Lughnassadh schreef:Cer ik heb ooit eens uitgezocht of racisme typisch is tussen blank en donker is. En dat blijkt niet zo te zijn. Mensen met een donkere huidskleur kunnen onderling ook discrimineren op basis van afkomst en huidskleur. En dat gebeurt dus ook gewoon al hoor je daar heel weinig over.
Maar is dat relevant in dit debat?
Want als je het over problemen hebt: we hebben een tekort aan huizen, de zorg komt geld en mensen tekort, en er is een groot probleem met mensen van niet-westerse afkomst.
Ik zeg het bewust zo, omdat een en ander meer te maken heeft met afkomst dan met kleur. Ik ken namelijk donkere Amerikanen, die in Nederland geen problemen ervaren, Surinamers die niet op dezelfde manier last hebben van discriminatie en waar mensen anders naar kijken.
Maar goed, jongeren dus, van Marokkaanse afkomst met name, die problemen veroorzaken en blanke Nederlanders die er met een schuin oog naar kijken.
Maar om het probleem echt goed te snappen, moet je al haast terug naar de jaren '60 waar ze kwamen als gastarbeiders, met de intentie om terug te keren. Moeite voor integratie wordt er dus niet gedaan, enerzijds omdat ik denk dat niemand snapte dat dat belangrijk was, van de andere kant omdat mensen van plan waren terug te keren.
Dat gebeurt in veel gevallen ook. Maar er is een groep, die niet terugkeert, en het gezin hierheen haalt. En dan heb je dus een heel gezin wat geen Nederlands spreekt, moeder die thuisblijft en dus niet inburgert, vader die op het werk mondjesmaat wat leert, maar niet genoeg. Kinderen die thuis alleen maar Marokkaans leren.
En wat je ziet met veel immigranten, is dat ze hun cultuur vast willen houden. Heel menselijk, maar in het land van herkomst gaat de cultuur mee met de moderne tijd, hier niet, want mensen houden vast aan wat ze kennen.
Kinderen die op school komen en de taal niet spreken, komen niet mee. Dat is een probleem, want daardoor ontstaat een leerachterstand, die bijna niet in te halen is. En dat verschil wordt groter, naarmate het kind ouder wordt. Dat betekent dat ze dus ook niet de cijfers halen die nodig zijn voor WO, of universiteit. Later gevolg: minder kans op een baan.
Die mensen krijgen kinderen, want we zijn intussen toe aan de 3e of zelfs 4 generatie. Maar die mensen geven aan hun kinderen mee, dat ze minder kansen hebben. Overigens spreekt inmiddels de 4e generatie thuis wel Nederlands, maar ook de 3e generatie deed dat niet. En weer resulteert dat in minder kansen.
En mensen die het gevoel hebben dat ze geen kans krijgen, worden boos en gaan rottigheid uithalen. Dat gecombineerd met een conservatief religieuze achtergrond, waarin homoseksualiteit zonde is, vrouwen zich op een bepaalde manier moeten kleden en gedragen, de victim blaming die in dat soort culturen aan de orde van de dag is (ik weet dat, ik kom namelijk zelf uit een zeer conservatieve achtergrond) en we hebben het scenario van nu.
Wat de oplossing is? Ik weet het niet.
Nederland heeft in het begin niet goed gehandeld, maar ouders hadden hun kinderen ook beter moeten voorbereiden. Wij hebben in de plaatselijke bibliotheek voorlees-ochtenden voor de hele kleintjes, maar ook hun moeders, waar we boeken, zoals Jip en Janneke, voorlezen, spelletjes doen, en kinderen spelenderwijs helpen om Nederlands te leren, en hun moeders pikken het op.
Dat lijkt te werken, de kinderen die nu op school komen, lijken beter mee te kunnen komen. De ouders hebben meer vertrouwen in het systeem, omdat ze al veel eerder kennismaken en we de moeders meenemen. En dan is er nog een generatie daarboven, die tussen wal en schip terechtgekomen is, maar wél hulp nodig heeft. Maar ook sturing.
Naar wat ik heb begrepen voedt daar het hele dorp kinderen op. Dat is iets waar Nederland ook naar terug zou moeten, meer naoberschap, meer communie, minder individualisme. Meer zorgen voor elkaar.
Ik denk niet dat dit probleem opgelost wordt door strenger te straffen, of korten op uitkering. Ik denk dat je mensen daarmee alleen nog maar bozer maakt. Ik denk wel dat het helpt om bij elkaar te gaan zitten, en te kijken hoe we, met respect voor elkaars cultuur, mensen gaan helpen die dreigen tussen wal en schip te vallen. Integratie leidt tot deradicalisatie.
En wat ik keer op keer gezien heb is, dat als we met elkaar praten, er achter komen dat we allemaal maar mensen zijn, en helemaal niet zo verschillend als we denken, dat er dan prima een middenweg te vinden is. Dan is een homoseksuele transgender best een leuke vent, en blijken er voor anderen (kast) deuren open te gaan.
BrankaZ schreef:Dat jij het met Avalanche eens bent betekent niet dat ze 'het' goed heeft begrepen.
Hij
En ik heb helemaal niet aangegeven wat mijn mening was, ik heb zelfs heel expliciet gezegd dat mijn mening niet relevant was. Alles wat ik heb gedaan is aangegeven hoe ik Pien haar woorden las.
BrankaZ schreef:Eerder las ik de opmerking dat als je op een partij stemt je het nooit 100% eens bent met hun volledige programma. En daar ben ik het mee eens. Mensen stemmen op de partij waarvan ze denken dat die het beste bij hun overtuigingen past. En bij deze verkiezingen hebben heel veel mensen strategisch gestemd of een proteststem uitgebracht. Dat kunnen we met elkaar als fout bestempelen of we gaan de motivatie proberen te achterhalen door open te staan voor wat ze vertellen. Zonder meteen een oordeel.
Als we dat met elkaar kunnen zonder "ja, maar zij..." komen we tot wederzijds begrip. Maar op dit moment zitten we daar nog een heel eind bij vandaan.
Hier ben ik het mee eens. Zoals ik eerder heb aangegeven, hecht ik veel waarde aan polderen en bij elkaar gaan zitten en motivaties achterhalen, zodat we samen kunnen zoeken naar een oplossing. Polariseren helpt daar niet bij imo.