Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 11:58

Juval,
Ik stel jou een gewone vraag n.a.v jouw bericht, dus waarom jij dat hypocriet vindt?

Maar de 2 kamers (en Europa) willen dit verbod op die prikkers, dan is het toch onwenselijk dat een demissionaire minister met een kleine achterban, gewoon besluit om dit wetsvoorstel niet te tekenen?
Laatst bijgewerkt door Electra63 op 27-11-25 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 12:02

Electra63 schreef:
Maar de 2 kamers (en Europa) willen dit verbod op die prikkers, dan is het toch onwenselijk dat een demissionaire minister met een kleine achterban, gewoon besluit om dit wetsvoorstel niet te tekenen?

wat ik zeg, ik begrijp de beweegredenen. Waarschijnlijk zijn er niet veel mensen in die 2 kamers die stieren of beren moeten laden. Het alternatief is ook niet zo geweldig.

Electra63

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 12:04

Maar het gaat om het principe:
Ministers die demissionair zijn met maar 30 zetels totaal, die wetten of eisen van de Kamer gewoon negeren.
Dat kan niet, naar mijn mening.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 12:08

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 12:10

Electra63 schreef:
Juval,
Ik stel jou een gewone vraag n.a.v jouw bericht, dus waarom jij dat hypocriet vindt?

hypocriet omdat ik me een keer minder genuanceerd over Pieter Derks uitlaat, terwijl in dit topic al zoveel mensen/politici voor veel erger zijn uitgemaakt.. }:0

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 12:21

Ik vind het een kul-antwoord.

Ik plaats een column en op jouw bericht stel ik een aanvullende open vraag aan jou.
Dus wat daar hypocriet aan is, snap ik niet.

Maar goed, ik zou daar nog mee op kunnen zeggen, minder aardig, maar ik laat het er maar bij.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 12:23

juval schreef:
Dat mag jouw mening zijn. En een volgende minister gaat misschien een andere koers varen, maar op dit moment zit Wiersma nog aan de knoppen.

Misschien verduidelijkt dit artikel een beetje:

https://www.varkens.nl/nieuws/2025/07/0 ... chil-maken

Dit is na de aanpassingen op het voorstel van Wiersma.
Het oorspronkelijke wetsvoorstel van Adema had alleen uitzonderingen voor dierenartsen en het slachthuis.

Er wordt al jaren gesteggeld over deze wet.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 12:44

juval schreef:
wat ik zeg, ik begrijp de beweegredenen. Waarschijnlijk zijn er niet veel mensen in die 2 kamers die stieren of beren moeten laden. Het alternatief is ook niet zo geweldig.

Maar is dat niet met veel wetten en maatregelen zo?

Vrijwel alles heeft meerdere kanten maar op een gegeven moment moet je een knoop doorhakken.
Als een meerderheid van beide kamers voor is, is zo een moment.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 12:53

Als een meerderheid.................

dat is vaak het probleem bij egotrippers, die willen zich niet bij de meerderheid neerleggen en uitvoeren, als het niet hun eigen "zin" is.

Ken haar reden niet waarom ze niet tekent, wat is de reden, weet iemand dat??

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 13:03

juval schreef:
Electra63 schreef:

Dat doet er allemaal niet toe, de kamers zijn akkoord en zij dient dan uit te voeren, niet der eigen zin door te drammen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 15:40

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 16:12

Wiersma lijkt niet zoveel op te hebben met dingen uitvoeren volgens de regels. Blokkeerde ook al vrijgeven van gegevens, ook al had een rechter geoordeeld dat ze vrijgegeven moeten worden.

@prompter, toch fijn dat het stroomstootverbod er lijkt te gaan komen!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 16:48

Het is natuurlijk rijkelijk laat dat is voor iedereen lastig.
Het voorstel lag al jaren op de plank.
Als ze feiten heeft waarom het gebruik van dit soort middelen wel geoorloofd zou zijn had ze daar de kamer over moeten informeren en bijpraten.
Maar gewoon uitstellen en hopen dat niemand er op terugkomt is geen handige actie.

Onder tijdsdruk, stress en onmacht worden dit soort middelen, net als een zweep, vaak op een dusdanige manier gebruikt dat het daadwerkelijk dierenmishandeling is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 17:29

Tja, snelheid is geld, er gaan gemiddeld 40.000 varkens per DAG op transport van boer naar slachthuis. Dus het moet volgens zeer strakke planning en een andere manier van laden en lossen kost wat meer tijd dus geld! Dat Wiersma in de zak van de bio industrie zit wisten we toch al langer.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 18:19

BigOne schreef:
Tja, snelheid is geld, er gaan gemiddeld 40.000 varkens per DAG op transport van boer naar slachthuis. Dus het moet volgens zeer strakke planning en een andere manier van laden en lossen kost wat meer tijd dus geld! Dat Wiersma in de zak van de bio industrie zit wisten we toch al langer.

en als het meer tijd en geld gaat kosten zal dat doorberekend worden aan de consument denk ik. Dus Nederlands varkensvlees zal duurder worden. Dus zal er waarschijnlijk weer meer uit het buitenland aangevoerd moeten worden (waar waarschijnlijk heel andere dierenwelzijnregels gelden).

maar goed, blij dat Wiersma is gezwicht hoor :) en ook fijn dat ze onze adresgegevens moest afgeven. Heel fijn.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 18:37

juval schreef:
en als het meer tijd en geld gaat kosten zal dat doorberekend worden aan de consument denk ik. Dus Nederlands varkensvlees zal duurder worden. Dus zal er waarschijnlijk weer meer uit het buitenland aangevoerd moeten worden (waar waarschijnlijk heel andere dierenwelzijnregels gelden).

maar goed, blij dat Wiersma is gezwicht hoor :) en ook fijn dat ze onze adresgegevens moest afgeven. Heel fijn.

Uiteraard wordt daarmee geschermd maar misschien moeten we dan over naar een Zwitsers model?

Daar moet op de verpakking staan of er pijnlijke behandelingen zijn toegepast op het dier.
Dat gaat ook op voor importvlees.
Nu zit Zwitserland niet in de EU waardoor ze wat makkelijker eigen regels kunnen maken.
Maar er is best een manier om het meer diervriendelijke vlees te vermarkten zeker als de tussenhandel een kleinere marge op zal eisen.

Je moet ergens beginnen met verandering.

Er zullen vast vroeger ook mensen gezegd hebben dat leerlingen nooit zullen luisteren, en voor galg en rad opgroeien, als ze niet meer geslagen mogen worden door de leraar.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 18:41

Wiersma vergeet gewoon dat zij de wil van de Kamer moet uitvoeren.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 18:41

geschermd?
ja, het is prima hoor. Maar Nederlandse boeren kunnen door alle opgelegde regels noooit concurreren met het buitenland. Ik ben benieuwd of daar ook wel aan gedacht wordt?
Consumenten kijken toch echt eerst naar hun portemonnee (en terecht)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 18:43

Ja? Dat gaat uren extra kosten per transport? Ik geloof er niets van. Ik heb mijn jeugd grotendeels doorgebracht op het platteland en heb vaak op boerderijen vertoefd. Toen waren er niet eens stroomstootmiddelen en toch waren er ook toen al varkensboeren die hele vrachtwagens vulden voor de slacht.
Nou vond ik dat sowieso niks maar "Ach deerne, 't bint moar beest'n"...

Nu zou ik stiekem wel graag zo'n stroomstootding willen voor een van m'n geiten, die is zo wild, die loopt mij en haar zusje finaal omver. ;) En ik kan me niet permitteren een vierde keer te vallen.

Maar dan zou ik zo'n ding misschien maar een heel enkele keer hoeven gebruiken en dan zou het waarschijnlijk maanden goed gaan. Op de laagste stand, dat dan wel en ik weet niet of ik het ook echt zou doen. Enfin, niet aan de orde, verkoop aan particulieren mag niet.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 18:43

juval schreef:
geschermd?
ja, het is prima hoor. Maar Nederlandse boeren kunnen door alle opgelegde regels noooit concurreren met het buitenland. Ik ben benieuwd of daar ook wel aan gedacht wordt?

Geld is geen excuus voor dierenmishandeling.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 18:51

bij normaal gebruik is het geen dierenmishandeling. Het heeft hetzelfde effect als een tikje met een zweep als je aan het rijden bent.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 18:54

juval schreef:
geschermd?

Hangt er vanaf welke consument je doelgroep is en hoe die aangesproken en geactiveerd wordt.
Wat maakt het Nederlandse vlees beter dan goedkoper buitenlands vlees?

Ik begrijp de keten echt wel maar alsnog vind ik dierwelzijn een speerpunt en een teken van beschaving.

Nederland is op veel fronten koploper geweest en zou die positie qua dierwelzijn misschien juist als uitdaging kunnen zien.

Tijd is geld maar moet dat perse over de ruggen van weerloze dieren?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 18:54

Ik heb ook geen zwepen meer ;)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 18:55

juval schreef:
bij normaal gebruik is het geen dierenmishandeling. Het heeft hetzelfde effect als een tikje met een zweep als je aan het rijden bent.

Alleen zijn veel mensen niet zo goed in normaal gebruik als ze onder tijdsdruk staan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 18:55

juval schreef:

Of we eten gewoon een beetje minder vlees, dat lukt best.

Het is blijkbaar vooral de industrie die daar heel bang voor is, gezien het kleinzielige gedoe over vegetarisch gehakt.