Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
49 (6%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
137 (16%)
ChristenUnie
7 (0%)
SP
21 (2%)
PvdD
30 (3%)
Volt
31 (3%)
D66
167 (20%)
CDA
65 (8%)
NSC
6 (0%)
BBB
56 (6%)
PVV
111 (13%)
SGP
6 (0%)
JA21
40 (4%)
FvD
32 (3%)
50Plus
8 (0%)
Andere partij
5 (0%)
Blanco
13 (1%)
Ik stem niet
21 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
6 (0%)

Totaal aantal stemmen: 812

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 21:16

Benzz schreef:
Jildau schreef:
En ik hoop juist op Ja21 erbij. :D

Waarom? Wat vind je goed aan die partij?

Bijna alles want kwam op 91% overeenkomst met het invullen van de Kieswijzer.

Maar wat ik goede punten vind:
- Minder burocratie, minder regels, meer ruimte voor ondernemerschap.
- Hervorming van toeslagenstelsel, versimpelen belastingstelsel.
- Streng migratie- en asielbeleid, opvang in de regio.
- Kritisch op huidige klimaatbeleid - vinden stikstof beleid niet realistisch.
- Werken moet lonen.
- Verpilling binnen de overheid aanpakken.
- De EU moet minder overheersend zijn, Nederland moet sterker haar eigen koers kunnen bepalen.
- Voorzieningen op het platteland versterken.
- Vinden dat de agrarische sector essentieel is.
- Vinden dat landbouw en natuur naast elkaar moeten kunnen bestaan.

BigOne

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 22:51

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 00:09

Geloof niet dat dat volledig gebeurd als zij erbij komen in een coalitie. Er is trouwens geen enkele partij waarbij ik het 100% eens ben. Ik vind dat ze goede punten hebben om tegenwicht te geven aan D66.

Lees jij die van GLPvdA dan maar eens aandachtig door. Boeren gezinnen zijn daarin zwaar de klos.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 08:32

Voor het geven van tegenwicht is de oppositie bedoeld. Het hele idee van een coalitie is dat ze het eens zijn op zo veel mogelijk zaken en iets voor elkaar krijgen.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 08:44

8nnemiek schreef:
Voor het geven van tegenwicht is de oppositie bedoeld. Het hele idee van een coalitie is dat ze het eens zijn op zo veel mogelijk zaken en iets voor elkaar krijgen.

Het is toch logisch dat je hoopt dat ze gaan samenwerken met een partij waarbij je het voor 91% eens bent, in plaats van met een partij waar je het helemaal niet mee eens bent…

Dat iemand met een migratieachtergrond niet wil dat de PVV aan het roer komt vinden we allemaal totaal begrijpelijk, maar dat iemand uit de agrarische sector niet wil dat GLPvdA aan het roer komt vinden we heel bijzonder?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 08:53

Jildau schreef:
Dat iemand met een migratieachtergrond niet wil dat de PVV aan het roer komt vinden we allemaal totaal begrijpelijk, maar dat iemand uit de agrarische sector niet wil dat GLPvdA aan het roer komt vinden we heel bijzonder?

Vanuit dat persedtief van iemand uit de agrarische sector begrijp ik dat heel goed. Terwijl ik zelf PVDA/GL gestemd heb.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 09:08

Jildau schreef:
8nnemiek schreef:

Het is toch logisch dat je hoopt dat ze gaan samenwerken met een partij waarbij je het voor 91% eens bent, in plaats van met een partij waar je het helemaal niet mee eens bent…

Nee valt wel mee denk ik? Ik vind het sowieso niet verwonderlijk dat mensen meningen hebben.

Over het algemeen denk ik wel dat programma's slecht gelezen worden. Men vreest het dat partij x aan de macht komt want jantje van drie hoog achter zei dat pensioenleeftijd dan omhoog gaat. En zo wordt er vaak een beetje drama gecreëerd om niets. Denk dat daardoor een aantal mensen kunnen reageren op die uiting vanuit de agrarische sector met: ach, stel je niet aan.
9/10 keer geef ik ze gelijk. Deze keer niet. De spanning vanuit de agrarische sector dan wel weer sympathie voor want er is nogal gepingpongd met beleid en visies de laaste 50 jaar.
Laatst bijgewerkt door Raineri op 03-11-25 09:10, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-25 09:09

Babootje schreef:
Benzz schreef:
Ik ben eigenlijk meer benieuwd naar de formatie. Ja21 in de regering lijkt mij een zeer onstabiele oplossing.

Ik denk dat een minderheidskabinet (CDA D66 en VVD) het meest recht doet aan de verkiezingsuitslag.
NL heeft niet voor links gekozen, maar centrum/rechts. Om voorstellen door de kamer te krijgen zullen ze dan steun op moeten halen in de EK. Dat is denk ik wel zoals democratie goed kan werken.

Ja21 is ook een grote winnaar van de verkiezingen, dus als je recht wilt doen aan de uitslag lijkt het me juist logisch als een kabinet met Ja21 ook wordt onderzocht.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 09:15

Lees nu dat Jesse Klaver waarschijnlijk het nieuwe gezicht gaat worden. Ik zie de kansen dat zij dan in het kabinet komen, alleen maar slinken. Vind hem wel echt heel links dus niet matchend met VVD. Nog minder dan Timmermans.

Dinsdag gaan de gesprekken starten toch?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-25 09:22

Jesse Klaver lijkt mij ook niet de beste keus. Die heeft zijn kans/tijd gehad. Ze kunnen denk ik beter voor een nieuw gezicht kiezen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 09:38

Hij wordt tijdelijk aangesteld want er zal toch gepraat moeten worden over kabinetsvorming,dat doe je niet met de hele fracties bij elkaar. En het gaat over het programma niet over hoe klaver er zelf over denkt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 09:41

juval schreef:
Jesse Klaver lijkt mij ook niet de beste keus. Die heeft zijn kans/tijd gehad. Ze kunnen denk ik beter voor een nieuw gezicht kiezen.

Wie dan volgens jou? Ik heb er weinig mening over omdat het mijn partij niet is. En ik me ook niet heb verdiept in de diverse personen daar.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 09:42

Jesse Klaver geeft natuurlijk ook echt wel dat groenlinks gevoel en weinig PVDA. Terwijl ik denk dat partijen toch sneller geneigd zijn met PVDA te regeren dan GL (ook als het voornamelijk gebaseerd is op gevoel). Op zich denk ik wel dat hij de rol prima kan vervullen, maar ik denk ook dat het niet perse de kansen dat anderen samen willen werken vergroot.

Eens dat er veel teveel wordt gepingpongd met beleid en dat de agrarische sector daar enorm veel last van heeft. Zij zouden er vooral baat bij hebben als er plannen gemaakt worden echt voor de lange termijn zodat je daarnaartoe kan werken in plaats van steeds alle kanten op te moeten rennen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 09:43

BigOne schreef:
Hij wordt tijdelijk aangesteld want er zal toch gepraat moeten worden over kabinetsvorming,dat doe je niet met de hele fracties bij elkaar. En het gaat over het programma niet over hoe klaver er zelf over denkt.

Dan had Timmermans ook niet af hoeven treden toch? Las ik op bokt en online ook redenen voor dat het tussen hem en VVD niet boterde dus dat het ook een strategische keuze was om de kans te vergroten dat PvdA ook in het kabinet komt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 09:47

Loretta schreef:
Jildau schreef:

Vanuit dat persedtief van iemand uit de agrarische sector begrijp ik dat heel goed. Terwijl ik zelf PVDA/GL gestemd heb.

Van de oorspronkelijke kiezers voor bbb hebben nu maar 42 % weer op bbb gestemd, de ruk naar radicaal rechts is ook daar goed te zien, 22 % van de nieuwe kiezers komt van pvv .

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 09:57

Ik vind Jesse Klaver op zich geen slechte keus. Een wat jongere, positief ingestelde kerel die goed kan debatteren.. En PvdA/GL is nu eenmaal een linkse partij, dus waarom zou Klaver dan te links zijn? En ik denk dat het ook een voordeel is dat hij al bekend is. Met een nieuwe, onbekende lijsttrekker moet je maar afwachten of diegene net zo charismatisch is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 10:00

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 10:01

8nnemiek schreef:
Ik vind Jesse Klaver op zich geen slechte keus. Een wat jongere, positief ingestelde kerel die goed kan debatteren.. En PvdA/GL is nu eenmaal een linkse partij, dus waarom zou Klaver dan te links zijn? En ik denk dat het ook een voordeel is dat hij al bekend is. Met een nieuwe, onbekende lijsttrekker moet je maar afwachten of diegene net zo charismatisch is.

VVD vond ik voor de fusie al lastig combineren met PvdA maar nu met GL erbij helemaal. En voor m'n gevoel hangt Klaver nog meer aan de GL kant wat een formatie niet perse makkelijker maakt.

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 10:18

Ik vind Klaver voor de formatie-vorming een prima keuze. Kan mooi aan de tafel bij Jetten en Bontenbal. Hij is ervaren, kent de partij(en), kent het spel. Voor de langere termijn zie ik liever een andere lijsttrekker, maar wie weet ik nog niet.

Ik twijfel ook of het zo'n goed idee is om nu de coalitie in te gaan. Misschien moeten we in de oppositie gaan herpakken en gaan staan voor onze kernwaarden: sociaal en groen beleid waar we burgers warm voor krijgen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 10:31

8nnemiek schreef:

Misschien kan hij dan de linkse kiezers die weggelopen zijn weer terug halen. De komende tijd een beetje oefenen met media en debattraining net als dat Jetten duidelijk ook gedaan heeft.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 10:46

8nnemiek schreef:

Maar hij wordt geen lijsttrekker, hij wordt tijdelijk fractieleider en zal dan voor GL/PvdA de onderhandelingen gaan leiden voor die partij, over het nieuw te vormen kabinet.

De benoeming is zeg maar in 2 stappen, 1 is nu een fractieleider voor de onderhandelingen, 2 is straks bepalen wie er straks fractieleider en lijstrekker wordt, dat hoeft niet dezelfde persoon te zijn als stap 1.

Vandaag komen de overzeese stemmen er bij. Benieuwd of D66 nog de restzetel er bij krijgt of niet.

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 11:14

Ik hoorde dat hij goed overweg kon met Jetten? Dus in dat opzicht wel een logische keuze.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 11:17

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 11:18

Bedankt voor de aanvulling, Marlies :j

Loretta, dat inderdaad. Ik denk dat er met Timmermans aan het hoofd toch wel wat linkse kiezers voor een andere partij hebben gekozen, en er is gewoon weinig keus voor een grote, stabiele partij op links verder.

Ik ben ook benieuwd naar de briefstemmen vandaag.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 11:19

MarliesV schreef:
De benoeming is zeg maar in 2 stappen, 1 is nu een fractieleider voor de onderhandelingen, 2 is straks bepalen wie er straks fractieleider en lijstrekker wordt, dat hoeft niet dezelfde persoon te zijn als stap 1.

Wat ik juist overal las is dat ze nu al iemand wilden kiezen die tot minimaal de verkiezingen van volgend jaar zit, en bij voorkeur ook daarna.