Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
49 (6%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
137 (16%)
ChristenUnie
7 (0%)
SP
21 (2%)
PvdD
30 (3%)
Volt
31 (3%)
D66
167 (20%)
CDA
65 (8%)
NSC
6 (0%)
BBB
56 (6%)
PVV
111 (13%)
SGP
6 (0%)
JA21
40 (4%)
FvD
32 (3%)
50Plus
8 (0%)
Andere partij
5 (0%)
Blanco
13 (1%)
Ik stem niet
21 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
6 (0%)

Totaal aantal stemmen: 812

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 11:35

Gnome schreef:
8nnemiek schreef:
Ik vind Jesse Klaver op zich geen slechte keus. Een wat jongere, positief ingestelde kerel die goed kan debatteren.. En PvdA/GL is nu eenmaal een linkse partij, dus waarom zou Klaver dan te links zijn? En ik denk dat het ook een voordeel is dat hij al bekend is. Met een nieuwe, onbekende lijsttrekker moet je maar afwachten of diegene net zo charismatisch is.

VVD vond ik voor de fusie al lastig combineren met PvdA maar nu met GL erbij helemaal. En voor m'n gevoel hangt Klaver nog meer aan de GL kant wat een formatie niet perse makkelijker maakt.

In 2017 heeft klaver wel op zo'n beetje hetzelfde punt gestaan en ook onderhandeld bij een formatie met D66, CDA en VVD. Dat is toen op niets uitgedraaid. Hij heeft dus wel de ervaring, maar of de standpunten van de partij nu beter overeenkomen met de andere partijen of dat hij deze keer meer bereid is op standpunten toe te geven (is dat wenselijk om toch maar in de coalitie te komen?) is natuurlijk ook maar afwachten.

https://nos.nl/artikel/2588996-groenlinks-pvda-kiest-nieuwe-fractieleider-vrijwel-zeker-jesse-klaver

Raineri

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 11:52

Hoelaat verwachten ze alles geteld te hebben? Kon hrt online niet zo snel vinden

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 12:51

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 12:55

Dank! Nog maar even duimpje draaien dan

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 13:55

Jammer dat Sharon Dijksma geen lijsttrekker wil worden van Gl-PvdA, ik vind haar heel kundig en een prettig persoon. Net als Aboutaleb, maar die ziet het ook niet zitten.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 13:58

Volgens mij (ik ben maar een leek) hebben velen op D66 gestemd vanwege de zeer vrije koers die zij varen wat medisch-ethische en daaraan verwante kwesties betreft. Bij GL-PvdA zitten ook nogal wat personen uit de Islamitische hoek en die kunnen wel weer anders DENKen over die thema's.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 14:03

Anjali, kan niet veel chocola maken van je post, helemaal niet van het tweede deel. Hoe kom je hier bij? Of heb je dit gekopieerd van iemand?

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 14:22

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 14:24

MarliesV schreef:
Anjali, kan niet veel chocola maken van je post, helemaal niet van het tweede deel. Hoe kom je hier bij? Of heb je dit gekopieerd van iemand?

Ik kopieer niets ,heb zelf genoeg te vertellen. Ik bedoelde hiermee dat ik vermoed dat een samenwerking van D66 en GL-PvdA niet zo heel gemakkelijk zal verlopen. Ondanks dat ze beide als "links" worden gezien. Maar toch andere basis en andere achterban. We zullen het zien maar ik voorspel dit. Over enige tijd zal blijken of ik gelijk krijg.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 14:28

anjali schreef:
Volgens mij (ik ben maar een leek) hebben velen op D66 gestemd vanwege de zeer vrije koers die zij varen wat medisch-ethische en daaraan verwante kwesties betreft. Bij GL-PvdA zitten ook nogal wat personen uit de Islamitische hoek en die kunnen wel weer anders DENKen over die thema's.

Wat een aannames zeg. 'Nogal wat personen uit de Islamitische hoek' ? DENKen?? Wat wil je daar precies mee zeggen?

D66 en GL-PvdA liggen qua partijstandpunten volgens mij wel dicht bij elkaar hoor. Ze verschillen wellicht over de manier waarop zaken op detailniveau moeten gebeuren, maar wát ze moeten aanpakken komt aardig overeen. Ik denk dat zij best samen iets kunnen opzetten, zonder al te veel problemen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 14:50

IMANDRA schreef:
D66 en GL-PvdA liggen qua partijstandpunten volgens mij wel dicht bij elkaar hoor. Ze verschillen wellicht over de manier waarop zaken op detailniveau moeten gebeuren, maar wát ze moeten aanpakken komt aardig overeen. Ik denk dat zij best samen iets kunnen opzetten, zonder al te veel problemen.

Sociaal economisch is er nogal een groot verschil tussen beide partijen
.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 15:07

anjali schreef:

Dat is heel makkelijk te vinden en na te lezen voor je zulke aannames plaatst. GL-PvdA is voor makkelijkere toegang tot transzorg, abortus uit het strafboek en betere nazorg, euthanasie uit het strafboek en iedereen met lichamelijk of psychisch lijden moet beroep op euthanasie kunnen doen.
Hier bronnetje:
https://groenlinkspvda.nl/verkiezingspr ... odig-hebt/

Het lijkt me dus ook niet dat iemand die op de tweede plek op de lijst staat (ik neem aan dat je oa of misschien vooral op haar doelt) het met al die punten oneens is. Het is ook vrij bekend dat GL-PvdA een echt progressieve partij is.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 15:21

Loretta schreef:
IMANDRA schreef:

.

Maar niet onoverkomelijk. Ja21 lijkt me veel ingewikkelder.
CDA wellicht ook gezien de C in hun naam, afhankelijk van hun plannen wbt. euthanasie/abortus/etc? Maar weet niet wat CDA's standpunten zijn op die gebieden.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 15:26

anjali schreef:
MarliesV schreef:

Ik kopieer niets ,heb zelf genoeg te vertellen. Ik bedoelde hiermee dat ik vermoed dat een samenwerking van D66 en GL-PvdA niet zo heel gemakkelijk zal verlopen. Ondanks dat ze beide als "links" worden gezien. Maar toch andere basis en andere achterban. We zullen het zien maar ik voorspel dit. Over enige tijd zal blijken of ik gelijk krijg.

Ok, dit is wel leesbaar en te begrijpen. Had ik totaal niet uit je post gehaald, die je eerst plaatstte. Maar bedankt voor de toelichting.

Elke partij heeft verschillen, gelukkig wel, want anders waren ze ook geen 2 verschillende partijen geweest waarschijnlijk. Dus elke partij heeft ook een andere achterban, of je nu op links of op rechts kijkt.

Dat is net als SGP en CU zijn beide Christelijk maar hebben toch een andere achterban.

Dus dat het tussen 2 partijen nooit 100 botert, lijkt me niet meer dan logisch.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 16:37

D66 is toch niet links :=

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 16:39

Sociaal een beetje links, economisch rechts. Contradictio in terminis, dat wel.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 16:40

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 16:46

In het Kieskompas stond D66 iets links van het midden gepositioneerd.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 17:30

Marije_jiplover schreef:

Niet (radicaal)links naar ook zeker niet rechts, is wat ze zelf zeggen. Dus centrumlinks en dat lijkt me verder eigenlijk ook niet echt een issue, niets mis mee toch?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 17:38

IMANDRA schreef:
Loretta schreef:

.

Maar niet onoverkomelijk. Ja21 lijkt me veel ingewikkelder.
CDA wellicht ook gezien de C in hun naam, afhankelijk van hun plannen wbt. euthanasie/abortus/etc? Maar weet niet wat CDA's standpunten zijn op die gebieden.

Standpunten CDA abortus en euthanasie:

https://www.cda.nl/standpunt/ons-standpunt-over-abortus/

https://www.cda.nl/standpunt/euthanasie/

Dat op grond van standpunten over abortus en euthanasie een samenwerking niet zou lukken, lijkt me erg onwaarschijnlijk. Wonen, migratie, defensie en zorg lijken me op dit moment meer prioriteit te hebben.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 18:02

journee schreef:
Marije_jiplover schreef:

Niet (radicaal)links naar ook zeker niet rechts, is wat ze zelf zeggen. Dus centrumlinks en dat lijkt me verder eigenlijk ook niet echt een issue, niets mis mee toch?

We hebben ook geen radicaal linkse partijen momenteel. Spanje is het enige westerse land links radicaal populisme (aan de "macht") momenteel

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 18:47

Raineri schreef:
journee schreef:

We hebben ook geen radicaal linkse partijen momenteel. Spanje is het enige westerse land links radicaal populisme (aan de "macht") momenteel

Ik vroeg mij eigenlijk ook af waarom ze het woord radicaal erbij hebben gezet en welke partijen zijzelf dan als radicaallinks zouden beschouwen. :D

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 20:41

Geen restzetel voor D66, dus ook geen meerderheid met JA21.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 20:45

Briefstemmen ook geteld, GL/PVDA de grootste met 29,1% (+0,5%), D66 tweede met 18,6% (+8,1%) en PVV 5e met 8,6% (+2,3%) Ook nog wat kleine aanpassingen her en der na hertellingen en dergelijke, D66 staat nu 28.455 stemmen voor op PVV.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 21:11

Swah schreef:
Geen restzetel voor D66, dus ook geen meerderheid met JA21.

Ja dit geeft kennelijk een stimulans om over links te gaan. Poeh hoop wel echt op stabiliteit tussen pvdagl en vvd. Ik vrees dat Yeşilgöz te rechts is en Klaver te links. Wmb kiezen beide partijen een andere voorzitter, maar goed. Ze hebben mij dan ook niet om advies gevraagd :')