Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 11:17

BrankaZ schreef:
Kennis van mij deelt bericht over Daisy. Daarop wordt gereageerd door mensen dat Nederland te vol is voor wolven. En jullie raden het al, daarop wordt meteen door iemand de buitenlanderkaart getrokken.
Jeuk krijg ik daarvan. Het gaat nu over Daisy en wat haar is overkomen. Dat is vreselijk verdrietig en laat zien dat wolven in Nederland zonder duidelijke afspraken over beheer daarvan problemen geven. Want we moeten met elkaar ook de natuurgebieden beheren. En heidevelden kan je niet zonder begrazing beheren.

Komt denk ik ook om dat de frustratie bij mensen steeds meer gaat oplopen. Het is voor veel mensen niet alleen maar de wolf, maar ook het huizentekort. De beelden van bijv ter Apel die jeuk oproepen. 15-jarig meisje dat door loverboys in een azc wordt gebruikt. Voor veel mensen is het een en en en ding aan het worden en dan wordt alles op de grote hoop gegooid.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 11:19

@Rocamor, dat hoop ik ook dat de sfeer gemoedelijk blijft, alleen zo kun je in gesprek met elkaar.

Ik begrijp wat je bedoelt met een billboard actie, van de andere kant?
Het gebrek aan inlevingsvermogen en empathie vind ik shocking.
Pas als het hun zelf zou kunnen betreffen beginnen mensen na te denken. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Dit is immers niet iets wat pas sinds gisteren speelt :')

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 11:20

En daarom moeten we blijven opletten dat we, als wolf-critici, niet door (extreem) rechts (gedachtengoed) gekaapt gaan worden. Dingen los blijven zien, waar mogelijk mensen aanspreken op verbanden leggen die er niet zijn.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 11:30

Helemaal mee eens Knuffeldier!!!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 11:31

En als sommige verbanden er wel zijn? Daarmee bedoel ik het verband, niet benoemen wat wel waar is.
Alles niet benoemen wat feiten zijn, die onder een dik tapijt stoppen.
Maar als het niet meer past onder het tapijt komen de feiten mondjesmaat in de media.
Maar dan is er wel al veel leed geweest bij de mensen die er wel al mee te maken hadden, maar aan de kant werden gezet als leugenaars.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 11:35

Ik ben kritisch op wolf,.

Maar politiek eerder links dan rechts.

Het zou fijn zijn als dat los gezien kan blijven worden.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 11:36

Knuffeldier schreef:
En daarom moeten we blijven opletten dat we, als wolf-critici, niet door (extreem) rechts (gedachtengoed) gekaapt gaan worden. Dingen los blijven zien, waar mogelijk mensen aanspreken op verbanden leggen die er niet zijn.

Precies dat. Ik snap dat het frustrerend is dat je de gevoelens over een onderwerp niet kan uitspreken en/of dat die opzij worden geschoven als onzin, maar werkelijk bij elk probleem daarmee komen....
Dan begint bij mij het gevoel van een herhaling van de geschiedenis op te komen en dat is niet goed afgelopen.

Elk probleem verdient zijn aandacht zonder dat er dingen aan de haren bij gesleept worden. En in dit geval is het de ellende die ontstaat door wolven zonder enige vorm van beheer in Nederland te hebben.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 11:57

Ik ben niet (extreem-)rechts.

Ook niet per definitie tegen de wolf, MITS het dier doet wat ons "beloofd" is (DP, waar ben je met je lijstje en de rode kruisjes?). En als zo'n wolf te dicht bij bewoonde wereld, bij vee, bij mensen, bij huisdieren komt: die zonder pardon uit de groep halen.
Ik denk dat je dan ook onder wolven"critici", herders, veehouders, en bewoners in gebieden-die-nu-door-wolven-geconfisceerd-zijn veel meer goodwill kweekt.
Wellicht minder polarisering.
Soms moet je iets opofferen, om voor de rest ruimte te houden

Zolang ze diep in het bos blijven, onzichtbaar, en we ook nog wel wat wild overlaten; prima.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 12:03

Knuffeldier schreef:

Alles wat als extreem te boek staat, zowel links als rechts, is niet wenselijk. Zolang rationeel denken maar boven emotioneel denken gaat.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 12:04

Femke_Tweety schreef:
Ik ben kritisch op wolf,.

Maar politiek eerder links dan rechts.

Het zou fijn zijn als dat los gezien kan blijven worden.

Precies. En ik zou mijzelf niet kritisch op de wolf noemen, maar helemaal tegen de wolf. Maar erg rechts ben ik nou ook weer niet.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 12:06

Rocamor schreef:
Ik ben niet (extreem-)rechts.

Ook niet per definitie tegen de wolf, MITS het dier doet wat ons "beloofd" is (DP, waar ben je met je lijstje en de rode kruisjes?). En als zo'n wolf te dicht bij bewoonde wereld, bij vee, bij mensen, bij huisdieren komt: die zonder pardon uit de groep halen.
Ik denk dat je dan ook onder wolven"critici", herders, veehouders, en bewoners in gebieden-die-nu-door-wolven-geconfisceerd-zijn veel meer goodwill kweekt.
Wellicht minder polarisering.
Soms moet je iets opofferen, om voor de rest ruimte te houden

Zolang ze diep in het bos blijven, onzichtbaar, en we ook nog wel wat wild overlaten; prima.

Daar kan ik mij helemaal bij aansluiten. En volgens mij heel veel mensen.
Vermoed dat ze dan ook meer het gedrag tonen waarvan wordt gezegd dat het natuurlijk is. Niet zoals nu steeds brutaler worden omdat ze merken dat het ze geen strobreed in de weg wordt gelegd.
En zoals jij het schrijft is ook hoe ze b.v. in Zweden of Finland wolven beheren. Landen waar veel meer ruimte is, maar dus ook beleid voor beheer.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 12:14

u vraagt: wij draaien

Onze experts:
Hij is schuw; je ziet hem niet overdag. ❌
De kans dat je een wolf ziet, is kleiner dan de kans de loterij te winnen. ❌
Hij valt geen mensen aan. ❌
Hij valt geen kinderen aan. ❌
Hij komt niet in wolfwerende omheiningen. ❌
Hij doodt voornamelijk wild. ❌
Hij valt geen grotere dieren aan, zoals runderen en paarden. ❌
Groepen paarden zijn veilig. ❌
Hij doodt enkel via een keelbeet. ❌
Hij komt niet achter ruiters aan. ❌
Hij pakt geen honden. ❌
Hij komt niet in stallen. ❌
Met bewakingshonden zijn de weidedieren veilig. ❌
Met ezels zijn de weidedieren veilig. ❌

Ik heb het hier al vaak gezegd, ik was niet tegen de wolf.
Ondertussen wel.
Die lui als animal rights, faunabeheer en ook PvdD (oke zitten dezelfde lui in) traineren de boel telkens, niet gehinderd door onwaarheden of zelfs schofferen.
Dat ik nu zeg schiet ze allemaal maar af, dat geeft duidelijkheid en geen enkele nuance nodig.

Maar eigenlijk in mijn hart zeg ik, die niet aan weidedieren komen en zeker niet aan honden en mensen.
Dus mooi het lijstje van hierboven volgen. Daar ben ik niet tegen

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 12:16

Knuffeldier schreef:

Eens!

Vooral feitelijk blijven ook. Daarvan hebben we toch al mooie plaatjes gezien.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 12:17

klopt deze?
Afbeelding

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 12:21

Nou er zijn in ieder geval plenty campings in Yellowstone, dus dat klopt niet echt

https://nl.wikipedia.org/wiki/Yellowstone_County
De county heeft een landoppervlakte van 6.825 km² en telt 129.352 inwoners (volkstelling 2000)

https://www.nps.gov/yell/learn/management/wolf.htm
In 2024, there are at least 108 wolves in the park. Nine packs were noted. Wolves in Yellowstone sit at the core of a larger population connected throughout the Greater Yellowstone Ecosystem.

De hoeveelheid wolven lijkt wel een kloppend cijfer. De rest is helaas onzinnig en haalt het hele punt van het plaatje onderuit.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 12:43

Saul schreef:
Dierenfan ik vrees er voor.
Wij gingen altijd met de pony’s naar de Veluwe.
Dat is ook verleden tijd.

En vergis je niet. In Limburg zitten ze ook.

Zal in Limburg ook niet onbekommerd lopen maar wel relaxter dan waar ik altijd op vakantie was Putten/Loenen/Beekbergen

Adjepatatje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 12:48

GDG schreef:
Bij12 gaat onderzoek doen op de schedel las ik? Daar gaat sowieso niet uitkomen dat Daisy door de wolf gedood is, zij zal nergens in de officiële statistieken als wolvenslachtoffer te boek gaan staan. Want welke wolvensporen en dan ook op de schedel gevonden gaan worden: er zal pertinent niet uitkomen dat er bewijs is dat Daisy door wolven gedood is. Dat kan op zich ook niet, want je kunt niet bewijzen dat Daisy niet al dood was toen de wolf aan haar koppie zat. Waarom ze dan überhaupt die schedel willen onderzoeken begrijp ik niet, want zij doen sowieso niets met hondenslachtoffers? Dus dan zou het zijn door druk van buitenaf, dat ze het nu wel gaan 'onderzoeken'? Of klopt het niet dat het naar BIJ12 is maar gaat het naar de WUR (gewoon, voor meer kennis over de wolf)?

Misschien een blonde vraag/opmerking. Maar bij een schaap kunnen ze toch ook niet vaststellen of die al dood was voor de wolf kwam?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-25 13:01

Zichtmelding Herwijnen Gld
Citaat:
Herwijnen Gelderland
10-09-2025
12.00 uur
Mogelijke zichtmelding wolf
Herwijnen aan de Waaldijk. Was zichtbaar tot hij de boomgaard in rende aan de N830
De melder weet het niet 100% zeker, maar leek er verdacht veel op. Zichtafstand was 250 m

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW  +31 6 17018889 via WhatsApp  

#geenwolf
https://Geenwolf.com

Moderatoropmerking:
Achteraf is gebleken dat dit om een husky ging

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/19TK8g ... tid=wwXIfr
Laatst bijgewerkt door Telpeva op 10-09-25 20:40, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Modopmerking toegevoegd met informatie die later beschikbaar kwam

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-25 13:02

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 13:08

Jammergenoeg was er geen geluidsinstallatie. Hierdoor was de burgermeester niet te verstaan. Veel pers aanwezig. Heb het lijstje van Tinus bij alle media onder de neus gedrukt. Veel mensen uit de omgeving vooral. Hondenmensen en paardenmensen veel vertegenwoordigd maar ook gewoon bezorgde burgers die de wolf door de straten hebben lopen. Veel mensen die nog nooit gedemonstreerd hadden.
Wel een duidelijk signaal afgegeven denk ik dat het zo niet meer verder kan en dat er actie ondernomen moet worden.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-25 13:09

Citaat:
Hondenbezitters voeren actie tegen wolf in Epe
Gepubliceerd op 10 september 2025 om 12:40
Vanmorgen trokken tientallen hondenbaasjes met hun viervoeters naar het gemeentehuis in Epe om te protesteren tegen het toenemende aantal wolvenincidenten in de regio.

Aanleiding voor de actie is het dodelijke lot van bordercollie Daisy, die vorige week werd aangevallen door een wolf bij natuurgebied de Renderklippen en later vermoedelijk overleden is teruggevonden.

Angst en onzekerheid

Volgens initiatiefneemster Nicole Pappot is de angst onder hondenbezitters groot. "De hond uitlaten is eng geworden. Ik heb er hartkloppingen van", vertelt ze. Veel baasjes durven hun honden alleen nog langs de weg uit te laten, gewapend met fluitjes, stokken, sprays of piepers voor hun gevoel van veiligheid. Ook Gerard van Schoonhoven uit Epe merkt hoe het wandelgebied veranderd is. "Het vrije wandelgebied is in één klap veranderd: dit is nu het territorium van de wolf geworden."

Vreedzaam protest bij gemeentehuis

Het protest begon om 10.30 uur voor het gemeentehuis in Epe. Meer dan zeventig hondenbezitters, ook afkomstig uit omliggende dorpen zoals Heerde, Emst en Nunspeet, kwamen bijeen met hun aangelijnde honden. Aanvankelijk werd zelfs overwogen om honden los in de hal van het gemeentehuis te laten, maar dat plan werd geschrapt om confrontaties te voorkomen. "Het moet een vreedzaam protest zijn," zegt Pappot.

De betogers uitten harde kritiek op burgemeester Tom Horn, die volgens hen onvoldoende optreedt bij wolvenaanvallen. "De burgemeester is bevoegd om bij acuut gevaar te handelen. Dat heeft hij niet gedaan. Niemand neemt de verantwoordelijkheid," aldus Pappot.

Gemeente beroept zich op regels

De gemeenten Epe en Heerde namen eerder al enkele maatregelen, zoals waarschuwingsborden, lichtbakken en een aanlijnplicht in een losloopgebied. Ook stuurden beide gemeenten een gezamenlijke brief naar de provincie Gelderland met de oproep om meer expertise en maatregelen. Voor veel baasjes is dat echter niet genoeg.

De gemeente Epe benadrukt dat de zorgen van inwoners serieus worden genomen, maar dat de burgemeester wettelijk gebonden is aan landelijke richtlijnen: alleen bij acute dreiging van een probleemwolf mag direct ingegrepen worden. Of er sprake is van zo’n ‘probleemwolf’, bepaalt de provincie. Gelderland liet vorige week weten dat er vooralsnog geen maatregelen worden genomen, omdat niet duidelijk is of de recente aanvallen door één wolf of meerdere dieren zijn uitgevoerd.

“Wij verdedigen ons territorium”

Voor de actievoerders gaat het niet om een strijd tegen de wolf als soort. "We zijn niet anti-wolf," zegt Pappot. "Het zijn prachtige beesten. Maar als onze veiligheid in het geding komt, moeten wij ons verdedigen. Net als de wolf verdedigen wij nu ons territorium."

Met de actie hopen de hondenbezitters dat de gemeente en provincie snel tot krachtiger maatregelen komen. "Dit is de tijd om door te pakken," besluit Pappot.

Bron Hulz media
https://www.hulzmedia.nl/2698954_honden ... 4SNedFVXWg

Bron Hulz media

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 13:11

Anne_GTI schreef:
Jammergenoeg was er geen geluidsinstallatie. Hierdoor was de burgermeester niet te verstaan. Veel pers aanwezig. Heb het lijstje van Tinus bij alle media onder de neus gedrukt. Veel mensen uit de omgeving vooral. Hondenmensen en paardenmensen veel vertegenwoordigd maar ook gewoon bezorgde burgers die de wolf door de straten hebben lopen. Veel mensen die nog nooit gedemonstreerd hadden.
Wel een duidelijk signaal afgegeven denk ik dat het zo niet meer verder kan en dat er actie ondernomen moet worden.

Goed gedaan! Dankjewel

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-25 13:21

Citaat:
‼️‼️‼️PROVINCIE GELDERLAND‼️‼️‼️

Geachte Provincie Gelderland,
Onlangs heb ik via een Woo-verzoek een video-opname openbaar laten maken van de wolf GW4003m die over een goedgekeurd wolfwerend raster springt in Voorthuizen. Deze opname van een wildcamera van een wolvenschade taxateur van Attema Footprint werd door alle landelijke pers opgepakt en haalde zelfs het journaal. De zelfbenoemde wolvenexperts kletste zoals gewoonlijk weer uit hun nek en zeiden dat dit de eerste wolf in Nederland was, die dit gedrag vertoonde. Ik heb dat weerlegd door te zeggen dat een aantal jaren geleden wolf GW1625m ook over wolfwerende rasters sprong en zo vele schapen heeft gedood. Dit weet de Zoogdiervereniging, BIJ12 en de Provincies Noord-Brabant en Limburg en ook Staatsbosbeheer dondersgoed. Ik heb de Woo- documenten over de GW1625m gedeeld hier op mijn Facebookpagina.

Maar nu zit me nog iets ontzettend dwars en wordt ook verzwegen. En dat is namelijk het volgende. De MOEDER van wolf GW4003m, is de GW2668f! En die MOEDER springt ook over goedgekeurde wolfwerende rasters! Waarom hoor ik niemand over deze moeder wolf ( roedel Noord-West Veluwe) die dus hetzelfde kunstje flikt en het haar welpen leert? Het is allang bekend bij BIJ12 en de Provincie Gelderland dat deze wolf diverse keren schapen heeft aangevallen en gedood die achter goedgekeurde wolvenrasters staan. Er hebben zelfs DNA spoed analyses plaats gevonden, waarvan de uitslagen nog steeds niet in het overzicht van BIJ12 vermeld staan! Sterker nog de individu bepaling is vanaf februari 2025 niet meer bijgewerkt door BIJ12! Dit vind ik een hele kwalijke zaak! Ruim 7 maanden loopt WUR/WENR en dus BIJ12 achter. Niemand kan checken welke wolf zijn of haar dieren heeft aangevallen en opgevreten. Ik vind het schandalig! Zelfs de dode wolvenlijst mist nog vele uitslagen! Dit kan toch niet Provincie Gelderland! Waarom geen afschotvergunning voor moeder GW2668f? Waarom wordt dit stilgehouden? En zorg ervoor dat als de bliksem die overzichten BIJ12 worden bijgewerkt! Zorg voor transparantie!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
[/quote]
Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/16C7HE ... tid=wwXIfr

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 13:40

DuoPenotti schreef:
klopt deze?
[ Afbeelding ]

Uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat er zeker meerdere campings zijn. En in het zomer seizoen is het ook enorm druk met toeristen. Met de kanttekening dat de meeste mensen in hun auto blijven zitten en hooguit een heel klein rondje lopen vanaf de parkeerplaatsen. In de andere seizoenen is het beduidend rustiger. Dat is zeker een verschil met de Veluwe.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-25 13:46

Citaat:
OVERZICHT INCIDENTEN MET MENSEN EN HONDEN

Één van onze sympathisanten die anoniem wil blijven heeft dit overzicht gemaakt. Het is een trieste lijst vinden wij. Helemaal omdat wij weten dat de lijst eigenlijk nog langer is. Er zijn nog meer incidenten met mensen en/of honden, maar omdat betrokkenen daar om diverse, zeer begrijpelijke redenen geen ruchtbaarheid aan wilden geven, staan ze niet op deze lijst, niet in de lijsten van BIJ12 en niet in de media.

Afbeelding
Bron stichting wijs met wolven
https://www.facebook.com/share/p/1CCMhH ... tid=wwXIfr