Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
49 (6%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
137 (16%)
ChristenUnie
7 (0%)
SP
21 (2%)
PvdD
30 (3%)
Volt
31 (3%)
D66
167 (20%)
CDA
65 (8%)
NSC
6 (0%)
BBB
56 (6%)
PVV
111 (13%)
SGP
6 (0%)
JA21
40 (4%)
FvD
32 (3%)
50Plus
8 (0%)
Andere partij
5 (0%)
Blanco
13 (1%)
Ik stem niet
21 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
6 (0%)

Totaal aantal stemmen: 812

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 21:13

journee schreef:
Raineri schreef:

We hebben ook geen radicaal linkse partijen momenteel. Spanje is het enige westerse land links radicaal populisme (aan de "macht") momenteel

Ik vroeg mij eigenlijk ook af waarom ze het woord radicaal erbij hebben gezet en welke partijen zijzelf dan als radicaallinks zouden beschouwen. :D

Oh waren dit d66 haar eigen woorden? Ja vind dat ook wel verbazingwekkend dan. Zeker omdat ik het schadelijk vind om de woorden en jargon van populisme over te nemen.

Of pvdd heeft een radicaal master plan de elite te vervangen door dieren en de rechtsstaat te ondermijnen. Maar kon het niet vinden in het programma.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 21:22

Raineri schreef:
Swah schreef:
Geen restzetel voor D66, dus ook geen meerderheid met JA21.

Ja dit geeft kennelijk een stimulans om over links te gaan. Poeh hoop wel echt op stabiliteit tussen pvdagl en vvd. Ik vrees dat Yeşilgöz te rechts is en Klaver te links. Wmb kiezen beide partijen een andere voorzitter, maar goed. Ze hebben mij dan ook niet om advies gevraagd :')

Ik vond dit een boeiende gedachte:

Citaat:
ChatGPT
Je zei:
Als we de uitslag van de Nederlandse verkiezingen 2025 bekijken 2e kamer, hoeveel procent is dan links en rechts qua stemmen
ChatGPT zei:
Dat is een interessante vraag — maar het antwoord is niet eenvoudig, want wat “links” en “rechts” precies betekenen, hangt af van welke partijen je toerekent aan die categorieën (en soms zitten partijen deels in het midden).

Hier is wat we wél weten van de voorlopige uitslag van de Tweede Kamerverkiezingen 2025:

D66: 16,9 %

PVV: 16,7 %

VVD: 14,3 %

GroenLinks–PvdA: 12,7 %

CDA: 11,8 %

JA21: 6,0 %

FvD: 4,6 %

enzovoort
Wikipedia
+1

Als we een grove indeling maken (met de kanttekening dat dit discutabel is):

Blok Partijen (voorbeelden) Som van stempercentages (geschat)
Links / centrum-links GroenLinks–PvdA, SP, PvdD, evt. Groen & sociaal georiënteerde partijen ~ 12,7 % + (kleinere links partijen) ≈ 13-15 %
Centrum / “liberaal-midden” D66, VVD (in zekere zin centrumrechts liberalisme), mogelijk CDA deels D66 (16,9 %) + VVD (14,3 %) + (deel CDA) ≈ 30-35 %
Rechts / centrum-rechts / rechts-populistisch PVV, JA21, FvD, (CDA in hogere mate), BBB e.d. PVV 16,7 % + JA21 6,0 % + FvD 4,6 % + (deel CDA) + anderen ≈ 25-30 %+
Onder die grove indeling zou je kunnen zeggen dat het “linkse” aandeel vrij klein is — misschien in de orde van 13-15 % — terwijl het “rechtse / populistische” aandeel vrij substantieel is, misschien 25-30 % of meer.

Liegt ChatGPT lieg ik, maar in principe is 'links' best klein procentueel gezien :o

ruitje

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 21:23

Oh, dus wilde ik zeggen: is over rechts gaan dan niet passender bij de uitslag?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 21:26

ANP-prognose: D66 blijft na tellen briefstemmen grootste, maar blijft op 26 zetels https://share.google/pMHcCAfd2jtkv3NWD

Nee hoor dit had ik ook wel in gedachten. Baseerde het vooral op dit zinnetje:
Citaat:
Kabinetsformatie
Dat de laatst overgebleven restzetel niet naar D66 gaat, zal van invloed zijn op de kabinetsformatie. Een coalitie over rechts, van D66, VVD, CDA en JA21, heeft nu geen meerderheid omdat die blijft steken op 75 zetels.

D66 kan nu de druk opvoeren op de VVD om toch te praten over een brede middencoalitie met GroenLinks-PvdA in plaats van JA21. Die combinatie heeft wel een meerderheid, maar VVD-leider Yesilgöz verzet zich tot nu toe daartegen. Zij ziet de linkse fusiepartij als te radicaal en activistisch. Inhoudelijk zijn de verschillen daardoor te groot, vindt ze.

Denk dat het passender is over rechts te gaan. Maar denk niet dat die partijen noodzakelijk stabiliteit gaan geven. Hels dilemma, wens d66 veel succes haha.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 22:01

Percentage links ligt wel wat hoger, want met GL/PVDA, SP, PvdD en Denk kom je al op 29 zetels, wat ruim 19% is. Populistisch rechts, om die term aan te houden, is wel groter, dat klopt.

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 22:26

ruitje schreef:

Mwah, ik denk dat je met een middenkabinet waarin zowel VVD als GL/PvdA zitten juist een hele brede groep Nederlanders vertegenwoordigt, zowel links als rechts. Een meerderheid van zo’n 86 zetels is best stevig. Het vorige kabinet vertegenwoordigde eigenlijk nauwelijks de linkerkant van het politieke spectrum, dus dit zou in ieder geval méér evenwicht brengen dan toen.

Zelfs als er met vijf partijen een kabinet over rechts wordt gevormd, blijft de linkerflank opnieuw amper vertegenwoordigd en met zo'n middenkabinet polder je enkel de extremen weg. Daarnaast zouden we wat mij betreft meer moeten kijken naar het aantal mensen wat in zetelaantal vertegenwoordigd zou kunnen worden, niet naar het percentuele verschil tussen links en rechts, want links en rechts blijft een discutabel begrip (zie al hoeveel discussie er bestaat over D66 en zijn positie).

Het zou mooi zijn als ze er uit komen. Wordt flink werken denk ik voor alle betrokken partijen, maar wel een goede kans om het vertrouwen in de politiek weer wat te herstellen.
Laatst bijgewerkt door Dropveter101 op 03-11-25 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 22:39

Dropveter101 schreef:
ruitje schreef:

Mwah, ik denk dat je met een middenkabinet waarin zowel VVD als GL/PvdA zitten juist een hele brede groep Nederlanders vertegenwoordigt, zowel links als rechts. Een meerderheid van zo’n 86 zetels is best stevig. Het vorige kabinet vertegenwoordigde eigenlijk nauwelijks de linkerkant van het politieke spectrum, dus dit zou in ieder geval méér evenwicht brengen dan toen.

Zelfs als er met vijf partijen een kabinet over rechts wordt gevormd, blijft de linkerflank opnieuw amper vertegenwoordigd en met zo'n middenkabinet polder je enkel de extremen weg.

Het zou mooi zijn als ze er uit komen. Wordt flink werken denk ik voor alle betrokken partijen, maar wel een goede kans om het vertrouwen in de politiek weer wat te herstellen.

Dan kun je links, rechts en midden beter achterwegen laten als je GL/PvdA en VVD samen ineens midden noemt.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 23:33

smurffie schreef:
Dropveter101 schreef:

Zelfs als er met vijf partijen een kabinet over rechts wordt gevormd, blijft de linkerflank opnieuw amper vertegenwoordigd en met zo'n middenkabinet polder je enkel de extremen weg.

Dan kun je links, rechts en midden beter achterwegen laten als je GL/PvdA en VVD samen ineens midden noemt.

GL/PVDA beetje links, VVD beetje rechts, D66 en CDA meer midden. Middenkabinet dus.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 23:54

Via Nu.nl:

1 uur geleden
Stem op een Vrouw: 'Vijf vrouwen in de Kamer door voorkeursstemmen'

Bij deze verkiezingen zijn 65 vrouwen verkozen, meldt de Stichting Stem op een Vrouw op basis van een analyse van de proces verbalen van stembureaus. Met 43,3 procent is het het hoogste percentage vrouwen in de Tweede Kamer sinds 2010. Dat is volgens de stichting te danken aan voorkeurstemmen.

Er zijn volgens de stichting vijf vrouwen extra met voorkeurstemmen verkozen: één bij D66 envier bij GroenLinks-PvdA. Het gaat om Fatihya Abdi (nummer 24 bij GL-PvdA), Mikal Tseggai (nummer 25 bij GL-PvdA), Lisa Vliegenthart (nummer 27 bij GL-PvdA), Barbara Kathmann (nummer 32 bij GL-PvdA) en Marieke Vellinga-Beemsterboer (nummer 27 bij D66).

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 07:39

Exitium schreef:
smurffie schreef:

GL/PVDA beetje links, VVD beetje rechts, D66 en CDA meer midden. Middenkabinet dus.

Maar dat beschrijven alsof het midden zo groot is, doet men alleen om zo meer mensen te winnen.
Mensen denken dat alleen de asielkwestie PVV, FvD en een beetje JA21 uiterst rechts maken maar een partijprogramma is 200+ pagina's.

De vvd is echt rechts: eigen verantwoordelijkheid, minder bemoeienis van de overheid, economische vrijheid en marktwerking.
Waar links wil dat overheid ingrijpt voor sociale en economische gelijkheid, zwakkere groepen meer ondersteund op rekening van de rijkere/sterkere schouders zoals dat door de PvdA en GroenLinks wordt gewenst.
Betekend niet dat niet zeggen 10% van hun programma's misschien bij de "andere kant" hoort. Want ook de vvd wil enige gelijkheid, zodat de algemene welvaart op niveau blijft en het verschil tussen arm en rijk niet zo groot wordt dat je economische eronder lijdt.
En PvdA/GL wil ook alles betaalbaar houden, dus willen ze dat werken loont en je de middeninkomens ook beschermd.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 07:40

Blij mee, hier ook bewust op een vrouw gestemd. Vind balans belangrijk, dus dat we nu op 43% vrouw in de kamer zitten, is wat mij betreft een zeer positieve ontwikkeling.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 12:28

Exitium schreef:

Mhwua, GL/PVDA is wel meer dan beetje links en VVD meer dan beetje rechts. D66 centrum met een beetje links, CDA misschien centrum met beetje rechts.

Verschillen in standpunten tussen VVD en GL/PVDA is wel heel groot en zeker met benoeming van Klaver is dat qua uitstraling gewoon GL 2.0 geworden. VVD is juist in de peilingen heel erg gestegen toen ze GL/PVDA uitsloten en VVD achterban wil echt niet met GL/PVDA. Dus dit kan VVD heel duur komen te staan.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 12:55

mylittlejoy schreef:
Exitium schreef:

Mhwua, GL/PVDA is wel meer dan beetje links en VVD meer dan beetje rechts. D66 centrum met een beetje links, CDA misschien centrum met beetje rechts.

Verschillen in standpunten tussen VVD en GL/PVDA is wel heel groot en zeker met benoeming van Klaver is dat qua uitstraling gewoon GL 2.0 geworden. VVD is juist in de peilingen heel erg gestegen toen ze GL/PVDA uitsloten en VVD achterban wil echt niet met GL/PVDA. Dus dit kan VVD heel duur komen te staan.

In 2017 is een mogelijke coalitie met CDA, D66 en vvd door GL zelf afgeketst vanwege te ver uit elkaar liggende standpunten. Dat GL-PvdA geen van huidige partijen heeft uitgesloten, betekent natuurlijk ook niet automatisch dat zij sowieso wel in een coalitie willen stappen, als dat betekent dat zij hiervoor zelf teveel naar rechts moeten opschuiven. Dus zo vanzelfsprekend is een mogelijke coalitie tussen gl/PvdA, D66, CDA en VVD ook weer niet. :)

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/formatie-vvd-cda-d66-en-groenlinks-stukgelopen-op-migratie~b92bd2f0/

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 12:58

Er is nu een groot verschil, bv Nederland loopt op z’n achterste benen en er is weinig vertrouwen in de politiek. Wanneer ze elkaar niet kunnen vinden in het besturen van dit land dan zet je de poort naar radicaal rechts helemaal open. VVD wil dit maar al te graag.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-25 13:19

is er ergens een overzicht te vinden voor de uitslagen van de voorkeursstemmen. Ik ben benieuwd hoeveel mijn voorkeur heeft gekregen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 13:20

BigOne schreef:
Er is nu een groot verschil, bv Nederland loopt op z’n achterste benen en er is weinig vertrouwen in de politiek. Wanneer ze elkaar niet kunnen vinden in het besturen van dit land dan zet je de poort naar radicaal rechts helemaal open. VVD wil dit maar al te graag.

Waarom zou de VVD dat willen? Omdat de coalitie met PVV zo succesvol was?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 13:26

Die snap ik ook niet. Ze willen toch graag centrum rechts?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 14:54

Wanneer het niet lukt om een coalitie te vormen krijgen we weer verkiezingen, reken maar dat rechts dan nog groter wordt en imo is dat een neergaande spiraal.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 14:57

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 15:00

Je kunt de verschillen benadrukken maar persoonlijk vind ik dat ze de schouders eronder moeten zetten, blijven weigeren is de burger wederom in de steek laten. Dan maar wat inschikken.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 15:01

BigOne schreef:
Je kunt de verschillen benadrukken maar persoonlijk vind ik dat ze de schouders eronder moeten zetten, blijven weigeren is de burger wederom in de steek laten. Dan maar wat inschikken.

Ligt eraan hoeveel dat "wat" dan is. Ik stem in ieder geval bewust niet links dus er zit echt wel een grens aan in wat ik acceptabel vind om in te schikken als ik bewust rechts stem.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 15:03

BigOne schreef:
Wanneer het niet lukt om een coalitie te vormen krijgen we weer verkiezingen, reken maar dat rechts dan nog groter wordt en imo is dat een neergaande spiraal.

Die redenatie kan ik begrijpen. Dat de afgelopen coalitie geen succes was lijkt mij echter wel duidelijk. Des te meer reden voor VVD om dat niet nogmaals te willen. :)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 15:12

Gnome schreef:
BigOne schreef:

Ligt eraan hoeveel dat "wat" dan is. Ik stem in ieder geval bewust niet links dus er zit echt wel een grens aan in wat ik acceptabel vind om in te schikken als ik bewust rechts stem.

Maar het gaat niet alleen om jou, het gaat om heel veel mensen. En je kan het nou eenmaal nooit iedereen naar de zin maken.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 15:15

Ja dat zal best maar ik stem bewust ergens wel of niet op. Dus dan ga ik er ook vanuit dat partijen zich wel aan bepaalde grote punten houden. Anders kun je net zo goed niet stemmen. Dan maakt het toch niet uit.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-25 15:24

journee schreef:
BigOne schreef:

Die redenatie kan ik begrijpen. Dat de afgelopen coalitie geen succes was lijkt mij echter wel duidelijk. Des te meer reden voor VVD om dat niet nogmaals te willen. :)

Afgelopen coalitie gaat niet meer gebeuren alleen al om het feit dat NSC niet meer in de kamer zit. En omdat niemand (ooit?) meer met PVV samen wil neem ik aan.