Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 11:38

Cer schreef:
Toevallig gister met 2 collega’s gesproken over de dienstplicht in Marokko, hun beide mannen zijn Marokkaans . Één ervan heeft z’n dubbele nationaliteit laten verlopen, want hij vind zichzelf Nederlander. De ander houdt de dubbele nationaliteit, hij wil niet in dienst, maar voelt zich wel Marokkaan. Beiden vertelde ze dat dienstplicht afgekocht kon worden voor 6000 euro. Dat wilde ze dan beiden weer niet.

De collega uit India / Suriname vertelde “ik woon hier, ik geniet hier van de voordelen, ik ben Nederlander.” In zijn omgeving wordt pvv gestemd omdat zij geen raddraaiers willen en mensen die hier voor het lekkere leventje komen..

Ik vond het interessante gesprekken. Oh, allemaal hbo opgeleid trouwens, hoger dan ik :j

Oh, ik las dat de kamer vandaag wordt geïnstalleerd.. kan dat als er nog geen formatie is? Kunnen ze nu al beslissingen nemen of dat nog niet?

De 2e kamer is gewoon gekozen en wordt geïnstalleerd, de ministers maken geen deel uit van de 2e kamer en kunnen gewoon verder, alleen is er geen regeerakkoord meer. De 2e kamer kan bij meerderheid echter allerlei beslissingen nemen, zoals daarvoor ook al gebeurde.

purny

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 11:47

Toevallig is gister nog besloten dat er even een som geld naar Oekraïne gaat.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 11:52

Maar niemand zegt toch dat het allemaal wel meevalt? We moeten geen problemen ontkennen, maar het ook niet groter maken dan het is.
En net doen alsof er maar een groep is die problemen veroorzaakt gaat ook niet aan. Ik heb ooit vlakbij een buurt met kansarme overwegend witte jongeren gewoond en daar was het van hetzelfde laken een pak. Het probleem is niet het kleurtje. Cultuur kán een probleem opleveren, maar we zien keer op keer dat als mensen integreren, dat ook dat probleem kleiner wordt. Wat wel een probleem is, is wanneer mensen het idee hebben geen kans te krijgen en geen toekomst te hebben, en daar moeten we wat mee.
Maar dat lijkt me een conservatief beleid wat inkomensverschillen vergroot, en dus mensen die al weinig kansen hebben, nog minder kansen geeft, het omgekeerde van wat er nodig is. En dan zal je nog steeds niet alles oplossen, problemen verdwijnen helaas niet magisch. Maar kansen creëren voor mensen die elke kans aangrijpen om verder te komen, lijkt mij een begin.

En nogmaals, ik ben geen linkse rakker, ik ben een pragmatisch mens. Er zijn dingen waarvan bekend is dat ze werken en het lijkt mij een goed idee die kennis te gebruiken.
Elisa2 schreef:
Ik ben opgegroeid in Ede, het dorp met een enorm marrokanen probleem. Hier was het vooral het probleem dat ze de onruststokers niets aannamen van iedereen die niet marrokaans was. Politie moest samenwerken met marrokaanse buurtvaders en dan was het nog moeilijk. Ze hadden alleen respect voor mensen uit hun eigen cultuur.

https://www.gld.nl/nieuws/2109740/bewon ... aatterreur

Ik vind wel als ik zoiets lees..korten op uitkering? Jongeren? Die werken dus niet..krijgen een uitkering en hebben dus alle tijd om te rellen en kl*ten.

En die uitkering wordt betaald door....

Zie hier waardoor mensen tegen gaan stemmen.
Zo jammer dat de goede daar dan ook weer onder te lijden hebben.

Maar willen ze werken? Krijgen ze wel de mogelijkheid om een opleiding te volgen, zodat ze aan het werk komen? Want alleen korten op uitkering lijkt me niet de oplossing.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 11:53

Tango1979 schreef:
Maar wat is volgens jou dan de reden Wintu?

Dat er dingen mis gaan, daar zijn we het over eens.

Maar waarom is dat de schuld van een asielzoeker, een vluchteling voor oorlog?

Niet elke asielzoeker is een vluchteling van oorlog

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 11:55

OleJon schreef:
Tango1979 schreef:
Maar wat is volgens jou dan de reden Wintu?

Dat er dingen mis gaan, daar zijn we het over eens.

Maar waarom is dat de schuld van een asielzoeker, een vluchteling voor oorlog?

Niet elke asielzoeker is een vluchteling van oorlog

Dat zegt Tango ook niet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 12:03

Elisa2 schreef:
Hij roept wel meer dan dat. ;-)

Vreemdelingenliefde veranderd vanzelf in haat als deze zich niet kunnen gedragen. Zo werkt dat nu eenmaal..

Dus vrouwen in korte rokjes en zichtbare navel piercings mogen ook verkracht worden?

Of anders gezegd, ik vind dit victim blaming waarmee je goed praat wat fout is! Zie vetgedrukte, een kleine groep verpest het voor de grote groep.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 12:10

Janneke2 schreef:
Citaat:
Wilders sluit uit op religie en de meneer van denk sluit uit op politieke keuze. Ik maak de vergelijking zoals hij is, daar is dus helemaal niets raars aan.

Wat Wilders doet mbt religie is strafbaar.
Als politieke partij niet willen samenwerken met iemand die totaal andere ideeën heeft is volledig toegestaan.

Citaat:
Het is nu niet zo dat de andere partijen staan te springen om met de PVV in het diepe te springen toch?

Ik mag hopen dat niemand wil.

Nederlandse grondwet stelt: Allen die zich in Nederland bevinden worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie op grond van godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op wat voor grond dan ook is niet toegestaan.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 12:13

pien_2010 schreef:
Elisa2 schreef:

Vreemdelingenliefde veranderd vanzelf in haat als deze zich niet kunnen gedragen. Zo werkt dat nu eenmaal..

Dus vrouwen in korte rokjes en zichtbare navel piercings mogen ook verkracht worden?

Of anders gezegd, ik vind dit victim blaming waarmee je goed praat wat fout is! Zie vetgedrukte, een kleine groep verpest het voor de grote groep.

En ik vind dit weer zo typisch en deel van het probleem, als iemand zorgen uit of gevoelens benoemt die niet positief zijn over nederlanders met een niet westerse achtergrond, dan ben je aan het victim blaming, discrimineren of ben je racistisch of een pvv'er.
Je mag niet bepaalde dingen benoemen in Nederland, want dan ben je een slecht mens.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 12:14

@BrankaZ, hele mooie post en precies de spijker op de kop imo

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 12:20

pien_2010 schreef:
Elisa2 schreef:

Huh?

Deze moet je even uitleggen geloof ik… ik snap niet hoe je in de uitleg van Elisa Victim blaming haalt?

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 12:28

Als je nu eens ipv "deze zich niet kunnen dragen" (de allochtonen kunnen zich niet gedragen) stelt SOMMIGE/EEN MINDERDEID ervan kan zich niet gedragen, dan scheelt het al.

Dat is het polariseren. Niemand ontkent dat er een minderheid is die overlast veroorzaakt. Maar als je neerzet "ze kunnen zich niet gedragen" dan ben je inderdaad aan het discrimineren. Want dan zeg je dat GEEN VAN ALLE zich kunnen gedragen

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 12:33

Jij zegt indirect, omdat er allochtonen zijn die zich niet weten te gedragen mogen de autochtonen de hele groep discrimineren.
Dus je geeft de groep de schuld van de discriminatie ipv Geert Wilders.
Dat noem ik victim blaming.

Maar voor mij is duidelijk dat het hele concept van integratie een concept is met regels over en weer en dat dit niet gezien wordt.
Als je voortdurend hoort dat je er als groep niet toe doet, niet mag zijn in alle ongenuanceerd heid nodigt dat mensen niet echt uit om mee te willen doen.
Ik ben het eens dat hier niet de oorzaak ligt van het crimineel gedrag, maar het helpt ook niet om je best te doen. Het doet mensen die wel fijne Nederlanders zijn onrecht en pijn. Die empathie mis ik volledig bij de PVV maar ook hier in dit topic.

Precies Tango, je beschrijft het iets anders.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 12:36

pien_2010 schreef:
Jij zegt indirect, omdat er allochtonen zijn die zich niet weten te gedragen mogen de autochtonen de hele groep discrimineren.

Maar voor mij is duidelijk dat het hele concept van integratie een concept is met regels over en weer en dat dit niet gezien wordt.
Als je voortdurend hoort dat je er als groep niet toe doet, niet mag zijn in alle ongenuanceerd heid nodigt dat mensen niet echt uit om mee te willen doen.
Ik ben het eens dat hier niet de oorzaak ligt van het crimineel gedrag, maar het helpt ook niet om je best te doen. Het doet mensen die wel fijne Nederlanders zijn onrecht en pijn. Die empathie mis ik volledig bij de PVV maar ook hier in dit topic.

Nee, ze zegt niet dat mensen mogen discrimineren als een deel van een groep zich misdraagt. Wel dat mensen dat gaan doen als een groep zich misdraagt.
Niet dat Elisa2 iets goedkeurt, ze constateert dat mensen op een bepaalde manier reageren op bepaald gedrag.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 12:40

irmaz schreef:
Democratie werkt alleen wanneer je je aan de regels houdt. Deze staan in de grondwet. De PVV heeft een aantal punten die daar niet aan voldoen en daar op stemmen is dus eigenlijk een stem tegen deze democratie.

Je kunt de reactie van PVV stemmers dat ze zelf niet anti-islam zijn wel een beetje vergelijken met wanneer je met een stel vrienden een strippoker-club inloopt om een spelletje te kaarten en denkt dat dat strippen wel mee valt en niet hoeft wanneer je dat niet wil. Je moet dan echt niet verbaasd zijn wanneer je met z'n allen aan het eind van de avond in je blootje staat...

Als iemand dingen roept die tegen de grondwet zijn, dan weet je naar mijn mening bijvoorbaat al dat hier niets mee gedaan wordt. Veel mensen stemmen op partijen die punten hebben waar ze niet achterstaan. Stemmen op een partij betekent niet automatisch dat je het met al hun standpunten eens bent. Dit is iets wat voor veel mensen hier blijkbaar onbegrijpelijk is.

De bewering dat alle mensen anti-islam zijn als ze PVV hebben gestemd is gewoon niet waar. Toevallig ging de PVV in op hun grootste zorg, in dit geval het woning tekort.

Of het verstandig is dat mensen deze keus hebben gemaakt? Tja, daar mag je best een mening over hebben. Feit is dat Nederland een democratie is, en dat mensen zelf mogen kiezen op wie ze stemmen. Mensen discrimineren op grond van hun politieke gezindheid mag echter niet.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 12:45

Ik vind dat zo zelfsprekend niet. Het zou niet het eerste land waarin de grondwet uiteindelijk achteruit gaat.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 12:47

princequillo schreef:
Ik vind dat zo zelfsprekend niet. Het zou niet het eerste land waarin de grondwet uiteindelijk achteruit gaat.

Dat kan niet zomaar in Nederland.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 12:48

Dat zou nergens niet zomaar kunnen. Het gaat ook niet zómaar. Daar gaat echt wel wat overheen. Ik verwacht ook niet dat dit nu het geval zou zijn, maar ik zou zelf nooit nooit zeggen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 12:52

princequillo schreef:
Dat zou nergens niet zomaar kunnen. Het gaat ook niet zómaar. Daar gaat echt wel wat overheen. Ik verwacht ook niet dat dit nu het geval zou zijn, maar ik zou zelf nooit nooit zeggen.

Nooit is een grote, maar tegelijkertijd: De grondwet.. Voordat die veranderd moet je heel veel mensen mee hebben. Daarnaast is er altijd nog de Eerste Kamer (en die gaat vast ook niet zomaar weg).

Laat ze eerst maar eens tot een samenwerking komen.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 12:56

Nee eens hoor. Maar ik zou zelf in ieder geval niet denken, mwah, gebeurd nooit, want dat kan niet zomaar. Als ik de afgelopen jaren iets heb geleerd door politiek wereldwijd te volgen is het dat sommige dingen heel onverwachts wel kunnen voorkomen, ook al dacht een meerderheid altijd: dat gebeurd toch niet. Dus ik hou zelf het liefste de mogelijkheid open, iets minder teleurstelling en zo :=

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 12:59

het is toch duidelijk dat het om dé groep gaat die zich niet kan gedragen? en daarmee niet 'alle' bedoelt wordt..
Of is dat weer dat cherry picking.. ? Want je mag de ene groep wel generaliseren (boeren bijvoorbeeld) en de andere groep niet.. En dat is hier op bokt echt al zeer regelmatig aan de orde gekomen. Ik weet dat want ik zei dan 'laten we niet generaliseren', en dan was het antwoord "nou jij snapt heus wel dat we niet álle boeren (of witte mensen of vul maar in) bedoelen, dus"..
:+

Oh ja wat me ook nog opviel aan het gesprek met mn collega's, die noemde zelf zijn eigen groep erg racistisch.. vond ik ook bijzonder als in, dat had ik niet verwacht.

Hoe het zelf uitvoeren van iets zoals crimineel gedrag vergelijken wordt met het dragen van kleding en dan victim blaming genoemd wordt, ontgaat mij echt volledig, die vergelijking gaat gewoon mis.
Als je crimineel gedrag vertoont, ben je geen victim meer en gaat vc in dat geval niet meer op. (toevallig laatst nog wat rechtzaken daarover gehoor, die advocaten konden dat goed toelichten)

De grondwet is nog steeds niet aangepast, mensen dachten tijdens covid dat de overheid van alles en nog wat (al dan niet stiekem) ging aanpassen, en dat was ook niet waar. Dus het zal nu ook niet zomaar gaan...

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 13:00

princequillo schreef:
Nee eens hoor. Maar ik zou zelf in ieder geval niet denken, mwah, gebeurd nooit, want dat kan niet zomaar. Als ik de afgelopen jaren iets heb geleerd door politiek wereldwijd te volgen is het dat sommige dingen heel onverwachts wel kunnen voorkomen, ook al dacht een meerderheid altijd: dat gebeurd toch niet. Dus ik hou zelf het liefste de mogelijkheid open, iets minder teleurstelling en zo :=

Om de grondwet te wijzigen moeten heel wat stappen worden doorlopen in Nederland.

De 1e stemronde is met een 'gewone' 50% meerderheid.
Daarna volgen verkiezingen en moet er nogmaals worden gestemd en is een tweederde meerderheid nodig. Als we daarvoor staan dan denk ik dat de Nederlandse kiezer zich wel uitspreekt als ze het niet eens zijn met de voorgestelde grondwetwijziging.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ingswet%27.
Citaat:
Verzwaarde herzieningsprocedure Grondwet
Voor een grondwetswijziging moet een extra zware procedure worden doorlopen: het parlement moet er 2 keer een beslissing over nemen. Dit wordt ook wel de 1e en 2e ‘lezing’ genoemd. Reden voor die verzwaarde herzieningsprocedure is dat de Grondwet de belangrijkste uitgangspunten van ons staatsbestel bevat.

Een grondwetswijziging doorloopt 7 stappen:

De regering of 1 of meer leden van de Tweede Kamer dienen een voorstel tot grondwetswijziging in.
De Tweede en Eerste Kamer nemen dit wetsvoorstel in 1e lezing aan met een gewone meerderheid. Dit heet ook wel de ‘overwegingswet’ of de ‘verklaringswet’.
De Tweede Kamer wordt ontbonden en er worden verkiezingen gehouden. Hierdoor kunnen kiezers zich over de wijzigingen uitspreken.
Het in 1e lezing aangenomen voorstel wordt ingediend bij de nieuw gekozen Tweede Kamer. Deze moet het voorstel behandelen. Als de Tweede Kamer die gekozen is na goedkeuring in 1e lezing er niet over stemt, dan vervalt het voorstel automatisch.
De Tweede en Eerste Kamer nemen het wetsvoorstel in 2e lezing aan met een 2/3 meerderheid. Zij kunnen het voorstel niet meer wijzigen.
De Koning en 1 of meer ministers of staatssecretarissen ondertekenen het wetsvoorstel.
Publicatie van de wijziging in het Staatsblad. De wijziging treedt daarna direct in werking.
In de Notitie herzieningsprocedure van de Grondwet vindt u informatie over de voorgeschiedenis van de herziening van de Grondwet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 13:01

BrankaZ schreef:
pien_2010 schreef:

Nee, ze zegt niet dat mensen mogen discrimineren als een deel van een groep zich misdraagt. Wel dat mensen dat gaan doen als een groep zich misdraagt.
Niet dat Elisa2 iets goedkeurt, ze constateert dat mensen op een bepaalde manier reageren op bepaald gedrag.

Dat heb ik echt wel gelezen, alleen dat oorzaak gevolg is dus niet goed en daar moeten we elkaar op wijzen! Laat staan dat het normaal wordt gevonden dat deze groep wordt gediscrimineerd. Dat gebeurt namelijk nu wel. De empathie wat dit betekent voor deze Nederlanders ontbreekt veel te veel. Het wordt vergoelijkt, dit gedrag, zo van zij doen dit dus wij doen dat.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 06-12-23 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 13:01

Je kan het ook nooit helemaal uitsluiten, maar om in Nederland de grondwet te wijzigen moet je in eerste instantie een meerderheid in de eerste en tweede kamer halen, dan moeten er tweedekamerverkiezingen komen en dan moet de wijziging nogmaals door beide kamers en een tweederde meerderheid halen. Dat is een behoorlijk hoge drempel waarin de bevolking een belangrijk aandeel heeft door de verplichte verkiezingen die ertussen zitten. Als iemand de grondwet wil wijzigen met iets wat een aanzienlijk deel van de bevolking niet ziet zitten, is dat er bijna niet doorheen te krijgen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 13:05

Pien, iedereen staat anders in discussies. Sommigen staan er meer emotioneel in en redeneren voornamelijk uit ervaring en gevoel, waar anderen het meer houden bij feitelijkheden en er meer van een afstand naar kijken.

Beide moet volgens mij kunnen.

Het feit dat iemand meer van een afstand kijkt, betekent niet per definitie dat er geen empathie is. Dat vul je zelf in.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 13:10

journee schreef:
Of het verstandig is dat mensen deze keus hebben gemaakt? Tja, daar mag je best een mening over hebben. Feit is dat Nederland een democratie is, en dat mensen zelf mogen kiezen op wie ze stemmen. Mensen discrimineren op grond van hun politieke gezindheid mag echter niet.

Dat klopt. Maar je mag wél een partij uitsluiten van onderhandelingen op grond van ongrondwettelijke plannen. Op basis van dat die partijleider dingen roept die tegen de grondwet ingaan.
journee schreef:
Nederlandse grondwet stelt: Allen die zich in Nederland bevinden worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie op grond van godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op wat voor grond dan ook is niet toegestaan.

Dat is de oude versie (gewoon omdat ik een pietlut ben hoor ;) )

Citaat:
Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, handicap, seksuele gerichtheid of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.

https://www.denederlandsegrondwet.nl/id ... ndeling_en
Uiteraard met bronvermelding.

Punt is dat je niet mag discrimineren op politieke gezindheid, maar wat wel mag is de democratie beschermen door ondemocratische plannen niet goed te keuren.

Dus ik denk dat het idd goed is de pijlen te richten op de partij in plaats van de stemmer. Dus idd terug naar de inhoud in plaats van de persoon.

pien_2010 schreef:
Elisa2 schreef:

Wintu schreef:
En ik vind dit weer zo typisch en deel van het probleem, als iemand zorgen uit of gevoelens benoemt die niet positief zijn over nederlanders met een niet westerse achtergrond, dan ben je aan het victim blaming, discrimineren of ben je racistisch of een pvv'er.
Je mag niet bepaalde dingen benoemen in Nederland, want dan ben je een slecht mens.

Zo lees ik dat niet. Ik vind het ook niet handig geformuleerd want niet perse victim blaming.

Discriminatie mág niet, daar is de grondwet duidelijk over.
Crimineel gedrag mag ook niet.

Maar wat ook niet ok is, in mijn ogen, is zeggen: zij doen dit, en daarom.....
alleen heb ik niet de indruk dat dat is wat Elisa bedoelt. Ik denk meer dat zij bedoelt dat het (discriminatie) een reactie is op de straatterreur.

Ik heb links regelmatig verweten problemen onder de mat te vegen. Ik denk niet dat dat wijs is, want ik ben er van overtuigd dat mensen dan idd het idee krijgen niets meer te mogen zeggen. Er is alleen een groot verschil tussen problemen benoemen, analyseren en naar een oplossing zoeken die werkbaar en wettelijk is, en een zondebok creëren en vervolgens mensen die onschuldig zijn, te straffen voor wat andere mensen doen.

Dus nee, ik geloof niet dat het victim blaming is, ik denk ook niet dat we niets mogen zeggen, ik denk alleen wel dat het wijs is erover na te denken hóe we dingen zeggen. Of het constructief is, of het iets toevoegt.

Dat er problemen zijn op verschillende vlakken (huizen, zorg, criminaliteit) lijkt me duidelijk. En ik voel me als transgender (en op het moment nog best duidelijk) persoon niet altijd even veilig. Ik kan me voorstellen dat vrouwen en meisjes zich ook niet veilig voelen, en dat is iets waar we imo wat mee moeten. De vraag is alleen hoe we dat moeten doen.