Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 08:26

Het zou ook helpen als ministers wel naar het advies van hun ambtenaren met veel kennis en experts luisteren i.p.v. op eigen houtje dingen gaan bedenken die beter vallen bij de kiezers.

nps

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 09:19

Ik heb na jaren discussieren over maatschappelijke kwesties op internet het idee dat de aanhangers van wat meer alternatieve of controversiele feitjes het altijd op de toon gooien als het op inhoud niet lukt.

@fransje23 - eens. Er wordt denk ik veel gedaan voor de buhne. Net als de houding van VVD nu bijvoorbeeld. Ga is regeren jongens, er is werk te doen.

Iemand gisteren de docu van Zembla, Nederland agressieland gezien? Ik heb hem niet helemaal gezien en kan hem online niet vinden, maar het gaat over het geweld wat professionals in de zorg, de trein en de openbare orde ervaren en de impact die dat heeft op hun leven. Kennelijk zijn wij in Europa de nummer 1 op het gebied van agressie tegen professionals. Ik vind dat best heftig merk ik, de verhalen van de professionals die aan het woord komen zijn schrijnend. Ook over hoe "normaal" het wordt gevonden om geintimideerd of bespuugd te worden in je werk. Hebben wij zo'n kort lontje?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 09:39

Ik denk dat we als Nederlanders vooral nogal verwend zijn, en onze cultuur als geheel erg gewend is aan 'de brutalen hebben de wereld', 'nee heb je, ja kan je krijgen' en sowieso een vrij lange periode waar je inderdaad een hoop relatief gemakkelijk kon krijgen.

We hoeven hier niet smeken om een ambulance, die komt gewoon wanneer je er om belt. We hoeven niet smeken om zorg of eerst een creditcard door een sleuf halen om zorg te krijgen, we kunnen naar de dokter en het ziekenhuis wanneer dat nodig is.
En dan is heel mooi, maar als je gewend bent dat je met een grote bek bovenaan de apenrots komt (en dat is gewoon zo) en dat altijd beloond wordt, is het opeens heel raar als je met datzelfde gedrag opeens toch een 'nee sorry, dat kan niet' krijgt omdat hulpverleners/arbeiders gewoon niet kunnen leveren wat je wil dat ze leveren.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 09:44

Wat betreft de zorg ben ik het niet met je eens. Dichtbij zie ik nare gevolgen van zorg die dus niet komt door te bescheiden opstellen. Tot aan onbehandelbare kanker en een ander een intensive care opname en ter nauwernood overleven door lakse artsen. Twee verschillende regios maar het treft ouderen die bescheiden blijven wachten ondanks zeer ernstige klachten maar artsen die blijven afschepen met slik maar paracetamol of u moet minder stress hebben. Als het mijn vader was geweest was ik toch ietsje minder aardig gebleven denk ik na de zoveelste afwijzing van een arts terwijl klachten maar blijven toenemen

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-25 10:02

Nps, bij dezen: https://npo.nl/start/serie/zembla/afleveringen

Mijn lief werkt in de evenementenbeveiling als hobby en ziet dezelfde trend........De aflevering vertelde mij dus niks nieuws. Het zou mooi zijn als de politiek en de maatschappij echt eens zou gaan handelen maar ik vrees van niet.....

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 10:07

Maar ook de straffen tegen de hulpverleners die te maken krijgen met agressie en geweld zijn veel te laag. Vaak houdt het op bij een aantal uurtjes schoffelen of papier rapen.
Als ze daar nou eens mee zouden beginnen om die straffen flink omhoog te gooien.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 10:14

De podcast Het mysterie van de boze mensen gaat ook over dit thema.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 10:15

purny schreef:
Maar ook de straffen tegen de hulpverleners die te maken krijgen met agressie en geweld zijn veel te laag. Vaak houdt het op bij een aantal uurtjes schoffelen of papier rapen.
Als ze daar nou eens mee zouden beginnen om die straffen flink omhoog te gooien.

Er is al meer dan eens uit onderzoek gebleken dat hoger straffen niet helpend is in veel gevallen.

Daarom kan je dat geld beter besteden aan manieren die beter werken.

Bedankt, ik ga dat vanavond eens kijken als ik de puf heb. :P

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 10:19

Mensen eigen zich m.i. veel rechten toe en eisen teveel.
Ze zijn erg egoïstisch, het eigen welbevinden is belangrijker dan het grote geheel.

Aan de andere kant zijn veel mensen juist erg eenzaam wat weer een gevolg kan zijn van het egocentrisch denken.

Ook in winkels, bij dierenklinieken, in de trein en in het bos is agressie tegen mensen die daar werken.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 11:28

karuna schreef:
Wat betreft de zorg ben ik het niet met je eens. Dichtbij zie ik nare gevolgen van zorg die dus niet komt door te bescheiden opstellen. Tot aan onbehandelbare kanker en een ander een intensive care opname en ter nauwernood overleven door lakse artsen. Twee verschillende regios maar het treft ouderen die bescheiden blijven wachten ondanks zeer ernstige klachten maar artsen die blijven afschepen met slik maar paracetamol of u moet minder stress hebben. Als het mijn vader was geweest was ik toch ietsje minder aardig gebleven denk ik na de zoveelste afwijzing van een arts terwijl klachten maar blijven toenemen

Maar ik vind wel dat er een verschil zit tussen voor jezelf opkomen, of eisen dat je een bepaalde behandeling krijgt.
Ik heb zelf jaren in de zorg gewerkt, momenteel door omstandigheden even niet, maar heel eerlijk gezegd weet ik door bijv. alle agressie en steeds toenemende werkdruk ook niet of ik nog wel terug wil.

Heb ook wel legio voorbeelden waarbij idd de hardste schreeuwers uiteindelijk hun zin kregen. Gevolg was wel dat bij anderen het krijgen van zorg vaak uitgesteld moest worden. Dat vind ik ook niet okee want nu moest iemand anders langer wachten op zorg terwijl iedereen daar in NL evenveel recht op hoort te hebben. (Nu gebeurt dat trouwens ook niet, maar dat is, buiten dit soort voorbeelden om, een hele andere discussie).

Overigens werkte ik toen nog in de randstad en hebben toen ook wel eens situaties meegemaakt met expats die bijv. wel gewend waren hun creditcard te trekken om zo extra zorg te krijgen/langer te mogen blijven. Dat dat in NL niet zo werkt heeft ook nog wel eens voor wat wrijving gezorgd :=

Ik ga verder trouwens compleet met julius_juut mee. Alhoewel ik persoonlijk ook absoluut vind dat er veel in NL in de zorg niet goed geregeld is, hebben veel NLers denk ik ook niet door hoeveel slechter het in nog veel andere landen gesteld is. Ook gewoon andere EU landen. Heb wel eens verhalen uit oa Italië gehoord, word je toch ook echt niet vrolijk van :o Dan valt het in NL op veel gebieden best nog wel weer mee. Betekend trouwens niet dat ik niet vind dat het hier beter zou moeten.

Ik ga die podcast eens opzoeken.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 11:30

bijzonder dat we nu ontdekken dat grenzen weg niet altijd een succes hoeft te zijn. landsbelang is weg en eigenbelang / welbevinden is er voor in de plaats gekomen, vrijheid van meningsuiting is omgekeerd en de culturele capitulatie is normaal, geen idee waar het schip strand, als de welvaart van /in dit land weg is.

Boek van Charles Groenhuijsen kan misschien iets duidelijk maken

"Meiden volgen hun dromen, jongens hun hormonen"

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 11:56

Eigen belang/ egocentrisch denken neemt toe met welvaart.
Als je elkaar echt nodig hebt krijg je saamhorigheid.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 11:58

In Engeland lig je met een gebroken heup rustig twee uur in een winkelcentrum op de grond voor de ambulance tijd heeft je op te halen.
Of uren op een bed in de gang bij de eerste hulp.

Hier kunnen zeker dingen beter maar elders is het zeker niet altijd beter.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 12:15

Dat het ergens anders slechter is betekend niet dat het hier “ goed”. Wanneer ik als kind zei dat ik honger had was het standaard antwoord; in Biafra hebben ze honger.
Wanneer tegenwoordig wordt gezegd dat je niet zo moet miepen loop je kans op een klap op je snuit.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 12:28

Maar ik denk dat het wel heel goed is om in de context van de rest van de wereld te weten dat er veel dingen in Nederland echt wél heel goed geregeld zijn. En dat hulpverleners ook maar gewoon mensen zijn die meestal - gewoon hun werk willen uitvoeren,

Ik ben het ermee eens dat mensen echt wel verwend zijn. Je hoeft tegenwoordig nergens meer op te wachten, de wereld is binnen 1 klik binnen handbereik en als het niet snel genoeg gaat ga je gewoon een beetje schreeuwen... En wat we weinig beseffen wat voor fijn land Nederland is om in te wonen.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 12:39

nps schreef:
Maar ik denk dat het wel heel goed is om in de context van de rest van de wereld te weten dat er veel dingen in Nederland echt wél heel goed geregeld zijn. En dat hulpverleners ook maar gewoon mensen zijn die meestal - gewoon hun werk willen uitvoeren,

Ik ben het ermee eens dat mensen echt wel verwend zijn. Je hoeft tegenwoordig nergens meer op te wachten, de wereld is binnen 1 klik binnen handbereik en als het niet snel genoeg gaat ga je gewoon een beetje schreeuwen... En wat we weinig beseffen wat voor fijn land Nederland is om in te wonen.

Ja dat wordt nogal eens vergeten. We hebben het best goed hier. Heel belangrijk om daar eens goed bij stil te staan.

Agressie tegen hulpverleners: ik kan er gewoon niet bij waarom mensen zo diep zinken.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 13:08

we lopen nu tegen de gevolgen aan van te tolerant zijn, weg kijken en gedogen, zonder onze eigen regels te handhaven.

Saamhorigheid was de basis van onze vrijheid, onze welvaart, saamhorigheid nu is de hebberigheid van de welvaart, moeten we niet samendoen want ik wil het meeste. Uitzonderingen zullen er zijn, als het een ego streelt.

en wat agressie betreft: omgangsvormen zijn al lang afgeschreven, het recht van de sterkste, culturele capitulatie is veel meer dan alleen afschaffen van nederlandse tradities.

Generaties maken het verschil en doen dat in hun eigen taal.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 13:11

De hulpverleners zijn ook vaak het eerste punt die men tegenkomt.
En als jouw geliefde dus zeg maar op de grond ligt dan nemen emoties nog wel eens de overhand toe. Niet dat ik het goed praat.

Het is eigenlijk hetzelfde als bijvoorbeeld de supermarkt of apotheker. Mensen gaan als eerste tekeer tegen die groepen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 13:23

mce schreef:
we lopen nu tegen de gevolgen aan van te tolerant zijn, weg kijken en gedogen, zonder onze eigen regels te handhaven.

Saamhorigheid was de basis van onze vrijheid, onze welvaart, saamhorigheid nu is de hebberigheid van de welvaart, moeten we niet samendoen want ik wil het meeste. Uitzonderingen zullen er zijn, als het een ego streelt.

en wat agressie betreft: omgangsvormen zijn al lang afgeschreven, het recht van de sterkste, culturele capitulatie is veel meer dan alleen afschaffen van nederlandse tradities.

Ik begrijp niet zo goed wat je probeert te zeggen :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 13:25

Zwarte Piet is geen cultuur!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 13:32

Zwarte Piet?
Is dat ook een hulpverlener?
Piet is uiteraard mantelzorger van Sinterklaas maar ik verwacht niet dat die agressief doet.

<:)

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 13:32

fransje23 schreef:
mce schreef:

Ik begrijp niet zo goed wat je probeert te zeggen :)

dan ga ik eerst maar een kopje koffie doen *D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 13:34

Tijdens covid is dit in elk geval een stuk heftiger geworden, omdat het toen ineens viral ging en er niet genoeg capaciteit (maar helaas ook niet genoeg beleid) was om dat te stoppen. Dus ineens 'mocht' het. Was het redelijk normaal om helemaal door het lint te gaan over de meest onzinnig kleine verzoeken.

Daar hebben we enorm veel opgegeven - als dat soort dingen wel aandacht en effect geven en aan de andere kant niet afgeremd wordt, dan wordt dat een nieuw normaal, in elk geval voor sommigen. (Heel veel anderen juist niet, ik merkte in reactie daarop ook een nadrukkelijke vriendelijkheid van mensen die het niet wilden.)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 13:47

Ach, reels op insta van gedragingen tegen de politie of dat programma over de politie .. dat is al van jaren geleden.. dat politie mee moet de wijk in omdat de ambulance begeleid moet worden? Dat is toch niet nieuw meer…?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 13:51

Ik vermoed ook dat de COVID pandemie en de daarop volgende maatregelen veel “vrijheidslievende “ mensen zeer rauw op het dak vielen. Want in Nederland kan, mag en moet alles kunnen toch?
Waar dat vandaan komt? Welvarend land, slappe opvoeding ( prinsen en prinsesjes ) ikke mentaliteit, geen idee maar het is wel ontzettend triest wanneer je deze mentaliteit hebt.