Boeing 777 neergestort in de Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 15:25

15u20 Nog eens 27 lichamen en 20 lichaamsdelen zijn gevonden op de plek waar donderdag een vliegtuig van Malaysia Airlines neerstortte. Dat heeft vicepremier Vladimir Groisman zojuist gemeld op een persconferentie. Eerder waren al 192 lichamen en 8 delen gevonden. Die zouden liggen in een koeltrein op het station van Torez.

Bron: Volkskrant.nl

Verschrikkelijk om je geliefde of familielid in 'stukken' thuis te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 15:26

Annemiek80 schreef:
Emmaa_ schreef:
Vind de brief van die vader een beetje apart om te lezen. Snap dat hij zijn woede om wilt zetten in sarcasme, maar het leest toch nogal vreemd op één of andere manier. Het gedicht van de moeder die ik voorbij zag komen vond ik aangrijpender, daar heb ik echt om zitten huilen...

http://images.scribblelive.com/2014/7/1 ... d7_400.jpg

Het gedicht van de moeder is geschreven door een songtekstwriter en is fictief. Het blijft een mooi gedicht daar niet van, en chapeau voor de writer dus omdat het zo herkenbaar/invoelbaar is voor mensen

Klopt, dat hoorde ik later inderdaad ook. Neemt niet weg dat het heel goed geschreven is, en dat je, je zo kan verplaatsen in de fictieve persoon

Blanket

LadyMadonna schreef:
Als er hier een Russisch vliegtuig neer stort zetten we daar ook onze eigen mensen op

Daar zit wel degelijk een verschil in. Nederland is geen oorlogsgebied, is niet onder invloed van bepaalde andere hoge piefen, is economisch stabiel, heeft de juiste middelen en hulpdiensten en dit alles is binnen korte tijd beschikbaar. In Nederland zal dus snel, objectief en juist kunnen worden gehandeld. Ook ten opzichte van andere landen. Dat is nou net waar het misgaat in dit geval.

labyrinth

De lichamen komen met dit soort situaties sowieso niet naar Nederland zo snel mogelijk hè. Het is totaal onmogelijk om te zien welke lichamen van welk land komen. Die identificatie vindt net als bij Tripoli daar plaats en pas als dat gebeurd is gaan ze naar het thuisland.
Maar goed, alle oponthoud heeft dit proces wel veel moeilijker gemaakt natuurlijk.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 15:27

Als die rebellen zomaar iedereen daar toe laten, zijn ze alles waar ze voor gevochten hebben weer kwijt.

Ik probeer niets goed te praten, ik probeer vanuit een andere kant te denken.

Daarnaast heeft de media ook een hele grote brok in de pap hè. Wij nemen maar wat ons voorgeschoteld wordt... Zie foto van man met aapje

Ann

Re: Boeing 777 neergestort in de Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 15:28

Ik vind het behoorlijk naïef om er van uit te gaan dat deze rebellen goede bedoelingen hebben. Denk eerder dat ze druk bezig zijn om bewijslast (tegen hen) te verdoezelen. Verder, hoe arm je ook bent, bezittingen roven van overleden mensen is in mijn ogen nooit goed te praten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 15:30

LadyMadonna schreef:
Min of meer vergelijkbare situatie (aflevering air crash investigation)
http://youtu.be/_zLUiLCx3vY

Wat me hier opvalt is dat je het vliegtuig op de radar uit elkaar ziet vallen?

Ik heb dit even gekeken en zoals hieruit duidelijk wordt, maken de personen in het vliegtuig de ramp (althans voor een korte tijd) gewoon bewust mee. Dit is natuurlijk een reconstructie, maar wel waarheidsgetrouw, gebaseerd op de meningen van experten.

Anoniem

Ik vind het roven van bezittingen net zo erg als het verdoezelen van belangrijke informatie en het verpesten van een crashsite waardoor je automatisch geen onderzoek meer kan doen.

Die separatisten zijn net zulke achterbakse slangen als Poetin is... Het ene zeggen, het andere doen. Het zou me niet verbazen als internationale onderzoeksteams worden weggestuurd, of nog erger, doodgeschoten.

F_Orumster

Blanket schreef:
LadyMadonna schreef:
Als er hier een Russisch vliegtuig neer stort zetten we daar ook onze eigen mensen op

Daar zit wel degelijk een verschil in. Nederland is geen oorlogsgebied, is niet onder invloed van bepaalde andere hoge piefen, is economisch stabiel, heeft de juiste middelen en hulpdiensten en dit alles is binnen korte tijd beschikbaar. In Nederland zal dus snel, objectief en juist kunnen worden gehandeld. Ook ten opzichte van andere landen. Dat is nou net waar het misgaat in dit geval.

Als we neutraal zijn wel ja, maar als friese rebellen dat ding uit de lucht geschoten zouden hebben ligt het alweer gevoeliger.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 15:31

Emmaa_ schreef:
Ik vind het roven van bezittingen net zo erg als het verdoezelen van belangrijke informatie en het verpesten van een crashsite waardoor je automatisch geen onderzoek meer kan doen.

Die separatisten zijn net zulke achterbakse slangen als Poetin is... Het ene zeggen, het andere doen. Het zou me niet verbazen als internationale onderzoeksteams worden weggestuurd, of nog erger, doodgeschoten.

Doodgeschoten worden ze denk ik niet, nu de hele wereld toekijkt.

labyrinth

Ann schreef:
Ik vind het behoorlijk naïef om er van uit te gaan dat deze rebellen goede bedoelingen hebben. Denk eerder dat ze druk bezig zijn om bewijslast (tegen hen) te verdoezelen. Verder, hoe arm je ook bent, bezittingen roven van overleden mensen is in mijn ogen nooit goed te praten.

tja, ik vind de armoede van deze separatisten zelf te betwijfelen, maar om nou te zeggen "hoe arm je bent". Dan moet ik toch echt heel eerlijk zijn, als ik niet zeker weet of ik genoeg eten voor mijn gezin zou kunnen regelen en daar ligt iemand met een heel duur horloge, tja dan wist ik het wel hoor. Ik zou me er heel naar bij voelen, maar mijn levende gezin is dan toch echt belangrijker dan wat mijn morele kompas zegt.

Blanket

F_Orumster schreef:
Blanket schreef:

Als we neutraal zijn wel ja, maar als friese rebellen dat ding uit de lucht geschoten zouden hebben ligt het alweer gevoeliger.

Maar die zijn er niet, tenzij ik wat gemist heb. Dus is het geen vergelijkbare situatie. ;)

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 15:32

LadyMadonna schreef:
Als die rebellen zomaar iedereen daar toe laten, zijn ze alles waar ze voor gevochten hebben weer kwijt.

Daarnaast heeft de media ook een hele grote brok in de pap hè. Wij nemen maar wat ons voorgeschoteld wordt... Zie foto van man met aapje

Dan moet je eens de nieuwsfilmpjes op CNN en wat meer grafische websites bekijken.
Daar wordt pijnlijk duidelijk dat deze rebellen er geen nacht minder om slapen.

Er wordt gelachen omdat ze nu wel allemaal nieuwe horloges hebben, ze slepen met lijken en maken bodybags open. Wanneer er dan vervolgens gevraagd wordt door iemand of ze dat niet respectloos vinden haalt hij alleen zijn schouders op en gaat vervolgens weer aan de zuip.

Om nog maar niet te spreken over het feit dat ze expres met lijken slepen, dingen "opruimen" en mee nemen.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 15:33

Raponsje schreef:
De lichamen hadden allang in Nederland kunnen zijn als de rebellen niet hadden dwars gezeten.

Dat is niet waar :n Mijn tante is 2 jaar geleden in Frankrijk overleden en het heeft een week geduurd voor ze overbracht kon worden naar Nederland. In een loden kist, licht en lucht dicht omdat haar doodsoorzaak niet bekend was. Ook de lijken die daar nu liggen beginnen een gevaar voor de volksgezondheid te vormen. En daarbij heb je gewoon geen 300 lijkkisten op voorraad waar ze mee vervoerd kunnen worden. Het os logistiek gezien ook gewoon een probleem om al die lijken op de ruimen, te identificeren en naar het juiste land te brengen. Dat is in een land zonder oorlog al lastig genoeg

nobility

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 15:34

Het spookt al vanaf donderdag avond door mijn hoofd....

Mijn vader is 2 maand geleden naar China geweest. Blij als een kind, een droom die uitkomt. Mijn vader nog nooit zenuwachtig gezien. Op de dag van vertrek hebben mijn moeder en ik flink moeten lachen, pap die toch best een beetje heel erg nerveus was. Uitgezwaaid en de hele vlucht gevolgd op de radar, via internet. Vervolgens de melding dat het vliegtuig veilig geland is. Opluchting. En vervolgens een sms van pap. Starend naar het scherm van mijn telefoon. Een simpel stukje tekst, en toch zo waardevol.

Maar nu ga ik denken.
Wat als ik al kijkend op de radar zie dat opeens het vliegtuig verdwijnt. Dan denk je, vreemd. Vast iets met de internet verbinding van mijn telefoon. En dan..... De nieuwsberichten. Televisie, radio en internet. Een vliegtuig neergestort. En vervolgens constateren dat het het vliegtuig is......

Ik kan me gewoon niet voorstellen hoe ik zal reageren. Je bent compleet machteloos. En vervolgens het hele circus Oekraine/Rusland eromheen. Je weet dat er geen overlevenden zijn. Je weet dat je vader overleden is. En daar nog ligt. En of het nu wel of niet klopt, het idee dat iemand nu met mijn vaders ring, horloge oid zou rondlopen. Zou mij woest maken.

Ik zou echt niet weten wat ik zou doen. Ik weet wel dat alles in mij zou zeggen, ik MOET daarheen. Ik moet naar mijn vader. Al moet ik te paard.

En idd, ik zou pas enigzins rustiger kunnen worden als ik ook maar een gedeelte van hem zou kunnen zien.

Ik spreek nu voor mezelf. Dit moest ik even kwijt. Enorm veel sterkte voor alle betrokkenen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 15:35

Ann schreef:

Prima, dan ben ik maar naïef...
Ik praat ook niks goed, ik probeer alleen even verder te denken dan wat de media ons voor schotelt

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 15:36

SAKKIA schreef:
Raponsje schreef:
De lichamen hadden allang in Nederland kunnen zijn als de rebellen niet hadden dwars gezeten.

Dat is niet waar :n Mijn tante is 2 jaar geleden in Frankrijk overleden en het heeft een week geduurd voor ze overbracht kon worden naar Nederland. In een loden kist, licht en lucht dicht omdat haar doodsoorzaak niet bekend was. Ook de lijken die daar nu liggen beginnen een gevaar voor de volksgezondheid te vormen. En daarbij heb je gewoon geen 300 lijkkisten op voorraad waar ze mee vervoerd kunnen worden. Het os logistiek gezien ook gewoon een probleem om al die lijken op de ruimen, te identificeren en naar het juiste land te brengen. Dat is in een land zonder oorlog al lastig genoeg

In elk geval 3 dagen eerder dan nu.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 15:36

@Raponsje, ik vraag me af in hoeverre de slecht getrainde rebellen niet rare fratsen aan het uithalen zijn vanuit het trauma dat ze opgelopen hebben. Met het besef niet meer alleen gestreden te hebben voor hun ideeën maar ook een grote oorlogsmisdaad te hebben gepleegd.

(Dit is geen tegen- of voorbericht op jouw bericht hoor, gewoon brainstormen).
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 20-07-14 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 15:37

Raponsje schreef:
LadyMadonna schreef:

Dan moet je eens de nieuwsfilmpjes op CNN en wat meer grafische websites bekijken.

Er wordt gelachen omdat ze nu wel allemaal nieuwe horloges hebben, ze slepen met lijken en maken bodybags open. Wanneer er dan vervolgens gevraagd wordt door iemand of ze dat niet respectloos vinden haalt hij alleen zijn schouders op en gaat vervolgens weer aan de zuip.

Om nog maar niet te spreken over het feit dat ze expres met lijken slepen, dingen "opruimen" en mee nemen.

Dat is wat de media ons voorschotelt, die willen maar wat graag dat wij de rebellen heel slecht vinden.
Volgens mij weet jij ook niet wat ik wel of niet kijk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 15:37

F_Orumster schreef:
Emmaa_ schreef:

Doodgeschoten worden ze denk ik niet, nu de hele wereld toekijkt.

Mwah. Aan de ene kant denk ik niet dat ze dat zullen doen, maar aan de andere kant is het hun grondgebied. Als zij orders vanuit het Kremlin of vanuit Donetsk krijgen dat ze niemand moeten toelaten zullen die paar extra onderzoekers ze ook niet zo veel meer uitmaken denk ik.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 15:41

Raponsje schreef:

Maar dat is toch logisch? Het is al tijden oorlog daar. Iedereen die wakker ligt van lijken is geen actieve rebel (meer). Voor ons is dit schokkend, voor de rebellen daar zijn het gewoon cru gezegd meer lijken. Daarvan hebben ze er al heel wat gezien, en ze hebben goed geoefend om vooral niet te bedenken dat het medemensen zijn.

En wat F_orumster zegt is zeker ook waar: misschien dat ze nu nog wel harder aan zichzelf moeten bewijzen dat hun slachtoffers geen mensen voor ze zijn.

Zo gaat dat in oorlog... Dat is heel erg, maar wel de realiteit. (En des te belangrijker dat wij niet hetzelfde gaan doen. En niet te makkelijk denken, oh dan sturen wij er ook een leger heen.)

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 15:42

Het gaat ze idd ook niet om de onderzoekers oid, wel om hun naam. Met de hele wereld pers er boven op denk ik niet dat er snel geschoten zal worden.

@raponsje: ja dan hadden ze eerder kunnen beginnen, maar het had echt nog wel even geduurd voor alles naar de juiste landen overgebracht had kunnen worden. Uiteindelijk zijn we nog niet eens 3 dagen verder ;)

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 15:43

LadyMadonna schreef:
Ann schreef:

Prima, dan ben ik maar naïef...
Ik praat ook niks goed, ik probeer alleen even verder te denken dan wat de media ons voor schotelt

En daar is niets mis mee.
Maar als ik lees hoe sommige mensen hier (in zijn algemeenheid bedoeld) deze rebellen beschrijven als een soort van "Robin Hood" achtige figuren, denk ik echt dat ze óf erg naïef zijn óf duidelijk iets gemist hebben de laatste tijd. Maar goed, iedereen heeft natuurlijk recht op zijn/haar eigen mening.

LadyMadonna schreef:
Dat is wat de media ons voorschotelt, die willen maar wat graag dat wij de rebellen heel slecht vinden.
Volgens mij weet jij ook niet wat ik wel of niet kijk :)

Zou je wat nieuws linken kunnen geven die jouw mening over de rebellen dan verklaren?
Ben ik oprecht nieuwsgierig naar.
Laatst bijgewerkt door Ann op 20-07-14 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

SAKKIA

Re: Boeing 777 neergestort in de Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 15:45

Ann, ik heb eigenlijk niemand de separatisten als Robin Hood achtige figuren zien omschrijven.

Enkel mensen, waaronder ikzelf, die aangeven zelf ook niet te weten hoe ze zelf zouden reageren in een oorlogssituatie.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 15:49

Ik ben het er wel mee eens, de schuld zal nooit naar Oekraïne gaan (moest die het theoretisch gedaan hebben).
Dat zou een politieke ramp zijn..

En ik zie ook niemand ze als robin hood beschrijven?
In een oorlog heb je nu eenmaal niet alleen onmensen, sommige mensen moeten meevechten.