Plaatsing asielzoekers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 09:33

prompter schreef:
Waar haal je dat nou weer vandaan? Hier kunnen ze een vaste baan krijgen!

Ik ben afgelopen zaterdag bij een bijeenkomst van de FNV geweest en hier kwam naar voren dat mensen in de bijstand al gauw gevangen zitten. Zij worden overgeleverd aan een wir war van regeltjes en ergens geplaatst waarbij ze na een lange tijd eigenlijk een contract moeten krijgen maar gewoon weer thuis komen te zitten.
Overigens vond ik dit stukje op internet:

https://uitkeringsgerechtigden.fnv-magazine.nl/042021/werken-zonder-loon/

Of mensen die een proefplaatsing krijgen en vervolgens een aantal maanden werken met behoud van uitkering, na de proefplaatsing op straat komen te staan.
Ik kan me voorstellen dat als je dit als werkzoekende een aantal keren meemaakt je de volgende keren ook wel even achter je oren krapt of je er wel weer mee in zee wil gaan.
Laatst bijgewerkt door purny op 10-10-22 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 09:35

Mooi.
Op veel plaatsen is dat niet.
Net hoe de regelgeving was, is namelijk enkele keren gewijzigd, was het 2 of 3 jaar werken en dan 2 of 3 maanden eruit om daarna op dezelfde plek te werken.
Overigens niet alleen in de tuinbouw. Beveiliging heeft me dat ook diverse malen geflikt.
Van hoger hand mogen we je niet aannemen maar we zijn erg tevreden over je. Wil je over 3 maanden terug komen...

Bij Polen heb ik gezien dat ze na een jaar van bedrijf x naar bedrijf y gingen op papier. Maar bleven bij de zelfde kas werken.
Nee dat mag niet.. Nee 60 uur werken en 40 uur uit betalen mag ook niet...

Zelf ontslag nemen en toch betaald krijgen mag ook niet. WW als grote vakantie mag ook niet.

Echt onze regering is zo rot... Zien niet wat we werkelijk gebeurt.
En als ze het weten doen ze er niets aan.
Niet bereft de uitbuiting van de Polen, niet het betreft buiten donderen van de Nederlanders. Niet van de criminaliteit bij azc's.
Ene crisis na de andere en ze doen niets anders dan hun salaris vangen.

prompter

Re: Plaatsing asielzoekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 09:42

Ik heb het niet over uitkeringsgerechtigden? Overigens hebben we er daar ook inmiddels een aantal van in vaste dienst hoor, gelukkig. Ik heb het gewoon over vacatures die niet door Nederlanders vervuld worden. Wij hebben hier overigens heel weinig mensen uit Oost-Europa, een paar chauffeurs maar. Wel veel Marokkaanse en Turkse mensen (voornamelijk chauffeurs), en mensen uit Afrika. Allemaal harde werkers.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 15:11

Er zijn ook echt wel mensen uit die landen die gelukkig wel echt willen werken en dat ook doen. Het is niet zwart/ wit...de slechte verpesten het weer voor de goede. Neemt niet weg dat ik wel vind dat de regels dusdanig aangepast moeten worden dat iedereen (behalve met medische problematiek) gewoon moet werken voor zijn/ haar geld.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 17:39

zou je dan “nederlanders” (dat worden status houders toch ook? En de wat voor paspoort hebben de mensen die het nu doen? ) met bijv een uitkering moeten “dwingen” om dat werk ook te doen? Want “willen” ze niet of kunnen ze wat anders doen. En als ze dat werk ineens wel gaan doen, wat moeten de mensen die het nu doen, dan doen?

Ik vraag me af of het zo ‘eenvoudig’ is (platgeslagen gezegd) als “de Nederlanders willen het niet”?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 17:43

Ik meld me hier ook. Ik werd woest vanochtend toen ik dit bericht las. Het loont ook gewoon veel te veel om een uitkering aan te vragen. Dat is het hele probleem. Hoe kan je dat nou tackelen? In Zuid Afrika is het gewoon Niet werken geen geld. Daar bestaan uitkeringen niet. Ook niet ideaal maar die hebben geen massale vluchtelingenstroom. Nederland is een paradijs voor uitkeringstrekkers. Hoe kunnen we dat nou tegengaan?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 17:53

Nederlanders willen niet is gewoon flauwekul.
In de meeste gevallen uitgesproken door mensen die zichzelf dat soort beroepen niet zien doen.
Geen voorstelling kunnen maken dat er mensen zijn die graag met de handen werken en fysiek bezig zijn.

Natuurlijk bestaat er een groep profiteurs die echt te lam zijn om te werken.
Bij de gemeente heel goed bekend welke dat zijn.
En als werkgever wil je die ook echt niet.
Ik heb er bijvoorbeeld ooit met 1 samengewerkt, jonge jongen die moest.
Die brak de koppen uit de tomatenplant. Tja, die hoefde niet meer te komen.

Maar hoeveel % zou echt niet willen? Wel gezond. Want er zitten ook genoeg mensen ongezond in de bijstand, door onze bureaucratie totaal verkeerd beoordeeld.
En dan de vraag is dat per bevolkingsgroep anders die echt niet willen?

Ik weet dat het per wijk zelfs anders kan zijn, er zijn wijken die bekend staan om de tokkies die er wonen en hardop zeggen, die ander werkt wel voor mij.

Ik denk wel dat we mensen die dat echt zo vinden aan mogen pakken.
En ja dan maar discriminatie, die hier niet geboren zijn eruit bonjouren, want profiteurs hebben we ook al van onszelf, daar moet je er geen bij van gaan halen.

Maar goed, gaan die mensen dan aan het werk als je de uitkering afneemt, of de criminaliteit in, of extra in?
Want ja, die 8 euro nog wattes bruto per uur... daar gaan ze echt niet voor aan de bak

Suzanne F. schreef:
Ik meld me hier ook. Ik werd woest vanochtend toen ik dit bericht las. Het loont ook gewoon veel te veel om een uitkering aan te vragen. Dat is het hele probleem. Hoe kan je dat nou tackelen? In Zuid Afrika is het gewoon Niet werken geen geld. Daar bestaan uitkeringen niet. Ook niet ideaal maar die hebben geen massale vluchtelingenstroom. Nederland is een paradijs voor uitkeringstrekkers. Hoe kunnen we dat nou tegengaan?

Om zijn minst pas een Nederlands paspoort geven als ze hier minsten 10 jaar gewerkt hebben.
Tot die tijd tijdelijk.
Met de hoop dat ze dan genoeg ingeburgerd zijn dan ze niet graag de hand mee rop gaan houden daarna.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 18:05

Ik denk dat we het idee van "de asielzoeker", of "de buitenlander" eens los moeten laten. Ik beoordeel mensen het liefst gewoon om wie ze zijn, niet bij welke groep ze horen. Tussen vluchtelingen zitten ook rotzakken, tussen de toeslagenouders zaten ook echte fraudeurs, en er zijn hele fijne en hele vervelende Nederlanders. Maar inderdaad - en dat is ook een leerpunt voor mij - niet een hele groep er op aankijken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 18:16

Maar waarom mag je een groep dan niet benoemen?
Van de Somaliërs zit 70%, 70!!! In de bijstand.
Dan denk ik dat het juist heel goed is om te kijken waarom is dat bij die groep zo extreem hoog.
Niet om te wijzen en te discrimineren, maar het waarom te achterhalen.

50% bij andere niet westerse allochtonen.
En maar 9,6 procent bij een westerse migratieachtergrond, ook deze spreken de taal niet.
Hebben andere gewoontes dan ons. Toch is deze groep geen probleem.

Dan kun je nationaliteit onder het tapijt vegen, zoals we al 25 jaar doen maar daar heeft dus niemand wat aan.
Ook niet de procenten die wel aan het werk zijn en daarom ook lelijk aangekeken worden.

En dat zelfde met criminaliteit.
Dan kan de racismekaart getrokken worden, maar als zelfs de hele linkse Halsema voortaan durft uit te spreken waar het probleem zit dan moeten we daar denk ik wat mee doen, ipv niet benoemen.
Dat is wat we deden en dat ga iig geen oplossing.
En nogmaals, ik vind dat dus extra zuur voor de mensen, welke nationaliteit ook, die stinkend hun best doen. En door het onder het tapijt vegen daar alleen maar nadeel onder bevinden.
prompter schreef:
Ik denk dat we het idee van "de asielzoeker", of "de buitenlander" eens los moeten laten. Ik beoordeel mensen het liefst gewoon om wie ze zijn, niet bij welke groep ze horen. Tussen vluchtelingen zitten ook rotzakken, tussen de toeslagenouders zaten ook echte fraudeurs, en er zijn hele fijne en hele vervelende Nederlanders. Maar inderdaad - en dat is ook een leerpunt voor mij - niet een hele groep er op aankijken.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 18:18

Je vind het dus zuur voor de mensen die wel hun best doen, maar wil toch nog steeds de hele groep benoemen? Dat kan ik niet rijmen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 18:20

Nou je kan toch het gedeelte wat het wel doet, of niet doet, benoemen? Maar nu mag je heel geen achtergrond noemen, en dat is ook wat gek…

Evengoed vraag ik me wel af wat het echte verhaal is van deze mensen, want zo spectaculair als t nu gebracht wordt, is t ook meestal niet (maar dat schijnt de oppervlakkige nieuwslezer niet echt te leren :) )

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 18:21

Ja maar dat bedoel ik ook, het deel dat de rotzak uithangt aanpakken, maar niet zeggen "al die Marokkanen zijn rotzakken", en dat gebeurt nu nog te veel. Dat vind ik zo oneerlijk naar al mijn fijne hardwerkende Marokkaanse collega's.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 18:27

Dat vind ik ook oneerlijk, totaal met je eens.
Maar gelukkig zeggen dat de meeste mensen ook niet.
Tenminste niet de mensen om mij heen.
Die zijn niet aardig in bewoording over de criminelen of profiteurs, maar zeggen nooit alle. Wan het is heel simpel, het is niet alle. En die zeggen het zelfde over de 10e generatie Nederlander.
Precies daarom zeg ik dat ik het zuur vind.
En vervolgens zeg jij dat je daar mijn uitspraak niet snapt.... schrijf ik dan werkelijk zo onduidelijk? Ik zet het er zelfs extra bij.
Oprechte vraag? :j

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 18:31

Door je eerste zin: "waarom mag je een groep dan niet benoemen". Voor mij is het geen groep. Het zijn een stel individuen die de boel verzieken, niet de hele groep.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 18:36

Lees jij altijd 1 zin dan? :)

Het bericht gaat toch verder.
Ja je mag mijn inziens wel Somaliers benoemen.
Daar zeg ik niet alle somaliers zijn dit of dat
Ik zeg dus 70% van die groep zit in de bijstand : feit
Waarom is dat?
Waarom is dat bij andere groepen anders?

Je kan niet iets oplossen door het niet te benoemen.
Jeugdige autorijders hebben ook andere regels, waarom, omdat er is gekeken naar feiten.
Die groep te benoemen.
Want als je die niet benoemd kunnen er geen oplossingen komen.
Toch doet daar niemand moeilijk over.
Dan is mijn vraag ook, waarom altijd steigeren als het over van oorsprong niet Nederlanders gaat, terwijl er zoveel andere dingen gewoon als oke bevonden worden.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 18:39

Door dat Somaliër voorbeeld zet je 30% dus wel weg. Uiteraard heb ik het hele bericht gelezen.

Maar wij gaan er niet uit komen. Ik vraag me soms ook af met hoeveel "buitenlanders" de mensen in dit topic in contact komen. Ik dagelijks, maar ik zie bij een aantal hier een soort koudwatervrees en dat vind ik jammer. Dit is denk ik geen topic voor mij :)

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 18:49

Maar als je je werk opzegt, benje verwijtbaar werkloos, en krijg je normaliter niet zomaar een bijstandsuitkering. Hoe kan het dat deze groep mensen dit wel krijgt ? Gelijke rechten, gelijke plichten, gewoon geen uitkering geven, terugverwijzen maar banen net zoals ze bij de rest van de Nederlanders doen. Toch ?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 18:59

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 18:59

Wie zegt dat ze een uitkering krijgen? De kranten maken er weer een mooi sensatiebericht van, het ging geloof ik om 6 mensen in totaal en verder geen enkele uitleg. Ik stoor me al tijden aan al die sensatieberichten, het begint steeds meer op de Engelse tabloids te lijken. En flessen ze de boel wel, nou dan aanpakken die hap, maar nu worden weer alle statushouders er op aangekeken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 19:03

Ja ik zet die 30% inderdaad weg.
Maar dus niet negatief.
Ieder die dat wel leest mag bij zichzelf ten rade gaan.
Nergens dus alle.
Dus...

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 19:04

Dus is dit niet het topic voor mij, zoals ik al constateerde.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 19:08

“De mensen in dit topic…”. .. dat is ook een generalisatie .. :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 19:12

prompter schreef:
Wie zegt dat ze een uitkering krijgen? De kranten maken er weer een mooi sensatiebericht van, het ging geloof ik om 6 mensen in totaal en verder geen enkele uitleg. Ik stoor me al tijden aan al die sensatieberichten, het begint steeds meer op de Engelse tabloids te lijken. En flessen ze de boel wel, nou dan aanpakken die hap, maar nu worden weer alle statushouders er op aangekeken.

Iedereen in Nederland kan toch bijstand aanvragen? Dat is een recht wanneer je Nederlands staatsburger bent.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 19:14

sterregoud schreef:
Maar als je je werk opzegt, benje verwijtbaar werkloos, en krijg je normaliter niet zomaar een bijstandsuitkering. Hoe kan het dat deze groep mensen dit wel krijgt ? Gelijke rechten, gelijke plichten, gewoon geen uitkering geven, terugverwijzen maar banen net zoals ze bij de rest van de Nederlanders doen. Toch ?

Dat is wanneer je een WW uitkering wil aanvragen, dat wordt door het UWV geregeld. Bijstand is voor iedereen die dat nodig heeft, behalve als je in het buitenland zit, jonger bent dan 18 of in detentie zit.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 19:16

Cer schreef:
“De mensen in dit topic…”. .. dat is ook een generalisatie .. :)

Uhm…..nee. Waarom zou dat een generalisatie zijn zolang het gecombineerd wordt met een vraag zoals prompter die stelt?