Plaatsing asielzoekers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Re: Plaatsing asielzoekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 11:14

Dat naar Engeland willen heeft een hele specifieke reden: de wet was altijd zo, dat als je 1 voet op Engelse bodem zette, je recht had om er te blijven. Geen moeilijke procedure dus.

Volgens mij is het racisme in Engeland behoorlijk sterk, dus of ze weten wat ze te wachten staat....

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 15:08

Elisa de laatste die ontkent dat er een wanbeleid gevoerd wordt ben ik. Het heeft alleen allemaal niets met asielzoekers te maken en het is al helemaal niet hun schuld.
En zolang dat hier geroeptoeterd wordt zal ik af en toe van mij laten horen. Maakt me verder geen zak uit wat iedereen daar van vindt.

Wat is trouwens jouw link tussen uitkering en mensen met verslavingsproblematiek?
Sommige mensen met verslavingsproblematiek krijgen idd een uitkering. En dat maakt uit, want??

Het sociale stelsel is prima houdbaar als er andere politieke keuzes worden gemaakt. Namelijk: niet de grote bedrijven stelselmatig hun zakken laten vullen ten koste van de burgers.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 15:13

Het wanbeleid raakt de asielzoekers toch ook?
het is toch voor niemand handig?
Eerst zitten ze jaren een beetje in het ongewisse, en dan hebben ze huisvesting en dan moeten ze het ook maar een beetje uitzoeken. Als je dan in een vreemd land zit, voel je je, ondanks dat je veilig bent, je wel een beetje ontheemd denk?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 15:15

Jazeker heeft het gevolgen voor hen. Maar dat is niet wat je hier leest hè. Hier is de strekking dat als je geen asielzoekers accepteert, al je problemen opgelost zijn. :)*

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 15:19

De OP heeft volgens mij de strekking dat het een troep is vwb opvang...

Ik lees hier verschillende dingen.. ik lees wat jij schrijft, en ik lees dat de opvang een zooi is, dat dingen niet goed geregeld zijn, dat mensen opvang nodig hebben etc...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 15:28

Nikass schreef:
Elisa de laatste die ontkent dat er een wanbeleid gevoerd wordt ben ik. Het heeft alleen allemaal niets met asielzoekers te maken en het is al helemaal niet hun schuld.
En zolang dat hier geroeptoeterd wordt zal ik af en toe van mij laten horen. Maakt me verder geen zak uit wat iedereen daar van vindt.

Wat is trouwens jouw link tussen uitkering en mensen met verslavingsproblematiek?
Sommige mensen met verslavingsproblematiek krijgen idd een uitkering. En dat maakt uit, want??

Het sociale stelsel is prima houdbaar als er andere politieke keuzes worden gemaakt. Namelijk: niet de grote bedrijven stelselmatig hun zakken laten vullen ten koste van de burgers.

Dat het niet hun schuld is ligt er natuurlijk aan hoe je zaken bekijkt, als ze hierheen komen voor "gratis" geld dan zijn ze zeker niet onschuldig. Zijn ze ook de dupe van het wanbeleid, ja in mijn ogen ook zeker. Het is wederom niet zo zwart/ wit.

Ik haalde de verslavingsproblematiek aan omdat ik weet dat dit ook vaak mensen zijn die in de bijstand terecht komen niet werken. Wat mijn link daarmee is, is dat ik sommige van dit soort mensen ken..zij het via/ via.

Nee het sociale stelsel is op deze manier imo echt niet houdbaar. Ik quote maar even de Deense premier:

'We zijn als Europa naïef geweest'
Over dat verdrag zei de Deense premier eerder al dat het wellicht tijd wordt 'om de regels van het spel aan te passen'. Ook de huidige minister van Immigratie en Integratie Mattias Tesfaye - zelf zoon van een immigrant uit Ethiopië - heeft een duidelijk doel voor ogen: "We willen de Deense welvaartsstaat niet afbreken door ongecontroleerde asielmigratie", vertelt hij in zijn werkkamer in Kopenhagen.

Volgens hem zijn we als Europa veel te naïef geweest als het gaat om migratie. "We hebben tot nu toe onvoldoende rekening gehouden met culturele verschillen. We dachten dat als mensen een baan zouden krijgen dat ze dan net zo zouden gaan denken als wij, maar dat is niet zo.

Veel te naïef
Volgens Tesfaye is het daarom belangrijk dat Europa beter omgaat met migratie. "Als je de immigratie niet onder controle hebt dan zijn het de arbeiders die de tol betalen. Niet de rijken, maar hele gewone mensen.""

Bron: https://eenvandaag.avrotros.nl/item/een ... el-europa/

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 15:45

Elisa2 schreef:
Nikass schreef:

Dat het niet hun schuld is ligt er natuurlijk aan hoe je zaken bekijkt, als ze hierheen komen voor "gratis" geld dan zijn ze zeker niet onschuldig. Zijn ze ook de dupe van het wanbeleid, ja in mijn ogen ook zeker. Het is wederom niet zo zwart/ wit.

Ik haalde de verslavingsproblematiek aan omdat ik weet dat dit ook vaak mensen zijn die in de bijstand terecht komen niet werken. Wat mijn link daarmee is, is dat ik sommige van dit soort mensen ken..zij het via/ via.

Nee het sociale stelsel is op deze manier imo echt niet houdbaar. Ik quote maar even de Deense premier:

Over dat verdrag zei de Deense premier eerder al dat het wellicht tijd wordt 'om de regels van het spel aan te passen'. Ook de huidige minister van Immigratie en Integratie Mattias Tesfaye - zelf zoon van een immigrant uit Ethiopië - heeft een duidelijk doel voor ogen: "We willen de Deense welvaartsstaat niet afbreken door ongecontroleerde asielmigratie", vertelt hij in zijn werkkamer in Kopenhagen.

Volgens hem zijn we als Europa veel te naïef geweest als het gaat om migratie. "We hebben tot nu toe onvoldoende rekening gehouden met culturele verschillen. We dachten dat als mensen een baan zouden krijgen dat ze dan net zo zouden gaan denken als wij, maar dat is niet zo.

Veel te naïef
Volgens Tesfaye is het daarom belangrijk dat Europa beter omgaat met migratie. "Als je de immigratie niet onder controle hebt dan zijn het de arbeiders die de tol betalen. Niet de rijken, maar hele gewone mensen.""

Hoog tijd dat Nederland bij Denemarken in de leer gaat dus. In Zweden hebben ze het ook veel te lang door laten etteren met heel veel criminaliteit en geweld tot gevolg in de steden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-22 15:54

Ik snap ergens niet dat ze nooit niet naar Frankrijk gekeken hebben. Wat een ghettos daar door de jaren heen ontstaan zijn...
Ook te veel culturele verschillen met als gevolg alles bij elkaar gezet word met alle gevolgen van dien.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 16:00

Popstra schreef:
Ik snap ergens niet dat ze nooit niet naar Frankrijk gekeken hebben. Wat een ghettos daar door de jaren heen ontstaan zijn...
Ook te veel culturele verschillen met als gevolg alles bij elkaar gezet word met alle gevolgen van dien.

Dat vind ik ook heel raar. Vrijwel alle (grote) steden zijn hier aan onderhevig maar toch doet men er niks aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 18:55

Popstra schreef:

Ze hebben zéker nooit-niet naar Frankrijk gekeken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 19:24

Elisa2 schreef:
Nikass schreef:

Veel te naïef

Denk jij dat mensen vluchten, hun land en familie achterlaten, een gevaarlijke tocht ondernemen, voor gratis geld? Wie is hier nou naïef?

Alsnog snap ik je link met verslavingsproblematiek niet? Er zijn verschillende redenen waarom mensen een uitkering ontvangen, soms heeft verslavingsproblematiek hiermee te maken. Ja klopt. Dus?

Ja we zijn te naïef geweest wat betreft integratie. Die tijd ligt inmiddels alweer even achter ons. Nederland voert het strengste asielbeleid van Europa en mensen met een verblijfsvergunning moeten een inburgeringsexamen doen.
Kan het beter? Ja dat denk ik wel. Moeten er dan minder asielzoekers worden toegelaten? Nee dat denk ik niet. De integratie heeft niets te maken met de aantallen. Nogmaals, Nederland houdt de boot al zoveel mogelijk af.
Gaan asielzoekers beter integreren als we ze stelselmatig stigmatiseren als mensen die hierheen komen om onze banen en huizen in te pikken, lekker lui te leven van ons geld en criminele activiteiten te plegen?
Hmm wat denk je zelf?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-22 19:48

Wie zegt hier dat alle asielzoekers dat komen doen dan??

En ja, zat die wel daarom de overtocht maken.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 20:09

Nikass schreef:
Jazeker heeft het gevolgen voor hen. Maar dat is niet wat je hier leest hè. Hier is de strekking dat als je geen asielzoekers accepteert, al je problemen opgelost zijn. :)*

knap dat je dat concludeert, terwijl niemand dat gezegd heeft. Meerderen zeggen wel dat ze extra druk zetten op het sociale vangnet(waaronder ikzelf), terwijl die al zo onder druk staat en dat dit dus verre van helpt. Niemand hier heeft gezegd; alle asielzoekers het land uit en dan is alles opgelost.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 20:19

Ach ja als 70% ook als 100% wordt gelezen dan is er samen uitkomen gewoon snel klaar.
Net als steeds in andere berichten ook blijven vallen over allen en over 1 kam scheren terwijl dat er niet staat.

Ik vraag me af dat als je 100 euro van deze mensen leent het ook prima is dat je er 70 terug geeft.
Want 70 % is gelijk aan alle _O-

Misschien kunnen we beter afspreken dat soort rare uitspraken te negeren. We schrijven het niet, we bedoelen het ook niet.
Dus als dat er wel van gemaakt word is dat naar mijn idee expres een topic om zeep helpen. Zegt het iets over die persoon en meer niet.
Als we dat gedrag niet voeden door te gaan negeren werkt dat wellicht het beste.

Dus ik ga dat vanaf nu proberen. :j

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 20:19

Nikass schreef:
Denk jij dat mensen vluchten, hun land en familie achterlaten, een gevaarlijke tocht ondernemen, voor gratis geld? Wie is hier nou naïef?

Vast niet, maar de vraag is wel waarom ze, na het achterlaten van eigen land en familie, de keuze maken om juist hierheen te komen? Waarom betalen mensen een vermogen om zich de Sahara door te laten vervoeren en riskeren ze vervolgens de overtocht vanuit Libië?
Voor de meeste vluchtelingen uit Afrika ten zuiden van de Sahara zijn zowel Libië als de landen direct zuidelijk daarvan niet het land van herkomst. Daar heerst niet de oorlog of natuurramp waarvoor ze vluchten, en toch blijven ze niet daar maar trekken ze verder zodra ze de kans krijgen.

Kennelijk bieden wij die mensen (kans op) een beter bestaan dan ze daar kunnen krijgen, of denk jij van niet?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 20:51

De meeste vluchtelingen blijven in de regio

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 21:03

oomens schreef:
Nikass schreef:

Vast niet, maar de vraag is wel waarom ze, na het achterlaten van eigen land en familie, de keuze maken om juist hierheen te komen? Waarom betalen mensen een vermogen om zich de Sahara door te laten vervoeren en riskeren ze vervolgens de overtocht vanuit Libië?
Voor de meeste vluchtelingen uit Afrika ten zuiden van de Sahara zijn zowel Libië als de landen direct zuidelijk daarvan niet het land van herkomst. Daar heerst niet de oorlog of natuurramp waarvoor ze vluchten, en toch blijven ze niet daar maar trekken ze verder zodra ze de kans krijgen.

Kennelijk bieden wij die mensen (kans op) een beter bestaan dan ze daar kunnen krijgen, of denk jij van niet?

Maar het zijn er procentueel niet zo veel die daadwerkelijk hierheen komen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 21:12

Nikass schreef:

Klopt. Die dooddoener ken ik. Ik bedoelde uiteraard: waarom komen zoveel van degenen die níet in de regio blijven naar Europa?

Is er in bijvoorbeeld Japan geen welvaart? Hoeveel Afghanen of Afrikanen zijn daarheen gevlucht? Hoeveel daarvan maken er kans om zich daar definitief te mogen vestigen? En in hoeverre mogen zij daar gebruik maken van sociale voorzieningen?

Zou het kunnen dat wij in Europa de mensen die hierheen vluchten relatief best wel veel kansen op een redelijk bestaan geven? Vergeleken met alle andere landen waar ze ook heen hadden kunnen gaan maar waar ze niet heen gegaan zijn?

Tuurlijk, het kan altijd beter, maar kennelijk doen we het dan toch zo 'goed' dat we een bewust gekozen bestemming zijn.
Of zijn er ook vluchtelingen die vanuit Griekenland of Italië proberen een lege boot te bemachtigen (die blijven daar genoeg achter toch?) om naar Turkije of Libië over te steken en daar asiel aan te vragen? Best gek eigenlijk, want de overtocht hierheen is in wezen net zo lang als de route terug.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 21:18

Of naar Portugal?
En voor de oorlog in de Oekraïne naar Polen?

Die landen, veel groter van oppervlakte, staan heel wat lager in de lijst.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 21:26

Of het rijke Saoudi Arabia of UAE, waar ze hun eigen cultuur en religie kunnen uitoefenen.
Japan is geen optie, die laten geen mensen uit een andere cultuur toe, wat uiteindelijk een zeer verstandige zet blijkt.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 21:27

DuoPenotti schreef:
Of naar Portugal?
En voor de oorlog in de Oekraïne naar Polen?

Die landen, veel groter van oppervlakte, staan heel wat lager in de lijst.

Het wil er bij sommigen niet in dat ze niet voor het eerste veilige land gaan maar voor het land wat de meeste financiële voordelen biedt, ondanks het verdrag van Dublin waarop niet gehandhaafd wordt helaas.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 23:00

oomens schreef:
Nikass schreef:

Klopt. Die dooddoener ken ik. Ik bedoelde uiteraard: waarom komen zoveel van degenen die níet in de regio blijven naar Europa?

Is er in bijvoorbeeld Japan geen welvaart? Hoeveel Afghanen of Afrikanen zijn daarheen gevlucht? Hoeveel daarvan maken er kans om zich daar definitief te mogen vestigen? En in hoeverre mogen zij daar gebruik maken van sociale voorzieningen?

Zou het kunnen dat wij in Europa de mensen die hierheen vluchten relatief best wel veel kansen op een redelijk bestaan geven? Vergeleken met alle andere landen waar ze ook heen hadden kunnen gaan maar waar ze niet heen gegaan zijn?

Tuurlijk, het kan altijd beter, maar kennelijk doen we het dan toch zo 'goed' dat we een bewust gekozen bestemming zijn.
Of zijn er ook vluchtelingen die vanuit Griekenland of Italië proberen een lege boot te bemachtigen (die blijven daar genoeg achter toch?) om naar Turkije of Libië over te steken en daar asiel aan te vragen? Best gek eigenlijk, want de overtocht hierheen is in wezen net zo lang als de route terug.

Misschien moet je er een onderzoek naar starten, want het houdt je nogal bezig. Je kunt het ze gewoon vragen?
Misschien heb je in Europa inderdaad een beter toekomstperspectief dan in Japan. Ik heb geen idee. Japan lijkt me logistiek ook niet het meest voor de hand liggend. Maar laten we dat dan even weglaten, en stel dat Europa een beter toekomstperspectief biedt. Maakt dat je dan iets uit?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 23:27

Nikass schreef:
Maar laten we dat dan even weglaten, en stel dat Europa een beter toekomstperspectief biedt. Maakt dat je dan iets uit?

Dan is die aanzuigende werking die altijd wordt afgedaan als een sprookje misschien toch wel een ding.
Kennelijk bieden we mensen die elders vandaan vluchten zodanig veel meer kansen dan andere landen, dat het hun bestemming (mede) bepaalt, en dat ze bereid zijn daar behoorlijke risico's voor te lopen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 08:41

Nikass schreef:
Ja

Alsnog snap ik je link met verslavingsproblematiek niet? Er zijn verschillende redenen waarom mensen een uitkering ontvangen, soms heeft verslavingsproblematiek hiermee te maken. Ja klopt. Dus?
Dat punt dus, dat er ook Nederlanders een uitkering ontvangen die daar ook best uit te halen zijn.

Ja we zijn te naïef geweest wat betreft integratie. Die tijd ligt inmiddels alweer even achter ons. Nederland voert het strengste asielbeleid van Europa en mensen met een verblijfsvergunning moeten een inburgeringsexamen doen.
Kan het beter? Ja dat denk ik wel. Moeten er dan minder asielzoekers worden toegelaten? Nee dat denk ik niet. De integratie heeft niets te maken met de aantallen. Nogmaals, Nederland houdt de boot al zoveel mogelijk af.
Gaan asielzoekers beter integreren als we ze stelselmatig stigmatiseren als mensen die hierheen komen om onze banen en huizen in te pikken, lekker lui te leven van ons geld en criminele activiteiten te plegen?
Hmm wat denk je zelf?

Was dat maar waar...https://www.ewmagazine.nl/opinie/achter ... en-846423/

"Aantal asielaanvragen in Denemarken en Nederland
Volgens de laatste cijfers van het Europese statistiekbureau Eurostat vroegen in 2020 1.475 mensen asiel aan in Denemarken. In Nederland ging het om 15.255 aanvragen. De aantallen waren in beide landen kleiner dan eerdere jaren vanwege de coronapandemie.
In datzelfde jaar wees Denemarken 765 asielverzoeken af en Nederland 4.965. Verder zag Denemarken 1.130 mensen terugkeren en Nederland 8.870. Daarbij moet gezegd worden dat mensen niet altijd in hetzelfde jaar vertrokken als hun afwijzing.
De bevolking van Nederland (17,4 miljoen) is drie keer zo groot als die van Denemarken (5,8 miljoen)."

https://www.nu.nl/buitenland/6203223/zo ... uropa.html

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 11:01

Denemarken voert ook een sterk ontmoedigingsbeleid, de immigrant moet echt zelf willen integreren en werken anders wordt zn uitkering zodanig gekort dat ze liever weggaan. Als we dat nu in de hele EU in voeren dan hou je hier alleen de welwillende gemotiveerde mensen over.