Alet74 schreef:Het vervelende van glazen bollen is, is dat ze kunnen vallen en dan zijn ze stuk...
Daar hebben wij thuis geen last van want, zoals je hebt kunnen constateren, hebben wij er meerdere.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ann schreef:De extra bezuinigingen die eraan zitten te komen vind ik een zorgwekkend punt. Veel mensen gaan het financieel moeilijk krijgen en ik vraag me af wat er dan harder gaat tellen. Minder immigranten die worden toegelaten of de bezuinigingen van dit nieuwe kabinet die in hun portemonnee gevoeld gaan worden. Verder ben ik er nog steeds niet van overtuigd dat dit een stabiel kabinet gaat zijn.
Citaat:Het onderhandelingsresultaat wordt donderdag officieel gepresenteerd. Inhoudelijk wilden de onderhandelaars dinsdag niets over de akkoorden zeggen, maar uit gesprekken met ingewijden rijzen duidelijke contouren op. Het nieuwe kabinet heeft bezuinigingen ingeboekt die ‘op een paar 100 miljoen na’ 18 miljard euro belopen. Dat is inclusief de 3,2 miljard euro die het huidige kabinet al bespaart.
Salarissen rijksambtenaren
De grootste bezuiniging wordt behaald op de salarissen voor rijksambtenaren: die worden bevroren. Gaat het niet goedschiks – in overeenstemming met de vakbonden – dan kan een loonmaatregel uitkomst bieden.
Enkele ministeries worden samengevoegd. Landbouw gaat op in Economische Zaken, Justitie en een deel van Binnenlandse Zaken wordt ‘Veiligheid’. Ook in de bestuurslagen wordt geschrapt. De stadsregio’s verdwijnen, maar de waterschappen blijven bestaan. Het aantal politiekorpsen gaat omlaag van 25 naar 10, en er komen drieduizend extra agenten.
Sociale onrust beperken
Om de sociale onrust te beperken volgt het nieuwe kabinet bij de hervorming van de AOW ‘grosso modo’ het advies van bonden en werkgevers. Daarin gaat de AOW-leeftijd in 2020 naar 66 en wordt de pensioenleeftijd gekoppeld aan de levensverwachting. Ook komen er grote hervormingen in de Wajong, de sociale werkvoorziening en de bijstand. Gemeenten worden verantwoordelijk voor een groot deel van de uitvoering, en de regelingen worden deels samengevoegd. Voor ouderenzorg komt 500 tot 750 miljoen euro extra beschikbaar.
Het budget voor ontwikkelingssamenwerking gaat van 0,8 naar 0,7 procent van het binnenlands product. Mogelijk blijft die 0,1 procent beschikbaar voor vredesmissies. Bij klimaatbeleid gaat ‘de kop’ eraf: wat Nederland doet bóven de Europese normen. Kernenergie is niet meer taboe.
sarabande schreef:Dus overal op beknibbelen en degenen die al niets hebben nog meer afpakken is geen slimme ingreep.
joostvangestel schreef:Het zou inderdaad zomaar kunnen dat mensen gaan emigreren naar landen waar immigratie nog wat soepeler is, zoals Duitsland.
Nicolletje schreef:Kenniswerkers moeten we niet ontmoedigen, vind ik.
Ann schreef:De extra bezuinigingen die eraan zitten te komen vind ik een zorgwekkend punt. Veel mensen gaan het financieel moeilijk krijgen en ik vraag me af wat er dan harder gaat tellen. Minder immigranten die worden toegelaten of de bezuinigingen van dit nieuwe kabinet die in hun portemonnee gevoeld gaan worden. Verder ben ik er nog steeds niet van overtuigd dat dit een stabiel kabinet gaat zijn.
joostvangestel schreef:heb je er al eens over nagedacht wat er gebeurt als 800000 allochtonen Nederland zouden verlaten (al dan niet uit vrije wil)?
sarabande schreef:Ann schreef:De extra bezuinigingen die eraan zitten te komen vind ik een zorgwekkend punt. Veel mensen gaan het financieel moeilijk krijgen en ik vraag me af wat er dan harder gaat tellen. Minder immigranten die worden toegelaten of de bezuinigingen van dit nieuwe kabinet die in hun portemonnee gevoeld gaan worden. Verder ben ik er nog steeds niet van overtuigd dat dit een stabiel kabinet gaat zijn.
Minder immigranten kan niet eens, dat is onzin als iemand dat zegt.
Nederland hanteert al het strengste beleid in Europa en gaat echt daarvoor niet met Europa breken.
Zoals met zoveel dingen van Geert strooit hij daarmee zijn kiezers zand in de ogen en ik ben echt benieuwd wat hij eigenlijk wel binnengehaald heeft, of te wel allemaal op toegegeven heeft.
Als ik hem goed beluisterde is het belangrijkste voor hem als een klein kind na na na na lekker puh naar links roepen, van zie mij eens ik mag mee doen wie had dat gedacht. Uiterst kinderachtige uitspraken deed hij op dat gebied. Hij mag meedoen, maar de statuur van een regeerder heeft hij nog lang niet.
jantergouw schreef:Wist je dat de meeste 'stabiele' kabinetten ook de rit niet uitgezeten hebben en voortijdig vielen?
Dit argument is dus alleen een leus om te roepen maar hout snijdt het niet.
Balkenende heeft niet één van zijn kabinetten over de finish kunnen krijgen.
joostvangestel schreef:Nicolletje schreef:Kenniswerkers moeten we niet ontmoedigen, vind ik.
heb je er al eens over nagedacht wat er gebeurt als 800000 allochtonen Nederland zouden verlaten (al dan niet uit vrije wil)?
Ann schreef:Precies! En dit kabinet wekt zoveel weerstand op en heeft zo'n minimale meerderheid dat ik verwacht dat het nog eerder gaat vallen dan de eerdere kabinetten.
jantergouw schreef:We zullen zien. Ook al kan het niet rechtstreeks, indirect zullen er zoveel verscherpingen van regels en wetten komen dat men al helemaal geen zin meer heeft om naar Nederland te emigreren.
jantergouw schreef:Meer dan 140.000 immigranten ieder jaar, terwijl we al kampen met werkeloosheid, is niet dom maar zelfs misdadig.
Nicolletje schreef:Het is gewoon raar, ook dat nog. Ondertussen moeten we namelijk wel Polen aan laten rukken om asperges geplukt te hebben. Waarom kunnen mensen in de ww die laag opgeleid zijn dat niet doen?
De immigranten zouden hier toch moeten komen om (laaggeschoold) werk te doen, dat was ooit het idee.
Nicolletje schreef:jantergouw schreef:Meer dan 140.000 immigranten ieder jaar, terwijl we al kampen met werkeloosheid, is niet dom maar zelfs misdadig.
Het is gewoon raar, ook dat nog. Ondertussen moeten we namelijk wel Polen aan laten rukken om asperges geplukt te hebben. Waarom kunnen mensen in de ww die laag opgeleid zijn dat niet doen?
De immigranten zouden hier toch moeten komen om (laaggeschoold) werk te doen, dat was ooit het idee.