Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Desty

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 22:25

Een onafhankelijke vrije staat Palestina?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 08:12

irmaz schreef:
Mijn vraag was eigenlijk: Heeft Hamas concrete plannen en zo ja, wat zijn die en waar worden ze openbaar gemaakt.

Dat Hamas niet akkoord gaat met het voorstel van Israel snap ik prima, maar wat willen ze wel.

Toevallig gisteren gezien dat ze een heel dossier uitgebracht hebben over 7 oktober, kan je hier lezen:

https://en.rattibha.com/thread/17490612 ... RRzK_JY4-o

De laatste pagina's is wat ze vragen. Eigenlijk stellen ze geen specifieke eisen, het komt er vooral op neer dat ze vragen dat het westen stopt met Israël te steunen, zodat de VN-resoluties kunnen nageleefd worden (waarmee ze dus impliciet akkoord gaan met een tweestatenoplossing).

Let wel, is tekst van 17 pagina's. Voor wie die graag in het Nederlands wil lezen, heb ik die door een vertaalsite gehaald, die wil ik gerust wel doorsturen (met de nodige haken en ogen natuurlijk: het gaat de hele tijd over overstroming - vertaling van Al Aqsa Flood :) ).

Ik wou er enkele hoofdpunten uit aanhalen, maar eigenlijk vind ik het allemaal hoofdpunten, dus zeker de moeite om eens te lezen. En op enkele details na ben ik het helemaal met hen eens.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 13:17

hwn schreef:
Toevallig gisteren gezien dat ze een heel dossier uitgebracht hebben over 7 oktober, kan je hier lezen:

https://en.rattibha.com/thread/17490612 ... RRzK_JY4-o

De laatste pagina's is wat ze vragen. Eigenlijk stellen ze geen specifieke eisen, het komt er vooral op neer dat ze vragen dat het westen stopt met Israël te steunen, zodat de VN-resoluties kunnen nageleefd worden (waarmee ze dus impliciet akkoord gaan met een tweestatenoplossing).

Let wel, is tekst van 17 pagina's. Voor wie die graag in het Nederlands wil lezen, heb ik die door een vertaalsite gehaald, die wil ik gerust wel doorsturen (met de nodige haken en ogen natuurlijk: het gaat de hele tijd over overstroming - vertaling van Al Aqsa Flood :) ).

Ik wou er enkele hoofdpunten uit aanhalen, maar eigenlijk vind ik het allemaal hoofdpunten, dus zeker de moeite om eens te lezen. En op enkele details na ben ik het helemaal met hen eens.

Dank voor de link. Ik ben begonnen met lezen maar struikel eigenlijk al in de eerste pagina over een aantal uitspraken die niet overeenkomen met andere bronnen die ik vind. Welke bron de juiste info geeft weet ik niet.
Uit jouw link:
Citaat:
Ondanks dat de Oslo-akkoorden in 1993 met de PLO werden ondertekend, werd de oprichting van een Palestijnse onafhankelijke staat op de Westelijke Jordaanoever en in de Gazastrook vastgelegd;

Volgens wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/Oslo_Accords :
Citaat:
De Oslo-akkoorden creëerden geen definitieve Palestijnse staat
En:
Citaat:
Een groot deel van de Palestijnse bevolking, waaronder verschillende Palestijnse militante groeperingen, was fel gekant tegen de Oslo-akkoorden; De Palestijns-Amerikaanse filosoof Edward Said omschreef ze als een 'Palestijns Versailles'.[4] Het vredesproces werd onder druk gezet door het bloedbad in de Grot van de Patriarchen en door zelfmoordaanslagen en aanslagen door Hamas. Extreemrechtse Israëliërs waren ook tegen de Oslo-akkoorden, en Rabin werd in 1995 vermoord door een rechtse Israëlische extremist omdat hij deze had ondertekend.

Het nu teruggrijpen op de Oslo-accoorden door Hamas vind ik dan wat vreemd.

En voor dat iemand in de boom schiet, ik zeg hier helemaal niet mee dat de Palestijnen geen eigen staat zouden moeten hebben of dat Israel in zijn recht staat met de huidige gang van zaken :n

Maar ik ga nog even verder lezen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 14:49

Interessant, dat wist ik niet. Ik zie dat het inderdaad om een klein stukje ging waarin de Palestijnen zelfbestuur mochten hebben, een soort protectoraat, maar niet meer. Logisch dat velen ertegen waren. De extreme zionisten omdat ze alles wilden en zonder niet-joden, en de Palestijnen omdat ze nog minder kregen dan hen in 1948 en 1967 toegewezen werd (als ik het goed lees/interpreteer, correct me if I'm wrong).

Maar ik denk dat Hamas nu denkt: iets is beter dan niets, voor we helemaal van de kaart geveegd worden, maar dat weet ik natuurlijk niet zeker, is niet zo dat ik Hamas-militanten in mijn omgeving heb of zo. :)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 14:53

Hamas leiders zeggen allemaal wat anders momenteel. Ik kan er geen lijn in ontdekken.
Eigenlijk net als dat losgeslagen clubje Israëlische kabinetsleden.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 15:11

Nog wt quotes uit het stuk:
Citaat:
Hamas verduidelijkt het volgende:
Operatie Al-Aqsa Flood op 7 oktober was gericht op Israëlische militaire locaties en probeerde de soldaten van de vijand te arresteren om druk uit te oefenen op de Israëlische autoriteiten om de duizenden Palestijnen die in Israëlische gevangenissen werden vastgehouden vrij te laten via een overeenkomst voor de uitwisseling van gevangenen.

Misschien zijn er fouten opgetreden tijdens de uitvoering van Operatie Al-Aqsa Flood als gevolg van de snelle ineenstorting van het Israëlische veiligheids- en militaire systeem.

Zoals door velen is bevestigd, heeft de Hamas-beweging op een positieve en vriendelijke manier omgegaan met alle burgers die in Gaza werden vastgehouden, en vanaf de eerste dagen van de agressie geprobeerd hen vrij te laten.

Wat de Israëlische bezetting naar voren bracht met betrekking tot de beschuldigingen dat de Al-Qassam Brigades zich op 7 oktober op Israëlische burgers richtten, zijn niets anders dan complete leugens en verzinsels.

Videoclips die op die dag – 7 oktober – werden gemaakt, samen met de getuigenissen van Israëli’s zelf die later werden vrijgegeven, lieten zien dat de strijders van de Al-Qassam Brigades zich niet op burgers richtten, en dat veel Israëli’s door het Israëlische leger en de politie werden gedood als gevolg van hun verwarring.

Van: Misschien zijn er fouten gemaakt door Hamas (door schuld van de snelle ineenstorting van het Israelische militaire systeem)

Tot: Het zijn allemaal leugens en trouwens de Israelische militairen en politie zelf hebben de Israelische burgers gedood doordat ze in verwarring waren.

>;)

Citaat:
Volgens het schrijven zou een Israelische militaire helicopter een groot bloedbad hebben aangericht op 7 oktober.

Na wat zoeken op internet:
Volgens https://checkyourfact.com/2023/11/08/fa ... ans-oct-7/ wordt dit statement door veel beeldmateriaal en ooggetuigen tegengesproken.

Tot zo ver de kritische noten. Ik vind het echt jammer dat deze eerste paragrafen bestaan, ik snap dat ze hiermee een soort argument aan hun opstand proberen te geven maar door zo'n verhaal te spinnen maken ze zichzelf in mijn ogen onbetrouwbaar. Maar wordt vervolgd.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 15:14

De rest van het stuk wordt namelijk een stuk beter, in mijn ogen eerlijker en begrijpelijker.

Ze vragen de internationale gemeenschap om een open en eerlijk onderzoek naar de (oorlogs-) misdaden van Israel.

Als ik het goed begrijp willen ze:

Zelfbestuur voor de Gaza en zelfbeschikkingsrecht voor alle Palestijnen.
    Einde van de bezetting van de Palestijnse gebieden door Israel.
    Het verantwoordelijk houden van Israel voor het leed van Palestijnen door de vrije wereld en herstelbetalingen voor veroorzaakte schade.
    Het stoppen van grote mogendheden met achter Israel te staan.
    Het ondersteunen van de Palestijnse verzet tegen Israel.
    Het onderkennen van de heersende dubbelde standaard tav Israel en Palestijnen binnen de vrije wereld en dit stoppen.
    Stoppen van gedwongen verplaatsingen van Palestijnen en hooguit verplaatsing door het mogelijk maken dat Palestijnen die in 1948 hun huis hebben moeten verlaten weer terug kunnen.

Het is mij niet helemaal duidelijk wat ze precies bedoelen met Palestina en welke regels specifiek voor Gaza zijn en hoever de eisen ook voor Palestijnen op de West-oever gelden.
Maar het klinkt voor mij niet alsof ze het totale bestaansrecht van Israel willen betwisten. Het lijkt me op sommige punten zelfs tamelijk bescheiden (afhankelijk met hoe groot ze Palestina zien).

Tot zo ver mijn analyse :o

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 21:16

irmaz schreef:
Volgens https://checkyourfact.com/2023/11/08/fa ... ans-oct-7/ wordt dit statement door veel beeldmateriaal en ooggetuigen tegengesproken.

Tot zo ver de kritische noten. Ik vind het echt jammer dat deze eerste paragrafen bestaan, ik snap dat ze hiermee een soort argument aan hun opstand proberen te geven maar door zo'n verhaal te spinnen maken ze zichzelf in mijn ogen onbetrouwbaar. Maar wordt vervolgd.

Jouw factchecks (staat nochtans normaal goed aangeschreven als ik even google) zijn gebaseerd op bronnen zoals Times of Israel, BBC News, Associated Press, niet bepaald de meest neutrale en eerlijke bronnen, en er staan toch wel een heleboel zaken in die geen steek houden. Ze spreken er nog altijd van meer dan 1400 doden. Dit aantal is teruggebracht tot 1139, aangezien er tussen de verbrande lichamen een paar 100 Hamas-strijders zaten. Hamas heeft daar een goed argument (staat ook in hun tekst) dat dat bewijst dat niet zij dit gedaan hebben (tenzij ze aan zelfontbranding deden of zo, lijkt me ook niet zo productief als hun bedoeling was om gijzelaars te nemen). En het verhaal van Be'eri in je fact checks is op zijn minst gezegd onvolledig: bekijk deze getuigenissen van overlevenden maar eens: https://www.instagram.com/reel/C0tKA-st ... 2521e66a8d. Anja Meulenbelt (was mij onbekend, jullie misschien niet?) deelde ook iets vergelijkbaars op haar FB 5 dagen geleden (Gaza, een stand van zaken (3)). Een onafhankelijk onderzoek zou helemaal fijn zijn, maar daar is Israël niet voor te vinden, Hamas wel. Hmm, vreemd. Het zou natuurlijk kunnen dat al mijn info fake news is, maar aangezien ik zo'n omstreden - met uitzondering van de link hierboven dan - vaak ofwel van Israëlische sites haal, ofwel van de organisator van mijn eerste Irak-reis (en die sprak toen ook de waarheid terwijl Netanyahu loog) zou me dit heel sterk verwonderen.

Maar Hamas geeft zelf toe dat er wat zaken niet volgens plan gegaan zijn, dus ze zullen ook qua burgerdoden iets op hun kerfstok hebben, alleen geloof ik niet dat doden hun doel was (past ook totaal niet in deze strategie, want wat krijg je terug voor dode gijzelaars? Dode Palestijnse gevangenen?). Ik maak me vooral bedenkingen bij de paragraaf van de verplichte legerdienst voor mannen en vrouwen. Ik kan er niet uit opmaken of ze daardoor alle volwassen mannen en vrouwen als militair zien en niet als burger (daar ben ik het sowieso niet mee eens), dan kunnen ze vanuit hun standpunt natuurlijk helemaal gelijk halen.

Ook over hun verklaring dat ze liever niet buiten de bezette gebieden zouden optreden en ooit een voorstel deden aan Israël om van beide kanten geen burgerslachtoffers meer te maken (waarop ze geen antwoord kregen) ben ik onwetend.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 21:20

irmaz schreef:
De rest van het stuk wordt namelijk een stuk beter, in mijn ogen eerlijker en begrijpelijker.

Ze vragen de internationale gemeenschap om een open en eerlijk onderzoek naar de (oorlogs-) misdaden van Israel.

Als ik het goed begrijp willen ze:

Zelfbestuur voor de Gaza en zelfbeschikkingsrecht voor alle Palestijnen.
    Einde van de bezetting van de Palestijnse gebieden door Israel.
    Het verantwoordelijk houden van Israel voor het leed van Palestijnen door de vrije wereld en herstelbetalingen voor veroorzaakte schade.
    Het stoppen van grote mogendheden met achter Israel te staan.
    Het ondersteunen van de Palestijnse verzet tegen Israel.
    Het onderkennen van de heersende dubbelde standaard tav Israel en Palestijnen binnen de vrije wereld en dit stoppen.
    Stoppen van gedwongen verplaatsingen van Palestijnen en hooguit verplaatsing door het mogelijk maken dat Palestijnen die in 1948 hun huis hebben moeten verlaten weer terug kunnen.

Het is mij niet helemaal duidelijk wat ze precies bedoelen met Palestina en welke regels specifiek voor Gaza zijn en hoever de eisen ook voor Palestijnen op de West-oever gelden.
Maar het klinkt voor mij niet alsof ze het totale bestaansrecht van Israel willen betwisten. Het lijkt me op sommige punten zelfs tamelijk bescheiden (afhankelijk met hoe groot ze Palestina zien).

Tot zo ver mijn analyse :o

Bedankt!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 21:29

Ah, Anja Meulenbelt! Die is er dus nog. Samen met Andreas Burnier een van onze bekendste feministen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 22:21

Citaat:
Anja Meulenbelt (was mij onbekend, jullie misschien niet?) deelde ook iets vergelijkbaars op haar FB 5 dagen geleden (Gaza, een stand van zaken (3)). Een onafhankelijk onderzoek zou helemaal fijn zijn, maar daar is Israël niet voor te vinden, Hamas wel. Hmm, vreemd. Het zou natuurlijk kunnen dat al mijn info fake news is, maar aangezien ik zo'n omstreden - met uitzondering van de link hierboven dan - vaak ofwel van Israëlische sites haal, ofwel van de organisator van mijn eerste Irak-reis (en die sprak toen ook de waarheid terwijl Netanyahu loog) zou me dit heel sterk verwonderen.

Even voor de goede orde: Andreas Burnier, aka Catherina Dessaur, moge zij/hij rusten in vrede, is al meer dan twintig jaar ter ziele. Ze (hij) was zeer beslist feministe, maar zat beslist niet in dezelfde feminitische denkrichting als Anja Meulenbelt.

Anja Meulenbelt is al weer een jaar of twintig actief in een humanitaire organisatie die zich richt op de Gaza strook. (Medische hulp en sociale/ psychologische ondersteuning/ bijscholing.)

Persoonlijk heb ik er geen idee van, of Hamas daadwerkelijk een onafhankelijk onderzoek zou willen.
Gazanen hebben al vele jaren de ervaring dat als er Gazanen sterven, er hooguit onderzoek door het Israëlische leger wordt uitgevoerd.
Dus de verwachting dat er deze keer wel onafhankelijk onderzoek zal komen is ongetwijfeld laag.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 22:57

hwn schreef:
irmaz schreef:

Jouw factchecks (staat nochtans normaal goed aangeschreven als ik even google) zijn gebaseerd op bronnen zoals Times of Israel, BBC News, Associated Press, niet bepaald de meest neutrale en eerlijke bronnen, en er staan toch wel een heleboel zaken in die geen steek houden. Ze spreken er nog altijd van meer dan 1400 doden. Dit aantal is teruggebracht tot 1139, aangezien er tussen de verbrande lichamen een paar 100 Hamas-strijders zaten. Hamas heeft daar een goed argument (staat ook in hun tekst) dat dat bewijst dat niet zij dit gedaan hebben (tenzij ze aan zelfontbranding deden of zo, lijkt me ook niet zo productief als hun bedoeling was om gijzelaars te nemen). En het verhaal van Be'eri in je fact checks is op zijn minst gezegd onvolledig: bekijk deze getuigenissen van overlevenden maar eens: https://www.instagram.com/reel/C0tKA-st ... 2521e66a8d. Anja Meulenbelt (was mij onbekend, jullie misschien niet?) deelde ook iets vergelijkbaars op haar FB 5 dagen geleden (Gaza, een stand van zaken (3)). Een onafhankelijk onderzoek zou helemaal fijn zijn, maar daar is Israël niet voor te vinden, Hamas wel. Hmm, vreemd. Het zou natuurlijk kunnen dat al mijn info fake news is, maar aangezien ik zo'n omstreden - met uitzondering van de link hierboven dan - vaak ofwel van Israëlische sites haal, ofwel van de organisator van mijn eerste Irak-reis (en die sprak toen ook de waarheid terwijl Netanyahu loog) zou me dit heel sterk verwonderen.

Maar Hamas geeft zelf toe dat er wat zaken niet volgens plan gegaan zijn, dus ze zullen ook qua burgerdoden iets op hun kerfstok hebben, alleen geloof ik niet dat doden hun doel was (past ook totaal niet in deze strategie, want wat krijg je terug voor dode gijzelaars? Dode Palestijnse gevangenen?). Ik maak me vooral bedenkingen bij de paragraaf van de verplichte legerdienst voor mannen en vrouwen. Ik kan er niet uit opmaken of ze daardoor alle volwassen mannen en vrouwen als militair zien en niet als burger (daar ben ik het sowieso niet mee eens), dan kunnen ze vanuit hun standpunt natuurlijk helemaal gelijk halen.

Ook over hun verklaring dat ze liever niet buiten de bezette gebieden zouden optreden en ooit een voorstel deden aan Israël om van beide kanten geen burgerslachtoffers meer te maken (waarop ze geen antwoord kregen) ben ik onwetend.

Mijn punt was dat het verhaal rammelt. Hamas heeft daar verkeerde dingen gedaan, dat het Israelische leger het mogelijk ook gedaan heeft maakt hun schuld niet kleiner. Ik wil zelfs nog wel geloven dat Netanyahu de boel heeft bekokstoofd, maar ook dat ontslaat Hamas niet van schuld.
Het was dus beter (in mijn ogen) dat ze dat rammelende verhaal (blijkbaar bedacht door iemand van Hezbollah) achterwege hadden gelaten.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 22:59

mysa schreef:
Hamas leiders zeggen allemaal wat anders momenteel. Ik kan er geen lijn in ontdekken.
Eigenlijk net als dat losgeslagen clubje Israëlische kabinetsleden.

Ik haal deze quote nog even aan, dank je mysa. Mij is het ook niet duidelijk wie dat verhaal uit die link heeft geschreven. Is dit nu het officiele standpunt van Hamas?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 23:54

@Irmaz, ik heb het inderdaad zo begrepen, heb het ook van de FB pagina van die Anja Meulenbelt.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 19:06

Die uitspraak van het ICJ lijkt behoorlijk in dovemansoren gevallen, iemand hier over gehoord: de Return to Gaza conferentie

https://www.theguardian.com/world/2024/ ... lling-for-
voluntary-migration-of-palestinians

Voor wie het in het NL wil volgen: op de FB pagina van "In het spoor van Rudi Vranckx" (https://www.facebook.com/InHetSpoorVanRudiVranckx) van 2 dagen geleden was het ook geplaatst, maar ik kan de rechtstreekse link niet kopiëren, enkel de hele pagina.

Feestje tvv de terugkeer van nederzettingen in Gaza, waarbij aanwezig:
- een voormalig leider van een verboden Israëlische extreem-rechtse terroristengroep
- de ministers Smotrich en Ben-Gvir, die blijkbaar allebei veroordeeld zijn wegens geweld bij het ontmantelen van de nederzettingen (van Ben Gvir wist ik, van Smotrich niet)
- Daniella Weiss, van de extreem-rechtse beweging Nahala, die ervoor pleit om de Palestijnen uit te hongeren. "De Arabieren zullen vertrekken. De wereld zal ze accepteren". (aan het woord in het FB filmpje, echt misselijkmakend dit)

Hun voorstellen zijn o.a. (heb het niet grondig gelezen):
- nederzettingen heropbouwen
- doodstraf voor terroristen (tja, dat doen ze nu al, en zonder enige vorm van proces, zelfs een zwaargewonde man in het ziekenhuis knallen ze lafweg neer. Als Israël ooit een grondwet zal maken, zal er waarschijnlijk in staan: "guilty until proven innocent" :( .
- "vrijwillige" migratie", maar een handje helpen door ze uit te hongeren

De VS heeft al verontwaardigd gereageerd. En Netanyahu distantieert er zich niet van, maar zegt dat iedereen recht heeft op zijn eigen mening.

Dit is sowieso een overtreding van de ICJ-richtlijnen die opgelegd werden. Ik vind het zo frustrerend dat zo'n bende randdebielen de hele wereld gewoon staan uitlachen en niemand er iets tegen kan/wil/durft beginnen. Wat zal er gebeuren als ICJ na die maand beslist dat Israël niet genoeg gedaan heeft? Ik kan het al raden: weer niets!

Maar een positieve noot, weliswaar een kleintje: België blijft de UNWRA bijdrage betalen. Dat is iets waarvoor ik graag belastingen wil betalen, heb zelfs een Visa kaart aangevraagd zodat ik indien nodig zelf een bijdrage kan storten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 19:55

DW heeft een een stuk over deze groep. Er was een nederzetting ( Gush Katif ) in Gaza tot 2005.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 22:19

Dat lijkt me nog een behoorlijk "opgeschoonde" versie, als ik vergelijk met die van Rudi Vranckx of the Guardian. Al is ze op het einde toch wel duidelijk dat Netanyahu een "coup" heeft proberen plegen, maar is teruggefloten door het volk. Maar klopt idd wel dat ie "gegijzeld" wordt door Smotrich en Ben-Gvir, die telkens dreigen de regering te laten vallen als de oorlog stopt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 22:57

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 00:10

Ah, dat is goed nieuws! Al weet ik niet hoe hij dat voor elkaar kan krijgen. Als die 2 op non-actief kunnen gezet worden, is Netanyahu niet meer "verplicht" om de oorlog verder te zetten (geen idee of hij zelf echt niet wil stoppen, of hij zwicht voor de chantage van dat duo.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 00:20

Was het niet zo dat als Netanyahu politicus af is hij wegens corruptie vervolgd kan/zal worden hoogst waarschijnlijk in de gevangenis verdwijnt?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 00:43

Ja, heb ik ook al meermaals gelezen, en ik dacht het ook te horen op het eind van je fragment. Maar misschien is hij toch tot een staakt het vuren te bewegen zonder af te treden, want ik heb al paar keer "dreigementen" van Ben Gvir (en ook van Smotrich denk ik, ofwel was telkens Ben Gvir) gelezen dat ze de regering zouden doen vallen als Netanyahu de oorlog stopte. Dus als die 2 op één of andere manier buiten spel kunnen gezet worden, is er misschien toch nog hoop voor minstens een adempauze voor de Palestijnen. Al besef ik dat ik me nu vastklamp aan een strohalmpje...

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 08:01

Intussen gelezen dat het ipv om 12 verdachte UNWRA-medewerkers maar om 4 mensen zou gaan, en ook dat is gegarandeerd een verzinsel.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 08:25

Ik heb ergens gelezen dat 1200 medewerkers banden hadden met terroristische organisaties? Het afdoen als 'gegarandeerd een verzinsel' lijkt me een te vroege (of onjuiste) conclusie...

Hwn, wat je standpunt is en waar jouw loyaliteit ligt, is wel duidelijk. Maar sommige berichten van jou worden imo gebracht als 'feiten' terwijl ze voornamelijk je mening vertegenwoordigen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 09:29

Klopt, 1200. En dat is nog een conservatieve schatting. Er zijn bewijzen voor, bijvoorbeeld gekopieerde berichten op telegram.

Maar ik vind het volkomen logisch. Er werken zo'n 30.000 mensen bij UNRWA. Dat zijn Palestijnen die leven onder Hamas-bewind.
Die kunnen bijna niet anders dan loyaal zijn aan het regime.

Voor wat betreft Netanyahu: er lopen diverse fraude-aanklachten tegen hem.
Zodra hij premier af is, draait hij waarschijnlijk de bak in.

Met alleen Likoed had hij te weinig stemmen en kon hij geen regering vormen, vandaar die coalitie met die rechts-extremistische religieuze partijen.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 09:43

Verschrikkelijk vind ik het wat er gebeurt momenteel onder de regering van Netanyahu en hoop dat er door de druk van andere landen spoedig een vermindering/stopzetting van het geweld over & weer komt.