Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Askja schreef:Los van het feit dat demonstreren op zich helemaal niet per se rellen hoeft uit te lokken, kun je het vredelievende demonstranten niet kwalijk nemen dat er relschoppers op hun demonstratie af komen.
Ik heb bij dit soort opmerkingen altijd erg het idee dat het nogal uitmaakt wie en waarvoor/-tegen men demonstreert hoe er tegen uitwassen wordt aangekeken. Tijdens de acties van de boeren vorig jaar liep de boel hier en daar ook uit de hand. Het zijn niet zelden dezelfde mensen die nu hard roepen dat het een keer klaar moet zijn met de acties die destijds de escalaties tijdens de boerenacties goedpraatten.
In principe heeft iedereen het recht om te demonstreren en heeft iedereen daarbij de plicht om zich aan de wet te houden.
Het zou prettig zijn als in een discussie over demonstraties wat consequenter onderscheid zou worden gemaakt tussen demonstranten die zich aan de regels houden en relschoppers die slechts uit zijn op escalatie en daarin over de schreef gaan. Het is heel gemakkelijk om met twee maten te meten omdat je zelf uitgesproken voor of tegen het uitgangspunt van de demonstratie bent.
Dat gezegd hebbende, ik deel het standpunt van de demonstranten die het beeld van JP Coen omver willen hebben niet, omdat ik die hele beeldenstorm tegen historische figuren niet steun.
Janneke2 schreef:Citaat:Racisme is geen wit probleem.
Racisme is een universeel probleem van de mensheid. Door het een wit probleem te noemen, maak je feitelijk ook weer een onderscheid op basis van ras/kleur. Het feit dat het in dit topic n.a.v. George Floyd en BLM vooral gaat om racisme van wit jegens zwart, maakt het nog geen wit probleem in het algemeen.
Filosofisch kun je zeggen dat 'hoe je omgaat met verschillen' een universele kwestie is.
Waarbij ik vind dat sexime een mannenprobleem is - al zitten vrouwen met de gebakken peren.
En in politiek opzicht is er zo'n machtsverschil, (ook in Nederland) dat ik er aan hecht om verschillen helder te benoemen.
Dus stel ik dat racisme een wit probleem is, omdat ik niet zo'n behoefte heb aan algemeenheden, waarbij ik als witmens pretendeer geen onderscheid te maken.
purny schreef:Er is ook nog zoiets als groepsdruk. Wie weet zijn er wel mensen die zich distantiëren van het gedrag maar er niet voor uit durven te komen
purny schreef:Er is ook nog zoiets als groepsdruk. Wie weet zijn er wel mensen die zich distantiëren van het gedrag maar er niet voor uit durven te komen
ruitje schreef:Dat die mensen op je demonstratie af komen kun je misschien niet altijd wat aan doen.
Maar je kunt er wel afstand van nemen( wat dus in het landbouw collectief is gebeurd, daar zijn bepaalde groepen uitgestapt vanwege de harde woorden en manieren van actievoeren) . Dit is ook door de pers naar buiten gebracht.
Ik zie dit eigenlijk niet gebeuren (nog?) Bij BLM? Of lees ik daar overheen? Ik zie daar nog geen mensen opstaan die zeggen: Wij zijn tegen de beeldenstorm. Of Akwasi die oproept tot geweld daar distantiëren wij ons van .
Maar mogelijk lees ik daar over heen hoor?
Het is ook wel makkelijk om te zeggen: alle nare dingen die gebeuren tijdens demonstraties kunnen wij niks aan doen, wij bedoelen het goed en de kwetsende/slopende mensen zijn uitwassen die er toevallig ook zijn.
.
Als je je daar niet tegen uitspreekt ben je precies hetzelfde als de mensen die zich zo gedragen betreft discriminatie: ook als jij er niet een rol in speelt wil het niet zeggen dat je er niets aan kan doen.
Svadilfari1 schreef:Dit , het is echt ontzettend belangrijk om voor je mening op te komen. En ook uit te komen. Dat mag ook in Nederland.
Iets wat ik heel fijn vind. In bijvoorbeeld China heb je censuur waardoor het zeer on verstandig kan wezen met betrekking tot je zelfbehoud.
Als je het niet doet uit angst of anders , op wat voor manier dan ook , dan geef je juist ruimte aan het geen waar je niet achter staat. Omdat het overkomt als " maakt mij niet uit" .
Karl66 schreef:Wat ik wel kwalijk vindt, is dat adverteerders benaderd worden en dat een aantal van die adverteerders opeens willen laten zien dat ze echt wel aan de goede kant van de geschiedenis staan.
Citaat:Je komt niet aan de goede kant van de geschiedenis te staan door nu als een angsthaas je advertenties bij dat programma weg te halen. Je komt aan de goede kant van de geschiedenis te staan door na te denken over aannamebeleid, door een goed sociaal beleid, door als bedrijf te investeren in achterstandsgebieden en ander vergelijkbaar gedrag.
Karl66 schreef:Nou ik heb nieuws voor die bedrijven. Je komt niet aan de goede kant van de geschiedenis te staan door nu als een angsthaas je advertenties bij dat programma weg te halen. Je komt aan de goede kant van de geschiedenis te staan door na te denken over aannamebeleid, door een goed sociaal beleid, door als bedrijf te investeren in achterstandsgebieden en ander vergelijkbaar gedrag.
Loretta schreef:Voor die bedrijven is dit natuurlijk een reuzehandige discussie. Zolang het over identiteitspolitiek gaat gaat het niet over aannamebeleid, sociaal beleid en moderne slavernij.
Shadow0 schreef:Loretta schreef:Voor die bedrijven is dit natuurlijk een reuzehandige discussie. Zolang het over identiteitspolitiek gaat gaat het niet over aannamebeleid, sociaal beleid en moderne slavernij.
Maar... daar ging het al niet over. Ik hoop dat het daar (ook) wel over gaat, want die misstanden moeten wat mij betreft aangepakt worden. Maar de mensen die zich nu heel erg uitspreken tegen identiteitspolitiek staan bij mij niet bekend als mensen die nu verontwaardigd zijn omdat ze zich al jaren inzetten voor die misstanden.
(Die mensen zijn er wel hoor! Mensen die zich heel erg inzetten tegen misstanden en daar enorm hard voor werken, daarin ook stapjes zetten en dingen bereiken die de situatie ook echt verbeteren, waarvan de inspanning meestal niet gezien wordt en die dan ook nog regelmatig onder vuur liggen voor alles wat ze niet doen. Maar de mensen die zich nu nadrukkelijk uitspreken tegen BLM zijn niet die mensen.)
Bigone: helemaal niet 'in 1 keer'. Derksen is al jaren en jaren bezig met stelselmatig pesten en opzettelijk kwetsen, en dat wordt ook al jaren en jaren benoemd en afgewezen door vrij veel mensen. Dat is niet 'opeens', dat is al geruime tijd zo. Maar verandering komt dus als er op een bepaald moment voldoende is om iets te veranderen. Dat is dan niet omdat het 'opeens' niet meer kan, maar omdat het al een hele tijd niet meer kon.