Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 10:21

Ik denk wel dat het belangrijk is om onderscheid te maken tussen rechts en populistisch-(extreem) rechts. Ik denk dat men vooral moeite heeft met de de extreme, populistische partijen, niet zozeer de gematigde… PVV is qua immigratie extreemrechts, maar qua andere standpunten niet (die boeien ze ook gewoon niet zo ;))

Ik zou als links denk ik is ook gaan zitten op bestaanszekerheid, geld in de portemonee voor jóu. Wonen voor iedereen. En realisme, geen sprookjes. Nederland voor iedereen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 10:21

Het is mijn samenvatting, dus echt de dingen die er voor mij uitsprongen. Ik denk dat een ieder er iets anders uithaalt en dat het ook voor iedereen een goed stuk is om helemaal te lezen :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 10:35

"de neiging moeten onderdrukken om de kiezer op te voeden – pardon, te verheffen – tot de juiste standpunten. Wie verkiezingen wil winnen, zal moeten aansluiten bij waar kiezers al staan.''

Vooral dit vind ik heel treffend. De afgelopen verkiezingen hebben aangetoond dat Wilders dat heel goed kan. En Links dat, helaas, helemaal niet goed kan. En daar ligt hun kryptonite.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 10:36

Ik had die na mijn reactie pas gelezen, goede samenvatting en interessant stuk! Ik vind het een lastig vraagstuk merk ik. Als partij wil je ook niet je moraal of ethiek overboord gooien om die stemmer niet te pleasen. Politiek lijkt hiermee steeds meer een soort spelshow te zijn. De manier waarop politiek bedreven wordt is ook heel erg veranderd - veel meer voor de buhne. Dus, blijf je bij je moraal of ga je jezelf verloochenen voor stemmen? Ik zou eerder blijven hopen dat het tij weer keert, mensen leren en stemmen om de standpunten, niet om het “volk pleasen”. Maar, het is lastig.

Ik denk dat links zich niet moet branden aan het immigratievraagstuk - voor de achterban is het een minder belangrijk thema en PVV en selfs vvd zijn “eigenaar” van dit thema.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 10:37

_San87_ schreef:
"de neiging moeten onderdrukken om de kiezer op te voeden – pardon, te verheffen – tot de juiste standpunten. Wie verkiezingen wil winnen, zal moeten aansluiten bij waar kiezers al staan.''

Vooral dit vind ik heel treffend. De afgelopen verkiezingen hebben aangetoond dat Wilders dat heel goed kan. En Links dat, helaas, helemaal niet goed kan. En daar ligt hun kryptonite.

Maar dat. Ga je liegen? Ge je bullshit verkondigen die de kiezer aanspreekt maar re winnen? Deuglinks dus niet. Die blijven binnen de lijntjes. En dat spreekt niet aan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 10:37

Je hoeft je moraal of ethiek niet overboord te gooien. Je moet het anders verpakken. Dat is de hele boodschap van dit stuk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 10:38

nps schreef:
_San87_ schreef:

Maar dat. Ga je liegen? Ge je bullshit verkondigen die de kiezer aanspreekt maar re winnen? Deuglinks dus niet. Die blijven binnen de lijntjes. En dat spreekt niet aan.

Nee, je gaat niet liegen. Je gaat je boodschap anders verpakken.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 10:44

_San87_ schreef:
Je hoeft je moraal of ethiek niet overboord te gooien. Je moet het anders verpakken. Dat is de hele boodschap van dit stuk.

Precies :j

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 10:46

Hoe dan? Wat scoort is anti immigratieretoriek en sprookjes vertellen die niet waar te maken zijn (eigen risico zorgverzekering in het debat? Weten we het nog? En hoe zat het met die uitzonderingen in de EU die we wel even voor elkaar zouden boksen)? Of het feit dat er een immigratiecrisis moet worden opgelost die ment voelt, maar die er niet is? De realiteit is ook dat se groep grote kiezers nogal opportunistisch lijken te zijn en achter ieder nieuw verhaal aanrent wat weer ergens lijkt op te duiken. Wil je díe kiezer echt aanspeeken? Het is D66 even gelukt, maar die is daarna ook weer in elkaar gestort.

Dus, in welke verpakking moet links z’n boodschap gieten? Zonder de eigen basis te vergooien?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 10:47

_San87_ schreef:
Nee, je gaat niet liegen. Je gaat je boodschap anders verpakken.

:j De mensen die links stemmen zijn doorgaans al voor klimaatmaatregelen, dat hoeven ze in hun campagnes niet zo te benadrukken. Ik denk echt dat als ze een ander onderwerp uit hun programma uitlichten in de campagne ze meer zwevende kiezers binnen kunnen halen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 10:52

nps schreef:
Hoe dan? Wat scoort is anti immigratieretoriek en sprookjes vertellen die niet waar te maken zijn (eigen risico zorgverzekering in het debat? Weten we het nog? En hoe zat het met die uitzonderingen in de EU die we wel even voor elkaar zouden boksen)? Of het feit dat er een immigratiecrisis moet worden opgelost die ment voelt, maar die er niet is? De realiteit is ook dat se groep grote kiezers nogal opportunistisch lijken te zijn en achter ieder nieuw verhaal aanrent wat weer ergens lijkt op te duiken. Wil je díe kiezer echt aanspeeken? Het is D66 even gelukt, maar die is daarna ook weer in elkaar gestort.

Dus, in welke verpakking moet links z’n boodschap gieten? Zonder de eigen basis te vergooien?

Heb je het stuk gelezen?

Misschien doen. En anders op een later moment nog eens.
Echt, er staat veel nuttige info in. Vanuit links kritisch op links.
Snap dat het wellicht ongemakkelijk kan voelen, maar jij doet nu precies waarvan het stuk zegt dat je het níet moet doen.

Te ver uitdenken tot achter de komma hoe beleid uitgerold moet/kan worden en welke implicaties dat wel/niet heeft helpt niet.

Eerst zorgen dat je wint. Dan gaan uitvoeren.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 11:08

996981 schreef:
nps schreef:

Heb je het stuk gelezen?

Snap dat het wellicht ongemakkelijk kan voelen, maar jij doet nu precies waarvan het stuk zegt dat je het níet moet doen.

Te ver uitdenken tot achter de komma hoe beleid uitgerold moet/kan worden en welke implicaties dat wel/niet heeft helpt niet.

Dat er een kritisch stuk is van links op links wil niet meteen zeggen dat dat de Nieuwe Bijbel voor de Linkse Partij is en dat je blind moet volgen wat in dat artikel staat als De Enige Waarheid. En dat als je het nog een keer leest, dat je het dán eens wel begrijpt. Het is een mening, en ik heb een iets andere mening. Dus, probeer jij eens te lezen wat ik zeg, en laten we dan eens een leuke discussie op de inhoud proberen te hebben.

NB: Of is dit weer een van je mooie afleidingsmanoevres en ga je de komende pagina’s alleen maar beargumenteren dat jouw stuk De Nieuwe Waarheid is? Net als het beperkt cognitief vermogen de Enige Reden is voor de rechstpopulistische stemmer rechts te stemmen

Maar een vraag die ik eruit haal - moet links enorm zijn best te doen om de opportunistische kiezer aan te spreken voor meer zetels de komende verkiezingen met stabdpunten voor de buhne, om Het Volk te pleasen, of toch meer schoenmaker, blijf bij je leest en de eigen, van oudsher vertrouwde thema’s blijven uitdragen (verschil arm rijk, meer voor het volk, minder voor de bedrijven)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 11:17

nps schreef:

Wat scoort is het eigen volk eerst principe. Heel veel Nederlanders staan prima open voor humanitaire hulp, maar niet wanneer dat ten koste gaat van henzelf. En kun je ze dat kwalijk nemen? Wilders springt daar heel makkelijk en slim op in, links drijft die grote kiezerspoel nog meer weg momenteel.

Als links inzetten op 'eigen volk eerst', de Nederlander weer uitzicht bieden op een woning, een inkomen en goede zorg, en daarna, of misschien zelfs tegelijkertijd, is de immigrant aan de beurt. Tegelijkertijd kun je als links inzetten op het opbouwen van het imago van de migranten. De voordelen die migranten bieden als werknemer in bijvoorbeeld de zorg, maar ook de bouw en andere sectoren waar arbeid tekort is. Dit kun je imo prima doen zonder je eigen normen en waarden opzij te zetten. Je moet alleen weer van vooraf beginnen en gematigder gaan inzetten.

Voor mij persoonlijk is links verworden tot het terechtwijzende vingertje, de foei-roeper naar de persoon die zijn leven ziet afbrokkelen. Dat links in essentie gelijk heeft, dat weet ik. De manier waarop het gebracht wordt is naar mijn mening niet constructief. En ik ben van origine een SP stemmer, met uitstapjes naar GL en PvdA (gemeente/provincie), en eigenlijk in alles links.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 11:21

nps schreef:
996981 schreef:

Heb je het stuk gelezen?

Dat er een kritisch stuk is van links op links wil niet meteen zeggen dat dat de Nieuwe Bijbel voor de Linkse Partij is en dat je blind moet volgen wat in dat artikel staat als De Enige Waarheid. En dat als je het nog een keer leest, dat je het dán eens wel begrijpt. Het is een mening, en ik heb een iets andere mening. Dus, probeer jij eens te lezen wat ik zeg, en laten we dan eens een leuke discussie op de inhoud proberen te hebben.

NB: Of is dit weer een van je mooie afleidingsmanoevres en ga je de komende pagina’s alleen maar beargumenteren dat jouw stuk De Nieuwe Waarheid is? Net als het beperkt cognitief vermogen de Enige Reden is voor de rechstpopulistische stemmer rechts te stemmen

Maar een vraag die ik eruit haal - moet links enorm zijn best te doen om de opportunistische kiezer aan te spreken voor meer zetels de komende verkiezingen met stabdpunten voor de buhne, om Het Volk te pleasen, of toch meer schoenmaker, blijf bij je leest en de eigen, van oudsher vertrouwde thema’s blijven uitdragen (verschil arm rijk, meer voor het volk, minder voor de bedrijven)

Kortgezegd, ja. Uit de data blijkt dat migratie in de huidige tijd het grootste vraagstuk is. Dan kun je met oogkleppen op blijven steken en roepen dat iedereen welkom is, maar je kunt ook je speer weggooien en kijken hoe je je idealen op een andere, meer breedgedragen manier kunt verwezenlijken. Want die aandacht heb je nodig om de kiezers die nu naar rechts schuiven, te bereiken.

Of je het nu leuk vindt of niet, die opportunistische kiezer, zoals je het denigrerend noemt, is de grootste groep.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 11:48

nps schreef:

Het beperkt cognitief vermogen heb ik nooit en te nimmer aangedragen als de ''de enige Reden voor de rechts-populistische stemmer rechts te stemmen?'' Dat heb je verkeerd begrepen geloof ik. Blijkbaar ben ik niet in staat dat goed uit te leggen.

Ik zeg overigens ook niet dat dit stuk ''de Nieuwe Bijbel voor de Linkse Partij'' dat je blind moet volgen?
Ik vraag of je het gelezen hebt. Dat idee had ik niet, omdat je in plaats van in te gaan op het stuk, juist precies doet wat erin beschreven staat als een veel gemaakte fout op links. Kan bewust zijn, kan onbewust zijn, kan zijn dat je het niet met het stuk eens bent. Juist daarom vraag ik je of je het gelezen hebt.

En je kunt er als links voor kiezen om te doen wat je deed, maar dan moet je niet verbaasd zijn als je krijgt wat je kreeg.

In dit geval lijkt me dat niet wenselijk. Immers heeft links met wat gedaan is verloren van rechts.

Links wil aan het roer komen en zou daarvoor moeten gaan. Het veranderen van tactiek met hetzelfde doel voor ogen heeft imo niks met het verloochenen van je idealen of je basis vergooien. Die basis staat op links juist als een huis. Het wordt alleen nog niet op een manier uitgedragen die de gemiddelde stemmer raakt.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 11:50

_San87_ schreef:
nps schreef:

Wat scoort is het eigen volk eerst principe. Heel veel Nederlanders staan prima open voor humanitaire hulp, maar niet wanneer dat ten koste gaat van henzelf. En kun je ze dat kwalijk nemen? Wilders springt daar heel makkelijk en slim op in, links drijft die grote kiezerspoel nog meer weg momenteel.

Als links inzetten op 'eigen volk eerst', de Nederlander weer uitzicht bieden op een woning, een inkomen en goede zorg, en daarna, of misschien zelfs tegelijkertijd, is de immigrant aan de beurt. Tegelijkertijd kun je als links inzetten op het opbouwen van het imago van de migranten. De voordelen die migranten bieden als werknemer in bijvoorbeeld de zorg, maar ook de bouw en andere sectoren waar arbeid tekort is. Dit kun je imo prima doen zonder je eigen normen en waarden opzij te zetten. Je moet alleen weer van vooraf beginnen en gematigder gaan inzetten.

Voor mij persoonlijk is links verworden tot het terechtwijzende vingertje, de foei-roeper naar de persoon die zijn leven ziet afbrokkelen. Dat links in essentie gelijk heeft, dat weet ik. De manier waarop het gebracht wordt is naar mijn mening niet constructief. En ik ben van origine een SP stemmer, met uitstapjes naar GL en PvdA (gemeente/provincie), en eigenlijk in alles links.

Maar dat is het hele punt - links is nadrukkelijk niet eigenaar van dit standpunt, “eigen volk eerst” is echt een populistisch thema. En het is feitelijk onjuist dat dat meer vluchtelingen minder voor Nederlanders betekent. Immigratie is van oudsher het PVV ding, níet “het linkse ding”.

Daarnaast, uit het onderzoek wat ik meerdere keren deel van srv blijkt dat veel stemmers economisch best wel links zijn, maar dat sociaal culturele dingen (zwarte piet, hutspot eten, weetikveel) de doorslag geven. En dat merk ik ook, want mij progressieven basiswaarden (abortus, levensbeeindiging, inhoud) geven bij mij de doorslag en dus stem ik onderhand de Nederlandse antichrist - D66. Vroeger altijs SP.

Jou laatste punt vind ik wel een hele interessante - want hoe dan wel? Ik denk dat het echt lastig is. Het eigen volk eerst thema is gewoon geen links ding. Economische punten blijkt dus minder doorslaggevend voor de kiezer. Welk sociaal cultureel thema heeft links wel wat de doorslag kan geven? En, tsja, vingertjewijzen… vind ik ook heel lastig. Want niet - bestaande problemen oplossen met niet - realistische oplossingen en wel bestaande problemen niet oplossen helpt de mens niet verder, maar is wel waar heel uitgesproken voor gekozen worden. Maar dat benoemen mag eigenlijk niet. Ik vind “leven afbrokkelen” ook zwaar overtrokken… denk dat het goed is als mensen kijken wat ze wél hebben ipv wat ze niet hebben.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 12:00

nps schreef:
Maar dat is het hele punt - links is nadrukkelijk niet eigenaar van dit standpunt, “eigen volk eerst” is echt een populistisch thema. En het is feitelijk onjuist dat dat meer vluchtelingen minder voor Nederlanders betekent. Immigratie is van oudsher het PVV ding, níet “het linkse ding”.

Daarnaast, uit het onderzoek wat ik meerdere keren deel van srv blijkt dat veel stemmers economisch best wel links zijn, maar dat sociaal culturele dingen (zwarte piet, hutspot eten, weetikveel) de doorslag geven. En dat merk ik ook, want mij progressieven basiswaarden (abortus, levensbeeindiging, inhoud) geven bij mij de doorslag en dus stem ik onderhand de Nederlandse antichrist - D66. Vroeger altijs SP.

Jou laatste punt vind ik wel een hele interessante - want hoe dan wel? Ik denk dat het echt lastig is. Het eigen volk eerst thema is gewoon geen links ding. Economische punten blijkt dus minder doorslaggevend voor de kiezer. Welk sociaal cultureel thema heeft links wel wat de doorslag kan geven? En, tsja, vingertjewijzen… vind ik ook heel lastig. Want niet - bestaande problemen oplossen met niet - realistische oplossingen en wel bestaande problemen niet oplossen helpt de mens niet verder, maar is wel waar heel uitgesproken voor gekozen worden. Maar dat benoemen mag eigenlijk niet. Ik vind “leven afbrokkelen” ook zwaar overtrokken… denk dat het goed is als mensen kijken wat ze wél hebben ipv wat ze niet hebben.

Daarom heb ik eigen volk eerst tussen aanhalingstekens gezet. Ik bedoel het namelijk niet op Geert zijn manier, eigen volk eerst en daar blijft het bij.

Ik bedoel ermee dat links, naar mijn mening, meer moet gaan focussen op het oplossen van problemen die de gemiddelde Nederlander ervaart. Pas wanneer je de tevredenheid van je (potentiele) kiezers zeker kan stellen, of pogingen gaat doen daartoe, kun je die kiezers richting het humanitaire gaan bewegen. De kiezers die in principe wel een linkse gedachtengang hebben, maar nu naar rechts leunen omdat zij zich daar wel gehoord voelen. Zoals het stuk al zegt, veel mensen willen best humanitair zijn, maar wel pas wanneer hun eigen schaapjes op het droge staan.

Dat jij het overtrokken vindt dat men 'hun leven ziet afbrokkelen' dat mag, dat neemt niet weg dat het voor mensen zo voelt. Wanneer jij onder de streep toch minder en minder overhoudt, je bestaanszekerheid onzekerder wordt, je kans op een woning kleiner en kleiner wordt, dan ga je niet voor de partij die daaraan meer bij wil dragen, toch?
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 06-02-25 12:06, in het totaal 3 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 12:04

Ik denk dat de PvdA daardoor ook de arbeiders zijn verloren. De aandacht ging heel erg uit naar de wat zwakkeren in de samenleving, waardoor de werkende mens wellicht ging denken "en ik dan?". Het was in ieder geval óók mijn beweegreden om in het verleden over te stappen naar een andere partij.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 12:09

996981 schreef:
Links wil aan het roer komen en zou daarvoor moeten gaan. Het veranderen van tactiek met hetzelfde doel voor ogen heeft imo niks met het verloochenen van je idealen of je basis vergooien. Die basis staat op links juist als een huis. Het wordt alleen nog niet op een manier uitgedragen die de gemiddelde stemmer raakt.

En dat is dus vind ik een heel boeiend gesprek, want die gemiddelde kiezer lijkt af te gaan op hele andere (sociale) thema’s dan waar links voor staat. En liever te geloven in sprookjes dan in de realiteit. Als je deze stemmers trekt, heb je dikke kans dat ze de komende verkiezingen weer teleurgesteld weg zijn (zie bijv D66). De winst kan dus ook kortetermijnwinst zijn van de opportunist en ik vraag me af of je dat moet willen. Hoeveel partijen zijn de laatste decennia heel groot geworden en weer ten onder gegaan? Er zitten nu maar liefst 2 nieuwe partijen in de coalitie die ws de volgende verkiezingen weer de kamer uit zijn. En de kiezer wordt steeds wantrouwender want wordt keer op keer teleurgesteld. Dus, de vraag is ook een beetje - welk type kiezers wil je aan je binden? En korte termijn - Welk (sociaalcultureel) thema heeft links wat aansprekend genoeg is voor de opportunistische, zwevende kiezer?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 12:16

_San87_ schreef:
Dat jij het overtrokken vindt dat men 'hun leven ziet afbrokkelen' dat mag, dat neemt niet weg dat het voor mensen zo voelt. Wanneer jij onder de streep toch minder en minder overhoudt, je bestaanszekerheid onzekerder wordt, je kans op een woning kleiner en kleiner wordt, dan ga je niet voor de partij die daaraan meer bij wil dragen, toch?

Is ook hoor, en makkelijk praten voor mij, want mijn schaapjes zijn wel op het droge. Maar rationeel en feitelijk stemmen de mensen die het niet breed hebben niet op partijen die economisch gezien gunstig voor ze zijn. Maar met het oplossen van gevoelsmatige problemen maak je mensen op korte termijn tevreden, maar los je op lange termijn geen echte problemen op.

@prompter goeie. Vind ik ook lastig, want het is dus niet of of. Als je anderen helpt, gaat dit niet automatisch ten koste van jezelf. Maar dat is een persoonlijk iets. Dat hele individualistische denken - ik eerst, dan de rest, is iets waar ik zelf veel moeite voor heb. Ik denk dat het steeds lastiger is voor mensen om tevreden te zijn.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 12:29

Ik vind dat dus ook een hele lastige. Want ik ben een heel idealistische stemmer. Ik stem vanuit idealistische denkbeelden. Ik wil best wat inleveren voor het milieu, de medemens die het minder heeft getroffen, vluchtelingen.

Maar om mijn stem hoeft GL zich dus ook niet zo druk te maken.

Hoe ver ga je als partij dan "draaien" om de meer "populistische " kiezer aan te spreken? Is dat moreel te verantwoorden? Iets roeptoeteren wat je niet waar kan maken om stemmen te trekken? Zorgen dat je "de macht" krijgt en daarna zien we wel verder?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 12:32

Ik merk dat de discussie over links of rechts steeds scherper gesteld wordt. Ik heb dat de afgelopen 20 jaar niet zo sterk ervaren als dat het nu is.

Het probleem wat links heeft, is dat ze stelselmatig gebasht worden door Wilders. Die weet op de een of andere manier iedereen zo slecht weg te zetten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 13:30

nps schreef:
_San87_ schreef:

Is ook hoor, en makkelijk praten voor mij, want mijn schaapjes zijn wel op het droge. Maar rationeel en feitelijk stemmen de mensen die het niet breed hebben niet op partijen die economisch gezien gunstig voor ze zijn. Maar met het oplossen van gevoelsmatige problemen maak je mensen op korte termijn tevreden, maar los je op lange termijn geen echte problemen op.

@prompter goeie. Vind ik ook lastig, want het is dus niet of of. Als je anderen helpt, gaat dit niet automatisch ten koste van jezelf. Maar dat is een persoonlijk iets. Dat hele individualistische denken - ik eerst, dan de rest, is iets waar ik zelf veel moeite voor heb. Ik denk dat het steeds lastiger is voor mensen om tevreden te zijn.

Maar de gevoelsmatige problemen zijn geen kortetermijn problemen of kleine dingen. Wonen, zorg, financiële zekerheid, dat zijn langetermijn problemen, Wilders weet mooi te spinnen dat dat door asielzoekers veroorzaakt wordt. Dat is niet zo, migratie in zijn geheel heeft er invloed op. Alleen Links heeft daar zijn pijlen niet op gericht. En verliest zo de grootste groep kiezers.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 13:55

Benzz schreef:
Ik merk dat de discussie over links of rechts steeds scherper gesteld wordt. Ik heb dat de afgelopen 20 jaar niet zo sterk ervaren als dat het nu is.

Het probleem wat links heeft, is dat ze stelselmatig gebasht worden door Wilders. Die weet op de een of andere manier iedereen zo slecht weg te zetten.

Dat komt denk ik omdat de laatste 20 jaren andere problemen groter waren, werkgelegenheid/werkloosheid en economie. Het werkloosheidspercentage is heel lang niet zo laag geweest als nu. Waar vooral de kracht van de PvdA ligt, arbeiders en werk, is nu de focus meer op cultuur en maatschappij. Niet de kracht van de PvdA en zeker niet die van GL.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 14:54

En links moet niet terug bashen, laat de coalitie maar zeer slecht presteren en zorg voor een goed programma voor je eigen partij.
Ik heb links gestemd, dief van portemonnee van erfenis van kids in de toekomst ;) maar bij hun ging iedereen er op vooruit die het echt nodig had .