Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
irmaz schreef:Mijn vraag was eigenlijk: Heeft Hamas concrete plannen en zo ja, wat zijn die en waar worden ze openbaar gemaakt.
Dat Hamas niet akkoord gaat met het voorstel van Israel snap ik prima, maar wat willen ze wel.
hwn schreef:Toevallig gisteren gezien dat ze een heel dossier uitgebracht hebben over 7 oktober, kan je hier lezen:
https://en.rattibha.com/thread/17490612 ... RRzK_JY4-o
De laatste pagina's is wat ze vragen. Eigenlijk stellen ze geen specifieke eisen, het komt er vooral op neer dat ze vragen dat het westen stopt met Israël te steunen, zodat de VN-resoluties kunnen nageleefd worden (waarmee ze dus impliciet akkoord gaan met een tweestatenoplossing).
Let wel, is tekst van 17 pagina's. Voor wie die graag in het Nederlands wil lezen, heb ik die door een vertaalsite gehaald, die wil ik gerust wel doorsturen (met de nodige haken en ogen natuurlijk: het gaat de hele tijd over overstroming - vertaling van Al Aqsa Flood).
Ik wou er enkele hoofdpunten uit aanhalen, maar eigenlijk vind ik het allemaal hoofdpunten, dus zeker de moeite om eens te lezen. En op enkele details na ben ik het helemaal met hen eens.
Citaat:Ondanks dat de Oslo-akkoorden in 1993 met de PLO werden ondertekend, werd de oprichting van een Palestijnse onafhankelijke staat op de Westelijke Jordaanoever en in de Gazastrook vastgelegd;
En:Citaat:De Oslo-akkoorden creëerden geen definitieve Palestijnse staat
Citaat:Een groot deel van de Palestijnse bevolking, waaronder verschillende Palestijnse militante groeperingen, was fel gekant tegen de Oslo-akkoorden; De Palestijns-Amerikaanse filosoof Edward Said omschreef ze als een 'Palestijns Versailles'.[4] Het vredesproces werd onder druk gezet door het bloedbad in de Grot van de Patriarchen en door zelfmoordaanslagen en aanslagen door Hamas. Extreemrechtse Israëliërs waren ook tegen de Oslo-akkoorden, en Rabin werd in 1995 vermoord door een rechtse Israëlische extremist omdat hij deze had ondertekend.
Citaat:Hamas verduidelijkt het volgende:
Operatie Al-Aqsa Flood op 7 oktober was gericht op Israëlische militaire locaties en probeerde de soldaten van de vijand te arresteren om druk uit te oefenen op de Israëlische autoriteiten om de duizenden Palestijnen die in Israëlische gevangenissen werden vastgehouden vrij te laten via een overeenkomst voor de uitwisseling van gevangenen.
Misschien zijn er fouten opgetreden tijdens de uitvoering van Operatie Al-Aqsa Flood als gevolg van de snelle ineenstorting van het Israëlische veiligheids- en militaire systeem.
Zoals door velen is bevestigd, heeft de Hamas-beweging op een positieve en vriendelijke manier omgegaan met alle burgers die in Gaza werden vastgehouden, en vanaf de eerste dagen van de agressie geprobeerd hen vrij te laten.
Wat de Israëlische bezetting naar voren bracht met betrekking tot de beschuldigingen dat de Al-Qassam Brigades zich op 7 oktober op Israëlische burgers richtten, zijn niets anders dan complete leugens en verzinsels.
Videoclips die op die dag – 7 oktober – werden gemaakt, samen met de getuigenissen van Israëli’s zelf die later werden vrijgegeven, lieten zien dat de strijders van de Al-Qassam Brigades zich niet op burgers richtten, en dat veel Israëli’s door het Israëlische leger en de politie werden gedood als gevolg van hun verwarring.
Citaat:Volgens het schrijven zou een Israelische militaire helicopter een groot bloedbad hebben aangericht op 7 oktober.
irmaz schreef:Na wat zoeken op internet:
Volgens https://checkyourfact.com/2023/11/08/fa ... ans-oct-7/ wordt dit statement door veel beeldmateriaal en ooggetuigen tegengesproken.
Tot zo ver de kritische noten. Ik vind het echt jammer dat deze eerste paragrafen bestaan, ik snap dat ze hiermee een soort argument aan hun opstand proberen te geven maar door zo'n verhaal te spinnen maken ze zichzelf in mijn ogen onbetrouwbaar. Maar wordt vervolgd.
irmaz schreef:De rest van het stuk wordt namelijk een stuk beter, in mijn ogen eerlijker en begrijpelijker.
Ze vragen de internationale gemeenschap om een open en eerlijk onderzoek naar de (oorlogs-) misdaden van Israel.
Als ik het goed begrijp willen ze:Zelfbestuur voor de Gaza en zelfbeschikkingsrecht voor alle Palestijnen.
Einde van de bezetting van de Palestijnse gebieden door Israel.
Het verantwoordelijk houden van Israel voor het leed van Palestijnen door de vrije wereld en herstelbetalingen voor veroorzaakte schade.
Het stoppen van grote mogendheden met achter Israel te staan.
Het ondersteunen van de Palestijnse verzet tegen Israel.
Het onderkennen van de heersende dubbelde standaard tav Israel en Palestijnen binnen de vrije wereld en dit stoppen.
Stoppen van gedwongen verplaatsingen van Palestijnen en hooguit verplaatsing door het mogelijk maken dat Palestijnen die in 1948 hun huis hebben moeten verlaten weer terug kunnen.
Het is mij niet helemaal duidelijk wat ze precies bedoelen met Palestina en welke regels specifiek voor Gaza zijn en hoever de eisen ook voor Palestijnen op de West-oever gelden.
Maar het klinkt voor mij niet alsof ze het totale bestaansrecht van Israel willen betwisten. Het lijkt me op sommige punten zelfs tamelijk bescheiden (afhankelijk met hoe groot ze Palestina zien).
Tot zo ver mijn analyse
Citaat:Anja Meulenbelt (was mij onbekend, jullie misschien niet?) deelde ook iets vergelijkbaars op haar FB 5 dagen geleden (Gaza, een stand van zaken (3)). Een onafhankelijk onderzoek zou helemaal fijn zijn, maar daar is Israël niet voor te vinden, Hamas wel. Hmm, vreemd. Het zou natuurlijk kunnen dat al mijn info fake news is, maar aangezien ik zo'n omstreden - met uitzondering van de link hierboven dan - vaak ofwel van Israëlische sites haal, ofwel van de organisator van mijn eerste Irak-reis (en die sprak toen ook de waarheid terwijl Netanyahu loog) zou me dit heel sterk verwonderen.
hwn schreef:irmaz schreef:Na wat zoeken op internet:
Volgens https://checkyourfact.com/2023/11/08/fa ... ans-oct-7/ wordt dit statement door veel beeldmateriaal en ooggetuigen tegengesproken.
Tot zo ver de kritische noten. Ik vind het echt jammer dat deze eerste paragrafen bestaan, ik snap dat ze hiermee een soort argument aan hun opstand proberen te geven maar door zo'n verhaal te spinnen maken ze zichzelf in mijn ogen onbetrouwbaar. Maar wordt vervolgd.
Jouw factchecks (staat nochtans normaal goed aangeschreven als ik even google) zijn gebaseerd op bronnen zoals Times of Israel, BBC News, Associated Press, niet bepaald de meest neutrale en eerlijke bronnen, en er staan toch wel een heleboel zaken in die geen steek houden. Ze spreken er nog altijd van meer dan 1400 doden. Dit aantal is teruggebracht tot 1139, aangezien er tussen de verbrande lichamen een paar 100 Hamas-strijders zaten. Hamas heeft daar een goed argument (staat ook in hun tekst) dat dat bewijst dat niet zij dit gedaan hebben (tenzij ze aan zelfontbranding deden of zo, lijkt me ook niet zo productief als hun bedoeling was om gijzelaars te nemen). En het verhaal van Be'eri in je fact checks is op zijn minst gezegd onvolledig: bekijk deze getuigenissen van overlevenden maar eens: https://www.instagram.com/reel/C0tKA-st ... 2521e66a8d. Anja Meulenbelt (was mij onbekend, jullie misschien niet?) deelde ook iets vergelijkbaars op haar FB 5 dagen geleden (Gaza, een stand van zaken (3)). Een onafhankelijk onderzoek zou helemaal fijn zijn, maar daar is Israël niet voor te vinden, Hamas wel. Hmm, vreemd. Het zou natuurlijk kunnen dat al mijn info fake news is, maar aangezien ik zo'n omstreden - met uitzondering van de link hierboven dan - vaak ofwel van Israëlische sites haal, ofwel van de organisator van mijn eerste Irak-reis (en die sprak toen ook de waarheid terwijl Netanyahu loog) zou me dit heel sterk verwonderen.
Maar Hamas geeft zelf toe dat er wat zaken niet volgens plan gegaan zijn, dus ze zullen ook qua burgerdoden iets op hun kerfstok hebben, alleen geloof ik niet dat doden hun doel was (past ook totaal niet in deze strategie, want wat krijg je terug voor dode gijzelaars? Dode Palestijnse gevangenen?). Ik maak me vooral bedenkingen bij de paragraaf van de verplichte legerdienst voor mannen en vrouwen. Ik kan er niet uit opmaken of ze daardoor alle volwassen mannen en vrouwen als militair zien en niet als burger (daar ben ik het sowieso niet mee eens), dan kunnen ze vanuit hun standpunt natuurlijk helemaal gelijk halen.
Ook over hun verklaring dat ze liever niet buiten de bezette gebieden zouden optreden en ooit een voorstel deden aan Israël om van beide kanten geen burgerslachtoffers meer te maken (waarop ze geen antwoord kregen) ben ik onwetend.
mysa schreef:Hamas leiders zeggen allemaal wat anders momenteel. Ik kan er geen lijn in ontdekken.
Eigenlijk net als dat losgeslagen clubje Israëlische kabinetsleden.