Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 10:39

Electra63 schreef:
Ik ken meerdere mensen die ooit een sociale huurwoning kregen, soms omdat ze op papier weinig verdienden (ZZP of klein contract), maar later veel meer zijn gaan verdienen.
Die gaan niet verhuizen, omdat ze dan soms wel het dubbele gaan verwonen

Die betalen nu een normale prijs voor een huurwoning of wat in ieder geval een normale prijs zou moeten zijn. Logisch dat ze zitten blijven. De verhuurmarkt zou streng gereguleerd moeten worden.

Marcella

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 10:54

Ze lopen nu wel risico op huurverhoging als ze boven een bepaald bedrag verdienen. Mijn inkomsten zijn ook opgevraagd bij de belastingdienst door woningbouw of ze de huur kunnen verhogen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 11:05

Marcella schreef:
Ze lopen nu wel risico op huurverhoging als ze boven een bepaald bedrag verdienen. Mijn inkomsten zijn ook opgevraagd bij de belastingdienst door woningbouw of ze de huur kunnen verhogen.

Maar dan nog krijgen ze niet zo'n hoge huursverhoging toch?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 11:10

Dat hangt denk ik heel erg van inkomen af.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 11:13

MyWishMax schreef:
Als ik een vakantie in Nederland geboekt zou hebben en daar dus het geld voor zou hebben zou ik het dus absoluut niet erg vinden als dat geannuleerd werd omdat er Oekraïners in opgevangen worden.
En juist omdat het budgettechnisch lastig is ben ik al jaren niet weggeweest. Terwijl ik daarvoor meerdere keren per jaar ging. Dus ik zie het niet als noodzakelijk, maar echt als luxe en een luxe opofferen voor veiligheid van een ander zou ik nooit boos om worden

Mooi mens ben je :*

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 11:36

Ik zit omgekeerd en wilde in mijn appartementen dus wel Oekrainers opvangen na het skiseizoen, want dan zijn we toch leeg. Alleen in mei gaan we weer open voor het zomerseizoen en dan heb ik boekingen staan. Even los van of die mensen hun boekingen zouden willen opgeven, ik heb de boekingen ook nodig, het is mijn inkomen. Dus al zou ik willen, na verplicht dicht hebben moeten zijn door Corona heb ik geen buffer meer en kan ik het me niet veroorloven om boekingen voor deze zomer af te zeggen.

Maar ik had met toch aangemeld, tijdelijk is beter als niets als er nood is toch? Maar hier in Oostenrijk hebben ze blijkbaar permanente plek zat, want bij het plaatsen van mensen kiezen ze natuurlijk daarvoor.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 11:59

Esperanza schreef:
Ik zit omgekeerd en wilde in mijn appartementen dus wel Oekrainers opvangen na het skiseizoen, want dan zijn we toch leeg. Alleen in mei gaan we weer open voor het zomerseizoen en dan heb ik boekingen staan. Even los van of die mensen hun boekingen zouden willen opgeven, ik heb de boekingen ook nodig, het is mijn inkomen. Dus al zou ik willen, na verplicht dicht hebben moeten zijn door Corona heb ik geen buffer meer en kan ik het me niet veroorloven om boekingen voor deze zomer af te zeggen.

Maar ik had met toch aangemeld, tijdelijk is beter als niets als er nood is toch? Maar hier in Oostenrijk hebben ze blijkbaar permanente plek zat, want bij het plaatsen van mensen kiezen ze natuurlijk daarvoor.

Dat vind ik ook logisch, voor jou is het geen luxe, maar inkomen. Voor mij ging het alleen om het niet pikken oid wat eerder gemeld werd door de Nederlanders die vakanties geboekt hadden bijvoorbeeld. Ik snap best dat eigenaren van die accommodatie het geld nodig hebben en er dus niet voor zouden kiezen als er zo'n enorm verschil in vergoeding in zit. Maar in het hypothetische geval dat de vergoeding gelijk zou zijn zou ik meteen mijn luxe opgeven voor opvang van iemand die veiligheid zoekt.

Ik vind het mooi dat je je jouw accommodatie zo aangeboden hebt. Maar snap zeker dat het tijdelijk is.

Doubtless, mooi weet ik niet. Genoegen nemen met minder wel ;) En tuurlijk klaag ik wel eens, maar dit zou geen reden voor klagen zijn voor mij, maar ook niet voor mijn omgeving.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 12:32

Toch is het niet in elke gemeente kommer en kwel. Bij ons in Scherpenzeel worden nu betaalbare woningen voor starters gebouwd. Ook zijn er hier hele goede initiatieven voor vluchtelingen uit de Oekraine. Zowel bij mensen thuis als via de gemeente.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 22:05

bigone schreef:
Ik heb nogal wat los gemaakt met mijn opmerking over beleggers. Ik bedoel daar de prins van oranje en dat soort gasten mee,die hinderden, soms duizenden huizen/kamers bezitten. Zeer vaak in het goedkopere segment.
Waar dus een groot tekort aan is.
Ook pensioenfondsen beleggen in vastgoed, vroeger de kantoor markt nu veel vaker in woningen.
Iemand die zelf een of twee woningen voor de verhuur heeft en dat niet voor woekerprijzen verhuurt staat hier helemaal buiten. Wij hadden ook drie woningen, twee appartementen aangekocht in de periode dat ze aan de straatstenen niet te slijten waren. Twee van onze kinderen woonden daar voor hun studie. Klaar met studeren gewoon weer verkocht, eentje aan een jong stel( na vijf huisjesmelkers te hebben afgeslagen) en de ander aan onze zoon. Verhuren was financieel veel beter geweest maar we kunnen ons goed redden en hebben niet de noodzaak van meer meer .

Ik heb 10 jaar geleden een paar jaar iets gehuurd van een pensioenfonds en dat was juist heel erg betaalbaar! Onder de sociale huurgrens destijds nog. Inmiddels zijn die appartementen aan een investeringsmaatschappij verkocht die ze weer verkoopt als de huurder eruit gaat.

@Marcella: mooi verhaal over jouw 'moestuingenoten'! Zou mooi zijn als Nederlanders ook meer zo waren.

Ik moet zeggen dat er een aantal mensen in dit topic is waarbij ik denk 'fijn dat we een sociaal stelsel hebben in Nederland. Maar ik zou het jullie gunnen als het allemaal wat minder streng was' (oa. Marcella, MyWishMax, Telpeva) en andere waarbij ik dat zeg maar niet denk... Echt, wees blij dat er geen bommen op jouw dak vallen en dat je iedere maand geld van de overheid krijgt, waar een ander voor werkt! In plaats van alleen mar afgunstig zijn en afgeven op vluchtelingen en mensen die iets meer verdienen dan modaal.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 22:38

Tiggs schreef:
@Marcella: mooi verhaal over jouw 'moestuingenoten'! Zou mooi zijn als Nederlanders ook meer zo waren.

Hangt een mooie spreuk in de kantine heb al gevraagd wanneer die ging beginnen.

Tuinieren doe je met zijn allen. :')

Zal mijn eerste jaar ook nooit vergeten, want was gelijk o nee niet nog een vrouw op het complex. Dat word natuurlijk niks. }:)

Zijn ze heel hard op terug gekomen. _O- En nu zijn ze allemaal jaloers op mijn mooie losse grond. :+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 07:31

Zijn er echt mensen in dít topic die direct afgeven op vluchtelingen?

Moestuin lijkt me geweldig, gaat een hoop tijd in zitten wel denk ik? Nou ja, met een balkonnetje van 1x1 kan ik sowieso de wereld niet redden :')

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 08:05

Heb op balkon ook bakken staan. Een is wildgroei kruiden en andere wildgroei sla, salie, bieslook en wortels.

2 speciekuip met 5 van de bodem gaatjes geboord en onderin hydro korrels. Kan namelijk bloedheet zijn op mijn balkon. Daarom ook gedacht om 2 abrikozen patio bomen op balkon te doen, maar verder dan denken nog niet gekomen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 09:07

Ik zie hier geen afgunst of afgeven hoor, natuurlijk is iedereen hier blij dat er geen bommen op haar of zijn dak vallen. Ik snap die vergelijking die steeds gemaakt wordt niet, natuurlijk hebben die mensen het veel erger dan iedereen in Nederland. Maar daar gaat dit topic niet over.

Volgens mij is niemand ook jaloers op mensen die meer verdienen maar maken mensen zich gewoon hele erge zorgen hoe ze alles nog moeten betalen. En tegelijkertijd zijn er veel zaken die nogal krom geregeld zijn door de overheid wat ook niet mee helpt.

Ik heb een mini moestuin, ik ben er alleen niet zo goed in..maar doe m'n best. :-D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 09:08

Marcella schreef:
Heb op balkon ook bakken staan. Een is wildgroei kruiden en andere wildgroei sla, salie, bieslook en wortels.

2 speciekuip met 5 van de bodem gaatjes geboord en onderin hydro korrels. Kan namelijk bloedheet zijn op mijn balkon. Daarom ook gedacht om 2 abrikozen patio bomen op balkon te doen, maar verder dan denken nog niet gekomen.

bomen? Hoe groot is jouw balkon ?? :D

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 09:12

Elisa2 schreef:
Ik zie hier geen afgunst of afgeven hoor, natuurlijk is iedereen hier blij dat er geen bommen op haar of zijn dak vallen. Ik snap die vergelijking die steeds gemaakt wordt niet, natuurlijk hebben die mensen het veel erger dan iedereen in Nederland. Maar daar gaat dit topic niet over.

Volgens mij is niemand ook jaloers op mensen die meer verdienen maar maken mensen zich gewoon hele erge zorgen hoe ze alles nog moeten betalen. En tegelijkertijd zijn er veel zaken die nogal krom geregeld zijn door de overheid wat ook niet mee helpt.

Ik heb een mini moestuin, ik ben er alleen niet zo goed in..maar doe m'n best. :-D

Precies dit.
Ja natuurlijk is het hier goed in vergelijking met daar.
Niemand die anders beweert.
Maar als jij net de persoon bent die nu dakloos word omdat er in dat zelfde pand vluchtelingen komen dan is het niet raar dat je daar zacht gezegd niet blij mee bent.
Of als boodschappen zo duur zijn dat je alleen nog maar een kale boterham eet, terwijl brood zelfs te duur is.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 09:13

Denk dat niemand ontkent dat die vluchtelingen die nu alles kwijt zijn het véél zwaarder hebben dan de gemiddelde Nederlander in energiearmoede, maar dit topic gaat nu juist over de gevolgen voor ons. Daar hoeft toch niet bij elke reactie een disclaimer bij dat het voor de Oekrainers veeeeeel erger is?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 09:14

Vind ik ook. :j

Daar is het andere Oekraïne topic voor.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 09:18

Juist, dat is gewoon een feit dat die mensen het veel erger hebben en ik heb ook echt enorm met ze te doen. Zoiets gun je niemand. :-(

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 09:23

Er zijn echt wel reacties langsgekomen die ik echt schokkend vond. Dat heeft niks met een disclaimer bij elke post te maken. Maar totaal geen begrip voor anderen, anderen niks gunnen of idd mensen die aangevallen worden, omdat ze een woning verhuren. Of elk nieuwsbericht waarbij het niet goed ging met opvang aangrijpen en plaatsen om aan te tonen dat het niet goed gaat.

Heeft niks met andere topics te maken. Juist dingen die hier besproken worden en waar mensen verschillende meningen hebben. En bij sommige opmerkingen snap ik echt wel dat het verwend gezeur gevonden wordt of zoeken naar dingen die fout gaan door de vluchtende Oekraïners.
Dus dan zou dat laatste ook al niet hier thuis horen

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 09:24

Maar andersom ook, als er beweert word dat Nederland een geweldig vangnet heeft.
En daar tig keer op door gegaan word, zonder enige kunde, dat is duidelijk...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 09:26

Ja, dat weet ik. Maar zoals wij het weten en meemaken is gewoon niet bekend bij mensen die er niets mee te maken hebben. Want op papier is het goed geregeld. Dus ik snap die reacties, alleen is dat niet hoe het in de werkelijkheid is. Dat kan erg frustrerend zijn, ja.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 09:27

MyWishMax schreef:
Er zijn echt wel reacties langsgekomen die ik echt schokkend vond. Dat heeft niks met een disclaimer bij elke post te maken. Maar totaal geen begrip voor anderen, anderen niks gunnen of idd mensen die aangevallen worden, omdat ze een woning verhuren. Of elk nieuwsbericht waarbij het niet goed ging met opvang aangrijpen en plaatsen om aan te tonen dat het niet goed gaat.

Heeft niks met andere topics te maken. Juist dingen die hier besproken worden en waar mensen verschillende meningen hebben. En bij sommige opmerkingen snap ik echt wel dat het verwend gezeur gevonden wordt of zoeken naar dingen die fout gaan door de vluchtende Oekraïners.

Maar dat zijn dan toch ook eigenlijk steeds dezelfde mensen? En dat zijn er dan eigenlijk niet zoveel...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 09:28

MyWishMax schreef:
Ja, dat weet ik. Maar zoals wij het weten en meemaken is gewoon niet bekend bij mensen die er niets mee te maken hebben. Want op papier is het goed geregeld. Dus ik snap die reacties, alleen is dat niet hoe het in de werkelijkheid is. Dat kan erg frustrerend zijn, ja.

Net zo frustrerend als iemand die 1 huisje verhuurt als huisjesmelker weg word gezet.
Beide klopt gewoon niet.
Maar als dat een paar keer aan is gegeven dat die denkwijze niet klopt mag het ook wel over zijn.
Maar dat is niet zo... Dát maakt het voornamelijk ffrustrerend.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 09:30

MyWishMax schreef:

True, en omgekeerd ook.. als er mensen zijn die goed moeten nadenken over welke boodschappen ze moeten doen omdat dingen duurder zijn geworden, en de tip is 'nou dan gaat de verwende nederlander maar een keer minder op vakantie' dan heeft dat ook niet altijd wat met de werkelijkheid te maken..

Het zou fijn zijn als er dan niet zo hard gereageerd wordt, maar dat is nu overal wel zo, dat de discussie verhard.. En ik denk dat bokt het beleid (zoals veel mensen wilden) een beetje aan heeft gepast, maw meer zelf regulerend, waardoor er soms/vaak best heel onaardige berichten staan.. ? Maar goed, dat terzijde

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 09:39

Cer schreef:
MyWishMax schreef:

Maar dat zijn dan toch ook eigenlijk steeds dezelfde mensen? En dat zijn er dan eigenlijk niet zoveel...

Maar dat werd in die post toch ook niet gezegd? Dat het er veel zijn? Juist een paar en in haar ogen/naar haar mening. Dus als er dan geschreven wordt dat niemand dat doet en niemand dat ziet en je disclaimers neer moet zetten, dat klopt ook niet.

Maar eens met je, cer. Soms mag het gewoon minder hard, soms moet je je gewoon proberen in te leven in iemand voor je een post post. Iedereen, dus alle kanten. Zorgen maken snap ik volkomen en dat posten ook. Wie weet heefr er iemand een tip. Ik heb iig al wat gehad aan dit topic of na dit topic. Maar aan de andere kant vind ik wel weer dat je elkaar soms mag wijzen op die hardheid. Niet alleen naar andere bokkers, maar sowieso naar mensen, dus ook vluchtelingen. Maar dat kan idd minder heftig. Maak ik me ook wel schuldig aan soms, niet handig.