Boeing 777 neergestort in de Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

N0a

Re: Boeing 777 neergestort in de Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 14:09

Het enige wat je kan voelen is machteloosheid. Je kunt absoluut niks doen, behalve afwachten. Dit maakt het drama nog erger..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 14:12

Lizzle schreef:
De economische belangen gaan voor, we willen natuurlijk niet kwetsen of beledigen nadat ze een frigging passagiersvliegtuig met burgers uit de lucht geknald hebben.

Het gaat zeker niet alleen om handelsbelangen, maar ook echt om levens. Ingrijpen levert vrijwel zeker meer doden op. En waar het toe leidt als de zaken echt escaleren weet niemand, maar veel goeds gaat het niet zijn.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 14:12

Nikass schreef:
Oh volgens mij heb ik jouw post verkeerd gelezen/opgevat, sorry :) Jij bedoelt hier dat Rutte ervoor wil zorgen dat de lichamen hierkomen en dat de oorzaak gevonden wordt. Maar wat is volgens jou het "andere belang" van Applebaum dan? Ik had niet het idee dat zij zo'n specifiek belang had, maar dat zij gewoon heel veel kennis van zaken heeft.

Zij is niet echt pro-rusland en iedere smet op Poetin is een bevestiging van haar standpunten. Haar belang is om duidelijk te maken dat het de schuld van Poetin is. Maar daar krijg je natuurlijk niets meegeregeld en gedaan qua onderzoek en berging van de lichamen.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 14:13

Lizzle schreef:
Ferme taal, m'n ass. Ik zou me als nabestaande zo ontzettend in de steek gelaten voelen door Nederland.
De economische belangen gaan voor, we willen natuurlijk niet kwetsen of beledigen nadat ze een frigging passagiersvliegtuig met burgers uit de lucht geknald hebben.
In het kader van ter voorkoming van een Wereldoorlog durft men bijna geen standpunt in te nemen.

Ik vind jullie allemaal heel diplomatiek en correct, maar ik zou toch meer zien in een korte metten aanpak, al dan niet met hulp van het Russische leger om de onderzoekers vrije doorgang te geven. En je mag zeker steun van Europa verwachten hierin, daarom zijn we bondgenoten.

Dat is het hele probleem.
Poetin wil niet helpen. Hij roept dat hij wil helpen, maar doet niks.

De rebellen doen waarschijnlijk alles in opdracht van Poetin.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 14:14

Er is een filmpje opgedoken waarin je de separatisten met 1 van de zwarte dozen ziet lopen. Dit was vrijdag.. ze blijven stug volhouden dat zij ze niet hebben. Zegt genoeg in mijn ogen, eerst knoeien met de gegevens en dan is die plotseling weer gevonden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 14:15

Nikass schreef:
N0a schreef:
Als ze vandaag geen toegang krijgen tot ramp gebied volgen er (economische) consequenties voor Rusland. President van Engeland, Duitsland en Frankrijk hebben Poetin onder druk gezet.

http://mobile.reuters.com/article/topNe ... 0?irpc=932

Helaas ontbreekt Nederland weer in het rijtje...

Er staat in dat de EU maatregelen gaat nemen, dus ook Nederland ;)

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 14:17

Ik denk sowieso dat de nederlandse regering niet op zoiets is voorbereid en ze niet zo goed weten wat ze moeten doen. Ik hoop alleen dat elk slachtoffer een mooie laatste rust plaats krijgt en dat ze daders zwaar gestraft wordt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 14:18

fransje23 schreef:
Nikass schreef:
Oh volgens mij heb ik jouw post verkeerd gelezen/opgevat, sorry :) Jij bedoelt hier dat Rutte ervoor wil zorgen dat de lichamen hierkomen en dat de oorzaak gevonden wordt. Maar wat is volgens jou het "andere belang" van Applebaum dan? Ik had niet het idee dat zij zo'n specifiek belang had, maar dat zij gewoon heel veel kennis van zaken heeft.

Zij is niet echt pro-rusland en iedere smet op Poetin is een bevestiging van haar standpunten. Haar belang is om duidelijk te maken dat het de schuld van Poetin is. Maar daar krijg je natuurlijk niets meegeregeld en gedaan qua onderzoek en berging van de lichamen.

Nee wellicht niet, maar met Rutte's diplomatieke aanpak krijg je ook niet veel voor elkaar, behalve dat er veel te veel tijd verstrijkt.

Waarom nemen Engeland, Frankrijk en Duitsland wel een standpunt in, en Nederland weer niet? Net als met de Olympische spelen en die eerdere incidenten. Ik vind dat Nederland zich daarin wat duidelijker en minder afhankelijk op mag stellen.

Ja Fransje, EU is ook Nederland, maar het zijn die drie landen die Poetin onder druk hebben gezet, Nederland niet. (terwijl Nederland in dit geval wellicht het meeste recht hiertoe zou hebben)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 14:19

Samblabla schreef:
Ik denk sowieso dat de nederlandse regering niet op zoiets is voorbereid en ze niet zo goed weten wat ze moeten doen. Ik hoop alleen dat elk slachtoffer een mooie laatste rust plaats krijgt en dat ze daders zwaar gestraft wordt.

De uiteindelijk verantwoordelijke komt er waarschijnlijk wel mee weg

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 14:21

Nikass schreef:
Samblabla schreef:

Dat gok ik ook, ze zoeken wel een doorgedraaide zondebok, waar ze vanaf wilde, binnen eigen gelederen en geven die de schuld..

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 14:21

Nikass schreef:
Samblabla schreef:

Ik hoop het niet.. Maar ben bang van wel. :(

Ik snap alleen niet waarom ze geen verantwoordelijkheid dragen voor hun daden.

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 14:24

N0a schreef:
Er is een filmpje opgedoken waarin je de separatisten met 1 van de zwarte dozen ziet lopen. Dit was vrijdag.. ze blijven stug volhouden dat zij ze niet hebben. Zegt genoeg in mijn ogen, eerst knoeien met de gegevens en dan is die plotseling weer gevonden.

Niemand kan met zekerheid zeggen of dit de zwarte doos is. Het was een oranje doos die er heel erg op lijkt, maar niemand die weet of het hem is. Ze vermoeden het.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 14:31

Min of meer vergelijkbare situatie (aflevering air crash investigation)
http://youtu.be/_zLUiLCx3vY

Wat me hier opvalt is dat je het vliegtuig op de radar uit elkaar ziet vallen?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 14:32

Overigens vraag ik mij af waarop mensen op maken dat Rutte afwachtend is niets doet? Ik heb die indruk eigenlijk helemaal niet. Ook in de berichtgeving kom ik alleen maar een betrokken en oze Rutte tegen die schijn baar intensief contact heeft met Poetin en de leiders van andere EU-landen.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 14:34

fransje23 schreef:
Overigens vraag ik mij af waarop mensen op maken dat Rutte afwachtend is niets doet? Ik heb die indruk eigenlijk helemaal niet. Ook in de berichtgeving kom ik alleen maar een betrokken en oze Rutte tegen die schijn baar intensief contact heeft met Poetin en de leiders van andere EU-landen.

Omdat het veel diplomatiek is en onderhandelen, terwijl er niks daadwerkelijk ondernomen of gedaan wordt. Nu hebben ze pas een deadline gesteld, hadden ze van mijn part veel eerder moeten doen. De schade is nu immers al aangericht.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 14:34

14u22 Waarnemers van de OVSE zijn weer op de rampplek aangekomen. Volgens journalisten die ter plaatse zijn, worden ze dit keer niet belemmerd door de rebellen.

14u01 Separatistenleider Alexander Borodai zegt dat zijn mannen de zwarte dozen in handen hebben. Ze zouden 'veilig worden bewaard' in Donetsk en hij zou ze aan internationale experts willen overdragen.

Bron: Volkskrant.nl

Deze berichten zijn beide hoopgevend..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 14:35

Maar voor iedereen die roept dat ze wat moeten doen: wat dan?

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 14:36

hopelijk zijn ze waar

Nikass

fransje23 schreef:

Ik zeg niet direct dat hij afwachtend is, ik vind alleen dat hij stelliger mag zijn en niet moet proberen Poetin te vriend te houden.

labyrinth

fransje23 schreef:

Ach, ik heb altijd maar het idee dat iedereen er ontzettend van houdt om de politiek traag en actieloos te noemen. Ik zou alle mensen die dat roepen zo graag een hoge politieke rol willen geven in een virtuele wereld om ze te laten zien wat voor paasei je maakt door zomaar hard in te grijpen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 14:39

Cyella schreef:
fransje23 schreef:

Omdat het veel diplomatiek is en onderhandelen, terwijl er niks daadwerkelijk ondernomen of gedaan wordt. Nu hebben ze pas een deadline gesteld, hadden ze van mijn part veel eerder moeten doen. De schade is nu immers al aangericht.

Die deadline was gisterenochtend volgens mij al genoemd maar wie weet wat er eerder besproken is?

Ik vind Rutte in dit geval ook redelijk stellig over komen. Het is misschien ook net hoe het je nieuws leest?

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 14:41

labyrinth schreef:
fransje23 schreef:

Ach, ik heb altijd maar het idee dat iedereen er ontzettend van houdt om de politiek traag en actieloos te noemen. Ik zou alle mensen die dat roepen zo graag een hoge politieke rol willen geven in een virtuele wereld om ze te laten zien wat voor paasei je maakt door zomaar hard in te grijpen.

Als Rutte per direct een leger die kant op had gestuurd dan was iedereen ontzettend kwaad over de enorme risico's die hij genomen had.

Een leider kan het nooit 100% goed doen, er zullen altijd mensen zijn die menen het beter te weten.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 14:42

Overigens geloof ik er niets van dat die zwarte dozen inderdaad netjes afgegeven zullen worden.

Ik denk dat ze eerst een enkeltje Rusland krijgen waar het één en ander gewist zal worden voordat het afgegeven wordt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 14:42

Dat is ook waar Raponsje, maar ja als je zo'n baan neemt kun je wat verwachten. Hij krijgt er ook een leuk salaris voor :D
(ik reageerde nog op je opmerking dat een leider het nooit 100% goed kan doen)
Laatst bijgewerkt door Nikass op 20-07-14 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 14:43

Ik denk dat er niet heel veel anders op zit dan Poetin zo lang mogelijk te vriend proberen te houden... Het probleem is met de separisten, en tot er keihard bewijs komt dat Poetin hen steunt kan hij lekker achterover zitten en kijken hoe de hell losbreekt in de rest van Europa. Vergeet niet dat álle landen in Europa afhankelijk zijn van Russisch gas. Natuurlijk heeft het voor Rusland economische gevolgen als zij hun gas niet meer kunnen exporteren, maar wat dacht je van de invloed op Europa als wij geen gas meer hebben? Denk niet dat Merkel nog zo staat te springen om in te grijpen als dat betekent dat heel Duitsland in de kou zit deze winter. Rusland is een zo goed als zelfvoorzienend land. Als je kijkt naar hun import vs export schrik je, je dood... Het is de grootste graanschuur van Europa, en ze exporteren olie en gas waar wij niet zonder kunnen. Poetin zal het wel een paar jaartjes volhouden zonder zijn importproducten hoor, maar in Europa breekt de pleuris uit als hij de kraan dicht draait. Denk dat we wbt militaire acties volledig afhankelijk zijn van andere continenten. Australië voornamelijk, VS zal niet zo snel ingrijpen omdat er geen Amerikaanse burgers aan boord zaten.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben absoluut fan van een harde aanpak en wat mij betreft mogen ze een verassingsbom op het Kremlin gooien, maar het is geen realistisch vooruitzicht. Ik snap 100% waarom heel Europa aan het pleiten is voor een diplomatieke aanpak, en waarom ze Poetin nog steeds 1001 kansen geven om te laten zien dat hij hier niks mee te maken heeft. Probleem is dat hij dat niet doet.

Daarbuiten.. Wat gaat het Nederlandse leger beginnen tegen het Russische leger? Wat gaat het Duitse leger beginnen tegen het Russische leger? Het enige leger wat een verschil kan maken is wellicht het VN leger, wat niet mag aanvallen tenzij zij aangevallen worden, en wellicht kunnen we wat putten uit Australische of Canadese/Amerikaanse hulp.

Ik begrijp het gevoel van onmacht, het woedende gevoel over de gang van zaken, ik heb gister ook met tranen in mijn ogen gezeten toen ik de foto van de opgehouden knuffel in de Volkskrant zag, maar het is zo simpel om te zeggen dat er maar gewoon een oorlog moet komen. Wacht maar tot je volgende winter de kachel niet meer aan kan krijgen, en alleen nog maar elektrisch kan koken. Dan piep je wel anders over de oorlog verklaren tegen Rusland... (al moet ik zeggen dat het toontje van Rutte gister in zijn persconferentie mij bijna het idee gaf dat hij af zou gaan sluiten met "ik heb zojuist de oorlog verklaard aan Rusland" en zou ik dat niet erg vinden..)