Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
49 (6%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
137 (16%)
ChristenUnie
7 (0%)
SP
21 (2%)
PvdD
30 (3%)
Volt
31 (3%)
D66
167 (20%)
CDA
65 (8%)
NSC
6 (0%)
BBB
56 (6%)
PVV
111 (13%)
SGP
6 (0%)
JA21
40 (4%)
FvD
32 (3%)
50Plus
8 (0%)
Andere partij
5 (0%)
Blanco
13 (1%)
Ik stem niet
21 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
6 (0%)

Totaal aantal stemmen: 812

MarlindeRooz

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 17:33

Ik word enorm wagenziek in hybride / elektrische auto’s en bussen. :=

Omdat ze zo snel optrekken en raar remmen. Maar goed dan moet ik zelf maar gaan rijden haha.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 17:33

Zijn ze ook zeker niet allemaal. :D
Maar dat boeit mij persoonlijk zelf erg weinig.
Zolang die me veilig van A naar B brengt.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 17:35

MarlindeRooz schreef:

Omdat ze zo snel optrekken en raar remmen. Maar goed dan moet ik zelf maar gaan rijden haha.

Dat ligt niet aan de EV, maar aan de bestuurder. Toen ik mijn auto ophaalde bracht een collega mij weg met precies dezelfde auto, die reed zo gestoord dat ik er ook misselijk van werd ( en het angstzweet uitbrak). Ik rijd gewoon normaal, dus dan heb je geen last.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 17:38

Benzz schreef:
MarlindeRooz schreef:

Dat ligt niet aan de EV, maar aan de bestuurder. Toen ik mijn auto ophaalde bracht een collega mij weg met precies dezelfde auto, die reed zo gestoord dat ik er ook misselijk van werd ( en het angstzweet uitbrak). Ik rijd gewoon normaal, dus dan heb je geen last.

Een EV blijkt inderdaad veel sneller op te kunnen trekken. Daar zal menig bestuurder inderdaad zijn rijstijl even op aan moeten passen. :D

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 17:41

journee schreef:
Een EV blijkt inderdaad veel sneller op te kunnen trekken. Daar zal menig bestuurder inderdaad zijn rijstijl even op aan moeten passen. :D

Ik kwam er laatst achter ( geduld om de gebruiksbeschrijving te lezen heb ik niet :D ) dat er verschillende standen zijn om in te rijden. Ik rijd altijd in de ECO stand, maar er zit dus een knopje op, dat als je dan optrekt, je letterlijk in je stoel achterover geblazen wordt zo vreselijk snel is die.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 17:41

Benzz schreef:
MarlindeRooz schreef:

Dat kan jij bepalen voor mij? :=

Al rijd je rustig alsnog gaat het remmen en gassen sneller dan in een brandstof auto.

Maar ook een achteruitrij camera en een groot scherm in een auto versterken de wagenziekte. En niet kijken is makkelijk gezegd… gelukkig ben ik vaak degene die rijdt.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 17:42

MarlindeRooz schreef:
Al rijd je rustig alsnog gaat het remmen en gassen sneller dan in een brandstof auto.

Maar ook een achteruitrij camera en een groot scherm in een auto versterken de wagenziekte. En niet kijken is makkelijk gezegd…

Van dat grote scherm geloof ik je gelijk.

Maar het laten uitrollen zodat je heel weinig hoeft te remmen kan ook bij een EV. Je kunt ook de auto heel rustig laten opkomen. Mijn hond is vaak mee, die vind het echt niet grappig als ik vol rem en vol gas geef.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 17:44

Mijn vader heeft een EV en hij rijdt echt heel rustig. Maar doordat dat stomme ding zelf mee denkt wordt ik er ook misselijk in. Bij het invoegen bijvoorbeeld dan schat de auto iets anders in dat dat ik zelf zie. Het resultaat is dat de auto remt als je het niet verwacht. Verschrikkelijk vind ik het

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 17:46

MizzMontana schreef:
Mijn vader heeft een EV en hij rijdt echt heel rustig. Maar doordat dat stomme ding zelf mee denkt wordt ik er ook misselijk in. Bij het invoegen bijvoorbeeld dan schat de auto iets anders in dat dat ik zelf zie. Het resultaat is dat de auto remt als je het niet verwacht. Verschrikkelijk vind ik het

Mijn vader zet dit en nog andere functies uit als ik er lang naast zit. Ik vraag daar niet eens om trouwens haha.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 18:16

Ik zet die optie's standaard uit, vind dat zo irritant.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 18:32

Aangezien het nu al pagina’s over rekeningrijden gaat, VVD plan dat nu even niet behandeld wordt ivm demissionair kabinet. Over hoe en wat en wanneer ( 2030 was de planning) nog niets bekend.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 18:39

Ik ben eigenlijk meer benieuwd naar de formatie. Ja21 in de regering lijkt mij een zeer onstabiele oplossing.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 19:09

Die hele elektrificatie gaat m gewoon niet worden. Het is nodig in huishoudens. De infra is niet bij te benen. En eigenlijk worden er ook qua brandstof genoeg schone alternatieven ontwikkeld (zoals waterstof) Dat gaat ook echt hard nu.
Dus eigenlijk zou je moeten inzetten op beide.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 19:11

Benzz schreef:
Ik ben eigenlijk meer benieuwd naar de formatie. Ja21 in de regering lijkt mij een zeer onstabiele oplossing.

Ik denk dat een minderheidskabinet (CDA D66 en VVD) het meest recht doet aan de verkiezingsuitslag.
NL heeft niet voor links gekozen, maar centrum/rechts. Om voorstellen door de kamer te krijgen zullen ze dan steun op moeten halen in de EK. Dat is denk ik wel zoals democratie goed kan werken.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 19:19

MarlindeRooz schreef:
MizzMontana schreef:

Mijn vader zet dit en nog andere functies uit als ik er lang naast zit. Ik vraag daar niet eens om trouwens haha.

Dat doe ik ook standaard, lane assist en dat soort dingen gaan uit zodra ik instap. Enkel adaptive cruise control gebruik ik af en toe, dat is zeker op provinciale wegen erg prettig :)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 19:35

Babootje schreef:
Benzz schreef:

Ik denk dat een minderheidskabinet (CDA D66 en VVD) het meest recht doet aan de verkiezingsuitslag.
NL heeft niet voor links gekozen, maar centrum/rechts. Om voorstellen door de kamer te krijgen zullen ze dan steun op moeten halen in de EK. Dat is denk ik wel zoals democratie goed kan werken.

Dat zou mijn voorkeur hebben, JA21 erbij lijkt mij een nachtmerrie.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 19:39

En ik hoop juist op Ja21 erbij. :D

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 19:41

Jildau schreef:
En ik hoop juist op Ja21 erbij. :D

Waarom? Wat vind je goed aan die partij?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 19:50

Alsjeblieft niet Ja21 := die staan er compleet anders in als d66 op sociale zekerheid gebied en wat hun willen qua uitkeringen zorgt ervoor dat het helemaal geen leven meer is. Laat vooral zien dat ze eigenlijk alleen de vooroordelen kennen en niet het volledige plaatje hle het werkelijk is

Vind vvd al niet ideaal wat dat betreft. Helemaal niet na afgelopen kabinetten allemaal. Of hun wetsvoorstel wat aangenomen is. Blijkt ook uit dat ze vooral vooroordelen kennen. Want alles wat zij zelf benoemen is wat er al jaren gebeurd qua verplicht mee moeten doen. Voor de mensen die dat kunnen dan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 20:14

MyWishMax schreef:
Alsjeblieft niet Ja21 := die staan er compleet anders in als d66 op sociale zekerheid gebied en wat hun willen qua uitkeringen zorgt ervoor dat het helemaal geen leven meer is. Laat vooral zien dat ze eigenlijk alleen de vooroordelen kennen en niet het volledige plaatje hle het werkelijk is

Vind vvd al niet ideaal wat dat betreft. Helemaal niet na afgelopen kabinetten allemaal. Of hun wetsvoorstel wat aangenomen is. Blijkt ook uit dat ze vooral vooroordelen kennen. Want alles wat zij zelf benoemen is wat er al jaren gebeurd qua verplicht mee moeten doen. Voor de mensen die dat kunnen dan.

Volgens de berekeningen gaan de lage inkomens er met JA21 wel op vooruit. Meer dan bij 't CDA of D66.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 20:15

_San87_ schreef:
Volgens de berekeningen gaan de lage inkomens er met JA21 wel op vooruit. Meer dan bij 't CDA of D66.

Ze hadden alleen niet de juiste cijfers aangeleverd, ze hadden de mooie versie doorgestuurd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 20:17

Benzz schreef:
_San87_ schreef:

Ze hadden alleen niet de juiste cijfers aangeleverd, ze hadden de mooie versie doorgestuurd.

Oh ja, is ook zo. Het was allemaal iets rooskleuriger dan in de nieuwe versie.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 20:44

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 20:46

Met JA21 en VVD erbij gaat de pensioenleeftijd weer omhoog :=

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 21:14

prompter schreef:
Met JA21 en VVD erbij gaat de pensioenleeftijd weer omhoog :=

Die 15 maanden extra kunnen er in 2060 ook nog wel bij. Het voordeel is wel dat ze er vroeg mee komen, dan heb je in elk geval nog 35 jaar de tijd om zelf nog wat extra te sparen, als je die 15 maanden extra werken echt niet ziet zitten.

En hoewel andere partijen op dit moment misschien niet verder aan de pensioenleeftijd willen morrelen, geeft dat natuurlijk geen garantie voor de toekomst....