Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
tienus63 schreef:Wolf springt gemakkelijk over 1.40 mtr stroomhekCitaat:16 oktober 2024/Noordrijn-Westfalen/Duitsland
Dit bericht is al 2 x geplaatst en 2 x verwijderd door FB
---
Markus Sümpelmann levert nieuw bewijs voor wolvensprongen: Wolf springt 1,45 meter
Markus Sümpelmann, die al eerder werd getroffen door een wolvenaanval op Horstkamp's Hof in Schermbeck toen een wolf over een in aanmerking komend hek sprong, heeft nu nieuw bewijs geleverd in de vorm van videobeelden.
De beelden laten op indrukwekkende wijze zien dat de wolf niet alleen onderuit gaat, zoals werd vermoed, maar zonder problemen over de hoge omheining springt.
“Onze omheining is 1,45 meter hoog, hoewel slechts 1,25 meter nodig zou zijn om in aanmerking te komen. We hebben het hoger gebouwd en voorzien van ondermijningsbeveiliging en een stroomdraad,” legt Sümpelmann uit. Maar ondanks deze voorzorgsmaatregelen kon de wolf met gemak over het hek klimmen. “Op de video is duidelijk te zien dat de wolf het hek inspecteert, de hoogte beoordeelt en er dan met gemak overheen springt,” vervolgt Sümpelmann. “Ik schat dat de sprong zelfs op een hoogte van 1,80 meter was.”
Wolf creëert een landingsbaan
De video toont nog een bijzonderheid: de wolf bereidde zich systematisch voor op de sprong. “Je kunt zien dat de wolf een spoor maakt van ongeveer drie meter lang. Hij krast meerdere keren over het veld, maar niet diep. Het lijkt alsof hij een landingsbaan aan het bouwen is,” legt Sümpelmann uit. Deze waarneming is nieuw en roept nieuwe vragen op over het gedrag van de wolf.
Voorzichtig gedrag van de wolf
Voordat de wolf de sprong waagde, observeerde hij het terrein zorgvuldig. “Hij kwam van de bosrand, ging naar het hek en de schapen gingen meteen achteruit toen hij ongeveer 20 meter van ons vandaan was. De wolf cirkelde vervolgens twee keer rond ons huis, vermoedelijk om de beste plek te vinden om de schapen te bereiken,” beschrijft Sümpelmann het tafereel.
Op de video is uiteindelijk te zien hoe de wolf over het hek springt - een plek die hij in de zomer al had overwonnen. De grootte van de wolf is ook indrukwekkend op de beelden: “Het is een grote, slanke wolf. Niet dik, maar erg groot,” vertelt Sümpelmann, die de videobeelden in HD-kwaliteit en met warmtebeeldtechniek van het bedrijf CS Sicherheit + Service GMBH uit Hamminkeln documenteerde.
De nieuwe beelden werpen een nieuw licht op de toenemende dreiging van wolven in de regio en laten zien dat zelfs hoge, veilige omheiningen niet altijd genoeg zijn om de dieren weg te houden.
https://schermbeck-online.de/markus-sue ... YTPicpokAA
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/5haYcu8xG2Begc64/?
Infrarood beelden via EPM
https://www.facebook.com/share/v/iLoL8zcTephSdvV7/?
Citaat:En dit is dan het antwoord van de poffertjes....![]()
Dus nog een hele lange weg te gaan, want dat word vast wél overgenomen in de media
[ Afbeelding ]
Citaat:De roep om wolven te gaan afschieten wordt rond Maarsbergen steeds groter, nu veel mensen het bos mijden en bang zijn ’s avonds hun huis uit te gaan. ,,De wolven lopen hier langs de straat. Ze kijken je aan. Ik ga het bos niet meer in’’, klonk het dinsdagavond 15 oktober 2024 tijdens een bewonersavond getiteld ‘De wolf, het echte verhaal’, in een nokvolle zaal.
Eerste Kamerlid Eric Kemperman (BBB) ziet hoe het roofdier de regio steeds verder ontwricht. Hij liet merken klaar te zijn met de technocratische regeltjes en Europese wetten die de het terugdringen van wolven in Nederland in zijn ogen traineren. ,,Elke wolf in Nederland is een probleemwolf. Als we nu eens stoppen ons door onze ambtenaren te laten te laten vertellen dat iets niet kan.’’
Ad
Mensen voelen zich onveilig, klonk het. ,,Ik ga niet meer door het bos. We zijn bang. Ik neem buiten een prikstok mee. Als ik er een zie, prik ik’’, zeiden bewoners.
Die avond werd bekend dat Annemieke van Straaten van ‘Stichting Annemieke’ ondertussen op dreef is met onderzoek naar sabotage met de wolf. Die zou volgens haar niet zelf naar Nederland zijn komen lopen, maar door activistische ‘wolvenknuffelaars’ zijn uitgezet. ,,Er wordt gerotzooid met die wolven’’, zei ze tegen dit nieuwsplatform Indepen. ,,Voor mij zijn dat geen geruchten meer.’’
Het aantal wolven in Nederland escaleert razendsnel en volgens bewoners rond Maarsbergen zijn het er veel meer dan volgens de officiële tellingen blijkt.
BBB hoopt in ieder geval snel middelen in handen te krijgen via zijn staatssecretaris Jean Rummenie (van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur) om probleemwolven te gaan beheren, nu het gevaar voor kinderen groeit. Honden werden al gebeten en een kindje werd al aangevallen.
,,Als de staatssecretaris ons dekt zijn er zat jagers die de verantwoording willen nemen. We hebben kundige mensen. We hebben de infrastructuur en dan is het opgelost’’, aldus BBB’er Kemperman, die lid is van een jachtvereniging en de veiligheid terug wil.
Het is ongekend. De Utrechtse heuvelrug en de Veluwe hebben immers al levensgevaarlijke roedels. Bewoners spraken gisteravond hun grote angst en zorgen uit. Kinderen mogen daarom niet meer alleen door het bos naar school fietsen. En veel mensen hebben wrede verhalen hoe hun schapen verscheurd werden achtergelaten. De wolven vreten hun prooi levend op. Ze laten daarbij een afgrijslijk bloedbad achter bij verminkte schapen.
,,Deze bloeddorstige beesten stoppen nergens voor’’, zei Gerard Donselaar, eigenaar van camping ‘Het Boerenerf’ in Woudenberg. Zijn schapen werden opgevreten. Campinggasten annuleerden al uit angst voor de roofdieren.
,,We horen dat de mensen stress hebben. Zelfs depressief zijn. Omdat ze hun vrijheid kwijt zijn, niet meer in het bos durven’’, aldus een vertegenwoordiger van de stichting ‘Wijs met Wolven’. ,,We vinden de wolf oprecht een mooi dier, maar hij ontpopt zich in Nederland tot een veelkoppig monster. Dat ontwricht de samenleving.’’
Tickets voor de door BBB georganiseerde avond ‘De wolf, het echte verhaal’ waren in luttele momenten uitverkocht. ,,Het tekent de angst en de zorgen’’, aldus fractievoorzitter Ans Oude Luttikhuis uit Utrecht.
Volgens ecoloog Erwin van Maanen zijn er nergens in Europa zoveel wolven, en ook hij ziet het gevaar groeien voor kinderen en honden. ,,Nederland heeft een enorme wolvendichtheid vergeleken met Duitsland.’’
,,Zou u uw kind hier op de camping nog in een tent durven te laten slapen?’’ werd gevraagd aan de wolvenfan. ,,Nee’’, antwoordde Van Maanen.
De man heeft een passie voor de wolf. En daarom heeft hij het roofdier in heel Europa bestudeerd. Uren zat hij in de velden. En hij volgde het nieuws, waardoor hij bijvoorbeeld zag hoe een wolf uit Brabant die veel overlast gaf, afdwaalde naar de Franse Vogezen waar hij doodgeschoten werd. Ook in Tirol en Duitsland pakken mensen het op die manier aan, schetste hij als beeld van de jacht.
Wat Nederland aan moet met de tsunami van wolven? In de geschiedenis, voor 1900, zijn immers kinderen verscheurd. ,,Ik heb er zorgen over’’, zei hij. ,,Ik ben me daar heel bewust van. Daar moeten we wel iets mee doen.’’
Volgens hem is zelfs tekortgeschoten in de voorlichting. ,,Ik mis dingen in het verhaal. Bijvoorbeeld dat verklaard is dat een wolf nooit over een hek heen zou springen. Dát is onzin. Dat wist ik.’’
Ook kan de mens wel degelijk een prooi worden. ,,Er wordt gezegd dat een wolf nooit een mens zal aanvallen. Maar zeg dát niet te hard.’’
BBB-Europarlementariër Sander Smit en zijn beleidsmedewerker stelden dat nieuwe Europese wetgeving om de wolf te verjagen nog jaren op zich laat wachten, hoewel de beschermde status van de wolf zachtjes aan op de helling staat. ,,De bal ligt in Brussel. We zitten vast in een juridisch ecologische kluwen. Ik vrees dat we in Europa pas wetswijziging gaan zien bij escalatie.’’
Gastspreker van de avond, Marianne Zwagerman, stak haar irritatie over de ongekende logheid en traagheid van Brussel niet onder stoelen of banken.
,,Dat beest moet weg’’, stelde ze. ,,Vreselijk instituut waarin jij verdwaalt bent geraakt’’, zei ze tegen Europarlementariër Sander Smit. ,,Als we op Europa moeten wachten zijn we allemaal opgegeten.’’
Eerste Kamerlid Eric Kemperman (BBB) stelt dat via nationale wetgeving rond openbare orde en veiligheid de wolf aangepakt kan worden. Dat is hoopvol, stelde hij. ,,Dat is het pad dat we moeten gaan bewandelen.’’
SGP’er Bertrick van den Dikkenberg uit Utrecht waarschuwt te waken voor gebiedsverboden voor de mens, terwijl de wolf er vrij spel heeft. ,,We moeten niet laten gebeuren dat wij opgehokt worden ten gunste van de wolf. Het landschap moet openblijven.’’
Citaat:Die avond werd bekend dat Annemieke van Straaten van ‘Stichting Annemieke’ ondertussen op dreef is met onderzoek naar sabotage met de wolf. Die zou volgens haar niet zelf naar Nederland zijn komen lopen, maar door activistische ‘wolvenknuffelaars’ zijn uitgezet. ,,Er wordt gerotzooid met die wolven’’, zei ze tegen dit nieuwsplatform Indepen. ,,Voor mij zijn dat geen geruchten meer.’’
Mando schreef:Misschien een gekke vraag.Citaat:Die avond werd bekend dat Annemieke van Straaten van ‘Stichting Annemieke’ ondertussen op dreef is met onderzoek naar sabotage met de wolf. Die zou volgens haar niet zelf naar Nederland zijn komen lopen, maar door activistische ‘wolvenknuffelaars’ zijn uitgezet. ,,Er wordt gerotzooid met die wolven’’, zei ze tegen dit nieuwsplatform Indepen. ,,Voor mij zijn dat geen geruchten meer.’’
Maar is het waar dat er in Burgarije wolven fokkerijen zijn waar mensen voor veel geld wolven kopen en die dan worden uitgezet?
Dat dit ook hier is gebeurt
DubbelFun schreef:Ik meen ergens gelezen te hebben dat in scandinavië toch ook al bewijs is geleverd dat wolven zijn uitgezet (kunnen ook hybriden geweest zijn). Iemand die het zag werd bedreigd om zich stil te houden en durfde pas jaren later zijn verhaal te doen.
tienus63 schreef:In Karelië, provincie van Rusland tegen Finland aan wordt ook gezegd dat daar wolven en wolfhonden gefokt worden/werden. Maar dat zou ook te maken hebben met de verhoudingen Rusland/Finland.
SusanH schreef:Erwin van Manen heeft toch heel duidelijk uitgelegd dat ze zelf zijn gekomen. Ik geloof niet in die verhalen. Wolven kunnen grote afstanden lopen, en er is ook voldoende wetenschappelijk bewijs dat ze dit daadwerkelijk doen.
DuoPenotti schreef:@Susan
Ik heb eerst ook altijd gezegd die beestjes hebben pootjes en zijn komen lopen. Zie maar eerdere berichten van mij.
Maar ik had ook echt gedacht dat als er kinderen gebeten zouden worden er wolven geschoten gaan worden...
En nu...
De hele media klopt niet meer, is nergens meer eerlijk in. (betreft wolf)
De politiek grijpt niet in..
Mij verbaasd uitzetten en ook onder dat inmiddels grote tapijt stoppen ook niet meer.