevangenisstraf staar er nu op.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 12:54

Rutte in nieuw statement: ,,Russische agressie totaal ongekend, steeds meer tegen civiele en overheidsdoelen. Eeventuele oorlogsmisdaden gaan we documenteren, schending mensenrechten mag niet ongestraft blijven."

De premier gaat op verzoek Oekraïne toespreken in een videoboodschap.

Bron AD.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 12:55

sevke schreef:

Los van angst, ze worden zo vreselijk ondergedompeld in foute informatie. Schoonfamilie sprak uit dat ze hopen dat Poetin niet de macht zal verliezen gezien ze vrezen voor wat er dan met het land zal gebeuren. Had juist verwacht dat erger bijna niet kon.

Detail: ze wonen al 40 jaar niet meer in Rusland

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 12:56

Wat koopt Oekraine nu voor een videoboodschap van Rutte :+

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 12:57

sureido schreef:

Heeft Zalensky persoonlijk gevraagd aan Rutte gisteren.

Dus blijkbaar wel iets.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 12:58

Er is nu live (op nos npolive) kabinetsverklaring plus beantwoorden vragen van journalisten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 12:59

sureido schreef:

Stukje steun en inspiratie? Wat wij ook van Rutte mogen vinden, Nederland heeft in het buitenland nog wel enig aanzien, ook helpen ze Oekraïne met voorraden, munitie e.d..

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 13:01

Vandaag zijn er weer onderhandelingen in wit Rusland nabij de Poolse grens.

⚡️ Ukraine, Russia to hold new round of peace talks.

According to Vladimir Medinsky, assistant to Russian President Vladimir Putin, the second round of negotiations will take place on March 3 in Belarus, close to the Polish border.

https://twitter.com/KyivIndependent/sta ... tXyjA&s=19

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 13:01

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 13:04

Digitale veiligheid op orde houden is ook wel evht een ding.

Ook voor particulieren.

Kaag legt redelijk goed uit waarom.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 13:07

Navo schaalt op, heeft nu rechtstreeks bevel over troepen in Litouwen.

Daar zitten ook Nederlanders.
(Nederland heeft goedkeuring gegeven hiervoor overigens)

Het kan gevolgen hebben voor Nederlandse militairen.

Ook in nl zijn er meerdere militaire onderdelen hoger alert.
Het is niet onmogelijk dat er (meer) Nederlandse manschappen die kant op gaan.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 13:08

Zalensky heeft persoonlijk gevraagd om videoboodschap van Rutte.
Gaat hij vanmiddag opnemen.

Vermoedelijk (geen zekerheid) heeft Zalensky dit ook aan andere Europese leiders gevraagd.

Tekst van boodschap zegt rutte nog niets over.

Maar komt vanmiddag uiteraard openbaar.