steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 15:19

Janneke2 schreef:
Quatsch.

Al lang voor de (huidige) stikstofcrisis stond dit in het programma van Groen Links.
En deze twee maatregelen gaanhelaas niet ver genoeg.

Iedereen mag er alles van vinden en voor de meeste boeren weegt het etiket 'groen links' geloof ik zwaarder dan het feit dat groen links wil dat de kartelwaakhond anders wordt 'afgesteld', zodat individuele boeren een vuist kunnen maken tegen de supermarktketens -
maar laten we wel bij de feiten blijven.

Wat is nu precies telkens je probleem wanneer ik de ideeën van een GL-er afschiet? Vind jij het eerlijk? Een maximumsnelheid, geen uitbreiding van de luchtvaart en de veehouderij moet in 15 jaar de stikstofuitstoot halveren? Jij vind misschien dat deze maatregelen niet ver genoeg gaan en dat luchtvaart (en verkeer?) harder aangepakt zou moeten worden, maar wij hebben niets aan de ideeën van iemand die niet in de politiek zit. Laten we bij de feiten blijven inderdaad, als jij dat ook even doet. Dít zijn de maatregelen die GL wil en die keur ik af. Als je dit eerlijk vind... dan heb je een heel dikke plaat voor je hoofd.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 19:03

Gisteren een programma gezien (canvas?) Waarin Belgische boeren zich uitspraken over Nederland.
In België is de stikstof uitstoot hetzelfde als in Nederland. Alleen laat de regering het gaan.
De Belgische boeren mogen gewoon nog uitbreiden etc.
De Belgische boeren gaven aan dat ze ervan overtuigd zijn, dat zij net als de Nederlandse collega's in de toekomst strengere maatregelen zullen krijgen, want zo kan het niet verder ook al doet de Belgische regering voor als nog niets, iets waar ze blij mee zijn, want zolang de regering het laat gaan, gaan ze uitbreiden etc.
Allemaal volgen ze het beleid van Nederland met grote belangstelling.
Ik vond het interessant.

Tiepf....ik vind je te onsympathiek discussiëren, dus ik reageer niet meer op je.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 19:57

En zonet interessant leuke uitzending gezien over "de boeren familie", die het roer om gegooid hebben of om aan het gooien zijn.
Een intensieve varkenshouderij die niet meer tevreden is met zijn ene ster en een stal bij wil bouwen zodat 8 zeugen met hun jongen los kunnen lopen , door elkaar. Hij vindt dat beter passen bij het dierenwelzijn, dit in het kader van voortschrijdend inzicht. Hij was ih programma op zoek maar een nieuwe afzetmarkt voor zijn vlees want is natuurlijk stuk duurder.
Tevens een Boer werd gevolgd die een melkhouderij had omgegooid. Hij verkocht melk rechtstreeks op de markt in Amsterdam en mensen betalen grif de prijs die zijn bio melk kostte en wat hij ook nodig heeft om zijn bedrijf zo te kunnen doen (diervriendelijker en bio? Dat laatste weet ik niet zeker of ik dat goed begrepen heb).
Deze groep boeren mensen inspireren elkaar en komen geregeld bij elkaar.
Ze willen beter boeren voor het milieu en/of diervriendelijker

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 20:08

@pien_2010: Dat vind ik jammer, want ik had graag een antwoord gekregen op de vraag die ik stelde.

Ja, ik word soms behoorlijk boos als ik hoor/lees hoe er over de veehouderij gesproken wordt en kan dan misschien fel uit de hoek komen. Waar precies ben ik onsympatiek? Ik snap best dat mijn post confronterend is, maar moeten wij dan steeds alle beledigingen (jullie zorgen ervoor dat de biodiversiteit dramatisch afneemt, jullie zijn luchtvervuilers, jullie houden niet van dieren, jullie willen niet met de tijd mee, jullie maken de natuur kapot, jullie willen alleen maar groot, groter grootst) maar over onze kant laten gaan? Gewoon laten gebeuren en geen weerwoord geven?

Wij willen helemaal niet uitbreiden en dat is ook niet aan de orde. De veestapel in Nederland groeit al jaren niet meer. Het probleem is dat men wil dat de veestapel krimpt en dát willen wij niet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 20:27

Tiepfoudt schreef:
maar moeten wij dan steeds alle beledigingen (jullie zorgen ervoor dat de biodiversiteit dramatisch afneemt, jullie zijn luchtvervuilers, jullie houden niet van dieren, jullie willen niet met de tijd mee, jullie maken de natuur kapot, jullie willen alleen maar groot, groter grootst) maar over onze kant laten gaan?
Dat zul je mij nooit horen zeggen. Neemt niet weg dat er nog een grote slag valt te slaan als het gaat om dierenwelzijn en uitstoot stikstof.

Tiepfoudt schreef:
Waar precies ben ik onsympatiek?
als ik lees:
Tiepfoudt schreef:
Wat is nu precies telkens je probleem wanneer ik de ideeën van een GL-er afschiet?

Tiepfoudt schreef:
maar wij hebben niets aan de ideeën van iemand die niet in de politiek zit.

Tiepfoudt schreef:
Als je dit eerlijk vind... dan heb je een heel dikke plaat voor je hoofd.

Tiepfoudt schreef:
moe te worden van het discussiëren met een groep mensen

Tiepfoudt schreef:
Met een groep mensen die terug willen naar het tijdperk van Ot en Sien, toen de varkens nog buiten liepen en de koe alleen melk gaf in bijzijn van haar kalf.

Tiepfoudt schreef:
Met mensen die niet durven kijken naar de impact per eenheid product.

Tiepfoudt schreef:
Met mensen die geloven dat als in Nederland bijna alle boeren zijn verdwenen, de mondiale vraag naar vlees/zuivel/eieren, op een mysterieuze manier die niemand hier kan benoemen, echt wel zal afnemen.

:list: :list: en toen ben ik afgehaakt. Je doet met ons mensen die kritisch en eerlijk willen kijken, wat je verwijt dat de maatschappij met de boeren doet. +:)+ Ga je gang, maar zo wil ik dus gewoon niet discussiëren.

Want pffff dan heb ik al gegeten en gedronken, en dat terwijl ik vind dat de boeren zeker een punt hebben en ik vind tevens dat we met zijn allen iets moeten doen aan de problemen die er zijn op milieu gebied dat zelfs verder gaat als de stikstof alleen.
Als het gaat om dat "allen" dan zit daar de kneep, iets dat ik al meermalen hier heb aangehaald. Namelijk laat de vervuiler betalen en bereken dat door aan de consument. Enne ik ben daar niet de enige in, want de econoom die dat al jaren geleden in allerlei berekeningen heeft doorgerekend en heeft laten zien welke positieve broost dit zal geven aan ons milieu heeft hiervoor zelfs de nobel prijs ontvangen. Alleen de regering wil hier (nog) niet aan, want dat is een rechtse regering die de grote bedrijven beschermd. Kom niet aan de grote bedrijven ( de individuele boer is nu eenmaal gemakkelijk om aan te pakken) en dat heeft weer alles met de lobby's te maken. En ja, ik geloof in de vrije markt economie maar niet zoals deze nu vorm krijgt.

En ja ik heb het niet alleen over de boeren waar een slag nog steeds geslagen kan worden en moeten, maar ook over de luchtvaart, Shell (eerst maar eens gewone belasting laten betalen ipv al jaren dit niet doen→ schande) en allerlei andere grote industrieën en bedrijfstakken en uiteraard de gewone mens die ook zuiniger kan leven.

Als het gaat om GL nog het volgende. Blijf maar lekker boos op die partij, maar besef wel dat GL nog nooit aan de macht is geweest en de VVD met andere coalitie partijen inmiddels al met zijn 3de kabinet bezig is. Dus kijk eventjes goed naar wie je moet kijken.

En het feit dat het kabinet veel van de ideeën uit aan het voeren is van GL heeft gewoon te maken, dat men al jaren niets doet, dus achter de feiten aan loopt en nu door de rechter en de EU etc gedwongen wordt om eindelijk eens wat te doen. Tja dat je dan uit komt bij wat GL al 40 jaar als roepende in de woestijn aangeeft, kun je GL niet kwalijk nemen.

Alleen bij de boeren kijken is niet eerlijk, maar doen alsof er in de boerenstand niets fout gaat is net zo vreemd. Want ook daar kan nog een hele grote slag geslagen worden. De "boerenfamilie" is zich dat bewust en dat is een jonge dynamisch club boeren die duidelijk het heft in eigen handen aan het nemen is, proactief denkt en flink de bedrijfsvoering aan het veranderen is. Ik sta achter die boeren!

Kinke

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 20:49

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 21:00

Kinke, dat is toch vreselijk. Ik ben het gewoon met je eens.
De vleesprijzen zijn hier vele male hoger.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 21:09

gelukkig zit GL niet in de regering! ik hoop dat dat ook nooit zal gebeuren.. gaat niet goed met NL dan vrees ik.

Pien, ik weet niet wat jij voor werk doet of deed, maar kan je begrijpen dat wij als boeren het op een gegeven moment gewoon zat zijn dat iedereen zich met ons beroep bemoeit. Iedereen heeft een mening en vindt het nodig dit op alle mogelijke manieren te uiten zonder enig idee of met heel weinig kennis van zaken. Bedrijven die al generaties lang in de familie zijn, gezinsbedrijven waar kinderen ook graag een toekomst in zien. Bedrijven waar al heel veel stappen zijn gedaan op het gebied van welzijn, duurzaamheid en milieu. Waar er al heeel veel geld in is geïnvesteerd aan innovaties wat lastig terug te verdienen is met de huidige markt, maar we gaan toch door, omdat we een mooi beroep hebben. De primaire sector wordt ondergewaardeerd, zowel financieel als moreel. Ondanks alle frustraties gaan we door, we geloven in ons bedrijf. We houden van ons werk en van onze dieren. We weten dat we nooit rijk zullen worden financieel gezien, maar wel rijk in het leven. De prachtige natuur en het buiten zijn waar we dagelijks in werken. Dat is onze drijfveer. En daar komen we voor op.
Natuurlijk zijn er regels nodig, maar laat die regels duidelijk en eerlijk zijn.
Natuurlijk zullen er ook rotte appels onder de boeren zijn, het zijn net mensen, die rotte appels moeten flink worden aangepakt, wat ook zeker gebeurt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 21:19

Juval voor mij is het onbegrijpelijk dat je de vraag stelt of ik kan begrijpen dat jullie het zat zijn dat......
Volgens mij zijn mijn stukken daarmee doordrenkt met dat begrip. Tevens draag ik oplossingen aan, zoals de vervuiler betaalt en andere.

Ik heb altijd in de "alternatieve " hoek me bevonden en daar zaten ook biologische en biologisch dynamische boeren die al 40 jaar geleden anders gingen boeren (en zij hadden als achtergrond Wageningen en waren GL stemmers).
Het is allemaal niet zo zwart wit en ondenkbaar dat boeren GL stemmers zijn.
Dat stoort me ook zo in dit topic.
Ja de boeren hebben het al heel lang moeilijk, zijn geconfronteerd te lang met zwalkend regeringsbeleid (had GL niets mee te maken hé), worden zwaar onderbetaald voor datgene wat ze leveren etc etc.
Neemt niet weg dat het roer om moet , alleen zoals ik eerder al zei, alleen de boeren aanpakken is oneerlijk, en laat de vervuiler in alle sectoren betalen....dus de consument want prijzen zullen stijgen. Maar daar wil deze regering niet aan!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 21:41

Weer zo'n zaak mbt natuurbeschermers waar ik toch wel vraagtekens bij krijg.
Waarom kost het fokken van grote hamsters jaarlijks 1.2 miljoen euro aan subsidie.

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/ste ... -roofvoge/

Eerst zijn er kosten gemaakt om de vossen en roofvogels beter te beschermen en nu heeft de korenwolf dus natuurlijke vijanden waardoor deze uitsterft. Vervolgens wordt het dier met gemeenschapsgeld in stand gehouden omdat het ecosysteem zichzelf niet in stand kan houden.

Ik vraag me af wat het op de veluwe gaat betekenen als de wolf daar eenmaal robuust gevestigd is en er een hele hoop soorten grote prooidieren verdwijnen. Dan gaan er vervolgens bakken met subsidiegeld naar dure fokprogramma's en is er niemand die zich af vraagt waarom de kosten zo enorm hoog zijn. Natuurbescherming begint zo langzamerhand onbetaalbaar te worden. Er zit gewoon iets gigantisch scheef bij de huidige natuurbeschermers die meester zijn geworden in het geld af troggelen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 21:58

Ja, ik zag het item vanavond op het nieuws en vond het net als jij een vreemd verhaal (op zijn zachts gezegd).

Citaat:
Er zit gewoon iets gigantisch scheef bij de huidige natuurbeschermers die meester zijn geworden in het geld af troggelen.

Wat me stoort in de quote is:
1. Dat je alle natuurbeschermers over één kam scheert (er waren bokkers die boos werden, en terecht imo, daar alle boeren over één kam werden geschoren)
2. De vet gedrukte zin polariseert en is naar, ook al heb je gelijk dat het een raar iets is dit experiment rondom dat beestje en vergelijkbaar zou zijn met een dezelfde soort zinnetje als:" alle boeren zijn lompe vervuiler zonder hart voor de natuur".

Zien jullie hoe de discussie verworden is tot polariserende zinnen die tegenstelling bevordert, slecht zijn voor de discussie. Dat vind ik heel zorg wekkend, want dat zie je hier in het klein in dit topic, maar je ziet het steeds meer in de maatschappij terug. Het gewone praten met elkaar, luisteren is weg evenals het respect voor elkaar.

Zoals Juval aan gaf je hebt boeren die fout cq dom bezig zijn en dat heb je ook met mensen die de natuur willen beschermen.
Toch hebben we zowel de boeren als natuurbeschermers nodig.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 23:12

riegje schreef:
zojuist een twee weken voor de PAS is afgeschoten, hebben ze in de provincie brabant een vergunning verleent aan de Amercentrale: 82.664 kg ammoniak en 1,6 miljoen kg NOx vergund.
Dat is een toename zo groot als de totale uitstoot van 400 melkveebedrijven.

En nu nog zijn er mensen die durven zeggen dat het een geen opgezet spelletje is om van de boeren af te komen. people wake up, wake up.

Riegje, kun je mij dit uitleggen...?

Het 'afschieten' van de PAS gebeurde doormde hoogste bestuursrechter van Nederland in Den Haag.
(In principe was al jaren bekend dat de PAS niet deugde, maar soit.)

Tot het moment van uitspraak weet niemand of de rechters hetzij beslissen 'dat het niet kan, want het deugt niet', of om hen moverende redenen stellen 'dat ivm maatschappelijke onrust de PAS ondanks alles maar overeind moet blijven'.

Twee weken voor die uitspraak heeft men in Den Bosch een beslissing genomen waar ik niet blij van word.
Maar de farce, de doorgestoken kaart: nee, dat zie ik niet.

(Tenzij er ambtsmisdrijven zijn gepleegd: een rechters van de Raad van State heeft uit de raadkamer geklapt en de Gereputeerden van Noord-Brabant getipt om die Amercentrale er door te jassen.)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 08:03

pien_2010 schreef:
Ja, ik zag het item vanavond op het nieuws en vond het net als jij een vreemd verhaal (op zijn zachts gezegd).

Citaat:
Er zit gewoon iets gigantisch scheef bij de huidige natuurbeschermers die meester zijn geworden in het geld af troggelen.

Wat me stoort in de quote is:
1. Dat je alle natuurbeschermers over één kam scheert (er waren bokkers die boos werden, en terecht imo, daar alle boeren over één kam werden geschoren)
2. De vet gedrukte zin polariseert en is naar, ook al heb je gelijk dat het een raar iets is dit experiment rondom dat beestje en vergelijkbaar zou zijn met een dezelfde soort zinnetje als:" alle boeren zijn lompe vervuiler zonder hart voor de natuur".

Zien jullie hoe de discussie verworden is tot polariserende zinnen die tegenstelling bevordert, slecht zijn voor de discussie. Dat vind ik heel zorg wekkend, want dat zie je hier in het klein in dit topic, maar je ziet het steeds meer in de maatschappij terug. Het gewone praten met elkaar, luisteren is weg evenals het respect voor elkaar.

Zoals Juval aan gaf je hebt boeren die fout cq dom bezig zijn en dat heb je ook met mensen die de natuur willen beschermen.
Toch hebben we zowel de boeren als natuurbeschermers nodig.

Daar heb je inderdaad wel een goed punt dat ik niet alle natuurbeschermers over 1 kam moet scheren. Natuurbescherming is opzich iets heel belangrijks. Het probleem zijn meer bepaalde "natuurbeschermers" die voor dit gedrocht verantwoordelijk zijn en die vervolgens het hardst op de trom roffelen.

De vergelijkingen van deze meneer met landen waar de mensen nauwelijks te eten hadden en waar ze ook niet beschikten over medische apparatuur maar wel veel geld pompten in de bescherming van dieren schoot bij mij gewoon in het verkeerde keelgat. natuurlijk zijn er ook natuurbeschermers die iets evenwichtiger en de zaken vooral logischer aanpakken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 00:25

Wat vinden de verschillende bokkers hiervan...?

Tapp staat voor true animal price protein, en is een Nederlandse organisatie. (Hoor je niet aan de naam, soit.)
LTO is tegen, onder de motto's "niet realistisch, sigaar uit eigen door, sympathiek klinkend maar slecht voor Nederland".
(Maar veel boeren voelen zich niet goed vertegenwoordigd door LTO.)

"De TAPP Coalitie heeft via een Quick Scan een zestal economen geraadpleegd over de effecten op inkomens van veehouders na invoering van een eerlijke vleesprijs (accijns van 16-34 eurocent per ons vlees), ook als supermarkten maar de helft van deze accijns zouden doorberekenen aan consumenten (wat onwenselijk is, maar supermarkten gebruiken hun inkoopmacht soms op deze manier om kosten af te wentelen op veehouders). Uit de eerste analyse blijkt dat inkomens voor veehouders netto gunstig uitpakken, zelfs nadat de vleesprijs iets zou dalen. Dat komt omdat veehouders voor 500 miljoen euro per jaar aan subsidies (milieu/dierenwelzijn) ontvangen, nadat de eerlijke vleesprijs is ingevoerd (de helft van de opbrengst wordt naar boeren teruggesluisd).

Ook EU-recht en staatssteun experts zijn positief over de voorstellen. De voorgestelde subsidies kunnen passend gemaakt worden binnen het EU staats steun kader. Onder voorwaarden kan het voorstel ook passend gemaakt worden binnen art. 100 VWEU. Dan zouden subsidies voor boeren (uitgaven) strikt losgekoppeld moeten worden van de eerlijke vleesprijs (de inkomsten voor de overheid van ruim 1 miljard euro per jaar). Subsidies kunnen via de regering bijv. al 1 jaar eerder uitgekeerd worden (of juist 1 jaar later) dan wanneer de eerlijke vleesprijs wordt ingevoerd en met een zelfstandige motivatie, bijv. financiering klimaatmaatregelen en kringlooplandbouw, iets dat ook los van een eerlijke vleesprijs voor consumenten al zou gebeuren. Een andere mogelijkheid is dat in beperkte mate ook dezelfde subsidies op milieu/dierenwelzijn beschikbaar gesteld worden voor veehouders in het buitenland die vlees leveren aan Nederland. Ook dan is geen strijdigheid met art. 100 VWEU. Bijv. 1/6 deel van de subsidies aan boeren in Nederland, mits veehouders in het buitenland voldoen aan dezelfde normen als wetgeving in Nederland en veehouders dit op eigen kosten doorvoeren. Alleen voor bovenwettelijke aspecten zou dan een subsidie mogelijk zijn (tegen lokale prijzen), zoals voor veehouders in Nederland (gelijke behandeling).

Het strikt scheiden van overheids uitgaven en inkomsten is gebruikelijk bij de Rijksoverheid zoals bij de energie/CO2 heffingen (inkomsten) en de SDE subsidies voor duurzame energie (uitgaven). Toch ligt er hier een sterke koppeling.

In het regeerakkoord is zo'n zelfde constructie afgesproken voor een vrachtwagen heffing. Deze wordt momenteel vormgegeven. Het houdt in dat vrachtwagens een energieheffing gaan betalen, maar dat er en fonds komt waarin dit geld gebruikt wordt binnen de vrachtwagen sector voor verduurzaming. Alleen de invoeringskosten en het mislopen van overheids inkomsten wordt afgetrokken van de middelen die teruggaan naar de vrachtwagen sector.

Er zijn dus geen principiele bezwaren tegen een eerlijke vleesprijs (accijns) en het gebruik van de middelen (ruim 1 miljard euro per jaar) voor verduurzaming in de landbouw sector en terugsluis naar consumenten via bijv. goedkopere groenten en fruit en vleesvervangers."

In een recent rapport van RVO Nederland wordt aangegeven dat er diverse van deze constructies worden toegepast: Zie het rapport : Naar een effectieve governance van innovatie

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 09:03

Ik vind het opvallen dat ik in een aantal posten van 8nnemiek steeds "jullie" lees.. wie bedoel je daar precies mee?

Wat ik ook opvallen vind, is dat het lijkt alsof mensen ENORM langs elkaar heen aan het praten zijn.
Ik bijv zeg "ja prima, beter milieubeleid, maarrrr er zitten nogal wat ondoorzichtige en discutabele zaken in de huidige beleidsvoering" en anderen lijken dan te lezen "oh jij bent tegen een beter milieubeleid".
kan iemand mij uitleggen hoe dat werkt? :')

Er is iets met veeteelt, daarvan wordt gezegd dat moet minder. Vervolgens blijkt er een deal te liggen met zuid-amerika, maar daar begint niemand verder over.
Er wordt iets gezegd over onduidelijke cijfers, verschillende meetgebieden etc. Maar daar hoor je verder nog maar weinig mensen over.
Er wordt geschermd met de PAS gebieden die OH ZO belangrijk lijken te zijn. Dan wordt er aangegeven dat dat niet zo handig opgezet is vroegah, maar daar hoor je dan verder niemand meer over.

Ik heb altijd geleerd dat bomen en planten belangrijk zijn voor de atmosfeer. Als er dan dus een natuurplan blijkt te liggen waarbij bomen niet meer ter zake doen, dan heb ik mijn vraagtekens bij milieubeheer...
"Voor elke gekapte boom moest toen een nieuwe boom worden geplant. Die Boswet is enkele jaren geleden opgegaan in de huidige Natuurwet. En deze wet hangt onder Natura2000, een Europese
richtlijn. En binnen die richtlijn is de compensatieplicht voor bossen weggevallen
"

Dus dan is de atmosfeer blijkbaar níet zo belangrijk. Of snap ik het dan niet?

De PAS lijkt te gaan over de Nederandse oer natuur oid.. maar dat zijn iig geen bomen beschermen. Dus ik kan me niet druk maken over de opmerkingen over het belang van de PAS en natura2000 en ik heb nog maar weinig goede argumenten vóór gezien eigenlijk...

En ik kan me dús heel goed voorstellen dat wanneer je bedrijf en je bestaan in het geding komt, dat je dan als boer hele goede argumenten wil zien over waarom dat dan moet.. En dat mis ik nog een beetje (ik ben geen boer trouwens..)

Vwb TAPP en subsidie... Ik ben ondertussen een beetje allergisch voor subsidies, hoe ze eraan willen komen en waar ze het dan willen laten...
Het subsidiewoud is nogal ondoorzichtig dus zonder de échte goede controle zou ik daar niet zomaar voor zijn...

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 11:25

@pien_2010:

Je begrijpt de strekking van mijn verhaal niet en daarmee ook niet waar de frustratie van veel boeren zit, itt toch wat je steeds opnieuw beweert. De algemene tendens hier in het topic is imo als volgt:

Ja iedereen moet iets bijdragen, daar is iedereen op bokt het vgm wel mee eens. In werkelijkheid/de politiek zie ik echter dat alleen boeren écht de sjaak zijn. En toch blijft men hier op bokt stellig dat wij boeren wel moeten luisteren en maatregel op maatregel als brave hondjes maar gewoon moeten accepteren. Daar precies zit mijn frustratie. Er komt gewoon een Formule 1 naar Zandvoort, in deze tijden. De luchtvaart kan gewoon haar gang blijven gaan. Maar er wordt wel van ons verwacht vergunningen in te leveren en om onmogelijke investeringen te doen. En het zou ons sieren als wij dat zonder klagen ondergaan. Doen we dat niet, zoals nu het geval is, dan zijn wij eigenwijs en gaan wij niet met onze tijd mee. Volgens mensen die geen idee hebben van de regels (milieu, klimaat en dierenwelzijn) waarmee wij te maken hebben. Of zijn jullie allemaal al eens écht in de mestboekhouding van een agrarisch bedrijf gedoken? Je slaat steil achterover.

"Ja ik 'begrijp' jullie frustratie, en het is allemaal niet eerlijk. Maar jullie moeten wel luisteren."

Nee bedankt, daar pas ik voor.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 12:07

Janneke, heel verhaal zeg, ik heb nog nooit van TAPP gehoord. Klinkt ingewikkeld. Maar ik ben melkveehouder en heb ook weinig met de vleesprijs te maken verder. Of geldt deze regeling ook voor zuivel?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 14:04

Tiepfoudt schreef:
In werkelijkheid/de politiek zie ik echter dat alleen boeren écht de sjaak zijn. En toch blijft men hier op bokt stellig dat wij boeren wel moeten luisteren en maatregel op maatregel als brave hondjes maar gewoon moeten accepteren. Daar precies zit mijn frustratie. Er komt gewoon een Formule 1 naar Zandvoort, in deze tijden. De luchtvaart kan gewoon haar gang blijven gaan. Maar er wordt wel van ons verwacht vergunningen in te leveren en om onmogelijke investeringen te doen. En het zou ons sieren als wij dat zonder klagen ondergaan. Doen we dat niet, zoals nu het geval is, dan zijn wij eigenwijs en gaan wij niet met onze tijd mee.

Tiepfoudt ik ben het volledig met je eens, het is oneerlijk, en dan ook echt oneerlijk. Ik ga mijn idee om dit eerlijker te maken, hier niet voor de zoveelste keer herhalen, want blijkbaar heb jij daar over heen gelezen in je boosheid.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 14:48

pien_2010, ik lees er niet overheen. Ik lees echt wel dat jullie het oneerlijk vinden voor ons. Maar wij hebben te maken met beleid uit uit Den Haag dan wel uit Brussel. Niet met een heleboel goede ideeën (!) die door jullie aangedragen worden. Dat is wat ik bedoel met "daar hebben wij niets aan". Klinkt onvriendelijker dan ik zou willen, maar het is wel de realiteit. Ik krijg het gevoel dat een heel aantal mensen hier, ondanks dat ze vinden dat het allemaal oneerlijk gaat, tóch van ons blijven verwachten dat wij als enige sector een probleem veroorzaakt door ons allemaal, moeten oplossen. En als we dat niet (meer) willen en kunnen, omdat de grens bereikt is, "gaan we niet met de tijd mee" en "zetten we onze hakken in het zand". En daar wringt de schoen. Want het geeft, samen met de waslijst aan terechte dan wel onterechte kritiek op intensieve veehouderij, het gevoel dat men het niet zo erg vindt dat wij oneerlijk behandeld worden.

Tenzij jullie ermee oké zijn dat wij boeren voorlopig niets (extra's!) doen om verder te verduurzamen, zolang luchtvaart, verkeer en industrie buiten schot blijven? In dat geval kunnen we elkaar de hand schudden :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 15:42

Citaat:
Tenzij jullie ermee oké zijn dat wij boeren voorlopig niets (extra's!) doen om verder te verduurzamen, zolang luchtvaart, verkeer en industrie buiten schot blijven? In dat geval kunnen we elkaar de hand schudden

Dat laatste ben ik het niet mee eens, tevens ook omdat dan over paar jaar de maatregelen nog zwaarder, erger, zullen zijn voor jullie, en Ben daar niet naïef in.

Tiepf. iedereen heeft ook altijd een keuze. Ik heb met mijn bedrijf precies hetzelfde meegemaakt als jullie nu. Alleen ben ik er anders mee omgegaan. Nadat ik mijn woede eruit had gebrult heb ik besloten dat we de boel gingen verkopen aan onze medewerkster. Zij behield daardoor haar baan, erg belangrijk met haar gezondheid, voor 1 persoon was het ingekrompen bedrijf door maatregelen overheid winstgevend en interessant en ik zou dan met vervroegd pensioen gaan en manlief ook van de loonlijst eraf.
Om mijn medewerkster niet in de problemen te laten komen (bedrijf was nog te groot voor 1 persoon) heb ik een constructie bedacht dat manlief en ik twee jaar op rij, in 2 maanden tijd een hoop inventarisaties bij klanten zouden doen en ook de administrative verwerking.
Het was een win-win situatie.
De drama's bij mensen die (ook terecht hoor want eerst moeten we uitbreiden van die zelfde overheid) de hakken in het zand zetten zal ik je besparen.
Wij en paar andere bedrijven met pro actieve managers zijn er goed uitgesprongen. De rest heeft het heel erg veel geld gekost. En mijn medewerkster als eigenares nu vh bedrijf heeft nog steeds een afgeslankt winstgevend bedrijf!

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 16:22

pien_2010: Wat bedoel je precies met het hebben van een keuze? Dat wij de keuze hebben om over te schakelen naar een biologisch melkveebedrijf?

Theoretisch gezien klopt dat, we zouden die switch misschien kunnen maken. De vraag is of we dat wel willen en daarin moet ik je teleurstellen. Wij willen namelijk géén biologisch melkveebedrijf, omdat:
- het aantal regels in totaliteit en de complexiteit ervan op geen enkele manier vermindert
- biologisch niet per definitie beter is voor het milieu en klimaat;
- het dierenwelzijn op ons bedrijf hoog is, vind ik. Biologisch zou daar weinig/niets aan toevoegen.

Hierbij wil ik wel nogmaals benadrukken dat ik niets heb tegen biologisch, net zoals ik niets tegen gangbaar heb. Als een boer omschakelt naar biologisch, en het werkt goed voor hem/haar, dan vind ik dat fantastisch. Ik begrijp ook waarom mensen wél omschakelen naar biologisch. Maar ik zie het niet zo zwart-wit. Beide systemen hebben hun voor- en nadelen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 16:42

Wat ik bedoel te zeggen is het volgende.

Of jullie het leuk vinden of niet, de overheid is niet eerlijk en gaat gewoon "als een tank" door en door met jullie in diskrediet te brengen met de goede naam, vinden ze draagvlak bij de bevolking voor de nare maatregelen. Zo ging het bij ons ook .
Dus met een keuze bedoel ik, denk proactief. Wat kun je zelf doen wat voor jullie het beste is?

Voorbeeld uit onze sector. Ik heb mijn bedrijf verkocht. Mijn collega juist heeft alle bedrijven opgekocht in haar regio zodat ze wist dat ze na de sanering voldoende zou overhouden om haarzelf en haar medewerksters in dienst te kunnen houden.
De derde heeft een medewerkster in haar bedrijf gezet en zelf is ze leidinggevende in loondienst ernaast geworden.
en zo waren er nog meer verschillende opties.

Dus als voor jullie verkoop aan de buuf het beste is, dan doe dat.
Als jullie juist willen kopen van de buuf, doe dat dan.
Als je biologisch wil gaan boeren , ga daar voor. Of juist niet, kan ook.
Ik ben niet goed genoeg bekend in jullie sector om met de oplossingen te komen. Maar ben niet naïef, want als je niets doet, dan doet een ander het voor je en gaat het je heel veel geld kosten. Dat wil je niet, want daar heb je erg hard voor gewerkt.

Ik zeg dus alleen, hetzelfde wat ik indertijd tegen mijn collega's zei: "heb geen enkele illusies, o.k uit je boosheid maar weet dat dit toch niet helpt, en ga gewoon slim nadenken en kom zelf met oplossingen zodat jij zelf verder kunt". Misschien samen met de beroepsgroep, in de buurt, dat weet ik niet. Maar afwachten, alleen maar boos zijn hoe terecht ook, dat gaat je echt niet helpen. De trein rolt en rolt door en hoe oneerlijk het ook allemaal is, want dat is het echt, er is geen ontkomen aan.
Dus probeer zelf zoveel mogelijk het heft in eigen handen te nemen.
En kun je dat niet → te murf geslagen inmiddels :(:) , andere redenen, tja dan zul je de Sjaak zijn. Maar ben dus proactief. Organiseer je, ga naar je beroepsgroep, denk na en neem stappen. Probeer die overheid voor te zijn, want dat is altijd het meest slechte scenario.
En dit is een nare boodschap, maar het gaat door want de trein rolt. Nu zal ik wel net als indertijd door mijn eigen collega's gekielhaald worden door jullie. Maar zo zie ik het.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 22:54

duidelijk.
wat voor bedrijf heb jij gehad Pien?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 23:12

juval schreef:
duidelijk.
wat voor bedrijf heb jij gehad Pien?

Dat wil ik niet zeggen. Is persoonlijk.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 21:02

Duidelijk verhaal pien_2010, stof om over na te denken +:)+

En dat heb ik dan ook gedaan vandaag, hoewel ik er nog lang niet helemaal uit ben. Want wat als de opties beperkt zijn? Dat wil zeggen, opties waarin wij het vertrouwen hebben om er gelukkiger uit te komen dan dat we nu zijn. Want voor de duidelijkheid, ik ben dolgelukkig als ik "gewoon" tussen onze koeien sta en voor de kalfjes kan zorgen. Ook al is dat 7 dagen in de week, zonder vakantiedagen. Juist van de fysiek zware werkzaamheden krijg ik energie en kan ik mijn hoofd leeg maken. Wanneer we achter het bureau kruipen om uit te puzzelen hoe het ook alweer zat met regel nummer drieduizendvijfentachtig of wanneer we op televisie/social media voor de zoveelste keer krijgen te horen dat we vervuilers, fraudeurs en dierenmishandelaars zijn, dan loopt er een emmer geleidelijk vol.

Ons bedrijf, met haar geschiedenis, een veestapel waar wij (ape)trots op zijn en een bedrijfsvoering waar wij 300% achter staan, gaan wij voor geen goud opgeven en al helemaal niet voor een kabinet waarvan de prioriteiten (geld) meer dan duidelijk zijn. Is dat naïef? Misschien wel, in tijden als deze. Ik weet gewoon niet wat ik, naast een werkweek van 70-80 uur, nog meer kan doen. En daarom ben ik dankbaar dat er mensen zijn die tijd vrij kunnen en willen maken en de ambitie hebben om zich te verenigen in oa het Landbouw Collectief en de BoerBurgerBeweging. En dan hoop ik, dat als iedereen doet waar die goed in is, dat het goed komt.

Noem het naïef of eigenwijs of wat dan ook, als iemand nog goeie ideeën heeft hoor ik het graag <<)