Demonstratie op de Dam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 10:08

Karl66 schreef:
Wat ik zeg is dat het niet de schuld van de gastarbeiders is, dat je vader zijn baan is kwijtgeraakt. Zijn werkgever was daar verantwoordelijk voor.

Maar ik snap niet dat je dat meent te moeten melden.. ik beschuldig ze ook nergens van.... :')
Prima dat jij dit statement maakt, maar ik heb liever niet dat mijn vader in die context genoemd wordt.. :j

Dus, wij begrijpen elkaar in deze niet...

Ik zou het alleen fijn vinden dat mensen nadenken wanneer ze schrijven dat De Nederlander te lui was om bepaald werk te verrichten.

@Popstra: meer dan 10.000 mensen worden verwacht, dat kunnen ze met 1,5 meter op het malieveld niet kwijt... ze zullen dan over meerdere locaties moeten gaan verdelen (althans, dat zou ik dan proberen als ik hun was)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 10:08

Popstra schreef:
Als we het toch over demonstreren hebben, de demo zondag aanstaande op het malieveld tegen de noodwet omtrent Corona mag niet door gaan wegens er te veel volk komt. Hoe krom is dat!??

Ja ik las het ook en dacht: WTF! 8)7
Over meten met twee maten gesproken... :n

Uiteraard ben ik nog steeds tégen wat voor demo dan ook zolang we niet pandemievrij zijn, maar dit vind ik toch echt wel stuitend.

Popstra

Re: Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 10:10

Ja verspreiden is dan inderdaad een beter idee Cer.Nu vind ook dagelijks in elke stad een demo plaats.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 10:10

Het heeft te maken met het aantal bezoekers...
niet zomaar een verbod, maar meer dan 10.000 mensen kunnen ze op het malieveld niet kwijt, met 1,5 meter ertussen... dan moeten ze ergens anders heen.
Misschien naar het strand ofzo? Tussen Hoek van Holland en Scheveningen..

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 10:13

In de Bijlmer was toch ook meer dan 10000 toegestaan?
En waarom zouden ze niet kunnen handhaven op de helft (of wat voor getal dan ook toepasselijk is voor het gevraagde terrein)?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 10:17

Ja ik weet het niet ik ken die oppervlaktes niet?
Bijlmer was 11.000 man lees ik net.
Hoeveel er op t malieveld passen weet ik niet.. bij Bruce waren er 67.500 maar da was niet met 1,5 meter ertussen... maar dan zou je denken dat 10.000 makkelijk te doen moet zijn? Als er bij een concert 50.000 man past.. toch?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 10:18

Popstra schreef:
Als we het toch over demonstreren hebben, de demo zondag aanstaande op het malieveld tegen de noodwet omtrent Corona mag niet door gaan wegens er te veel volk komt. Hoe krom is dat!??

Dat is niet krom , er komen veel meer mensen dan het Malieveld aankan op 1,5 mt afstand. Dan krijg je geen vergunning . En het is een groep die de maatregelen tegen Corona weg wil hebben dus die zullen er zich echt niet aan houden.
Burgemeester heeft groot gelijk .

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 10:19

Waarom kiezen ze dan Den Haag en geen plek waar wél de benodigde ruimte voorhande is?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 10:34

Ze willen als demonstratie een festival met DJ's houden. Dat is de reden waarom het verboden is.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 10:37

elnienjo schreef:
Waarom kiezen ze dan Den Haag en geen plek waar wél de benodigde ruimte voorhande is?

Gokje: zodat ze daarna boos konden gaan doen dat het niet toe is gestaan.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 10:38

Karl66 schreef:
Ze willen als demonstratie een festival met DJ's houden. Dat is de reden waarom het verboden is.

Serieus? Wie bedenkt zoiets ook :')

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 10:39

Ohhh ik zie het al.. er staat nergens expliciet dat ze een evenement willen organiseren..
De gemeente denkt dat ze dat willen... :+
Want 10.000 mensen zou t Malieveld makkelijk kwijt moeten kunnen..dus dat is niet perse het argument om het niet toe te staan..

De nadrukkelijke "ze willen een festival organiseren" heb ik nog niet gelezen..

NB, de organisatie meent volgens mij niet dat Corona niet bestaat, wel dat een aantal regels waanzin zijn... (zoals bijv de besmettingen in de open lucht en de noodwet...)
Laatst bijgewerkt door Cer op 19-06-20 10:45, in het totaal 3 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 10:40

bigone schreef:
Popstra schreef:

Dat is niet krom , er komen veel meer mensen dan het Malieveld aankan op 1,5 mt afstand. Dan krijg je geen vergunning . En het is een groep die de maatregelen tegen Corona weg wil hebben dus die zullen er zich echt niet aan houden.
Burgemeester heeft groot gelijk .

Volgens dit bericht zou het om een verkapt evenement gaan. Compleet met allerlei DJ,s.
Dus maar goed dat het niet door gaat vooral om het feit dat het vooral publiek trekt dat niet gelooft in Corona.

https://www.ad.nl/binnenland/den-haag-v ... ~a473e5d6/

Neemt niet weg dat ik wel kritisch ben over de noodwet.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 11:29

Ja ik ook want het is wel meer dan die anderhalve meter.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 11:59

Janneke2 schreef:
@Ravellie: ook adverteerders hebben zo hun vrijheden.
Bijvoorbeeld de vrijheid om wel of niet met nare schreeuwlelijken geassocieerd te willen worden.

(Ik kijk nooit naar die ene ex voetbal trainer, hoe heet hij, Derksen - en kennelijk was de zoveelste foute grap de druppel.)

Oud Hollands spreekwoord: 'wie kaatst, kan een bal verwachten'.

Nare schreeuwlelijken :+
Ik heb niets met voetbal. ken de beste man ook helemaal niet.
Maar ik heb wel het fragment gezien.
Ik snap werkelijk de ophef niet en dat direct adverteerders zich terug trekken.
Iedereen is gewoon bang.
Bang voor de sticker met racisme. dus een tegengeluid wordt niet meer gegeven.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 12:02

Popstra schreef:
Karl66 schreef:

Serieus? Wie bedenkt zoiets ook :')

Ik ken de inhoud van de demonstratie niet.
Maar het voelt ook als aantasting van je vrijheden.
Van die te grote uit de hand gelopen BLM demonstratie wisten ze in principe ook niet echt wat er ging gebeuren en dat er zoveel mensen zouden komen ( dus dan maar door laten gaan en er als burgemeester zonder mondkapje tussen gaan lopen, dat schept vertrouwen :o ).

Ik hoop dat de demonstratie wel doorgaat, maar dan met de juiste instelling en aanpassingen ( DJ is wat eigenaardig)

Hoorde mijn echtgenoot net als zeggen dat zelfs de NS de treinen naar Den Haag dan beperkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 12:14

Cer schreef:
Janneke2 schreef:
Ooit deed het feit zich voor dat werkgevers buitenlandse werknemers zochten. Al dan niet om hen onder het CAO loon te betalen. Wat is daar kwetsend aan...? En voor wie...?

Voor mij persoonlijk .. Mijn familie werkte in een sector die overstroomd werd door goedkopere arbeidskrachten, mijn vader werd aan de kant gezet uit een baan die hij graag deed en goed kon.

Door dan te zeggen dat "je geen Nederlands kunt vinden die dit werk willen doen" is echt niet aardig. Of "Nederlanders voelden zich te goed voor het werk" en meer van dat soort dingen..
Mijn vader, en zijn broers, en hun vrienden, voelden zich daar helemaal niet te goed voor, maar ze konden vertrekken want ze waren te duur....

Ik snap drommels goed dat dat kwetsende opmerkingen zijn - maar het ligt idd aan de keuze van de bazen.
En ik hoop dat het duidelijk is dat ik jou niet wilde kwetsen, want ik sprak enkel en alleen over werkgevers (en hun mogelijk minder fijne motieven).
(Nederlandse les werd door hen verboden, dan begrepen ze maar dat ze onderbetaald werden.)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 09:26

In Hoorn was het gister niet goed gegaan. Er waren rellen uitgebroken rond het beeld van JP Coen Het is er nu nog steeds onrustig.
Ik vind dat allemaal wel erg ver gaan. Van mij mogen die relschoppers dan ook hard aangepakt worden door de politie!
Het is nu wel een keer mooi geweest allemaal. Er word al een dikke 2 weken gedemonstreerd en nu ook gemollesteerd

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 09:35

Ze zullen steeds meer sympathie verliezen. Al is het ondergronds en gedragen mensen die in de spotlight staan zich politiek correct omdat er nu echt doorgetreiterd wordt tot mensen worden ontslagen voor het verkondigen van een eigen mening.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 09:50

De relschoppers in Hoorn waren dan weer jongelui die er misbruik van maakten. Maar dan nog, het demonstreren lokt dit gedrag wel uit ja. Daarom, nu wel klaar met dat gedoe.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 10:24

Los van het feit dat demonstreren op zich helemaal niet per se rellen hoeft uit te lokken, kun je het vredelievende demonstranten niet kwalijk nemen dat er relschoppers op hun demonstratie af komen.
Ik heb bij dit soort opmerkingen altijd erg het idee dat het nogal uitmaakt wie en waarvoor/-tegen men demonstreert hoe er tegen uitwassen wordt aangekeken. Tijdens de acties van de boeren vorig jaar liep de boel hier en daar ook uit de hand. Het zijn niet zelden dezelfde mensen die nu hard roepen dat het een keer klaar moet zijn met de acties die destijds de escalaties tijdens de boerenacties goedpraatten.

In principe heeft iedereen het recht om te demonstreren en heeft iedereen daarbij de plicht om zich aan de wet te houden.
Het zou prettig zijn als in een discussie over demonstraties wat consequenter onderscheid zou worden gemaakt tussen demonstranten die zich aan de regels houden en relschoppers die slechts uit zijn op escalatie en daarin over de schreef gaan. Het is heel gemakkelijk om met twee maten te meten omdat je zelf uitgesproken voor of tegen het uitgangspunt van de demonstratie bent.

Dat gezegd hebbende, ik deel het standpunt van de demonstranten die het beeld van JP Coen omver willen hebben niet, omdat ik die hele beeldenstorm tegen historische figuren niet steun.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 10:44

Ik sluit me helemaal bij Askja aan. Ik stoor me best wel aan sommige berichten waarin alle demonstranten over 1 kam worden gescheerd en worden neergezet als relschoppers, terwijl ze dat helemaal niet zijn. Verder hoeft niet iemand te bepalen voor anderen wanneer het genoeg is geweest qua demonstraties...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 10:49

Ho even, ik scheer ze hier niet over 1 kam he. Ik heb het over tegen demonstranten. Jongelui die de boel komen verzieken. Die dus tegen het demonstreren zijn.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 10:52

Askja schreef:
Het zou prettig zijn als in een discussie over demonstraties wat consequenter onderscheid zou worden gemaakt tussen demonstranten die zich aan de regels houden en relschoppers die slechts uit zijn op escalatie en daarin over de schreef gaan.

Dat zou de discussie in elk geval een stuk helderder houden, ja.

Over de beeldenstorm: dat is natuurlijk gewoon vandalisme en dat vind ik afkeurenswaardig. Wat me wel een goed idee lijkt, zoals ik al eens eerder zei: is om die beelden op een minder prominente plek te zetten. Verplaats ze naar een museum, een beeldentuin of iets dergelijks, met informatie erbij.

Een standbeeld is toch gemaakt en neergezet als een eerbetoon. Denk maar aan het gezegde: die verdient een standbeeld.

Over die eer zijn we inmiddels heel anders gaan denken. Het gaat niet eens alleen om het standbeeld zelf, maar afbeeldingen ervan worden ook gebruikt als promotiemateriaal voor de steden waarin ze staan. Op websites of ansichtkaarten bijvoorbeeld. Kan me goed voorstellen dat dat als storend wordt ervaren.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 10:59

Persoonlijk ben ik meer voor (bijna) alles laten staan en aanvullende informatie toevoegen, zodat er meer inzicht komt waarom sommige historische personen nu omstreden zijn en er meer aandacht/ discussie komt. Dat we ons er van bewust raken dat zoiets nooit meer mag gebeuren en er veranderingen nodig zijn.