Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 19:34

Vooral als je het zelf niet hoeft te betalen :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 06:46

Nah dat kan ook simpelweg gewoon zijn dat hij ergens zijn dikke stempel op wil drukken. Het stikt natuurlijk van de ruimtes in en rond het witte huis die genoemd zijn naar degene die daar iets veranderd heeft.

En wat zou hij nu mooier vinden dan dat er nog járen lang allerlei hooggeplaatst volk verzameld in de Trump...balzaal ofzo. En zijn naam nog lange tijd in de media blijft verschijnen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 07:57

Nou, dat láátste is hem al wel gelukt.

Voorgangers met vergelijkbare fratsen staan ook zeer uitgebreid in de geschiedenisboeken en worden nog altijd genoemd.

(#Doet een godwinnetje zonder de naam te noemen anders krijg ik weer mensen over me heen... )

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 08:01

AI zegt er het volgende over, en dat is geen Godwin als ik het goed heb, dus het kan ook zonder :D

AI-overzicht
Several presidents have significantly changed the White House throughout its history.
Theodore Roosevelt modernized the building and added the West Wing, including the first Oval Office. Harry Truman's administration undertook a massive reconstruction, gutting the interior and rebuilding it with steel and concrete. Other presidents, like John F. Kennedy, focused on historical preservation and renovations, while Richard Nixon added a bowling alley and upgraded the Situation Room.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 08:15

Ja, maar ik doelde dan ook niet zozeer op fysieke verbouwingen in het Witte huis als wel totale transformaties van een land,

En ik doelde niet per se op USA voorgangers.

Dan is het inderdaad geen Godwin.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 08:35

Oh ik dacht dat je specifiek reageerde op Pmarena, die het over verbouwingen had in haar post.

Dus ik dacht 'voorgangers met vergelijkbare fratsen (balzaal, ruimtes, verbouwingen) die waren er voor hem ook, vandaar :)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 08:38

Ik reageerde ook op Pmarena, maar zoals ik al zei op het alleelaatste stukje. (Laatste zin)

Ik dacht wat internationaler zeg maar :+

En wat meer op onderwerp complete manier van regeren en overheid verbouwen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 08:47

ja dat snap ik nu wel :+

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 09:00

Een tijdje geleden ging het hier over Kennedy en dat hij niet anti vaccinaties was, ondanks dat hij de schijn tegen had. Inmiddels is gebleken dat het geen schijn is. Een greep uit de berichten van Kirsten Verdel (bron: reportersonline) hierover in de afgelopen week:

– Gezondheidsminister Kennedy publiceert een niet-peer-reviewed artikel waarin zonder wetenschappelijke onderbouwing wordt beweerd dat aluminiumzouten in vaccins schadelijk zijn. De publicatie is volgens ingewijden voorbereiding voor een verbod op vaccins met deze stoffen, waaronder veel standaardvaccins voor kinderen.

– Gezondheidsminister Kennedy beëindigt 22 federale mRNA-vaccincontracten ter waarde van bijna 500 miljoen dollar, waaronder een vogelgriepvaccin van Moderna, en wijst voorstellen van Pfizer en anderen af. Hij doet dit vanwege ‘onvoldoende effectiviteit tegen luchtweginfecties’, maar levert hier geen bewijs voor.

– Gezondheidsminister Kennedy stelt op Twitter dat artsen, ziekenhuizen, verzekeraars en farmaceuten winst maken door Amerikanen ziek te houden.

– Er is grote kritiek op het stopzetten van financiering voor mRNA-onderzoek. Een arts geeft aan dat dit directe gevolgen heeft voor de ontwikkeling van vaccins en therapieën tegen onder andere (vogel)griep, RSV, hiv, zika, kanker en auto-immuunziekten.

En een verklaring hiervoor die verder gaat dan het niet vertrouwen van vaccins (wat ws niet aan de orde is) , teruggrijpend op de theorie van Malthus over schaarste en (over)bevolking, waar ook Stephen Miller uit put in zijn beleidsbeslissingen. Het stuk is in het Engels, maar goed leesbaar.
https://jamesbgreenberg.substack.com/p/ ... e-politics

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 09:16

Ik pik alleen deze er even uit:

"Gezondheidsminister Kennedy stelt op Twitter dat artsen, ziekenhuizen, verzekeraars en farmaceuten winst maken door Amerikanen ziek te houden."

Weten we zeker dat dat niet zo is? Amerika heeft wel een beetje een issue met verslavende medicijnen en dubieuze farmaceuten enzo.. ik kan me voorstellen dat een aantal amerikanen heel skeptisch zijn..
daarnaast, doen ze echt iets om de gezondheid van de amerikanen te verbeteren (voedsel, beweging) of stoppen ze mensen vrij snel vol met medicijnen. (over dat laatste zijn een aantal interesssanten docu's te vinden, oa op netflix dacht ik. Ik vond het best schokkend)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 09:20

Dat gebeurt toch niet alleen in Amerika??
En van de mRNA vaccinaties is ook al bekend dat het bij een groep mensen wel degelijk negatieve effecten heeft.
Maar we dwalen weer af ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 09:21

Fatsoenlijke voedselwetten zouden meer doen voor amerika qua gezondheid in eerste instantie dan medicijnen aan banden leggen. Voor die medicijnen moet je eerst ziek worden, en daar helpt die buikvulling die daar verkocht mag worden goed bij.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 09:29

Als die twijfels over mrna (bron?) er zijn, is het juist noodzakelijk om het onderzoek voort te zetten, lijkt me.

Daarbij: ik heb zo'n vermoeden dat het ons duur komt te staan als het vaccin tegen vogelgriep niet wordt doorontwikkeld.

En ook als ze stoppen met veel andere vaccinaties, gebaseerd op de twijfels van een niet-wetenschappelijk onderlegd dwaallicht als Kennedy.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 09:34

DubbelFun schreef:

ik dacht even dat het over het bericht inzake Kennedy ging, vandaar dat ik het over Amerika heb.
En de docus (zoals Painkiller) die ik aanhaalde, betreffen specifiek amerika. Vandaar

Ik weet ook niet of je specifiek eerst ziek moet worden van voedsel (maar het amerikaanse voedsel helpt zeker niet) , omdat ook jongerenblijkbaar redelijk snel medicijnen krijgen (en daarna wellicht verslaafd raken, de opioid crisis is wel een ding daar) dus de vraag zou kunnen zijn waarom er vrij snel medicijnen voorgeschreven worden en of dat dan echt noodzakelijk is (of zit er bijv een verdienmodel achter). Ik vind dat zelf een interessant en zorgwekkend verhaal

Ik zat even te googlen maar ik kon niet zo snel het percentage vinden van kinderen (onder de 18) in NL die anti depressieva krijgen, en het vergelijk met Amerika. Maar ik heb wel eens begrepen dat dat bijv een issue is
Laatst bijgewerkt door Cer op 08-08-25 09:37, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 09:36

De macht van de grote farma-bedrijven rijkt heel ver :) en mensen krijgen graag een pilletje tegen een probleem.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 09:37

DubbelFun schreef:
en mensen krijgen graag een pilletje tegen een probleem.

Dit vind ik echt wel een beetje makkelijk, om het allemaal bij de mensen neer te leggen, vooral als die naar een dokter gaan die er zogezegd verstand van moet hebben..?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 09:40

Ik vraag me altijd af wat de reden is om zo'n soort enorm belangrijke onderzoeken stop te zetten. Voor de veiligheid of om geld te besparen is echt onzin, dat werkt juist averechts.. Het lijkt haast alsof die mensen de bevolking willen uitdunnen, de zwakkeren die weinig bijdragen laten omkiepen, goed voor de economie ofzo := Echt geen idee wat in hun hoofd omgaat.

Er zijn toch heel veel grotere problemen in de gezondheidszorg daar, zoals hoe je je leven lang in de schulden zit als je een paar nachten zonder verzekering in het ziekenhuis moet overnachten.. Maar nee, laten we ons vooral druk maken om onderzoeken waar nepnieuws over rond gaat.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 09:44

In een ideale wereld zou het Transparantieregister Zorg 100% werken...
Maar ik blijf bij mijn eerdere opmerking, kijk alleen naar het oneigelijk gebruik van Ozempic.

En daar laat ik het bij :)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 09:45

Kennedy is een wappie, die geloofd het zelf en zoekt daar “bewijs” bij.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 09:54

Cer schreef:
Ik weet ook niet of je specifiek eerst ziek moet worden van voedsel (maar het amerikaanse voedsel helpt zeker niet) , omdat ook jongerenblijkbaar redelijk snel medicijnen krijgen (en daarna wellicht verslaafd raken, de opioid crisis is wel een ding daar) dus de vraag zou kunnen zijn waarom er vrij snel medicijnen voorgeschreven worden en of dat dan echt noodzakelijk is (of zit er bijv een verdienmodel achter). Ik vind dat zelf een interessant en zorgwekkend verhaal

Ik zat even te googlen maar ik kon niet zo snel het percentage vinden van kinderen (onder de 18) in NL die anti depressieva krijgen, en het vergelijk met Amerika. Maar ik heb wel eens begrepen dat dat bijv een issue is

Wat jij aanhaalt vind ik iets anders, dat medicijnen (in zekere mate) verslavend gemaakt worden om geld te (blijvend) verdienen, dat wil ik nog wel geloven. Tegelijk is het natuurlijk ook wel een mentaal dingetje dat zo'n pil even de pijn/onrust/probleem wegneemt of minder maakt, wat an sich al verslavingsgevoelig is. Een pil is tenslotte makkelijker dan je problemen confronteren.

Maar wat ik begrijp uit het bericht over RFK is dat hij beweert dat Amerikanen actief ziekgehouden worden of ziekgemaakt worden door medicatie. Dat geloof ik toch wat minder.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 10:05

mylittlejoy schreef:
Maar wat ik begrijp uit het bericht over RFK is dat hij beweert dat Amerikanen actief ziekgehouden worden of ziekgemaakt worden door medicatie. Dat geloof ik toch wat minder.

ah ja oke, eens
ik weet niet helemaal hoe hij het zelf verwoord..

(nou ja als je in een gemiddelde bijsluiterlijst leest... :') )

Offtopic: als Ozempic gebruikt wordt om af te vallen, wordt het in principe toch wel een beetje gebruikt waar het voor bedoeld is. Dat daar iets als een BMI (wat achterhaald is) aangehangen wordt, kan je vragen over stellen. Een beetje als met subsidie.. een kilo te weinig en je mag niet.. zoiets

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 10:24

DubbelFun schreef:
In een ideale wereld zou het Transparantieregister Zorg 100% werken...
Maar ik blijf bij mijn eerdere opmerking, kijk alleen naar het oneigelijk gebruik van Ozempic.

En daar laat ik het bij :)

Wat is "oneigenlijk gebruik"? Het is vrij normaal in de medische wereld om medicatie voor andere doeleinden in te zetten dan ze eigenlijk ontwikkeld zijn, als ze ergens op blijken te werken.
Als Ozempic mensen helpt om af te vallen (want overgewicht is ook niet gezond en heeft best wat gevolgen), fabrieken dan uit de grond gestampt worden zodat er meer Ozempic-achtige medicatie gemaakt kan worden en een tekort dus niet lang aanhoudt... wat is daar dan mis mee?

DubbelFun schreef:
En van de mRNA vaccinaties is ook al bekend dat het bij een groep mensen wel degelijk negatieve effecten heeft.
Maar we dwalen weer af ;)

DubbelFun schreef:
De macht van de grote farma-bedrijven rijkt heel ver :) en mensen krijgen graag een pilletje tegen een probleem.

Vind dit ook zo'n lekker ongenuanceerde opmerkingen. Medicatie/vaccinatie kunnen bij een specifieke groep mensen altijd negatieve effecten hebben. Hoe groot die groep is, dat bepaalt of iets veilig wordt bevonden of niet. mRNA vaccinaties zijn daarin niet uniek, en de potentie van deze vaccins is ontzettend groot. Dus dat er klakkeloos, zonder goede reden, onderzoek hiernaartoe wordt stopgezet is ontzettend kwalijk.

Farmaceutica / macht— ik ontken niet dat ze een dikke vinger in de pap hebben hier en daar, maar hoe jij het formuleert... Je reageert dit ook nadat mensen zeggen dat er wordt beweert dat mensen bewust ziek worden gemaakt/gehouden door de farmaceutische industrie, dus dat impliceert nogal wat? Misschien staat het er wat ongelukkig hoor, dus verbeter me gerust, maar ik vind dit wel rieken tinfoil hat theorieen zonder ze expliciet te benoemen. Dat sommige grote (internationale) farmaceutische bedrijven er niks om geven dat mensen verslaafd raken omdat ze dan meer geld kunnen binnenhalen is i.m.o. wat anders (ook al is dat óók ontzettend slecht, natuurlijk) dan dat ze producten moedwillig verslavender en/of giftiger maken. In Amerika wordt gewoon klakkeloos voorgeschreven met veel verslavingen tot gevolg, dus het probleem ligt vooral daar lijkt me?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 12:17

Ja je hoort soms wel verhalen over dat mensen opioïden krijgen voorgeschreven in Amerika waar je in Nederland een Ibuprofen voor mag slikken.

Dat komt ook deels doordat er rechtzaken worden geopend tegen artsen als patiënten zogenaamd onvoldoende zorg hebben gekregen, dus ze doen zogezegd liever teveel dan te weinig daar. Vervolgens mag je als patiënt natuurlijk weigeren om die pillen te slikken, maar je weet het niet altijd.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 12:18

maar dat was toch het hele issue van Purdue Farma. Dat er bewust heroine (opiaten) in de medicijnen zaten, terwijl ze wisten dat het verslavender werkte? Dat is wat de docu ook liet zien, en dat is (volgens mij) ook waar die rechtzaak over ging.

Overigens, dat is toch ook wat sigaretten fabrikanten doen?
En wat eigenlijk ook producenten doen die (veel) suiker in hun producten stoppen, vanwege de smaak en de bijkomende verslaving?

En de zin "In Amerika wordt gewoon klakkeloos voorgeschreven met veel verslavingen tot gevolg" impliceert dan toch wel dat het probleem ook bij farmaceuten/dokters ligt?

Ik vind het zelf wat naief om ervanuit te gaan dat productenen/verkopers/handelaars etc altijd het allerbeste met de mens voorhebben (niet dat dat hier perse gesuggereerd wordt) maar de geschiedenis heeft toch wel aangetoond dat men hier en daar best wat waakzaam mag zijn?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 12:37

Suiker is ook een goedkoop en goed conserveermiddel.