Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 16:36

Maar dat er hier naartoe zijn gelopen geeft toch ook geen bewijs dat er geen zijn geholpen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 17:03

Gezien de grote nesten en de populatie in het buitenland met hetzelfde + onderzoeken die aangeven dat verdubbeling populatie 2-3 jaar "kost", is het uitzetten niet nodig om zo rap tot deze aantallen te komen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 17:08

Kan, ik hou voortaan beide opties aan als mogelijk, daar waar ik eerst zei die zijn komen lopen :)

Niets is te gek als het om lieve brammetje en co gaat...

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 17:19

Nah het uitzetten geloof ik niet zo in maar dat er shady dingen gebeuren, ja absoluut hoor.
Frikandellen wolf uit Ermelo, weg
Brammetje gedraagt zich ineens ook goed. Nergens meer voorvallen geweest sinds het ene weekend dat er honden waren gegrepen.

In de Hoeksche waard willen ze nu damherten afschieten. Bewoners protesteren. Durf best te wedden dat als ze het niet rond krijgen en ze dus niet mogen afschieten, daar binnen een week of 2 een wolf loopt.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 17:34

Uitzetten geloof ik ook niet. Wél dat een wolf die ergens opdook heel erg hartelijk verwelkomd is dmv van voeren zodat het beest zich daar zou vestigen. Het valwild heeft daar ook aan bij gedragen en je kunt mij niet vertellen dat ze nooit bedacht hebben dat het wolven zou aantrekken.
Laatst bijgewerkt door MairiMacBran op 16-10-24 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 17:37

Ik geloof ook niet in het uitzetten. De aantallen welpen die geworpen worden zijn aanzienlijk, dus ik denk dat ze geen hulp daarbij nodig hebben gehad.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 17:49

Maar waarom worden/werden ze gevoerd dan?
Zijn ze gezenderd???

Ik ben benieuwd naar het onderzoek daarnaar wat Annemiek doet en wat binnenkort afgerond zou zijn

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 17:49

DuoPenotti schreef:
Erwin van Manen heeft perse alle wijsheid in pacht?
Er moest ook 3 keer gevraagd worden voordat hij schoorvoetend toegaf dat hij zijn kinderen niet in dat tentje liet slapen.

Niettemin was ik blij met zijn bijdrage, hij is ook 1 van de enige experts die, weliswaar heel voorzichtig, zijn kop boven het maaiveld uitsteekt.

En misschien zijn er komen lopen en zijn er tegelijkertijd ook uitgezet, zodat ze zeker jongen zouden krijgen?
En hebben zowel Annemieke als hij gelijk.

Hij wil zo neutraal mogelijk blijven en dat is wel duidelijk. Hij is bang om zijn mening te geven.
Maar tussen de regels door kun je wel opmaken dat hij niet zo'n voorstander van wolven in cultuurlandschap is. Hij raadde het zelfs af om de wolf in Groot Brittanie te introduceren.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 17:53

Sommige mensen staan er gewoon neutraal in. Het lijkt soms wel alsof dat als 'erger' gezien wordt dan de mensen die aan de extremere zijden staan, dus zeer voor of zeer tegen.

Ik vind neutraal, rationeel, nuchter, bereid om bij te leren, bereid om fouten toe te geven en gebasseerd op wetenschap eerlijk gezegd by far de prettigste mensen om naar te luisteren.

Je kunt overigens zeer prima neutraal zijn ten opzichte van de wolf en tegelijkertijd erkennen dat er wel degelijk een probleemsituatie is.

Dat is niet 'geen mening hebben' dat ie een zeer afgewogen en onderbouwde mening hebben. En daar kunnen vreselijk veel mensen nog wat van leren eerlijk gezegd.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 17:58

Ben het helemaal met je eens.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 17:58

Toen ik in 2020 me actief in wolven ging verdiepen kon je op marktplaats gewoon F1 hybriden kopen. Meerdere aanbieders.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 18:02

Ik vind hem niet neutraal. Eerder bang om te zeggen wat hij vind.
Wat ik me héél goed voor kan stellen.

Zoals ik al zei was ik blij met zijn aanwezigheid.

Maar weet hij alles?
Vast niet.
Ik ben dus ook heel benieuwd met wat annemieke zegt achterhaald te hebben.
Misschien is het een hoop poeha vooraf en inhoudelijk nog niks.
Maar misschien ook niet.
Het is iig wel iemand die er voor gaat.
En ook daar ben ik blij mee.

Bovenstaande 2 mensen hebben we hard nodig.

Ik sta wat dat betreft in dat ik nergens meer vanop kijk betreft de wolf.
Daarom ook mijn mening veranderd van aan komen lopen naar het kan beide zijn.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 16-10-24 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 18:02

Ik denk ook niet dat ze uitgezet worden. Al vind ik het toch wel een beetje bijzonder dat het allereerste nest uitgerekend in het Kroondomein werd geboren, waar gemakkelijk delen afgesloten kunnen worden voor publiek, indien nodig.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 18:03

Ik geloof wel dat ze hierheen gelopen zijn, maar kan me ook voorstellen dat er iemand dacht: ooooh sneu een vrouwtje alleen, dan zet ik er een mannetje bij…

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 18:04

O nee dat bange herken ik helemaal niet. Femke ik ben het eens met wat jij zegt. Ik vond het heel verfrissend dat hij er zo in stond.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 18:08

Volledig eens Femke!

Met de toevoeging: Als hij niet neutraal is, kan hij ook de pro wolvers niet bereiken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 18:09

SusanH schreef:
O nee dat bange herken ik helemaal niet. Femke ik ben het eens met wat jij zegt. Ik vond het heel verfrissend dat hij er zo in stond.

Bang is misschien niet het juiste woord maar extreem voorzichtig, voordat de lui met fakkels aan zijn deur staan bij wijze van spreken.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 18:12

Er kan heel goed wel meer aan de hand zijn. Dus als Annemieke misstanden heeft ontdekt met haar onderzoek is dat zeker welkom. Dat hoeft natuurlijk niet over uitzetten te gaan. Zou ook om hele andere misstanden kunnen gaan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 18:17

Erwin is zeker niet bang. Luister de podcast Geleidewolf maar voor een grotere bijdrage van hem. Daarin geeft hij zijn mening heel duidelijk weer. Wolven zijn zijn passie maar NL vraagt om een andere beleid. Hij is bijvoorbeeld ook voorstander van het wolven zenderen en inzetten van paintball of de stap erna rubber kogels. Uit onderzoeken in andere landen heeft dat voor goed resultaat gezorgd. De wolven waarvoor dit niet werkt en die voor problemen zorgen kun je dan alsnog doodschieten.

Ik geloof ook niet in het uitzetten van wolven.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 18:24

Heb die podcast ook geluisterd. Dus nee voorzichtig zou ik hem niet noemen. Hij durft echt wel te zeggen wat hij denkt en vindt, bij voor en tegenstanders. Hij staat er zelf gewoon genuanceerd in wat betekent dat hij het echt van meerdere kanten kan bekijken. En een pre, hij heeft wolven dus ook echt bestudeerd al jaren, en doet dat nog steeds.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 18:29

Nog even over de opmerking van Erwin. Ik vind het wat genuanceerder. Hij had zelf ook hele mooie ervaringen met ontmoetingen met wolven in het wild. Zou zijn kinderen ook wel in een tent laten slapen maar niet met een wolf zoals Bram in de buurt.

Het is allemaal niet zo zwart/wit. Per omgeving, situatie en ook per wolf zitten verschillen. Ik vind het juist heel mooi om er met die openheid naar te kijken en dan heb je dus niet altijd een kant en klaar antwoord.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 18:39

Yess!! De Zweedse regering heeft besloten het wolven aantal te verlagen van 270 naar 170!!! Ze zeggen dat dit in lijn is met een nieuwe Europese denkwijze.
Ook in Zweden zijn het er overigens veel meer dan de officiële tellingen.
Waarschijnlijk zijn er in Nederland inmiddels al meer...
https://www.facebook.com/share/p/fx9c7WDhrWtDLffF/

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 18:43

Mist schreef:
Yess!! De Zweedse regering heeft besloten het wolven aantal te verlagen van 270 naar 170!!! Ze zeggen dat dit in lijn is met een nieuwe Europese denkwijze.

+:)+

Goed nieuws, gewoon dat voorbeeld volgen

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 19:07

DuoPenotti schreef:
Mist schreef:

+:)+

Goed nieuws, gewoon dat voorbeeld volgen

Ja weet je, van oudsher werden daar jachtlicenties voor wolven gegeven zo'n beetje boven de lijn Stockholm. Maar inmiddels, hoe dat kan dat weet niemand, zitten er net zoveel wolven in het zuiden. Hoe die daar gekomen zijn is een raadsel want daar tussenin zit vrijwel niets :7 (of ze moeten de Orisund brug zijn overgestoken vanaf Denemarken) maar in het zuiden worden er dus nog geen jachtlicenties gegeven. Terwijl daar juist de meeste schapen en veeboeren zitten die er last van hebben. Let wel nog een heel stuk minder last dan in Nederland hoor. Je zit hier niet zo op elkaar als Nederland natuurlijk mijn dichtstbijzijnde buren wonen ook 1 km bij mij vandaan als ik in mijn achtertuin een wolf schiet dan weet niemand dat. Hoewel ze wel allemaal aan hebben gegeven dat ze gaan helpen het gat te graven :') (en dat valt niet mee met al die stenen hier in de grond :D )

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-24 22:19

Zichtmelding Kedichem U
Citaat:
Kedichem Utrecht
16-10-2024
Volgens melder:
Zichtmelding van een wolf 19:15 liep van af de Nieuwe weg verder het weiland in in de richting van de Hooglandse tiendweg!!

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/JBZro2 ... tid=WC7FNe