Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BrankaZ

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 17:09

Inderdaad Pien, we zullen het moeten meemaken en zien. Maar ik denk dat de hoeveelheid en diversiteit aan partijen in Nederland op dit punt een zegen kunnen zijn. Hierdoor zijn regeringen vrijwel niet door 1 of 2 partijen te vormen waardoor er tegenwicht blijft.

Maar als ik zie dat Dilan Yesilgöz/VVD en Pieter Omtzigt vooralsnog bij hun standpunten blijven (gedogen en expliciet toezegging van respecteren van de grondwet) denk ik dat een coalitie vormen met daarin de PVV nog een heel eind weg is.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 17:10

Eens. En ik waardeer je posts enorm.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 17:26

100% eens met je eerste allinea. Dit heb ik zelf ook al vaak gedacht de afgelopen weken Branka.

Twijfels over je Tweede allinea. Dat zal de tijd moeten leren, want als iedereen maar doet of het allemaal zo normaal is, dan geef je daarmee ook geen goed signaal af aan Wilders maar ook aan zijn kiezers en ook aan de jonge kiezers of misschien wel vooral. Want zij komen net kijken en kennen de situatie niet na de WOII. Kennen Joop den Uyl, Jan Maat en de hele parlementaire geschiedenis niet van de afgelopen 50 jaar. Dus daar ligt wel een taak zo voel ik als pedagoog, van uitleg, geschiedenis les, etc.

Dus dat heeft iets dubbels en wie weet hoe dankbaar we deze mensen (Pieter Omzigt en Dilan Yeşilgöz). wellicht later nog zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 17:31

Citaat:
Eén andere mogelijkheid is dat als er nu geen kabinet komt, we straks weer verkiezingen krijgen waar nog meer mensen een proteststem aan PVV geven.... En we met hetzelfde of nog groter probleem als nu te maken krijgen...Dat lijkt me zeker niet wenselijk. Dan hoop ik toch dat partijen nu nog naar elkaar toekomen, maar eigenlijk verwacht ik niet dat dit gaat lukken.

Ik sta redelijk ontspannen in 'als we nu geen kabinet krijgen...'
Bij mijn weten is het nog nooit in Nederland voorgekomen dat we naar de stembus moesten omdat men er met formeren niet uit kwam.

Bovendien liggen (hiep hiep hoera voor Omtzigt!) de opties 'zakenkabinet, of' extraparlementair' of minderheidskabinet' nadrukkelijk op tafel.
En zeker bij de varianten 'minderheidskabinet of extraparlementair kabinet' geeft het veel ruimte voor debat in de Tweede Kamer.
... waarbij geldt, dat voor mij 'debat in de Tweede Kamer' betekent dat allerlei verschillende stemmen, meningen, visies, belangen etc gehoord worden en - hopelijk - betrokken worden bij de te nemen besluiten.

Denkbaar dat mensen op de pvv gestemd hebben 'omdat ze zich niet gehoord voelden' - dan is dit een zinnige remedie.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 18:51

Ik heb net met verbazing nog twee keer teruggelezen, maar heb ik het nu goed dat iedereen hoopt (om zijn eigen reden) dat partijen met elkaar gaan regeren? Als wij het op bokt ergens met elkaar over eens kunnen worden, is er misschien toch nog hoop voor de politiek. :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 19:15

Ikke wel, heb ik al vanaf dag 1 gezegd, daar anders de PVV nog groter wordt want Wilders gaat die oppositie volledig uitspelen op zijn Wilders.
Laat hem nu maar aan zijn kiezers zien dat ik me vergis. Dat het een geweldige partij is, min president etc. En dat hij het vluchtelingen probleem weet op te lossen en een min president voor ALLE Nederlanders.

Maar dat moet ik nog zien gebeuren

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 19:21

Ik hoop het ook, maar denk niet dat het gaat gebeuren. Ik denk dat geen 1 gevestigde partij zijn vingers hieraan wil branden en ik snap ook niet zo goed waarom Caroline het wel graag wil. Ik denk dat het haar (partij) alleen maar ellende gaat opleveren.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 19:21

journee schreef:
Ik heb net met verbazing nog twee keer teruggelezen, maar heb ik het nu goed dat iedereen hoopt (om zijn eigen reden) dat partijen met elkaar gaan regeren? Als wij het op bokt ergens met elkaar over eens kunnen worden, is er misschien toch nog hoop voor de politiek. :+

Ik denk dat je dat goed hebt. En ik heb even hard gelachen om deze post :D

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 19:53

Avalanche schreef:
Ja, maar resulteert dat dan ook in minder kans op een goede baan? Bij blanken onderling? Want dat betwijfel ik.

Zelfs Dikke vrouwen worden gediscrimineerd. Slanke vrouwen zijn succesvoller want krijgen eerder die baan...

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 19:56

pien_2010 schreef:
Ikke wel, heb ik al vanaf dag 1 gezegd, daar anders de PVV nog groter wordt want Wilders gaat die oppositie volledig uitspelen op zijn Wilders.
Laat hem nu maar aan zijn kiezers zien dat ik me vergis. Dat het een geweldige partij is, min president etc. En dat hij het vluchtelingen probleem weet op te lossen en een min president voor ALLE Nederlanders.

Maar dat moet ik nog zien gebeuren

Zo sta ik er ook in.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 20:00

Er wordt in dit topic door sommigen terecht zorgen uitgesproken over de rechtsstaat. En de laatste jaren is vaak genleken dat die zorgen terecht waren.

Maar nu kom ik zojuist een nieuw item van omroep Powned tegen waarvan ik toch wel schrik dat dit in Nederland mogelijk is.

Op de openbare weg complete GTA achtige toestanden waarbij journalisten door burgers met hoge snelheden achtervolgd worden, opzettelijke aanrijdingen en bedreigingen waarbij de politie gewoon openlijk partij kiest voor de belagers.

https://youtu.be/g6jC865ZQU0?si=jIssQtEf3h_Ly4rm

En dan wordt het nog gekker. Als dit een willekeurige burger was overkomen dan was het met alle waarschijnlijkheid nog veel slechter afgelopen. Maar aangezien de omroepbaas connecties met minister Dilan Yeşilgöz wordt er uiteindelijk toch nog iets gedaan.

https://www.transport-online.nl/site/16 ... and-video/

Het is gewoon bizar welke mentaliteit er bij sommige politieagenten heerst, maar ook bij burgemeesters. Nu gaat het over een of ander stom verkleedfeest. Maar deze mentaliteit van politieagenten past ook helemaal in het straatje van drugskartels. Want ook daarin vraag ik mij zo langzamerhand af of je de politie nog wel kunt vertrouwen.

Er is duidelijk iets grondig mis met de mentaliteit van een groot aantal overheidsfunctionarissen die er blijkbaar nog maar weinig moeite mee hebben om hun eigen regels boven de wet te zetten.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 20:15

Loretta schreef:
Er wordt in dit topic door sommigen terecht zorgen uitgesproken over de rechtsstaat. En de laatste jaren is vaak genleken dat die zorgen terecht waren.

Maar nu kom ik zojuist een nieuw item van omroep Powned tegen waarvan ik toch wel schrik dat dit in Nederland mogelijk is.

Op de openbare weg complete GTA achtige toestanden waarbij journalisten door burgers met hoge snelheden achtervolgd worden, opzettelijke aanrijdingen en bedreigingen waarbij de politie gewoon openlijk partij kiest voor de belagers.

https://youtu.be/g6jC865ZQU0?si=jIssQtEf3h_Ly4rm

En dan wordt het nog gekker. Als dit een willekeurige burger was overkomen dan was het met alle waarschijnlijkheid nog veel slechter afgelopen. Maar aangezien de omroepbaas connecties met minister Dilan Yeşilgöz wordt er uiteindelijk toch nog iets gedaan.

https://www.transport-online.nl/site/16 ... and-video/

Het is gewoon bizar welke mentaliteit er bij sommige politieagenten heerst, maar ook bij burgemeesters. Nu gaat het over een of ander stom verkleedfeest. Maar deze mentaliteit van politieagenten past ook helemaal in het straatje van drugskartels. Want ook daarin vraag ik mij zo langzamerhand af of je de politie nog wel kunt vertrouwen.

Er is duidelijk iets grondig mis met de mentaliteit van een groot aantal overheidsfunctionarissen die er blijkbaar nog maar weinig moeite mee hebben om hun eigen regels boven de wet te zetten.

Sunneklaas is een beetje een apart en zeer Amelands iets, buitenstaanders zijn daar nooit bij.. dat wist Powned.. en ze kregen waar ze op gehoopt hadden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 20:22

Dat ben ik het met je eens. Powned heeft elk normaal fatsoen aan hun laars getrapt.

Alleen gaat het om het principe dat overheidsfunctionarissen zoals politieagenten niet de wetten bedenken maar de wetten moeten handhaven. Ik verwacht eerlijk gezegd dat hier nog weleens een lelijk staartje achteraan kan komen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 20:23

.... ik vind Piens' argument prima -
maar ik hoop toch echt dat het zo ver niet gaat komen.

Ik heb geen trek in GW als premier.

Doe mij maar één of andere variant op het minderheidskabinet,
lekker veel 'dualisme' met de Kamer,
en GW twitterend in een bankje.

("Gaan ze duelleren, oma...?"
"Ja kind, een soort van."
**\O/** )

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 20:27

Loretta schreef:
Dat ben ik het met je eens. Powned heeft elk normaal fatsoen aan hun laars getrapt.

Alleen gaat het om het principe dat overheidsfunctionarissen zoals politieagenten niet de wetten bedenken maar de wetten moeten handhaven. Ik verwacht eerlijk gezegd dat hier nog weleens een lelijk staartje achteraan kan komen.

Dat zou kunnen, maar op zo’n eiland ben je als politie agent ook een van de eilanders, dat legt een andere druk op je dan als politieagent in Leeuwarden om maar een voorbeeld te noemen. Daarom hebben ze ook vaak agenten van de wal voor de handhaving begreep ik, nu blijkbaar niet.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 20:29

Ik snap niet zo goed waarom ze toch zijn gegaan met camera om verslag te doen. Ze zijn een week van te voren gewaarschuwd dat ze niet welkom waren dat het een besloten iets is, waarom dan toch respectloos zijn en toch gaan.
Maar goed, dit feest hebben ze voor de amelanders verziekt, volgend jaar staat half Nederland er om te rellen, en goed gedaan Powned.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 20:35

Just for fun een stukje YT powned gezien.
1) Aanwezigheid wordt niet op prijs gesteld.
2) "Toch doen...!"
3)... want we willen weten hoe of dat gaat.

En volgens mij kunnen we concluderen
4) dat weten ze inmiddels.

"We worden achtervolgd door enge mannen...!"
Ja, dat wilde je toch...?!?!?
Zo gaat Sunneklaas...

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 20:36

Wintu schreef:
Ik snap niet zo goed waarom ze toch zijn gegaan met camera om verslag te doen. Ze zijn een week van te voren gewaarschuwd dat ze niet welkom waren dat het een besloten iets is, waarom dan toch respectloos zijn en toch gaan.
Maar goed, dit feest hebben ze voor de amelanders verziekt, volgend jaar staat half Nederland er om te rellen, en goed gedaan Powned.

Beetje zuigen.. zijn ze goed in. Sommige mensen vinden nu eenmaal dat als je iets wettelijk mag dat je dan er met gestrekt been in moet of zoiets. Je kan ook denken ik laat die mensen in hun waarde en blijf thuis. Zie je wel vaker, mensen die vooral gefocust zijn op hun rechten ipv hun fatsoen. Zal ik mijzelf vast ook wel eens aan schuldig maken overigens.. op een iets ander niveau dan..

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 20:38

Janneke2 schreef:
Just for fun een stukje YT powned gezien.
1) Aanwezigheid wordt niet op prijs gesteld.
2) "Toch doen...!"
3)... want we willen weten hoe of dat gaat.

En volgens mij kunnen we concluderen
4) dat weten ze inmiddels.

"We worden achtervolgd door enge mannen...!"
Ja, dat wilde je toch...?!?!?
Zo gaat Sunneklaas...

Ik kom beroepsmatig vaak op Ameland maar dit festijn laat ik altijd aan mij voorbijgaan.. de hardloop conditie is wat matig de laatste jaren..

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 20:54

Wintu schreef:

Ik vrees echter wel dat dit ook voor de traditie nog weleens nare consequenties kan gaan krijgen. Lijkt me niet dat Den Haag het naast zich neer kan leggen wanneer politieagenten en burgemeesters hun eigen wetten gaan bedenken.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 21:04

Even opgezocht wat het inhoudt en zie op Wikipedia ook staan dat Powned vorig jaar ook al probeerde om te filmen.

En ik zit het 20.00 uur journaal te kijken en zie de uitdrukkingen van Wilders en Omtzigt.
Wilders zie ik opgelucht kijken en Omtzigt tevreden vol vertrouwen. Kan mis zitten, maar zo komen ze op mij over.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 21:06

Een stap vooruit in de onderhandelingen. De PVV met Wilders en NSC met Omzigt hebben o.l.v Plasterk een goed gesprek gehad. Het was een open gesprek vanuit de beiden mannen en geeft een begin om meer inhoudelijke gesprekken te voeren.
Dus de lucht is geklaard, volgens de mannen. Hoopgevend begin dus. Aldus het journaal op 1 van 20 uur.

Branka goed gezien.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 21:20

pien_2010 schreef:
Een stap vooruit in de onderhandelingen. De PVV met Wilders en NSC met Omzigt hebben o.l.v Plasterk een goed gesprek gehad. Het was een open gesprek vanuit de beiden mannen en geeft een begin om meer inhoudelijke gesprekken te voeren.
Dus de lucht is geklaard, volgens de mannen. Hoopgevend begin dus. Aldus het journaal op 1 van 20 uur.

Branka goed gezien.

Gelukkig dan maar, als Wilders heeft laten zien dat hij toch al zijn bizarre plannen niet waar kan maken dan hoop ik dat het normale daarna weer een beetje terug keert.

Waar gaat de PVV trouwens bestuurders vandaan halen?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 21:36

Het zal mij niet verbazen dat de Vvd alsnog de MP gaat leveren. Wat de achterban van de PVV daar dan weer van vindt...

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 21:37

Loretta schreef:
Wintu schreef:

Ik vrees echter wel dat dit ook voor de traditie nog weleens nare consequenties kan gaan krijgen. Lijkt me niet dat Den Haag het naast zich neer kan leggen wanneer politieagenten en burgemeesters hun eigen wetten gaan bedenken.

Ja en dat allemaal omdat men vond het recht te hebben het voor een ander te verknallen.Chapeau