zipje71 schreef:Je bedoelt, neem ik aan, dat Wilders het een achterlijke cultuur vindt? verachterlijk is volgens mij iets anders
Oeps, ja 
[/quote]
Jij hoeft je niet te schamen hoor Heino, jij gebruikte gewoon een normaal Nederlands woord, nl. verachtelijk. Dat woord betekent inferieur of laag bij de grond. Het woord achterlijk betekent achtergebleven in ontwikkeling. Ik weet niet of Geert ooit een van die twee woorden gebruikt heeft, in ieder geval staan ze niet in het PVV verkiezingsprogramma, want dat heb ik helemaal doorgelezen. Pim Fortuyn heeft wel de islam een achterlijke cultuur genoemd. En op het internet kom ik regelmatig de uitspraak tegen dat de islam verachtelijk is.
Het woord verachterlijk waarmee zipje jou wil corrigeren bestaat helemaal niet (misschien wel bij de rechtbank in Amsterdam
maar in het gewone Nederlands niet) dat is gewoon het door elkaar halen van achterlijk en verachtelijk. Ik begin nu toch te geloven dat Wildersaanhangers duidelijk willen maken dat in ieder geval 1 punt van het verkiezingsprogramma klopt: "Op de basisschool taal en rekenen centraal stellen."
Overigens zei mijn oma vroeger (maar niet in het openbaar) dat roomsen (haar woord voor katholieken) in Limburg fokten als konijnen en dat ze achterlijk waren door alle inteelt, dus er is niets nieuws onder de zon. Gelukkig voor Nederland vond mijn oma niet dat ze het land moest regeren. Ik ben trouwens benieuwd wat katholieke PVV stemmers vinden van een dergelijke uitspraak. Als een politicus dat nu zou zeggen moet hij/zij dan vervolgd worden of hoort dat bij de vrijheid van meningsuiting.[/quote]
het woord verachtelijk bestaat gewoon hoor en niet alleen bij de rechtbank in Amsterdam (snap niet wat dat er sowieso mee te maken heeft)