Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 14:15

Cer schreef:
Ach, reels op insta van gedragingen tegen de politie of dat programma over de politie .. dat is al van jaren geleden.. dat politie mee moet de wijk in omdat de ambulance begeleid moet worden? Dat is toch niet nieuw meer…?

Ik denk ook niet dat het nieuw is, ik denk wel dat het steeds vaker voorkomt en dat het sneller escaleert/heftigere gedragingen zijn tov eerder. Maar dat is vooral afgaan op mn gevoel/eigen ervaringen en niet op cijfers.

Wat ik wel weet qua cijfers is dat het aantal gerapporteerde incidenten in 1 vd ziekenhuizen hier in de buurt met 60% gestegen is. Daarnaast lopen die beveiligers sinds kort in steekwerende vesten rond. Ziekenhuis buiten de randstad in dit geval, alhoewel dat eig geen verschil zou moeten maken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 14:26

Als ik het goed herinner uit de podcast Het mysterie van de bodem mensen zijn de boze mensen vaak mensen van in de 60.
Dat verbaasde mij maar volgens een vriendin die bij een huisartsenpraktijk werkt is dat inderdaad zo.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 14:31

fransje23 schreef:
Als ik het goed herinner uit de podcast Het mysterie van de bodem mensen zijn de boze mensen vaak mensen van in de 60.
Dat verbaasde mij maar volgens een vriendin die bij een huisartsenpraktijk werkt is dat inderdaad zo.

Ik heb het met geen enkele bevolkingsgroep zovaak aan de stok gehad als met bejaarden. paasei.

Zowel in de horeca als in de retail. :n

Bij de HEMA waren het meestal bejaarden die een winkelverbod kregen.

Dat je oud bent betekent niet dat je heilig bent en alles mag. Voordringen, stelen, brutaal zijn etc doe je maar thuis.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 15:34

Blacky94 schreef:
Cer schreef:
Ach, reels op insta van gedragingen tegen de politie of dat programma over de politie .. dat is al van jaren geleden.. dat politie mee moet de wijk in omdat de ambulance begeleid moet worden? Dat is toch niet nieuw meer…?

Ik denk ook niet dat het nieuw is, ik denk wel dat het steeds vaker voorkomt en dat het sneller escaleert/heftigere gedragingen zijn tov eerder. Maar dat is vooral afgaan op mn gevoel/eigen ervaringen en niet op cijfers.

Wat ik wel weet qua cijfers is dat het aantal gerapporteerde incidenten in 1 vd ziekenhuizen hier in de buurt met 60% gestegen is. Daarnaast lopen die beveiligers sinds kort in steekwerende vesten rond. Ziekenhuis buiten de randstad in dit geval, alhoewel dat eig geen verschil zou moeten maken.

Klopt, trend is dat gewelddelicten richting hulpverleners steeds vaker voorkomen en dat de samenleving verder verhard. Wat in de documentaire wordt genoemd is echt heftig - bijvoorbeeld 1 op de 3 zorgmedewerkers. En dat het een soort normaal wordt gevonden, alsof het erbij hoort. In 2022 (corona) steeg aantal meldingen van agressie in OV met 30% (!). MAar denk ook aan incidenten rond jaarwisseling, demonstraties die steeds compleet uit de hand lopen.

https://nos.nl/artikel/2566195-geweld-t ... is-verhard
https://www.gld.nl/nieuws/8395257/honde ... went-eraan (komt regelrecht uit die Zembla documentaire, waar werknemers van Rijnstate aan het woord komen.)
https://eenvandaag.avrotros.nl/artikele ... ijn-149732 (NS personeel)
https://hetccv.nl/themas/high-impact-cr ... r-vervoer/

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 16:30

Wilders gaat nu met het thema Moerdijk aan de haal en geeft uiteraard Rob Jetten/D66 de schuld.
Maar de plannen zijn toch niet nieuw?
Wat heeft de PVV aan er aan gedaan tijdens hun kabinetsperiode?

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 17:08

Ja joh dit loopt al veel langer. Ed Nijpels stelde het jaren terug al voor.
Allemaal weer show voor de bühne, wat een verschrikkelijke populist is het toch ook.
Laatst bijgewerkt door Swah op 24-11-25 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 17:17

MarlindeRooz schreef:
fransje23 schreef:

Ik heb het met geen enkele bevolkingsgroep zovaak aan de stok gehad als met bejaarden. paasei.

Zowel in de horeca als in de retail. :n

Bij de HEMA waren het meestal bejaarden die een winkelverbod kregen.

Dat je oud bent betekent niet dat je heilig bent en alles mag. Voordringen, stelen, brutaal zijn etc doe je maar thuis.

Ze zeggen niet voor niks de jeugd van tegenwoordig en het tuig van vroeger.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 17:55

Swah schreef:
Allemaal weer show voor de bühne, wat een verschrikkelijke populist is het toch ook.

En ondertussen zag ik op Insta dat Jetten bezig is met het ontvangen van allerlei experts uit het veld voor het basisplan wat hij en Bontenbal aan het schrijven zijn. Wat een contrast…

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 17:58

De tijd dat redelijkheid, nadenken en keuzes afwegen gewaardeerd werd in een politici is voorbij helaas.

Met schreeuwen en opruien bereik je meer.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 17:59

nps schreef:
Swah schreef:

En ondertussen zag ik op Insta dat Jetten bezig is met het ontvangen van allerlei experts uit het veld voor het basisplan wat hij en Bontenbal aan het schrijven zijn. Wat een contrast…

ik hoop dat hij ook naar deze expert wil luisteren: https://www.1twente.nl/artikel/5878933/ ... c&sfnsn=wa

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 22:25

Je ziet bij Zembla bijvoorbeeld ook dat de bezuinigingen op de GGZ maatschappij ontwrichtende gevolgen heeft.
Dat zijn situaties met alleen maar verliezers.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 22:45

fransje23 schreef:
Je ziet bij Zembla bijvoorbeeld ook dat de bezuinigingen op de GGZ maatschappij ontwrichtende gevolgen heeft.
Dat zijn situaties met alleen maar verliezers.

Ik werk zelf al bijna 30 jaar in de ggz, eerst op HR en de laatste jaren voor onze opleidingen.
Mijn dochter werkt op de acute opname/SEHP, ik ben daar niet heel blij mee; ik weet als geen ander, wat er allemaal kan gebeuren.

Aan de andere kant, met al die agressie in de maatschappij, kan je overal pech hebben, je moet maar net op de verkeerde tijd en plaats zijn.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 17:21

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 22:11

Verdeel en heers..

https://www.rtl.nl/nieuws/onderzoek/artikel/5540541/trollen-uit-het-buitenland-maakten-rond-nederlandse-verkiezingen

© RTL NieuwsTrollenlegers uit buitenland versterkten politieke en opruiende berichten rond verkiezingen

Honderden nepaccounts op sociale media hebben rond de Nederlandse Tweede Kamerverkiezingen vanuit Nigeria, Ghana en andere landen het debat beïnvloed door politiek getinte berichten en accounts te versterken.

Vond het niet verrassend dat FVD en PVV genoemd worden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 22:15

fransje23 schreef:
Verdeel en heers..

https://www.rtl.nl/nieuws/onderzoek/artikel/5540541/trollen-uit-het-buitenland-maakten-rond-nederlandse-verkiezingen

© RTL NieuwsTrollenlegers uit buitenland versterkten politieke en opruiende berichten rond verkiezingen

Honderden nepaccounts op sociale media hebben rond de Nederlandse Tweede Kamerverkiezingen vanuit Nigeria, Ghana en andere landen het debat beïnvloed door politiek getinte berichten en accounts te versterken.

Vond het niet verrassend dat FVD en PVV genoemd worden.

Ik zat het net te lezen.
Dit is niet de 1e keer dat dit gebeurt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 22:16

Ik zou dan toch wel verder zoeken waar ze door betaald worden! Vermoedelijk uit Rusland !

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 22:17

BigOne schreef:
Ik zou dan toch wel verder zoeken waar ze door betaald worden! Vermoedelijk uit Rusland !

Dat kan, maar ik vraag mij af hoeveel baat Rusland heeft bij een radicaal rechtse en antidemocratische overheid.

Denk dat er in Nederland mensen / partijen / groepen zijn met grotere belangen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 22:26

Het is natuurlijk wel goedkoop oorlog voeren als je de bevolking tegen elkaar op zet.
Het maakt ook Europa verdeeld en daardoor zwakker.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 22:30

fransje23 schreef:
Het is natuurlijk wel goedkoop oorlog voeren als je de bevolking tegen elkaar op zet.
Het maakt ook Europa verdeeld en daardoor zwakker.

Dat is ook de bedoeling, dat doen ze in de hele democratische wereld. En heeft zelfs indirect tot de Brexit geleid en nog wel meer zaken .

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 22:32

MarlindeRooz schreef:
Dat kan, maar ik vraag mij af hoeveel baat Rusland heeft bij een radicaal rechtse en antidemocratische overheid.

Onrust, polarisatie, destabilisatie.
En dan is extreem rechts ook nog eens gecharmeerd van autoritaire regimes. Komt ook goed van pas.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 22:37

Verdeel een heers is daadwerkelijk een concept.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 22:41

Het is uiteraard geen toeval dat bepaalde partijen steeds geretweet worden voor momentum en de SP of PvDD bijvoorbeeld niet.

Kan FVD wel zeggen dat het waarschijnlijk weinig invloed heeft gehad op de verkiezingsuitslag maar dat is mooi praten.

Als dit soort feiten over bijvoorbeeld de PVDA/Gl waren ontdekt zou Den Haag te klein zijn geweest.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 22:53

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 06:35

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 06:44

Hopelijk komt hij door de eerste kamer… Lijkt me een goede wetswijziging.