journee schreef:Of het verstandig is dat mensen deze keus hebben gemaakt? Tja, daar mag je best een mening over hebben. Feit is dat Nederland een democratie is, en dat mensen zelf mogen kiezen op wie ze stemmen. Mensen discrimineren op grond van hun politieke gezindheid mag echter niet.
Dat klopt. Maar je mag wél een partij uitsluiten van onderhandelingen op grond van ongrondwettelijke plannen. Op basis van dat die partijleider dingen roept die tegen de grondwet ingaan.
journee schreef:Nederlandse grondwet stelt: Allen die zich in Nederland bevinden worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie op grond van godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op wat voor grond dan ook is niet toegestaan.
Dat is de oude versie (gewoon omdat ik een pietlut ben hoor
)
Citaat:
Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, handicap, seksuele gerichtheid of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.
https://www.denederlandsegrondwet.nl/id ... ndeling_en
Uiteraard met bronvermelding.
Punt is dat je niet mag discrimineren op politieke gezindheid, maar wat wel mag is de democratie beschermen door ondemocratische plannen niet goed te keuren.
Dus ik denk dat het idd goed is de pijlen te richten op de partij in plaats van de stemmer. Dus idd terug naar de inhoud in plaats van de persoon.
pien_2010 schreef:Elisa2 schreef:Hij roept wel meer dan dat.

Vreemdelingenliefde veranderd vanzelf in haat als
deze zich niet kunnen gedragen. Zo werkt dat nu eenmaal..
Dus vrouwen in korte rokjes en zichtbare navel piercings mogen ook verkracht worden?
Of anders gezegd, ik vind dit victim blaming waarmee je goed praat wat fout is! Zie vetgedrukte, een kleine groep verpest het voor de grote groep.
Wintu schreef:En ik vind dit weer zo typisch en deel van het probleem, als iemand zorgen uit of gevoelens benoemt die niet positief zijn over nederlanders met een niet westerse achtergrond, dan ben je aan het victim blaming, discrimineren of ben je racistisch of een pvv'er.
Je mag niet bepaalde dingen benoemen in Nederland, want dan ben je een slecht mens.
Zo lees ik dat niet. Ik vind het ook niet handig geformuleerd want niet perse victim blaming.
Discriminatie mág niet, daar is de grondwet duidelijk over.
Crimineel gedrag mag ook niet.
Maar wat ook niet ok is, in mijn ogen, is zeggen: zij doen dit, en daarom.....
alleen heb ik niet de indruk dat dat is wat Elisa bedoelt. Ik denk meer dat zij bedoelt dat het (discriminatie) een reactie is op de straatterreur.
Ik heb links regelmatig verweten problemen onder de mat te vegen. Ik denk niet dat dat wijs is, want ik ben er van overtuigd dat mensen dan idd het idee krijgen niets meer te mogen zeggen. Er is alleen een groot verschil tussen problemen benoemen, analyseren en naar een oplossing zoeken die werkbaar en wettelijk is, en een zondebok creëren en vervolgens mensen die onschuldig zijn, te straffen voor wat andere mensen doen.
Dus nee, ik geloof niet dat het victim blaming is, ik denk ook niet dat we niets mogen zeggen, ik denk alleen wel dat het wijs is erover na te denken hóe we dingen zeggen. Of het constructief is, of het iets toevoegt.
Dat er problemen zijn op verschillende vlakken (huizen, zorg, criminaliteit) lijkt me duidelijk. En ik voel me als transgender (en op het moment nog best duidelijk) persoon niet altijd even veilig. Ik kan me voorstellen dat vrouwen en meisjes zich ook niet veilig voelen, en dat is iets waar we imo wat mee moeten. De vraag is alleen hoe we dat moeten doen.