Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 13:13

pien_2010 schreef:
Dat heb ik echt wel gelezen, alleen dat oorzaak gevolg is dus niet goed en daar moeten we elkaar op wijzen! Laat staan dat het normaal wordt gevonden dat deze groep wordt gediscrimineerd. Dat gebeurt namelijk nu wel. De empathie wat dit betekent voor deze Nederlanders ontbreekt veel te veel. Het wordt vergoelijkt, dit gedrag, zo van zij doen dit dus wij doen dat.

Er op wijzen is prima. Maar volgens mij vergoelijkt Elisa2 niets. Ze geeft een oorzaak en gevolg aan.
Dat benoemen betekent niet automatisch dat je dat goed vindt of zelfs dezelfde denkwijze hebt.
Het is een constatering.
Als je wil weten of dit haar denkwijze is moet je dat vragen, niet constateren voor iemand.

Echt... als ik dit soort topics lees vraag ik mij af hoe goed men vroeger in tekstverklaringen was op de middelbare school. Want ik zie heel veel conclusies die echt niet te trekken zijn uit wat er is geschreven.
En juist die conclusies kleuren een discussie. Niet altijd op de goede manier.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 13:15

Nee Branka ze zegt letterlijk (denk niet dat ze het zo bedoeld) dat ALLE allochtonen zich zo gedragen.

En dat is het probleem.

Dat doet Wilders ook, de schuld bij ALLE buitenlanders/Marokkanen whatever leggen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 13:21

996981 schreef:
Pien, iedereen staat anders in discussies. Sommigen staan er meer emotioneel in en redeneren voornamelijk uit ervaring en gevoel, waar anderen het meer houden bij feitelijkheden en er meer van een afstand naar kijken.

Beide moet volgens mij kunnen.

Het feit dat iemand meer van een afstand kijkt, betekent niet per definitie dat er geen empathie is. Dat vul je zelf in.

Nee dat vul ik niet zelf in. Want:

1 Men vindt het niet erg genoeg om dus maar niet op die partij te stemmen (terwijl ik het een absolute no go vind). Zie 37 zetels die behaald is,
2. Het van een afstand bekijken doe ik zelf zeker wel, zie bv de tabellen geplaatst van de misdaad cijfers
3. We moeten het allemaal maar gewoon vinden dat een partij die zo schuurt met de grondwet door zoveel mensen in het zadel is geholpen. Het feit dat mensen daar bezorgd over zijn wordt afgedaan met "polariseren", etc
4. Ik lees vooral van PVV aanhangers uitleg waarom dit fenomeen van islamfobie aanwezig is, zonder dat er vanuit die groep werkelijke besef getoond wordt wat dit betekent voor die mensen die goed Nederlander zijn zonder strafblad dus zijn
5. Dus ik mis zo weinig inhoud en reageren op de inhoud hier op Bokt maar ook landelijk, dat ik dat een gebrek vind van empathie en ook gebrek aan inzicht waar het nu eigenlijk omgaat bij deze partij en hoe link dit kan zijn voor de toekomst van een gezonde democratie (Kunst subsidies minderen, NPO liever niet, dus onafhankelijke journalistiek verdwijnt dan) etc etc.

Wellicht dat Ava het beter verwoord

Citaat:
Ik heb links regelmatig verweten problemen onder de mat te vegen. Ik denk niet dat dat wijs is, want ik ben er van overtuigd dat mensen dan idd het idee krijgen niets meer te mogen zeggen. Er is alleen een groot verschil tussen problemen benoemen, analyseren en naar een oplossing zoeken die werkbaar en wettelijk is, en een zondebok creëren en vervolgens mensen die onschuldig zijn, te straffen voor wat andere mensen doen.

Ik ben links en vindt dus dat daar de overlast van bepaalde groepen teveel onder de mat is geveegd dat ik al paar keer benoemd heb. Dus zo eens met deze post van Ava en ook de rest zoals hij het beschrijft!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 13:25

Tango1979 schreef:
Nee Branka ze zegt letterlijk (denk niet dat ze het zo bedoeld) dat ALLE allochtonen zich zo gedragen.

En dat is het probleem.

Dat doet Wilders ook, de schuld bij ALLE buitenlanders/Marokkanen whatever leggen.

Even de quote erbij gepakt:
Elisa2 schreef:
Hij roept wel meer dan dat. ;-)

Vreemdelingenliefde veranderd vanzelf in haat als deze zich niet kunnen gedragen. Zo werkt dat nu eenmaal..

Waar zegt ze dat dit over alle allochtonen gaat? Als we willen constateren dat Elisa hier alle allochtonen bedoelt moet haar om een aanvulling worden gevraagd. Nu wordt ze met de conclusie dat ze een hele groep aanwijst.

Overigens is het heel menselijk om een hele groep aan te kijken op het gedrag van een deel.
Kijk maar eens naar 'de boeren'. Een deel van de Nederlandse bevolking meent dat de oplossing van het stikstofprobleem is dat boeren uitgekocht moeten worden. Ze veroorzaken dit als beroepsgroep.
Mijn vriend is akkerbouwer in Drenthe en zijn bedrijf ligt niet direct in de buurt van een Natura 2000 gebied. En toch wordt hij akkerbouwer op de grote hoop geschoven want het gaat steeds over 'de boeren'.
En als ik eerlijk ben worden de mensen die bij deze verkiezingen op de PVV hebben gestemd ook op de grote hoop van rechts extremisten geveegd.
Als we hier met elkaar een discussie zuiver willen houden dan moeten we niet conclusies trekken die er niet staan, dat komt veroordelend over. Als we vermoeden dat iets bedoeld wordt moet dat worden nagevraagd.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 13:26

Wat mij opviel is de anekdote van je zoon (geloof ik , ik weet het niet meer precies?) in het openbaar vervoer, met dat incident, en dat jullie daar best van onder de indruk waren.. ik weet niet meer precies wat dat incident was..

Ik dacht alleen 'ja, dat soort incidenten zijn er echt wel vaker... dat is waarom ik ook s avonds - snachts OV mijdt en/of bepaalde gebieden' en ik dacht 'och ja, wel fijn als het verder eigenlijk een ver weg verhaal is'.
Ik merk dat wat eerst ver van mn bed was, nu steeds dichterbij komt.. steekpartijen op 100m afstand van mn woning.. is toch wat zorgelijk... 'gelukkig' is dat meestal in relationele sfeer (oef, dat klinkt onaardig) en helaas (!) betreft het soms ook mensen met een stoornis (die dan door de mazen van de zorg zijn geglipt)

Maar ik weet nu niet zo meer wat de anekdote was..
Edit: even opgezocht, maar hier is het meestal niet alles tegelijk gelukkig. Maar wel zakkerollers, intimidatie (ook bij de haltes) slopen, veel aangesproken worden in een taal die je niet verstaat, geschreeuw etc...
Geen feestje hoor.. Gelukkig gaat het meestal wel goed, en ga ik niet zo vaak met het OV :)
Laatst bijgewerkt door Cer op 06-12-23 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Tango1979

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 13:30

Deze verwijst naar een meervoud: de vreemdelingen. Er staat dus: de vreemdelingen kunnen zich niet gedragen.

Is dat menselijk? Tuurlijk maar daar gaat het niet om.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 13:31

Nee, "als deze vreemdelingen zich niet kunnen gedragen"

iets met aanwijzende voornaamwoorden, of terugkerende voornaamwoorden, hoe heet dat ookalweer

Citaat:
Vreemdelingenliefde veranderd vanzelf in haat als deze [vreemdelingen] zich niet kunnen gedragen

Het is misschien niet helemaal taalkundig juist maar het lijkt mij vrij duidelijk. Maar goed, dat is misschien omdat ik geen nederland gestudeerd heb.
Laatst bijgewerkt door Cer op 06-12-23 13:34, in het totaal 2 keer bewerkt

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 13:31

journee schreef:
irmaz schreef:
Democratie werkt alleen wanneer je je aan de regels houdt. Deze staan in de grondwet. De PVV heeft een aantal punten die daar niet aan voldoen en daar op stemmen is dus eigenlijk een stem tegen deze democratie.

Je kunt de reactie van PVV stemmers dat ze zelf niet anti-islam zijn wel een beetje vergelijken met wanneer je met een stel vrienden een strippoker-club inloopt om een spelletje te kaarten en denkt dat dat strippen wel mee valt en niet hoeft wanneer je dat niet wil. Je moet dan echt niet verbaasd zijn wanneer je met z'n allen aan het eind van de avond in je blootje staat...

Als iemand dingen roept die tegen de grondwet zijn, dan weet je naar mijn mening bijvoorbaat al dat hier niets mee gedaan wordt. Veel mensen stemmen op partijen die punten hebben waar ze niet achterstaan. Stemmen op een partij betekent niet automatisch dat je het met al hun standpunten eens bent. Dit is iets wat voor veel mensen hier blijkbaar onbegrijpelijk is.

De bewering dat alle mensen anti-islam zijn als ze PVV hebben gestemd is gewoon niet waar. Toevallig ging de PVV in op hun grootste zorg, in dit geval het woning tekort.

Of het verstandig is dat mensen deze keus hebben gemaakt? Tja, daar mag je best een mening over hebben. Feit is dat Nederland een democratie is, en dat mensen zelf mogen kiezen op wie ze stemmen. Mensen discrimineren op grond van hun politieke gezindheid mag echter niet.

Ik heb nergens gezegd dat mensen die PVV hebben gestemd allemaal anti-Islam zijn of dat het allemaal foute mensen zijn. Wat ze wel doen met hun stem is accepteren dat anderen dat wel zijn en het ook mogen uitdragen.

En ter verduidelijking van mijn voorbeeld, mensen gaan mee met Wilders in de veronderstelling dat zijn Islam-haat wel mee gaat vallen en hij daar niet echt iets mee gaat doen. Als je een strippokertent inloopt met het idee dat je mee kunt spelen maar zelf niet hoeft te strippen is net zo onaannemelijk als wanneer je op een partij stemt die al vele jaren Islam-haat en onverzoenlijkheid naar bepaalde bevolkingsgroepen uitdraagt en dan denken dat wanneer hij aan de macht komt hij die ideeën ineens laat varen.

Let wel Wilders beweert dat hij premier voor alle Nederlanders zal zijn, houdt er rekening mee dat zijn definitie van wat een Nederlander is zeer waarschijnlijk niet dezelfde is als die van de meeste van ons. En, gezien zijn schijt aan onze grondwet, waarschijnlijk volledig anders kan zijn zoals wij het met zijn allen in het verleden hebben vastgelegd.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 13:33

Nja het is hetzelfde denk als 1 partij die 'de pil van Drion' op het programma heeft, en met van alles wat doet behalve met die pil. (denk ik)
Dan heb je speciaal voor die pil op die partij gestemd, en gebeurt er verder niks mee...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 13:44

Wilders zegt minister president te zijn voor alle Nederlanders , mooi en even verder ? De mensen zonder Nederlands paspoort kunnen dus wieberen, asielzoekers , studenten, arbeidsmigranten.
Wilders lijkt mild maar dat is imo niet voldoende . Openlijk zeggen dat hij absoluut de huidige grondwet respecteert en vooral, zal blijven respecteren.
Iemand vermelde eerder dat we niet zo bang moeten zijn want zo’n vaart zou het niet lopen.
Je hoeft ook niet bang te zijn maar wel alert , ik plaats Wilders wat betreft regeren in het rijtje Orban, Haider ( hebben toen andere partijen een stokje voor gestoken) de nieuwe Tsjechische en oude Poolse president.
Kijk je naar het verleden dan kun je de werkwijze van Hitler en Poetin erbij halen. Hitler kwam ook democratisch aan de macht, 1933 en langzaam maar zeker nam hij Duitsland over.
Dat kan hier ook gebeuren wanneer er maar genoeg mensen achter Wilders staan . Dan verandert het politieke landschap en dat ga je in de kamers terugzien. En dan is een wijziging van de grondwet, hoe sterk hij ook lijkt, niet ver weg.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 13:47

Cer schreef:
Nja het is hetzelfde denk als 1 partij die 'de pil van Drion' op het programma heeft, en met van alles wat doet behalve met die pil. (denk ik)
Dan heb je speciaal voor die pil op die partij gestemd, en gebeurt er verder niks mee...

Ik snap de vergelijking niet :?
Als een partij iets zijn programma zet dan is er altijd een kans dat ze dat gaan uitvoeren. Die kans is nooit 100%. Als een partij uitsluiting van bepaalde groepen in zijn programma heeft staan dan is er altijd een kans dat ze daar aktie op gaan ondernemen. De kans is niet 100% maar zeker ook niet 0%.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 13:58

pien_2010 schreef:
996981 schreef:
Pien, iedereen staat anders in discussies. Sommigen staan er meer emotioneel in en redeneren voornamelijk uit ervaring en gevoel, waar anderen het meer houden bij feitelijkheden en er meer van een afstand naar kijken.

Beide moet volgens mij kunnen.

Het feit dat iemand meer van een afstand kijkt, betekent niet per definitie dat er geen empathie is. Dat vul je zelf in.

Nee dat vul ik niet zelf in. Want:

1 Men vindt het niet erg genoeg om dus maar niet op die partij te stemmen (terwijl ik het een absolute no go vind). Zie 37 zetels die behaald is,
2. Het van een afstand bekijken doe ik zelf zeker wel, zie bv de tabellen geplaatst van de misdaad cijfers
3. We moeten het allemaal maar gewoon vinden dat een partij die zo schuurt met de grondwet door zoveel mensen in het zadel is geholpen. Het feit dat mensen daar bezorgd over zijn wordt afgedaan met "polariseren", etc
4. Ik lees vooral van PVV aanhangers uitleg waarom dit fenomeen van islamfobie aanwezig is, zonder dat er vanuit die groep werkelijke besef getoond wordt wat dit betekent voor die mensen die goed Nederlander zijn zonder strafblad dus zijn
5. Dus ik mis zo weinig inhoud en reageren op de inhoud hier op Bokt maar ook landelijk, dat ik dat een gebrek vind van empathie en ook gebrek aan inzicht waar het nu eigenlijk omgaat bij deze partij en hoe link dit kan zijn voor de toekomst van een gezonde democratie (Kunst subsidies minderen, NPO liever niet, dus onafhankelijke journalistiek verdwijnt dan) etc etc.

Wellicht dat Ava het beter verwoord

Citaat:
Ik heb links regelmatig verweten problemen onder de mat te vegen. Ik denk niet dat dat wijs is, want ik ben er van overtuigd dat mensen dan idd het idee krijgen niets meer te mogen zeggen. Er is alleen een groot verschil tussen problemen benoemen, analyseren en naar een oplossing zoeken die werkbaar en wettelijk is, en een zondebok creëren en vervolgens mensen die onschuldig zijn, te straffen voor wat andere mensen doen.

Ik ben links en vindt dus dat daar de overlast van bepaalde groepen teveel onder de mat is geveegd dat ik al paar keer benoemd heb. Dus zo eens met deze post van Ava en ook de rest zoals hij het beschrijft!

1. Dat ze het niet erg genoeg vinden betekent nog steeds niet automatisch dat er geen empathie is.

3. Niemand (in ieder geval niet hier) zegt ergens dat je iets normaal moet vinden?

4. Je neemt aan dat mensen die hier discussiëren en de verkiezingsuitslag duiding proberen te geven PVV stemmers zijn. Dat is in mijn geval zeker niet correct en dat heb ik meerdere posters zien zeggen.

5. Jij ziet weinig inhoud, dús er is geen empathie? Rare conclusie die volgens mij ook niet klopt. Er wordt hier voortdurend gediscussieerd, voorál op inhoud.

Je trekt voorbarige conclusies en verwijt vervolgens anderen van alles…

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 14:12

Citaat:
Kijk je naar het verleden dan kun je de werkwijze van Hitler en Poetin erbij halen. Hitler kwam ook democratisch aan de macht, 1933 en langzaam maar zeker nam hij Duitsland over.
Dat kan hier ook gebeuren wanneer er maar genoeg mensen achter Wilders staan . Dan verandert het politieke landschap en dat ga je in de kamers terugzien. En dan is een wijziging van de grondwet, hoe sterk hij ook lijkt, niet ver weg.

BigOne ik moet ook voortdurend aan deze vergelijking denken. Poetin daarvan dacht iedereen dat hij de vernieuwing door zou zetten. Zeer rustig heeft hij brokje voor brokje de democratie om zeep gebracht.

De PVV wil geen extra geld naar Oekraïne. Zo griezelig.
Polen heeft vandaag gewaarschuwd dat Poetin de Navo kan aanvallen en dat de Navo daarop voorbereid moet zijn. Deze waarschuwing komt van Polen en die moeten we zeer serieus nemen gezien hun geschiedenis met Rusland.
Tevens heeft Poetin in navolging van Hitler een eigen "Poetin Jugend" die de haat voor het "Decadente westen" (Poetin zijn woorden) lepeltje voor lepeltje gevoerd krijgen elke dag en opgeleid worden om te sterven voor het geweldige moedertje Rusland.
Hitler in 1933 was een groot redenaar en een uiterst rechtse groep in Duitsland zag wel wat in deze man. Hij was echt niet zo griezelig in het begin als dat bleek in de oorlog. Dat is brokje voor brokje gegaan.

Dus er zijn zeker overeenkomsten met wat nu in Nederland gebeurt. Zie als recent voorbeeld wat in Hongarije olv Orban aan het gebeuren is, die al de rechters hebben vervangen en aardig op weg zijn naar een dictatuur, en ook hij is net als Hitler, Poetin (en ook Wilders) democratisch gekozen om vervolgens brokje voor brokje de democratie af te schaffen.

996981 agree to disagree . Ik vind dat je zuigt en ik stop met steeds meer uitleg geven, want je wil gewoon niet pakken hetgeen ik werkelijk wil aangeven en waar ik voor waarschuw. Hetzij zo!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 14:33

996981 schreef:
pien_2010 schreef:

1. Dat ze het niet erg genoeg vinden betekent nog steeds niet automatisch dat er geen empathie is.

Het betekent toch in elk geval dat een grote groep mensen wegzetten geen deal breaker is.

pien_2010 schreef:

996981 schreef:
pien_2010 schreef:

3. Niemand (in ieder geval niet hier) zegt ergens dat je iets normaal moet vinden?

Nee, maar ik kan me voorstellen dat een reactie als deze:
Citaat:
Vreemdelingenliefde veranderd vanzelf in haat als deze zich niet kunnen gedragen. Zo werkt dat nu eenmaal.

vreemdelingenhaat wel normaliseert. Al denk ik niet dat dit de bedoeling had om te normaliseren, het laatste zinnetje doet dat wel.

996981 schreef:
pien_2010 schreef:
4. Je neemt aan dat mensen die hier discussiëren en de verkiezingsuitslag duiding proberen te geven PVV stemmers zijn. Dat is in mijn geval zeker niet correct en dat heb ik meerdere posters zien zeggen.

Zo lees ik dat niet. Ik lees het als dat PVV-stemmers dat doen, niet de hele groep die hier discussieert. Pien brengt hier zoals ik het lees een nuance aan, juist omdat meerdere mensen hebben aangegeven geen PVV-stemmers te zijn, maar wel zorgen delen.

996981 schreef:
pien_2010 schreef:
5. Jij ziet weinig inhoud, dús er is geen empathie? Rare conclusie die volgens mij ook niet klopt. Er wordt hier voortdurend gediscussieerd, voorál op inhoud.

Ook deze lees ik anders. Wat ze imo zegt is dat het niet reageren op inhoud een gebrek aan empathie is, in haar ogen. Ze geeft hier geen oorzaak en gevolg aan, ze geeft een mening over een manier van discussiëren.

Dit alles even los van mijn mening, die is hier niet relevant.
Wat imo wel belangrijk is, is zorgvuldige formulering, maar ook zorgvuldig lezen, vandaar dat ik aangeef hoe ik het lees.

Het kan zijn dat ik het fout heb, Pien.

Wel vind ik goed lezen wat iemand zegt belangrijk

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 14:48

ik lees hier ook steeds "kunnen de pvv stemmers even hier en hier antwoord op geven"..
en ".. want dat wil ík niet .. hier/in dit topic " etc
of "..ík wíl hier antwoord op.."
Zo werkt het niet, je kan niet eisen dat mensen op een forum zich perse aan jouw wensen houden. Het komt op mij erg belerend over in ieder geval. En dat kan heel goed aan mij liggen, ik ga daar gewoon niet heel goed op, van dat soort voorwaarden en eisen..

van een open discussie is allang geen sprake meer in mijn ogen, er zijn mensen die een beetje verongelijkt aan het doen zijn en er worden nog steeds woorden mis geinterpreteerd (en dan niet in het positieve).
Jammer, want het hele komende proces lijkt mij erg interessant...
maar het meelezen wordt steeds vervelender voor mij, met de sfeer. Ik zet m voorlopig even op pauze en ga wel googlen voor de rest van de procedure :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 14:53

Ik snap de vrees zeer zeker.
Maar als je de andere kant beschouwt dan hebben over de jaren heen de bewindslieden van de "gevestigde partijen" er een enorme zooi van gemaakt. Met de een na de andere onopgeloste "affaire" tot gevolg.
Privatisering van de energiemarkt met ipv concurrerende tarieven een kostenverhoging van minimaal 50% (exclusief de indexatie) De energiemarkt verkwanseld aan grote buitenlandse (Japanse en Zweedse) energiereuzen.
Privatisering van de zorg, inclusief een debiel declaratiesysteem dat fraude in de hand werkt.

Onder Rutte II zijn inmiddels vrijwel alle bejaarden/verzorgingstehuizen gesloten. Vervolgens is men ook gaan bezuinigen op de thuiszorg met als gevolg verpieterende ouderen die langer thuis moeten blijven wonen. Lange wachtlijsten voor verpleeghuiszorg zodat oudjes in erbarmelijke omstandigheden verkeren.
Het mantelzorgapparaat dat is uitgeput. En een verstoppende woningmarkt omdat ouderen in hun meestal te grote woning blijven.
Woningcorporaties vleugellam maken zodat ze niet meer konden investeren in sociale huurwoningen door allerlei (fiscale) heffingen.

Ik weet niet of iemand zich heeft bedacht dat die partijen die deze problemen hebben veroorzaakt niet zo snel geneigd zullen zijn hun stommiteiten terug te draaien.
Maar er moet wel wat gebeuren. Dat veel mensen op nieuwe partijen zoals NSC en BBB en ja ook op Wilders hebben gestemd is omdat ze hopen dat dat nu juist wel gebeurt.
Een strategische keuze met in het achterhoofd dat de coalitiegenoten van Wilders er wel voor zullen zorgen dat hij niet met zn vingers aan de grondwet zit.

Wat wel zorgen baart is dat door de houding van VVD en het getreuzel van NSC Wilders nu is gestegen in de peilingen naar 42 zetels
Laatst bijgewerkt door Babootje op 06-12-23 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 14:57

Ava je hebt het goed begrepen!

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 15:01

Cer ik heb ooit eens uitgezocht of racisme typisch is tussen blank en donker is. En dat blijkt niet zo te zijn. Mensen met een donkere huidskleur kunnen onderling ook discrimineren op basis van afkomst en huidskleur. En dat gebeurt dus ook gewoon al hoor je daar heel weinig over.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 15:17

Lughnassadh schreef:
Cer ik heb ooit eens uitgezocht of racisme typisch is tussen blank en donker is. En dat blijkt niet zo te zijn. Mensen met een donkere huidskleur kunnen onderling ook discrimineren op basis van afkomst en huidskleur. En dat gebeurt dus ook gewoon al hoor je daar heel weinig over.

Klopt er zijn zelfs Afrikanen bekend vanuit de geschiedenis, die rustig meededen met de hele slavenhandel en er rijk van werden (weliswaar in de minderheid maar ze waren er wel), en zelfs nu nog in bepaalde landen leven zwarte vrouwen als slaven.
Daarbij discrimineert iedereen, alle mensen dragen dat in zich, en het is heel belangrijk, vind ik, om je daarvan bewust te zijn want dan kun je dat "nare beest" in jezelf bestrijden en een beter mens worden door te beginnen met heel erg goed te luisteren naar wat de ander je probeert te vertellen waarin hij of zij gediscrimineerd wordt of voelt. Niet altijd gemakkelijk, wel leerzaam.
Plus dan sta je ook open voor kleinere vormen, die onbewust zijn, van discriminatie, want dat zijn vaak de moeilijkste om te tackelen vanwaaruit vaak onbewust etnische profilering komt.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 15:20

pien_2010 schreef:
Ava je hebt het goed begrepen!

Dat jij het met Avalanche eens bent betekent niet dat ze 'het' goed heeft begrepen.
Ik vind jouw bijdragen heel waardevol, maar ik vind het niet correct om te reageren of mensen die dingen op dezelfde manier zien als jij 'het' goed zien en anderen blijkbaar dus niet.
Dat vind ik in hetzelfde straatje passen als hoe de opmerking van Elisa wordt gelezen. Generaliserend. Dat is juist iets waarvan velen vinden dat dit verkeerd is.

En even ter verduidelijking: ik heb dus niet op de PVV gestemd. Waarop wel dat hou ik voor mijzelf, ik vind het stemgeheim n.l. een belangrijk iets dat ik koester.
Mijn achtergrond is dat ik opgegroeid ben aan de rand van de Randstad en een vader had die uit grote stad kwam en een moeder die opgegroeid is op een boerderij.
De eerste 40 jaar van mijn leven heb ik in de stad gewoond en laatste jaren woon ik in een dorp in het oosten van het land.
Waarom geef ik deze informatie over mijzelf? Omdat ik wil aangeven dat ik niet zozeer de dingen van een afstand bekijk, maar vanuit meerdere hoeken en achtergronden die ik heb meegekregen door het 'nest' waarin ik ben opgegroeid en de plekken waar ik heb gewoond.

Deze hele discussie merk ik dat mensen vanuit hun eigen normen en waarden over goed en fout anderen aan het vertellen zijn dat zij met een andere politieke kleur de dingen fout zien.
Eerder las ik de opmerking dat als je op een partij stemt je het nooit 100% eens bent met hun volledige programma. En daar ben ik het mee eens. Mensen stemmen op de partij waarvan ze denken dat die het beste bij hun overtuigingen past. En bij deze verkiezingen hebben heel veel mensen strategisch gestemd of een proteststem uitgebracht. Dat kunnen we met elkaar als fout bestempelen of we gaan de motivatie proberen te achterhalen door open te staan voor wat ze vertellen. Zonder meteen een oordeel.
Als we dat met elkaar kunnen zonder "ja, maar zij..." komen we tot wederzijds begrip. Maar op dit moment zitten we daar nog een heel eind bij vandaan.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 15:46

Lughnassadh schreef:

Maar is dat relevant in dit debat?

Want als je het over problemen hebt: we hebben een tekort aan huizen, de zorg komt geld en mensen tekort, en er is een groot probleem met mensen van niet-westerse afkomst.

Ik zeg het bewust zo, omdat een en ander meer te maken heeft met afkomst dan met kleur. Ik ken namelijk donkere Amerikanen, die in Nederland geen problemen ervaren, Surinamers die niet op dezelfde manier last hebben van discriminatie en waar mensen anders naar kijken.

Maar goed, jongeren dus, van Marokkaanse afkomst met name, die problemen veroorzaken en blanke Nederlanders die er met een schuin oog naar kijken.

Maar om het probleem echt goed te snappen, moet je al haast terug naar de jaren '60 waar ze kwamen als gastarbeiders, met de intentie om terug te keren. Moeite voor integratie wordt er dus niet gedaan, enerzijds omdat ik denk dat niemand snapte dat dat belangrijk was, van de andere kant omdat mensen van plan waren terug te keren.

Dat gebeurt in veel gevallen ook. Maar er is een groep, die niet terugkeert, en het gezin hierheen haalt. En dan heb je dus een heel gezin wat geen Nederlands spreekt, moeder die thuisblijft en dus niet inburgert, vader die op het werk mondjesmaat wat leert, maar niet genoeg. Kinderen die thuis alleen maar Marokkaans leren.
En wat je ziet met veel immigranten, is dat ze hun cultuur vast willen houden. Heel menselijk, maar in het land van herkomst gaat de cultuur mee met de moderne tijd, hier niet, want mensen houden vast aan wat ze kennen.

Kinderen die op school komen en de taal niet spreken, komen niet mee. Dat is een probleem, want daardoor ontstaat een leerachterstand, die bijna niet in te halen is. En dat verschil wordt groter, naarmate het kind ouder wordt. Dat betekent dat ze dus ook niet de cijfers halen die nodig zijn voor WO, of universiteit. Later gevolg: minder kans op een baan.

Die mensen krijgen kinderen, want we zijn intussen toe aan de 3e of zelfs 4 generatie. Maar die mensen geven aan hun kinderen mee, dat ze minder kansen hebben. Overigens spreekt inmiddels de 4e generatie thuis wel Nederlands, maar ook de 3e generatie deed dat niet. En weer resulteert dat in minder kansen.
En mensen die het gevoel hebben dat ze geen kans krijgen, worden boos en gaan rottigheid uithalen. Dat gecombineerd met een conservatief religieuze achtergrond, waarin homoseksualiteit zonde is, vrouwen zich op een bepaalde manier moeten kleden en gedragen, de victim blaming die in dat soort culturen aan de orde van de dag is (ik weet dat, ik kom namelijk zelf uit een zeer conservatieve achtergrond) en we hebben het scenario van nu.

Wat de oplossing is? Ik weet het niet.

Nederland heeft in het begin niet goed gehandeld, maar ouders hadden hun kinderen ook beter moeten voorbereiden. Wij hebben in de plaatselijke bibliotheek voorlees-ochtenden voor de hele kleintjes, maar ook hun moeders, waar we boeken, zoals Jip en Janneke, voorlezen, spelletjes doen, en kinderen spelenderwijs helpen om Nederlands te leren, en hun moeders pikken het op.
Dat lijkt te werken, de kinderen die nu op school komen, lijken beter mee te kunnen komen. De ouders hebben meer vertrouwen in het systeem, omdat ze al veel eerder kennismaken en we de moeders meenemen. En dan is er nog een generatie daarboven, die tussen wal en schip terechtgekomen is, maar wél hulp nodig heeft. Maar ook sturing.

Naar wat ik heb begrepen voedt daar het hele dorp kinderen op. Dat is iets waar Nederland ook naar terug zou moeten, meer naoberschap, meer communie, minder individualisme. Meer zorgen voor elkaar.

Ik denk niet dat dit probleem opgelost wordt door strenger te straffen, of korten op uitkering. Ik denk dat je mensen daarmee alleen nog maar bozer maakt. Ik denk wel dat het helpt om bij elkaar te gaan zitten, en te kijken hoe we, met respect voor elkaars cultuur, mensen gaan helpen die dreigen tussen wal en schip te vallen. Integratie leidt tot deradicalisatie.
En wat ik keer op keer gezien heb is, dat als we met elkaar praten, er achter komen dat we allemaal maar mensen zijn, en helemaal niet zo verschillend als we denken, dat er dan prima een middenweg te vinden is. Dan is een homoseksuele transgender best een leuke vent, en blijken er voor anderen (kast) deuren open te gaan.

BrankaZ schreef:
Dat jij het met Avalanche eens bent betekent niet dat ze 'het' goed heeft begrepen.

Hij ;)
En ik heb helemaal niet aangegeven wat mijn mening was, ik heb zelfs heel expliciet gezegd dat mijn mening niet relevant was. Alles wat ik heb gedaan is aangegeven hoe ik Pien haar woorden las.
BrankaZ schreef:
Eerder las ik de opmerking dat als je op een partij stemt je het nooit 100% eens bent met hun volledige programma. En daar ben ik het mee eens. Mensen stemmen op de partij waarvan ze denken dat die het beste bij hun overtuigingen past. En bij deze verkiezingen hebben heel veel mensen strategisch gestemd of een proteststem uitgebracht. Dat kunnen we met elkaar als fout bestempelen of we gaan de motivatie proberen te achterhalen door open te staan voor wat ze vertellen. Zonder meteen een oordeel.
Als we dat met elkaar kunnen zonder "ja, maar zij..." komen we tot wederzijds begrip. Maar op dit moment zitten we daar nog een heel eind bij vandaan.

Hier ben ik het mee eens. Zoals ik eerder heb aangegeven, hecht ik veel waarde aan polderen en bij elkaar gaan zitten en motivaties achterhalen, zodat we samen kunnen zoeken naar een oplossing. Polariseren helpt daar niet bij imo.
Laatst bijgewerkt door Avalanche op 06-12-23 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 15:48

Een hele discussie over mijn geschreven tekst. :D

Kan me maar zo voorstellen dat iedereen ook zijn eigen conclusies trekt uit wat politieke leiders zeggen gebaseerd op eigen invulling.

Even zonder gekheid :+ , Branka legt de interpretatie van mijn geschreven tekst goed uit. Ik wijs geen hele groep aan, maar wel dat de slechte marrokanen het voor de goede verpesten. Waar ze in de jaren 60/70 met gejuich werden ontvangen in Nederland, naar het punt dat mensen minder marrokanen willen.
En dat heeft allemaal met wangedrag te maken van de groep raddraaiers en alle problemen die daar uit voort zijn gekomen.
En ik vind dat ook sneu voor de "goede" marrokanen, geloof ook niet dat zij er zelf blij van worden.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 06-12-23 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 15:49

Branka, Ava doet een poging als buitenstaander om mijn posts te verklaren en schrijft zelfs direct aan mij. Ze schrijft:
Citaat:
Dit alles even los van mijn mening, die is hier niet relevant.
Wat imo wel belangrijk is, is zorgvuldige formulering, maar ook zorgvuldig lezen, vandaar dat ik aangeef hoe ik het lees.

en schrijft zelfs:
Het kan zijn dat ik het fout heb, Pien. .

Daar antwoord ik op
Citaat:
Ava dat heb je goed begrepen!

Dus Branka als jij dan vervolgens schrijft

Citaat:
Ik vind jouw bijdragen heel waardevol, maar ik vind het niet correct om te reageren of mensen die dingen op dezelfde manier zien als jij 'het' goed zien en anderen blijkbaar dus niet.
Dat vind ik in hetzelfde straatje passen als hoe de opmerking van Elisa wordt gelezen. Generaliserend. Dat is juist iets waarvan velen vinden dat dit verkeerd is.

Dan vind ik dat je die post niet goed begrijpend hebt gelezen. Ik schrijf alleen dat hij mijn post goed begrepen heeft. Ava en ik zijn het heel vaak niet met elkaar eens en dat is dikke vette prima.
Pfffffff dus verder kom ik niet meer toe aan je post lezen toe Branka, daar in je eerste allinea je gevolgtrekkingen al niet kloppen. Ik merk dat ik moe wordt van deze manier van discussiëren.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 06-12-23 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 15:52

Lughnassadh schreef:

Nou zeg dat wel!! Ik heb zware connecties met India en die discrimineren onderling ontzettend op huidskleur. Bij het arrangeren van huwelijken (wat daar vrij gebruikelijk is) wordt vantevoren in advertenties al geselecteerd op "fair complexion". Hoe donkerder je huidskleur hoe minder kans op de huwelijksmarkt. Afrikanen weet ik minder van, maar wel dat zij heel erg vaak huidbleekmiddelen gebruiken die ook nog schadelijk voor de gezondheid zijn om er zo licht mogelijk uit te zien.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 15:52

Avalanche schreef:
Lughnassadh schreef:

Maar is dat relevant in dit debat?

Want als je het over problemen hebt: we hebben een tekort aan huizen, de zorg komt geld en mensen tekort, en er is een groot probleem met mensen van niet-westerse afkomst.

Ik zeg het bewust zo, omdat een en ander meer te maken heeft met afkomst dan met kleur. Ik ken namelijk donkere Amerikanen, die in Nederland geen problemen ervaren, Surinamers die niet op dezelfde manier last hebben van discriminatie en waar mensen anders naar kijken.

Maar goed, jongeren dus, van Marokkaanse afkomst met name, die problemen veroorzaken en blanke Nederlanders die er met een schuin oog naar kijken.

Maar om het probleem echt goed te snappen, moet je al haast terug naar de jaren '60 waar ze kwamen als gastarbeiders, met de intentie om terug te keren. Moeite voor integratie wordt er dus niet gedaan, enerzijds omdat ik denk dat niemand snapte dat dat belangrijk was, van de andere kant omdat mensen van plan waren terug te keren.

Dat gebeurt in veel gevallen ook. Maar er is een groep, die niet terugkeert, en het gezin hierheen haalt. En dan heb je dus een heel gezin wat geen Nederlands spreekt, moeder die thuisblijft en dus niet inburgert, vader die op het werk mondjesmaat wat leert, maar niet genoeg. Kinderen die thuis alleen maar Marokkaans leren.
En wat je ziet met veel immigranten, is dat ze hun cultuur vast willen houden. Heel menselijk, maar in het land van herkomst gaat de cultuur mee met de moderne tijd, hier niet, want mensen houden vast aan wat ze kennen.

Kinderen die op school komen en de taal niet spreken, komen niet mee. Dat is een probleem, want daardoor ontstaat een leerachterstand, die bijna niet in te halen is. En dat verschil wordt groter, naarmate het kind ouder wordt. Dat betekent dat ze dus ook niet de cijfers halen die nodig zijn voor WO, of universiteit. Later gevolg: minder kans op een baan.

Die mensen krijgen kinderen, want we zijn intussen toe aan de 3e of zelfs 4 generatie. Maar die mensen geven aan hun kinderen mee, dat ze minder kansen hebben. Overigens spreekt inmiddels de 4e generatie thuis wel Nederlands, maar ook de 3e generatie deed dat niet. En weer resulteert dat in minder kansen.
En mensen die het gevoel hebben dat ze geen kans krijgen, worden boos en gaan rottigheid uithalen. Dat gecombineerd met een conservatief religieuze achtergrond, waarin homoseksualiteit zonde is, vrouwen zich op een bepaalde manier moeten kleden en gedragen, de victim blaming die in dat soort culturen aan de orde van de dag is (ik weet dat, ik kom namelijk zelf uit een zeer conservatieve achtergrond) en we hebben het scenario van nu.

Wat de oplossing is? Ik weet het niet.

Nederland heeft in het begin niet goed gehandeld, maar ouders hadden hun kinderen ook beter moeten voorbereiden. Wij hebben in de plaatselijke bibliotheek voorlees-ochtenden voor de hele kleintjes, maar ook hun moeders, waar we boeken, zoals Jip en Janneke, voorlezen, spelletjes doen, en kinderen spelenderwijs helpen om Nederlands te leren, en hun moeders pikken het op.
Dat lijkt te werken, de kinderen die nu op school komen, lijken beter mee te kunnen komen. De ouders hebben meer vertrouwen in het systeem, omdat ze al veel eerder kennismaken en we de moeders meenemen. En dan is er nog een generatie daarboven, die tussen wal en schip terechtgekomen is, maar wél hulp nodig heeft. Maar ook sturing.

Naar wat ik heb begrepen voedt daar het hele dorp kinderen op. Dat is iets waar Nederland ook naar terug zou moeten, meer naoberschap, meer communie, minder individualisme. Meer zorgen voor elkaar.

Ik denk niet dat dit probleem opgelost wordt door strenger te straffen, of korten op uitkering. Ik denk dat je mensen daarmee alleen nog maar bozer maakt. Ik denk wel dat het helpt om bij elkaar te gaan zitten, en te kijken hoe we, met respect voor elkaars cultuur, mensen gaan helpen die dreigen tussen wal en schip te vallen. Integratie leidt tot deradicalisatie.
En wat ik keer op keer gezien heb is, dat als we met elkaar praten, er achter komen dat we allemaal maar mensen zijn, en helemaal niet zo verschillend als we denken, dat er dan prima een middenweg te vinden is. Dan is een homoseksuele transgender best een leuke vent, en blijken er voor anderen (kast) deuren open te gaan.

BrankaZ schreef:

Hij ;)
En ik heb helemaal niet aangegeven wat mijn mening was, ik heb zelfs heel expliciet gezegd dat mijn mening niet relevant was. Alles wat ik heb gedaan is aangegeven hoe ik Pien haar woorden las.
BrankaZ schreef:

Hier ben ik het mee eens. Zoals ik eerder heb aangegeven, hecht ik veel waarde aan polderen en bij elkaar gaan zitten en motivaties achterhalen, zodat we samen kunnen zoeken naar een oplossing. Polariseren helpt daar niet bij imo.

Je kunt je afvragen waarom jongeren sowieso een uitkering krijgen?

Iedereen kan werken, dat ze minder makkelijk een baan kunnen krijgen begrijp ik wel. Maar ze kunnen het wel..de vraag is of ze het ook willen.