Demonstratie op de Dam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 11:06

Mysa, wegstoppen werkt niet. Uitleg erbij , juist op prominente plekken. Dan nemen er veel meer mensen kennis van.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 11:33

bigone schreef:
Mysa, wegstoppen werkt niet. Uitleg erbij , juist op prominente plekken. Dan nemen er veel meer mensen kennis van.

Precies.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 11:36

Het is idd wel handig om een beschrijving van deze persoon op een standbeeld te plaatsen. Want nu zijn er veel mensen die alleen het beeld zien zonder de uitleg wie deze persoon was

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 11:50

Askja schreef:
Los van het feit dat demonstreren op zich helemaal niet per se rellen hoeft uit te lokken, kun je het vredelievende demonstranten niet kwalijk nemen dat er relschoppers op hun demonstratie af komen.
Ik heb bij dit soort opmerkingen altijd erg het idee dat het nogal uitmaakt wie en waarvoor/-tegen men demonstreert hoe er tegen uitwassen wordt aangekeken. Tijdens de acties van de boeren vorig jaar liep de boel hier en daar ook uit de hand. Het zijn niet zelden dezelfde mensen die nu hard roepen dat het een keer klaar moet zijn met de acties die destijds de escalaties tijdens de boerenacties goedpraatten.

In principe heeft iedereen het recht om te demonstreren en heeft iedereen daarbij de plicht om zich aan de wet te houden.
Het zou prettig zijn als in een discussie over demonstraties wat consequenter onderscheid zou worden gemaakt tussen demonstranten die zich aan de regels houden en relschoppers die slechts uit zijn op escalatie en daarin over de schreef gaan. Het is heel gemakkelijk om met twee maten te meten omdat je zelf uitgesproken voor of tegen het uitgangspunt van de demonstratie bent.

Dat gezegd hebbende, ik deel het standpunt van de demonstranten die het beeld van JP Coen omver willen hebben niet, omdat ik die hele beeldenstorm tegen historische figuren niet steun.

Helemaal mee eens.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 12:03

@Askja,
+:)+ +:)+

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 15:26

Janneke2 schreef:
Citaat:
Racisme is geen wit probleem.
Racisme is een universeel probleem van de mensheid. Door het een wit probleem te noemen, maak je feitelijk ook weer een onderscheid op basis van ras/kleur. Het feit dat het in dit topic n.a.v. George Floyd en BLM vooral gaat om racisme van wit jegens zwart, maakt het nog geen wit probleem in het algemeen.

Filosofisch kun je zeggen dat 'hoe je omgaat met verschillen' een universele kwestie is.

Waarbij ik vind dat sexime een mannenprobleem is - al zitten vrouwen met de gebakken peren.

En in politiek opzicht is er zo'n machtsverschil, (ook in Nederland) dat ik er aan hecht om verschillen helder te benoemen.
Dus stel ik dat racisme een wit probleem is, omdat ik niet zo'n behoefte heb aan algemeenheden, waarbij ik als witmens pretendeer geen onderscheid te maken.

Dat kun jij dan stellen, maar het gewoon niet waar. Racisme,onderdrukking,discriminatie is zo ongeveer van alle tijden en alle volkeren op aarde. Het zit de mens blijkbaar ingebakken

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 15:39

Dat die mensen op je demonstratie af komen kun je misschien niet altijd wat aan doen.

Maar je kunt er wel afstand van nemen( wat dus in het landbouw collectief is gebeurd, daar zijn bepaalde groepen uitgestapt vanwege de harde woorden en manieren van actievoeren) . Dit is ook door de pers naar buiten gebracht.

Ik zie dit eigenlijk niet gebeuren (nog?) Bij BLM? Of lees ik daar overheen? Ik zie daar nog geen mensen opstaan die zeggen: Wij zijn tegen de beeldenstorm. Of Akwasi die oproept tot geweld daar distantiëren wij ons van .

Maar mogelijk lees ik daar over heen hoor?

Het is ook wel makkelijk om te zeggen: alle nare dingen die gebeuren tijdens demonstraties kunnen wij niks aan doen, wij bedoelen het goed en de kwetsende/slopende mensen zijn uitwassen die er toevallig ook zijn.
.

Als je je daar niet tegen uitspreekt ben je precies hetzelfde als de mensen die zich zo gedragen betreft discriminatie: ook als jij er niet een rol in speelt wil het niet zeggen dat je er niets aan kan doen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 16:34

Er is ook nog zoiets als groepsdruk. Wie weet zijn er wel mensen die zich distantiëren van het gedrag maar er niet voor uit durven te komen

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 16:36

purny schreef:
Er is ook nog zoiets als groepsdruk. Wie weet zijn er wel mensen die zich distantiëren van het gedrag maar er niet voor uit durven te komen

Net zoals al die BN-ers die braaf in de politiek correcte waan van de dag mee huppelen omdat ze anders in de media gelyncht worden en wellicht minder schnabbels krijgen.

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 19:04

purny schreef:

Dat ook denk ik. Gezien de reacties die ik zelf krijg ook in dit topic heb gekregen en ook in discussies in het dagelijks leven kan ik mij het indenken dat het mensen kan weerhouden om zich uit te spreken.

Iemand met een mening als Eva Vlaardingerbroek krijgt ook van alles over zich heen terwijl ik van mening ben ( behalve dat ik mij hierin ook kan vinden) dat zij alles netjes verwoord.
Of je het ermee eens bent of niet zie ik geen redenen om meteen ziektes erbij te halen of te roepen dat ze extreem rechts is.
Hierbij een bron/video erbij.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 19:21

Ongeacht je mening, niemand hoort gewoon dit soort verwensingen te krijgen. Ben totaal geen fan van haar en kan me niet vinden in haar mening en haar uitingen over de islam maar vind het heel erg dat ze met dit soort verwensingen te maken krijgt. Akwasi en zijn familie hebben ook een doodsbedreiging gekregen (alweer)..

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 19:43

ruitje schreef:
Dat die mensen op je demonstratie af komen kun je misschien niet altijd wat aan doen.

Maar je kunt er wel afstand van nemen( wat dus in het landbouw collectief is gebeurd, daar zijn bepaalde groepen uitgestapt vanwege de harde woorden en manieren van actievoeren) . Dit is ook door de pers naar buiten gebracht.

Ik zie dit eigenlijk niet gebeuren (nog?) Bij BLM? Of lees ik daar overheen? Ik zie daar nog geen mensen opstaan die zeggen: Wij zijn tegen de beeldenstorm. Of Akwasi die oproept tot geweld daar distantiëren wij ons van .

Maar mogelijk lees ik daar over heen hoor?

Het is ook wel makkelijk om te zeggen: alle nare dingen die gebeuren tijdens demonstraties kunnen wij niks aan doen, wij bedoelen het goed en de kwetsende/slopende mensen zijn uitwassen die er toevallig ook zijn.
.

Als je je daar niet tegen uitspreekt ben je precies hetzelfde als de mensen die zich zo gedragen betreft discriminatie: ook als jij er niet een rol in speelt wil het niet zeggen dat je er niets aan kan doen.

Dit , het is echt ontzettend belangrijk om voor je mening op te komen. En ook uit te komen. Dat mag ook in Nederland.

Iets wat ik heel fijn vind. In bijvoorbeeld China heb je censuur waardoor het zeer on verstandig kan wezen met betrekking tot je zelfbehoud.

Als je het niet doet uit angst of anders , op wat voor manier dan ook , dan geef je juist ruimte aan het geen waar je niet achter staat. Omdat het overkomt als " maakt mij niet uit" .

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 19:46

Svadilfari1 schreef:
Dit , het is echt ontzettend belangrijk om voor je mening op te komen. En ook uit te komen. Dat mag ook in Nederland.

Iets wat ik heel fijn vind. In bijvoorbeeld China heb je censuur waardoor het zeer on verstandig kan wezen met betrekking tot je zelfbehoud.

Als je het niet doet uit angst of anders , op wat voor manier dan ook , dan geef je juist ruimte aan het geen waar je niet achter staat. Omdat het overkomt als " maakt mij niet uit" .

Nou, ik vind het er in het westen wel op beginnen lijken eerlijk gezegd voor mensen die er openlijk voor uit durven komen niet pro-BLM te zijn.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 19:56

In China is het de staat die de vrijheid van meningsuiting niet toestaat. Hier zijn het burgers die elkaar dreigen de hersens in te slaan. Subtiel verschil?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 21:27

Over meten met twee maten gesproken.
Ik ben geen fan van Johan Derksen. Maar zijn uitspraak stelde niets voor vergeleken met de uitspraken van Akwasi.

https://youtu.be/Equ5afF8YBQ

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 21:36

Loretta: vind je die situaties te vergelijken? Het lijkt me dat niet alleen de uitspraken maar ook de positie meespelen. Akwasi is boos over wat hijzelf meemaakt. Johan Derksen is vooral erg makkelijk in het steeds maar weer affakkelen van anderen, vanuit zijn eigen comfortabele positie. En niet eenmalig, maar keer op keer op keer. Ik vind het echt een aanfluiting dat iemand die zo stelselmatig aan het pesten is op tv blijft eigenlijk.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 21:40

Dat hele Johan Derksen verhaal is natuurlijk gigantisch opgeblazen. Hij maakt er nooit een probleem van om een BN-er of voetballer flink tegen de schenen te schoppen en die zagen nou kans om hem terug te pakken, door een klein stukje uit het gesprek te halen. Dat is niet meer dan een storm in een glas water, het is niet de eerste keer en het zal ook niet de laatste keer zijn dat dit gebeurt. Wat ik wel kwalijk vindt, is dat adverteerders benaderd worden en dat een aantal van die adverteerders opeens willen laten zien dat ze echt wel aan de goede kant van de geschiedenis staan. Nou ik heb nieuws voor die bedrijven. Je komt niet aan de goede kant van de geschiedenis te staan door nu als een angsthaas je advertenties bij dat programma weg te halen. Je komt aan de goede kant van de geschiedenis te staan door na te denken over aannamebeleid, door een goed sociaal beleid, door als bedrijf te investeren in achterstandsgebieden en ander vergelijkbaar gedrag.

En het ergste is nog dat die bedrijven bij dat programma adverteren, omdat daar hun klanten zitten. En hun klanten stonden echt niet te steigeren na die uitzending. Dus als straks in september het advertentiebudget voor het volgende seizoen besproken wordt, dan programmeren ze gewoon weer om die show heen. Tenslotte willen ze gewoon hun klanten bereiken. En tegelijkertijd hebben ze nu hun "kijk eens hoe betrokken wij zijn..." momentje gehad.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 21:49

Karl66 schreef:
Wat ik wel kwalijk vindt, is dat adverteerders benaderd worden en dat een aantal van die adverteerders opeens willen laten zien dat ze echt wel aan de goede kant van de geschiedenis staan.

Waarom is dat een probleem? Dat is toch precies hoe het zou moeten werken bij commerciele systemen: de consument heeft een stem en de adverteerders en producenten reageren daarop / passen zich aan.

Het valt me vooral op hoe we bedrijven juist heel erg uit de maatschappelijke afwegingen houden.

Citaat:
Je komt niet aan de goede kant van de geschiedenis te staan door nu als een angsthaas je advertenties bij dat programma weg te halen. Je komt aan de goede kant van de geschiedenis te staan door na te denken over aannamebeleid, door een goed sociaal beleid, door als bedrijf te investeren in achterstandsgebieden en ander vergelijkbaar gedrag.

Beide lijkt me. Je eigen zaken op orde hebben en de keuzes die je hebt (bv via advertentiebudget) in te zetten.

En uiteindelijk is dat 1 van de manieren waarop dingen daadwerkelijk veranderen. Via allerlei keuzes van bedrijven en organisaties, ook al is het deels opportunistisch, maar een aantal ronden verder en dingen blijken dan wel degelijk veranderd te zijn.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 21:51

Nou hè, helemaal eens met Karl, het bedrijfsleven heeft tonnen boter op het hoofd.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 21:56

Karl66 schreef:
Nou ik heb nieuws voor die bedrijven. Je komt niet aan de goede kant van de geschiedenis te staan door nu als een angsthaas je advertenties bij dat programma weg te halen. Je komt aan de goede kant van de geschiedenis te staan door na te denken over aannamebeleid, door een goed sociaal beleid, door als bedrijf te investeren in achterstandsgebieden en ander vergelijkbaar gedrag.

Voor die bedrijven is dit natuurlijk een reuzehandige discussie. Zolang het over identiteitspolitiek gaat gaat het niet over aannamebeleid, sociaal beleid en moderne slavernij.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 22:07

Derksen pakt iedereen aan met zijn humor die het dertig jaar geleden prima deed maar nu in één keer niet meer door de beugel kan. Vind het een verschrikkelijk mannetje maar zoals er nu een hoop schijnheilige figuren en bedrijven mee om gaan , om je dood te schamen.
Onze klanten zeggen die bedrijven. Tja, ik vind het in deze tijd een kwestie van gemakkelijk scoren en dit aangrijpen om politiek zogenaamd correct te zijn. Karl verwoord het nog veel beter.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 22:14

Loretta schreef:
Voor die bedrijven is dit natuurlijk een reuzehandige discussie. Zolang het over identiteitspolitiek gaat gaat het niet over aannamebeleid, sociaal beleid en moderne slavernij.

Maar... daar ging het al niet over. Ik hoop dat het daar (ook) wel over gaat, want die misstanden moeten wat mij betreft aangepakt worden. Maar de mensen die zich nu heel erg uitspreken tegen identiteitspolitiek staan bij mij niet bekend als mensen die nu verontwaardigd zijn omdat ze zich al jaren inzetten voor die misstanden.

(Die mensen zijn er wel hoor! Mensen die zich heel erg inzetten tegen misstanden en daar enorm hard voor werken, daarin ook stapjes zetten en dingen bereiken die de situatie ook echt verbeteren, waarvan de inspanning meestal niet gezien wordt en die dan ook nog regelmatig onder vuur liggen voor alles wat ze niet doen. Maar de mensen die zich nu nadrukkelijk uitspreken tegen BLM zijn niet die mensen.)

Bigone: helemaal niet 'in 1 keer'. Derksen is al jaren en jaren bezig met stelselmatig pesten en opzettelijk kwetsen, en dat wordt ook al jaren en jaren benoemd en afgewezen door vrij veel mensen. Dat is niet 'opeens', dat is al geruime tijd zo. Maar verandering komt dus als er op een bepaald moment voldoende is om iets te veranderen. Dat is dan niet omdat het 'opeens' niet meer kan, maar omdat het al een hele tijd niet meer kon.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 22:52

[quote="Loretta"]Over meten met twee maten gesproken.
Ik ben geen fan van Johan Derksen. Maar zijn uitspraak stelde niets voor vergeleken met de uitspraken van Akwasi.

https://youtu.be/Equ5afF8YBQ[/quot

Eens

Je mag 1 geluid roepen.
Je mag roepen dat de moeder van zwarte piet een prutsmuts is en hem in het gezicht gaat trappen etc

Een discussie (zie overigens echt totaal de ophef niet in en dat sponsors zich terugtrekken,en voetballers niet meer aan tafel willen schuiven etc) en gewoon aangeven wat er gebeurd , dat mag niet,een tegengeluid geven dus.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 23:11

Shadow0 schreef:
Loretta schreef:

Maar... daar ging het al niet over. Ik hoop dat het daar (ook) wel over gaat, want die misstanden moeten wat mij betreft aangepakt worden. Maar de mensen die zich nu heel erg uitspreken tegen identiteitspolitiek staan bij mij niet bekend als mensen die nu verontwaardigd zijn omdat ze zich al jaren inzetten voor die misstanden.

(Die mensen zijn er wel hoor! Mensen die zich heel erg inzetten tegen misstanden en daar enorm hard voor werken, daarin ook stapjes zetten en dingen bereiken die de situatie ook echt verbeteren, waarvan de inspanning meestal niet gezien wordt en die dan ook nog regelmatig onder vuur liggen voor alles wat ze niet doen. Maar de mensen die zich nu nadrukkelijk uitspreken tegen BLM zijn niet die mensen.)

Bigone: helemaal niet 'in 1 keer'. Derksen is al jaren en jaren bezig met stelselmatig pesten en opzettelijk kwetsen, en dat wordt ook al jaren en jaren benoemd en afgewezen door vrij veel mensen. Dat is niet 'opeens', dat is al geruime tijd zo. Maar verandering komt dus als er op een bepaald moment voldoende is om iets te veranderen. Dat is dan niet omdat het 'opeens' niet meer kan, maar omdat het al een hele tijd niet meer kon.

Derksen pakt iedereen en niet alleen de “zwarte mensen” . Al jaren inderdaad en nu is het in één keer racisme . Ik keur het ook zeker niet goed maar het valt wel op dat nu iedereen over elkaar heen buitelt om maar zo correct mogelijk te zijn.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 23:33

Als je als bedrijf vindt dat de toon van het programma en van Johan Derksen niet kan, dan had je dat ook kunnen bedenken voordat je rondom dat programma ging adverteren. Het is echt niet zo dit opeens iets heel erg onverwachts was. Er valt volgens mij genoeg op Johan Derksen aan te merken, maar op pesten heb ik hem nog nooit kunnen betrappen. Ik ben dan ook wel nieuwsgierig naar voorbeelden daarvan.