Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 20:01

Snap eigenlijk niet dat er gebouwen ontruimd moeten worden( ook al gaat het volgens de regels) terwijl je ook prima een soort van camping in kunt richten voor minimaal een half jaar. Koop goede tenten waar je fatsoenlijk met vier personen in kunt wonen en zet een aantal weilanden aan de rand van grotere steden vol.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-22 20:03

_San87_ schreef:
DuoPenotti schreef:
Dat laatste zie ik dan weer niet gebeuren. Over de balk smijten wel.
Dat word vrolijk weer een kantoor. Om als er eens een andere groep komt weer ergens te gaan verbouwen.

En die goedkope parken zijn geen 2000 hoor :)

Ik zeg ook, afhankelijk van de woning en het seizoen :). Ik heb jaren in de vakantiewoningverhuur gewerkt, dat is voor dit doel gewoon echt te duur als je de eigenaren niet wil benadelen.

Plus veel vakantiehuisjes zijn al geboekt (en betaald) als je al die boekingen moet gaan cancelen, dan kost het 2x geld. 1x het bedrag terug betalen en 2 je krijgt niet hetzelfde bedrag van de gemeente ervoor terug.

Daarnaast ga je een hoop onrust creëren onder de Nederlandse bevolking door vakanties te gaan annuleren, dat zullen veel Nederlanders niet gaan pikken.

Misschien moet onze overheid eens bedenken dat VOL gewoon VOL is. Dat het gewoon écht niet meer past in Nederland, tenzij we weer met meerdere gezinnen in één huis moeten gaan leven zoals voor en in de oorlog. Dat gaat nooit werken, zeker niet op de langere termijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 20:04

Enkele skidorpen zitten nu ook vol met Oekrainers.
Maar het seizoen is ook op zijn einde nu.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 20:07

chevax schreef:
Ik twijfelde of ik je een pb zou sturen, maar kies er toch voor om dit openbaar te doen. Posts aan een stuk probeer ik nuance te vinden en het probleem (waarvan nu blijkt dat ik er zelf onderdeel van ben…) uit verschillende standpunten te bekijken. Jij strooit met one liners waar de verongelijktheid vanaf druipt en uit maar eventjes zo’n zware beschuldiging? Ik vind dat niet netjes of sociaal van je. Bovendien getuigt het van bijzonder weinig inzicht. Samen zullen we het toch moeten klaren. Om dan iemand in een andere situatie dan de jouwe te bestempelen als “onderdeel van het probleem” is ongepast en bovenal erg grof. Met zo’n houding kom je nooit verder en duw je oplossingen alleen maar verder weg.

Fijn dat je het gewoon open doet en zonder PB. Iedereen mag wat mij betreft de discussie meelezen. Het probleem met beleggen in vastgoed is dat het de prijzen van woningen enorm heeft opgedreven. Daardoor kunnen starters geen woning kopen. Natuurlijk heb je dan wel mensen van een woning voorzien voor wat laten we het maar even noemen tegenwoordig een marktconforme huur is. Juist door dat beleggen zijn de markt conforme huren in de vrije sector enorm hoog. Ik neem niet aan dat je als belegger voor de sociale sector gaat bouwen. Je zult vast zorgen voor voldoende huurpunten zodat de woning in de vrije sector terecht komt. Als je dat niet gedaan zou hebben dan zou je jezelf pas op de borst mogen slaan.

En ja je hebt een aannemer aan het werk gezet. Heel erg mooi. Huizen die door een wonig coorperatie worden gebouwd zetten ook bouwvakkers aan het werk.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 20:07

8nnemiek schreef:
Het wordt gewoon tijd dat gemeenten eens flink gaan bijbouwen. Hadden ze jaren geleden al mee moeten beginnen, en dan gewoon kleine appartementen, gasloos, zonnepanelen erop, simpel maar modern, en betaalbaar. In plaats van de enorme distributiecentra en loodsen en datacentra en megastallen die ze overal bijbouwen.

Dat sowieso. Maar is voor nu geen snelle oplossing.

Megastallen zijn overigens gezichtsbedrog. Dat wil zeggen dat er elders gesloopt word.

Maar ik zie zowel in mijn huidige als vorige woonplaats hele luxe woningen gebouwd worden.
Daar kunnen maar een paar mensen wonen.
Gooi dat inderdaad vol met appartementen voor ouderen. Die willen kleiner maar is er niet.
Apartmenten voor jongere.
En kleine eengezinswoningen.
Daar is allemaal zoveel te kort aan.
Niet aan dikke huizen waar er een viervoudige of meer van had kunnen staan op dezelfde m2

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 20:09

8nnemiek schreef:
Het wordt gewoon tijd dat gemeenten eens flink gaan bijbouwen. Hadden ze jaren geleden al mee moeten beginnen, en dan gewoon kleine appartementen, gasloos, zonnepanelen erop, simpel maar modern, en betaalbaar. In plaats van de enorme distributiecentra en loodsen en datacentra en megastallen die ze overal bijbouwen.

Of villawijken en nieuwbouwwijken met huizen vanaf 400000 :\.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 20:09

Sizzle schreef:

Hier begint het vakantieseizoen pas.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-22 20:12

Sizzle schreef:

Das wat anders. In de winter staan veel vakantiehuisjes ook leeg. Denk maar eens aan de Oostappengroep vakantieparken, die zijn 's winters grotendeels leeg.

Maar de zomer komt eraan, het seizoen gaat precies van start, mensen willen erop uit, verhuurders verdienen hun centjes deze maanden.

Nederland zit gewoon vol...

Hier is de gemeente trouwens begonnen met het uitdelen van het leefgeld aan de Oekrainers, terwijl ze aan de andere kant lopen te zeiken dat er niet voldoende geld in kas is om de energietoeslag voor de minima uit te betalen. Voelt niet fijn dit.

We zouden in april wat te horen krijgen, nu is april nog niet voorbij, maar we zitten ondertussen alweer bijna op de helft....

De gemeente moet nou echt eens gaan opschieten met die energietoeslag!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 20:19

Jongens, er staat een „maar“.
Ofwel ik snap ook wel dat het precies omgekeerd is :=

Ofwel, het redelijk logisch om de skidorpen te gebruiken.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 12-04-22 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 20:19

Loretta schreef:
chevax schreef:
Ik twijfelde of ik je een pb zou sturen, maar kies er toch voor om dit openbaar te doen. Posts aan een stuk probeer ik nuance te vinden en het probleem (waarvan nu blijkt dat ik er zelf onderdeel van ben…) uit verschillende standpunten te bekijken. Jij strooit met one liners waar de verongelijktheid vanaf druipt en uit maar eventjes zo’n zware beschuldiging? Ik vind dat niet netjes of sociaal van je. Bovendien getuigt het van bijzonder weinig inzicht. Samen zullen we het toch moeten klaren. Om dan iemand in een andere situatie dan de jouwe te bestempelen als “onderdeel van het probleem” is ongepast en bovenal erg grof. Met zo’n houding kom je nooit verder en duw je oplossingen alleen maar verder weg.

Fijn dat je het gewoon open doet en zonder PB. Iedereen mag wat mij betreft de discussie meelezen. Het probleem met beleggen in vastgoed is dat het de prijzen van woningen enorm heeft opgedreven. Daardoor kunnen starters geen woning kopen. Natuurlijk heb je dan wel mensen van een woning voorzien voor wat laten we het maar even noemen tegenwoordig een marktconforme huur is. Juist door dat beleggen zijn de markt conforme huren in de vrije sector enorm hoog. Ik neem niet aan dat je als belegger voor de sociale sector gaat bouwen. Je zult vast zorgen voor voldoende huurpunten zodat de woning in de vrije sector terecht komt. Als je dat niet gedaan zou hebben dan zou je jezelf pas op de borst mogen slaan.

En ja je hebt een aannemer aan het werk gezet. Heel erg mooi. Huizen die door een wonig coorperatie worden gebouwd zetten ook bouwvakkers aan het werk.

Ik ben je beledigingen eigenlijk wel goed beu nu. “Deel van het probleem “, “jezelf op de borst kloppen”. Ik heb een appartement gebouwd… En dat ga ik hopelijk ooit verhuren.
Of je stopt nu met het persoonlijk maken of je vertelt zelf eens wat je bijdraagt aan een betere wereld. Je schopt overal tegenaan, maar iets constructiefs draag je niet bij.
Je ziet overal het negatieve van en legt iemand iets uit? Dan probeer je die onderuit te schoffelen. Doe even normaal zeg.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 20:24

Maar uhh kom op , ik denk dat het grootste gedeelte van Nederland echt niet in een kantoorpand wil wonen.

Wat ik al zei als ik deze plek krijg aangeboden in Assen bedank ik hartelijk. Wil je ook echt niet wonen vindt het geen locatie daarvoor.

Ik heb wel het gevoel dat veel vluchtelingen uit Oekraïne straks mocht het weer rustig worden maar al te graag weer terug willen naar huis. Het zijn mensen die als dit nooit gebeurd zou zijn ook niet van plan waren om te vluchten naar Nederland.

Tuurlijk zitten er rotte appels tussen , maar dat heb je overal.

Mungbean

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 20:27

Het ligt eraan hoe lang de oorlog duurt, wie er aan de macht komt en hoeveel er kapot is.
Het aantal mensen uit de Balkan in Oostenrijk en Zwitserland is erg hoog, de jongeren zijn niet meer teruggegaan destijds.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 20:28

@Chevax,
Er is een groep op Bokt die alleen maar kan klagen en vooral populistische leuzen roept.
Vol is vol, teveel buitenlanders, de rijken worden rijker, waarom krijg ik mijn subsidie/toeslag niet snel.
Geld verdienen is een vies woord en ben je vooral egoïstisch. ;)
Terwijl een deel gewoon paard(en) heeft, toch echt wel een grote luxe. :D

Hier lag deze winter een cruiseschip tijdelijk met (mannelijke) vluchtelingen, voornamelijk uit Syrië.
Eerst waren er protesten, nu wil een deel van de bewoners, dat de opvang verlengd wordt.
Het schip had een goede invloed op de overlast en het drugsgebruik in dat gebied waar het schip ligt. :D
Laatst bijgewerkt door Electra63 op 12-04-22 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 20:28

Sizzle schreef:
Jongens, er staat een „maar“.
Ofwel ik snap ook wel dat het precies omgekeerd is :=

Ofwel, het redelijk logisch om de skidorpen te gebruiken.

Sorry :P.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 20:29

Zebrastreep schreef:
Maar uhh kom op , ik denk dat het grootste gedeelte van Nederland echt niet in een kantoorpand wil wonen.

Wat ik al zei als ik deze plek krijg aangeboden in Assen bedank ik hartelijk. Wil je ook echt niet wonen vindt het geen locatie daarvoor.

Ik heb wel het gevoel dat veel vluchtelingen uit Oekraïne straks mocht het weer rustig worden maar al te graag weer terug willen naar huis. Het zijn mensen die als dit nooit gebeurd zou zijn ook niet van plan waren om te vluchten naar Nederland.

Maar je zet toch geen ondernemers uit? Er staan vast wel kantoorpanden leeg waar je vluchtelingen kan opvangen, nu jaag je ondernemers weg die maar weer moeten zien of ze een betaalbaar kantoor kunnen vinden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 20:31

Wij zitten trouwens ook al aan zo‘n 30.000 vluchtelingen inmiddels maar wel op slechts de helft van de totale NL bevolking (2x zo veel dus per hoofd bevolking). Toch hoor ik hier nog niet zo veel geklaag.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 20:32

chevax schreef:
Ik ben je beledigingen eigenlijk wel goed beu nu. “Deel van het probleem “, “jezelf op de borst kloppen”. Ik heb een appartement gebouwd… En dat ga ik hopelijk ooit verhuren.
Of je stopt nu met het persoonlijk maken of je vertelt zelf eens wat je bijdraagt aan een betere wereld. Je schopt overal tegenaan, maar iets constructiefs draag je niet bij.
Je ziet overal het negatieve van en legt iemand iets uit? Dan probeer je die onderuit te schoffelen. Doe even normaal zeg.

Ik voel mij eigenlijk totaal niet verplicht om aan een vastgoedbelegger In de volksmond ook wel huisjesmelker genoemd te verantwoorden wat ik bijdraag aan een betere wereld. Maar als je het zo graag wilt weten. Ik deel elke Vrijdag als vrijwilliger voedsel uit bij de voedselbank.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 20:33

Zebrastreep schreef:

Ligt aan het pand, denk ik. Kennissen van mij wonen in een school, bijvoorbeeld. Mijn zusje heeft jaren in een ex-museumpand gewoond.

Neemt niet weg dat de plek in Assen geen logische keuze is, als ik het goed lees.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 20:33

Loretta schreef:
chevax schreef:

Ik voel mij eigenlijk totaal niet verplicht om aan een vastgoedbelegger In de volksmond ook wel huisjesmelker genoemd te verantwoorden wat ik bijdraag aan een betere wereld. Maar als je het zo graag wilt weten. Ik deel elke Vrijdag als vrijwilliger voedsel uit bij de voedselbank.

Iemand die een appartementje verhuurt is niet meteen een huisjesmelker, wat een absurde reactie.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 20:34

elnienjo schreef:
Maar je zet toch geen ondernemers uit? Er staan vast wel kantoorpanden leeg waar je vluchtelingen kan opvangen, nu jaag je ondernemers weg die maar weer moeten zien of ze een betaalbaar kantoor kunnen vinden.

Ik vind de informatie over dat kantoorpand erg summier. Misschien was het sowieso niet de bedoeling om daar langdurig bedrijven in te huisvesten. Gezien het contract waarmee ze elk half jaar de bedrijven eruit konden zetten zou ik verwachten dat de eigenaar van het pand sowieso bepaalde plannen ermee heeft.
Het is vervelend ja, maar als je zo'n contract tekent dan weet je dat er een moment komt dat je eruit wordt gezet. En er staan zat andere kantoorpanden leeg, hier in de buurt wel iig. Echt behoorlijk veel.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 20:36

Loretta schreef:

Nee, een huisjesmelker is iemand die slechte woningen tegen woekerprijzen verhuurt, en het is onzin om elke vastgoedbelegger daar onder te scharen. Dat zijn de rotte appels..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 20:37

8nnemiek schreef:
elnienjo schreef:

Ik vind de informatie over dat kantoorpand erg summier. Misschien was het sowieso niet de bedoeling om daar langdurig bedrijven in te huisvesten. Gezien het contract waarmee ze elk half jaar de bedrijven eruit konden zetten zou ik verwachten dat de eigenaar van het pand sowieso bepaalde plannen ermee heeft.
Het is vervelend ja, maar als je zo'n contract tekent dan weet je dat er een moment komt dat je eruit wordt gezet. En er staan zat andere kantoorpanden leeg, hier in de buurt wel iig. Echt behoorlijk veel.

Dat het legaal is en dus mag, maakt niet dat het geen rare beslissing is, imo. Net als dat mensen uit anti-kraak woningen worden gezet om er anderen te huisvesten.

Het mag. Je weet dat het kan. En toch voelt het oneerlijk.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 12-04-22 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 20:37

8nnemiek schreef:
elnienjo schreef:

Het klinkt ook wel een beetje als een vaag kantoorpand eigenlijk. Zo eentje die goedkoop verhuurt wordt aan kleine ondernemers en waarvan de eigenaar nu opeens een grote huurder heeft gevonden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 20:41

Loretta schreef:
chevax schreef:

Waarom is het zo erg, dat deze Bokker in een woning heeft geïnvesteerd? Dat is toch geen huisjesmelker?
Ze is ook geen Haga met tientallen woningen in Adam. :+

Een kennis van mij, ZZP-er (dakbedekker) heeft tijdje terug een oude, goedkope woning gekocht en opgeknapt. Voorlopig gaat zijn dochter er in wonen, maar het is ook zijn pensioenvoorziening, hij bouwt nl. geen pensioen op via zijn werk.
Dus ik vind dat juist knap.

Wat betreft vrinwilliger bij de Voedselbank. Jaren geleden was een collega van mij zijn vrouw daar vrijwilliger. Ze zocht wel altijd eerst mooie kleding uit voor zichzelf en haar gezin. :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 20:41

Ik vind het ook een rare beslissing inderdaad.. Een kantoorpand lijkt me sowieso niet echt geschikt voor bewoning.
Zou zomaar kunnen dat de verhuurder ineens meer eraan kan verdienen ja, en dat die kleine bedrijven er voor een heel lage prijs zaten omdat het pand lang leeg stond.