Demonstratie op de Dam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 03:26

Shadow0 schreef:
Waarom is dat een probleem? Dat is toch precies hoe het zou moeten werken bij commerciele systemen: de consument heeft een stem en de adverteerders en producenten reageren daarop / passen zich aan.

Het valt me vooral op hoe we bedrijven juist heel erg uit de maatschappelijke afwegingen houden.

In een regulier commercieel systeem hebben consumenten een stem, maar daar beslist iedere consument voor zich. Dat is compleet anders dan een politieke groep, die mogelijk niet eens consument is, een bedrijf probeert te chanteren om iets te doen om hun eigen politieke agenda vooruit te helpen.

En ik ben er erg blij mee dat bedrijven zich zo veel mogelijk buiten maatschappelijke discussies houden. Een bedrijf moet zich focussen op haar stakeholders, voor maatschappelijke standpunten hebben we de overheid en NGO's. Bedrijven die toch graag "virtue signalen" zullen snel tegen de oeroude wijsheid aan lopen: "get woke, go broke".

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 06:26

ravellie schreef:
en voetballers niet meer aan tafel willen schuiven etc

Voetballers gaan daar inderdaad niet meer aan tafel zitten, niet dat ze er ooit een uitnodiging voor hebben gehad hoor. Tegelijkertijd lijken ze er tot dusver geen moeite mee te hebben om in een land als Qatar te gaan spelen. In een stadion wat gebouwd is door slaven. Slaven die dat niet allemaal overleefd hebben.

Die bedrijven gaan vanzelf weer adverteren als blijkt dat het geld kost. Het is allemaal een poging om goedkoop te scoren. Meer niet.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 08:44

Die voetballers zijn inderdaad zo hypocriet als het maar kan. Zie bovengenoemde reden. En dik geld er voor vangen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 09:14

enzino schreef:
Bedrijven die toch graag "virtue signalen" zullen snel tegen de oeroude wijsheid aan lopen: "get woke, go broke".
Hier moest ik even om lachen, vanwege de combinatie oeroude wijsheid en het woord woke. Ik denk niet dat men in de oertijd al zo woke was.

Wat de Johan Derksen-rel betreft, ik trek het orakel van Grollo persoonlijk totaal niet, wat mij betreft kan hij zich beter bij zijn bluesfestival houden. Maar in principe heeft hij (dit keer) niets gezegd dat echt letterlijk op te vatten is als racisme (als in: aangiftewaardig). Verder moet VI ook niet groter gemaakt worden dan het is: een stamcafé voor gefrustreerde witte mannen van middelbare leeftijd. Ik moet zeggen dat mijn eerste gedachte bij de statements van de adverteerders en de Nederlandse elftallen wel was: haha, net goed, maar bij nader inzien vind ik een boycot behoorlijk overtrokken en misplaatst, en ben ik bang dat het zijn doel voorbijschiet.

ruitje

Re: Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 11:29

Ik vind de discussie trouwens de laatste pagina's best prettig.

Blijkt Johan Derksen te zijn wat we nodig hebben om naar elkaar toe te groeien :')

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 15:00

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 15:01

Wat nu gebeurt op het Malieveld is asociaal. Alsnog vergunning krijgen tegen de lockdown , allemaal op een kluitje op veel foto’s en nu pas aanstalten maken om langzaam weg te gaan, voetbalhooligans roeren zich ook, ME voert charges uit . Achterlijke covidiots.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 15:07

bigone schreef:
Wat nu gebeurt op het Malieveld is asociaal. Alsnog vergunning krijgen tegen de lockdown , allemaal op een kluitje op veel foto’s en nu pas aanstalten maken om langzaam weg te gaan, voetbalhooligans roeren zich ook, ME voert charges uit . Achterlijke covidiots.

Soms schaam ik mij dat ik uit Den haag kom.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 15:27

Waarom schamen? Jij zit toch niet op het Malieveld!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 15:28

Popstra schreef:
Waarom schamen? Jij zit toch niet op het Malieveld!

Nee klopt maar toch.. Den haag komt weer lekker positief in het nieuws nu...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 16:10

Askja schreef:
Wat de Johan Derksen-rel betreft, ik trek het orakel van Grollo persoonlijk totaal niet, wat mij betreft kan hij zich beter bij zijn bluesfestival houden. Maar in principe heeft hij (dit keer) niets gezegd dat echt letterlijk op te vatten is als racisme (als in: aangiftewaardig). Verder moet VI ook niet groter gemaakt worden dan het is: een stamcafé voor gefrustreerde witte mannen van middelbare leeftijd. Ik moet zeggen dat mijn eerste gedachte bij de statements van de adverteerders en de Nederlandse elftallen wel was: haha, net goed, maar bij nader inzien vind ik een boycot behoorlijk overtrokken en misplaatst, en ben ik bang dat het zijn doel voorbijschiet.

...nou heb ik driekwart van de rel gemist, ik weet alleen van een foute grap 'weten we zeker dat die arrestant die zich als Blackface had uitgedost niet meneer A. was?'

Ik heb geen flauw benul of deze meneer in Grollo woont (wat verder een prima dorp is in mijn buurt),
en ik kan ook wel iets met 'een stamcafé voor gefrustreerde witte mannen van middelbare leeftijd'.

En dat je als adverteerder je geld liever op andere doelgroepen zet, snap ik volkomen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 19:16

Ja. Hij is een “echte” grollo-naar.

Joh, gun die seniele zeikerd zijn five minutes of Fame. Maak het niet groter dan het is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 19:25

rien10 schreef:

Joh, gun die seniele zeikerd zijn five minutes of Fame. Maak het niet groter dan het is.

Verschil is dat hij alles onder vrijheid van meningsuiting gooit terwijl toch duidelijk in de wet staat dat je iemand niet mag kwetsen/beledigen.
Helaas doet hij dat aan de lopende band, vrouwen, homo’s , noem maar op, hij heeft overal commentaar op. Vreemd mannetje .

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 19:36

bigone schreef:
...terwijl toch duidelijk in de wet staat dat je iemand niet mag kwetsen/beledigen.

Sinds wanneer is dat dan verboden?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 19:42

bigone schreef:
rien10 schreef:

Verschil is dat hij alles onder vrijheid van meningsuiting gooit terwijl toch duidelijk in de wet staat dat je iemand niet mag kwetsen/beledigen.
Helaas doet hij dat aan de lopende band, vrouwen, homo’s , noem maar op, hij heeft overal commentaar op. Vreemd mannetje .

Vreemd? Van zo iemand zeggen wij thuis : “hij heeft Heel de dag een dikke piemel”.

Vertaling: “ hij is zeer ingenomen met zichzelf”.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 20:04

Ik kwam dit tegen, over een demonstratie rondom een standbeeld van J. P. Coen
[VN] Bakstenen naar politiepaarden gegooid in Hoorn

Nu ben ik misschien wel te braaf om los te lopen en dat ik het gewoon niet zie of niet begrijp, maar hoe komen mensen bij demonstraties aan losse bakstenen en stoeptegels, worden die daar aangeleverd door handlangers, lopen demonstranten met een stoeptegel in hun rugzak/handtas rond 'just in case' of halen ze ze ter plekke uit de stoep? Hoe komen ze aan die dingen?
Ik snap het niet, hoe dan :o?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 20:19

Telpeva schreef:
Ik kwam dit tegen, over een demonstratie rondom een standbeeld van J. P. Coen
[VN] Bakstenen naar politiepaarden gegooid in Hoorn

Nu ben ik misschien wel te braaf om los te lopen en dat ik het gewoon niet zie of niet begrijp, maar hoe komen mensen bij demonstraties aan losse bakstenen en stoeptegels, worden die daar aangeleverd door handlangers, lopen demonstranten met een stoeptegel in hun rugzak/handtas rond 'just in case' of halen ze ze ter plekke uit de stoep? Hoe komen ze aan die dingen?
Ik snap het niet, hoe dan :o?

Misschien halen ze die wel uit de straat op een plek waar het een beetje los ligt. Als er 1 los is dan kun je ze axhter elkaar eruit halen. Ik vermoed dat het zo gaat. Zeker weet ik het ook niet. Ik heb nog nooit meegedaan aan rellen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 20:39

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 21:33

Gelukkig maakt de jurisprudentie een hoop duidelijk op dat gebied Bigone
:D
Zou wat zijn als je voor elk grapje elkaar kunt gaan zitten aanklagen.

Ik vind het nare ontwikkeling dat mensen zo onder de indruk zijn van een opmerking en er zo mee omgaan.
Imo woon ik in een land waar (bijna) alles mag, waar iedereen gerespecteerd wordt, bi, no gender, het maakt niet uit. En ook waar je veel kunt zeggen en is dat is imo een groot goed.

Nu worden mensen afgemaakt om een foute opmerking, door mensen die zelf voetballen voor landen waar ik weiger ook maar een vakantieeuro in te steken omdat ik het zo oneens ben met de behandeling van minderheden en vrouwen, waar moderne slavernij aan de orde van de dag is en vrijheid van meningsuiting precies zo is als sommigen het hier in NL lijken te willen zien: je mag zeggen wat je denkt, zolang het maar in hun straatje is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 21:38

Gelukkig maken 99,9 % van de mensen geen gebruik van deze wet. Maar wanneer je mensen tot in het diepst van hun bestaan beledigd hoop ik dat ze aangifte doen. Daar hebben we de wet voor.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 01:33

Ik ben erg benieuwd wat de tegenstanders van de demonstratie op de Dam hier dan van vinden.
https://nos.nl/video/2338046-bloemen-ee ... -haag.html
Er wordt absoluut geen enkele moeite gedaan om afstand te houden, en het lokt ook agressie uit van andere (ongerelateerde) idioten. En dat terwijl de demonstratie eigenlijk verboden was en toen toch maar toe werd gestaan. Vind je dat dan ook een laffe actie van de burgemeester?
(Ik ben trouwens niet tegen een demonstratie hoor, maar had het volkomen begrepen als ie verboden was geweest)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 01:48

Svadilfari1 schreef:
het dagelijks leven kan ik mij het indenken dat het mensen kan weerhouden om zich uit te spreken.

Iemand met een mening als Eva Vlaardingerbroek krijgt ook van alles over zich heen terwijl ik van mening ben ( behalve dat ik mij hierin ook kan vinden) dat zij alles netjes verwoord.
Of je het ermee eens bent of niet zie ik geen redenen om meteen ziektes erbij te halen of te roepen dat ze extreem rechts is.
Hierbij een bron/video erbij.
[ Video ]

Ik heb haar speech gezien, heb je ook de reacties erop gezien?
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b93fff3e/
En dan bedoel ik de nette reacties ;)
Het probleem met vrouwen zoals zij vind ik het frame dat ze opzet over oa feminisme. Zoals haar beweging zich distantieert van bekende extreemrechtse vloggers (of nou ja, dat soms doet) is de grote intersectionele feministische beweging er echt niet op uit om iedereen voortaan in grijze overalls rond te laten lopen met hetzelfde kapsel

Betekent niet dat je haar vanalles moet verwensen, nee. Maar dat laat eigenlijk alleen maar zien dat er gewoon heel veel idioten op het internet zijn die mensen graag lelijke dingen noemen :o

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 07:14

Magrathea schreef:
Ik ben erg benieuwd wat de tegenstanders van de demonstratie op de Dam hier dan van vinden.
https://nos.nl/video/2338046-bloemen-ee ... -haag.html
Er wordt absoluut geen enkele moeite gedaan om afstand te houden, en het lokt ook agressie uit van andere (ongerelateerde) idioten. En dat terwijl de demonstratie eigenlijk verboden was en toen toch maar toe werd gestaan. Vind je dat dan ook een laffe actie van de burgemeester?
(Ik ben trouwens niet tegen een demonstratie hoor, maar had het volkomen begrepen als ie verboden was geweest)

Prima dat ze hier gehandhaafd hebben. Jammer dat ze dat niet bij die BLM deden.
Het voedt natuurlijk wel het gevoel van met 2 maten meten dat deze demonstratie al bij voorbaat werd verboden, terwijl demonstreren zogenaamd een grondrecht is.
Ze hadden bij de eerste de beste gek die begon met demonstreren gelijk met 'n verbod moeten komen en een oproep om het online te doen. Dat konden ze vanuit de noodverordening best hardmaken. Staat iets in over de volksgezondheid.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 07:41

elnienjo schreef:
Ze hadden bij de eerste de beste gek drie gekken die begonnen met demonstreren gelijk met 'n verbod moeten komen en een oproep om het online te doen. Dat konden ze vanuit de noodverordening best hardmaken. Staat iets in over de volksgezondheid.

Nu klopt hij.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 07:45

Het probleem bij deze demonstratie is dat ze hadden aangekondigd er met (bekende) DJ's te gaan draaien. Ik bedoel, natuurlijk wordt het dan niet toegestaan :') Als DJ Paul Elstak opeens op het Malieveld staat komen er natuurlijk duizenden mensen op af, niet eens zozeer voor het protest zelf. Je snapt wel dat dat echt niet kan toch? Ze hadden er iets beter over na moeten denken. Ook waren er geloof ik mensen die sowieso al vanaf het begin af aan liepen te rellen ('voetbalsupporters'), dus het is ook niet alsof het er allemaal zo vredig aan toe ging. In tegenstelling tot de meeste BLM protesten die vaak gewoon netjes bleven.