Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 18:07

chevax schreef:
_San87_ schreef:
it te halen. Geld is hier wel een geladen woord zeg.

Uiteindelijk is het huis je belegging, dan staat de vraag of je geld moet willen verdienen aan een eerste levensbehoefte waar een schrijnend tekort aan is nog wel. Dus zo raar vind ik het niet om beleggen in woning aan te pakken, maar of je dat moet zoeken bij de persoon die één woning in de verhuur heeft..?

Als jouw pensioen wat je in loondienst opbouwt over tig jaar wordt uitbetaald, weiger je het dan omdat jouw beloning komt uit investeringen? Negen vd tien keer uit vastgoed? Met geld van een ander je principes onderbouwen is heel makkelijk, wat als het jou raakt? Wedden dat je dan stuk minder principieel bent?

Zie je ook mijn laatste zin?

Ik zou eens moeten opzoeken waar mijn pensioenfonds in belegt, ik heb geen idee, eigenlijk. Niet dat ik een keuze heb daarin :)).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 18:12

Zonder mensen en bedrijven die huizen verhuren zouden er veel arme mensen een groot probleem hebben, want lang niet iedereen kan een huis kopen. Er is imo niks mis met geld investeren in een tweede huis voor de verhuur en daar wat extra inkomen mee verdienen. Mits je er geen misbruik van maakt en de woning netjes onderhoudt natuurlijk.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 18:15

_San87_ schreef:

Ik zou eens moeten opzoeken waar mijn pensioenfonds in belegt, ik heb geen idee, eigenlijk. Niet dat ik een keuze heb daarin :)).

Ja, ik zie je laatste zin. En nu ook je laatste zin. Dat je geen keuze hebt. Dus je principes worden al wat minder stellig, nu het dichtbij komt. Want als jij dat wilt, kun je zelf pensioen opbouwen. Het vergt uitzoeken en overleg en gedoe. Maar als je principe is dat je geen geld mag verdienen aan de levensbehoeften van anderen, kom je daar echt wel uit.

Ik typ dit niet om mijn gelijk te halen of wat dan ook. Maar principes klinken mooi, in de praktijk ernaar leven is erg moeilijk. Ik heb een appartement gebouwd, met geld waar ik erg hard voor werk. Ga ik dat verhuren als mijn dochter ooit verhuist? Absoluut! Schaam ik me daar voor? Absoluut niet! Zou ik vier appartementen bouwen als ik het geld ervoor heb? Meteen. Maar in jouw ogen maakt me dat deel van het probleem. Waarom? Mensen hebben woningen nodig. Als ik daar op een fatsoenlijke manier in voorzie zonder daar iemand schade mee te berokkenen, wat maakt mij dan deel van? Omdat ik eraan verdien? Werk jij voor niets? Werkt jouw DA voor niks (immers: levensbehoefte van je paard), werkt je huisarts voor niks? Nee! Verdienen is niet erg, als je het op een manier doet waarbij je jezelf kunt blijven aankijken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 18:21

8nnemiek schreef:
Zonder mensen en bedrijven die huizen verhuren zouden er veel arme mensen een groot probleem hebben, want lang niet iedereen kan een huis kopen. Er is imo niks mis met geld investeren in een tweede huis voor de verhuur en daar wat extra inkomen mee verdienen. Mits je er geen misbruik van maakt en de woning netjes onderhoudt natuurlijk.

Dan heb je het niet over grote investeerders die voor topprijzen verhuren.

Ik denk niet dat er hier gesproken wordt over woningbouwverenigingen, dus sociale huur.

chevax schreef:
_San87_ schreef:

Ja, ik zie je laatste zin. En nu ook je laatste zin. Dat je geen keuze hebt. Dus je principes worden al wat minder stellig, nu het dichtbij komt. Want als jij dat wilt, kun je zelf pensioen opbouwen. Het vergt uitzoeken en overleg en gedoe. Maar als je principe is dat je geen geld mag verdienen aan de levensbehoeften van anderen, kom je daar echt wel uit.

Ik typ dit niet om mijn gelijk te halen of wat dan ook. Maar principes klinken mooi, in de praktijk ernaar leven is erg moeilijk. Ik heb een appartement gebouwd, met geld waar ik erg hard voor werk. Ga ik dat verhuren als mijn dochter ooit verhuist? Absoluut! Schaam ik me daar voor? Absoluut niet! Zou ik vier appartementen bouwen als ik het geld ervoor heb? Meteen. Maar in jouw ogen maakt me dat deel van het probleem. Waarom? Mensen hebben woningen nodig. Als ik daar op een fatsoenlijke manier in voorzie zonder daar iemand schade mee te berokkenen, wat maakt mij dan deel van? Omdat ik eraan verdien? Werk jij voor niets? Werkt jouw DA voor niks (immers: levensbehoefte van je paard), werkt je huisarts voor niks? Nee! Verdienen is niet erg, als je het op een manier doet waarbij je jezelf kunt blijven aankijken.

Ho ho, ik heb nergens gezegd dat jij onderdeel van het probleem bent, helemaal nergens. En verdienen aan de levensbehoefte van een ander is het probleem ook niet, dat wordt het naar mijn mening wel wanneer het over lijken gaat, dus verhuren tegen giga prijzen, bijvoorbeeld, terwijl er een enorm woningtekort is.

Ik bouw zelf pensioen op, maar ik bedoel het pensioen dat ik via mijn werkgever opbouw, daarin heb ik geen keuze. Iedereen zit bij X. Iets anders kiezen kan niet.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 18:27

8nnemiek schreef:

Je zou, als maatschappij, er wel voor kunnen kiezen het strenger te reguleren en aan andere banden te leggen. Zodat wonen weer betaalbaar wordt voor de doelgroep die nu buiten de boot valt.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 18:36

_San87_ schreef:
Ho ho, ik heb nergens gezegd dat jij onderdeel van het probleem bent, helemaal nergens. En verdienen aan de levensbehoefte van een ander is het probleem ook niet, dat wordt het naar mijn mening wel wanneer het over lijken gaat, dus verhuren tegen giga prijzen, bijvoorbeeld, terwijl er een enorm woningtekort is.

Ik bouw zelf pensioen op, maar ik bedoel het pensioen dat ik via mijn werkgever opbouw, daarin heb ik geen keuze. Iedereen zit bij X. Iets anders kiezen kan niet.

Je kunt het weigeren als je principes zwaar genoeg wegen ;)
Je hebt gelijk, jij maakte niet de opmerking over “deel van”. Maar er wordt wel gedaan of geld verdienen iets Heel Ergs is. En dat is niet zo. Dat verhoudingen scheef liggen met grote corporaties ben ik meteen met iedereen eens. Maar dat er door iemand hier wordt verweten dat ik het probleem in stand hou, vind ik moet door de bocht.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 18:39

Sociale huur bestaaat in heel veel landen niet en laat nou uitgerekend in landen zondrr sociale huur geen woning tekort zijn (niet op het niveau van NL). Ik heb eerder het idee dat juist de sociale huur de boel kapot maakt.
Als de vraag-aanbod goed is dan is er echt niets mis met particuliere huur want dan ga je gewoon niet in die slechte woning zitten.
Ik heb 25 jaar particulier gehuurd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 18:41

chevax schreef:
_San87_ schreef:

Je kunt het weigeren als je principes zwaar genoeg wegen ;)
Je hebt gelijk, jij maakte niet de opmerking over “deel van”. Maar er wordt wel gedaan of geld verdienen iets Heel Ergs is. En dat is niet zo. Dat verhoudingen scheef liggen met grote corporaties ben ik meteen met iedereen eens. Maar dat er door iemand hier wordt verweten dat ik het probleem in stand hou, vind ik moet door de bocht.

Oh op die manier. Ja, dat kan. Moet ik wel eerst uitzoeken waar ze in beleggen, dat weet ik nu niet.

Geld verdienen is niet ergs. Geld verdienen over de rug van een ander heb ik moeite mee wanneer het om een eerste levensbehoefte gaat waar een tekort aan is. En waar voorlopig ook nog een tekort aan zal blijven.

Maar daar heb jij idd geen invloed op.

Sizzle schreef:
Sociale huur bestaaat in heel veel landen niet en laat nou uitgerekend in landen sociake huur geen woning tekort zijn. Ikheb eerder het idee dat juist de sociale huur de boel kapot maakt.
Als de vraag-aanbod goed is dan is er echt niets mis met particuliere huur want dan ga je gewoon niet in die slechte woning zitten.
Ik heb 25 jaar particulier gehuurd.

Is dat zo? Dat is interessant. Volgens mij is het in veel andere landen ook heel normaal je leven lang te huren? In Nederland wordt dat echt ontmoedigd, en aangespoord tot kopen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 18:43

Ik heb in NL echt afgezien met huren (drugspanden, illegale onderhuur, enkel glas woningen enzo).
Toen we naar Basel gingen was mijn eerste gedachte: oef hoe komen we aan een woning, dus al 6 maanden van te voren gaan zoeken……bleken we veel te vroeg _O-
We konden zo kiezen uit meerdere wongen :+
Zelfs in Zürich (niet makkelijk en volgens Zwitsers onmogenlijk) is het een lachertje in verhouding tot ieder gehucht in NL.
Als ik zeg dat er wachtlijsten zijn van 10 jaar of langer dan denkt iedereen dat het 1 April is.

Ik ging vroeger wel eens naar een vriendin in Duitsland, die verhuisde als starter ook gewoon even binnen een paar weken naar een andere woning in Berlijn, no problemo.

De prijzen zijn wel aan de hogere kant, maar je krijgt het geverft en met vloer opgeleverd en gebreken worden echt niet geaccepteerd door de gemiddelde huurder.

Het is in veel landen ook veel gangbaarder om met je werk mee te verhuizen (als je huurt) ipv eindeloos in de auto te gaan zitten.

elnienjo

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 19:03

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 19:08

elnienjo schreef:
Ondernemers worden uitgezet tbv vluchtelingen:
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/145802 ... oekrainers
Vraag me af wanneer Nederlanders eindelijk ns massaal de straat op gaan.

Dit vind ik ook wel echt lomp... Ondernemers en particulieren uit panden zetten om opvangplekken te creëren schiet imo t doel voorbij.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 19:27

Ik geloof dat de regering na de corona rellen op meer rellen uit zijn..
Dit kan echt niet...
Gebruik dan vakantiehuisjes oid.
Niet waar mensen hun werkplek dus inkomsten en uiteindelijk belasting van betalen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 19:28

DuoPenotti schreef:
Dit kan echt niet...
Niet waar mensen hun werkplek dus inkomsten en uiteindelijk belasting van betalen.

Vakantiehuisjes zijn op veel parken ook particulier bezit.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 19:29

DuoPenotti schreef:
Dit kan echt niet...

Maar die vakantiehuisjes worden normaal gezien toch ook verhuurd = inkomsten = af te dragen belasting?

Wij hebben hier in Frankrijk een aantal gites (van derden) in beheer, denk niet dat de eigenaren er op zitten te wachten als alle boekingen worden geannuleerd en ze deze beschikbaar moeten stellen voor vluchtelingen, qua inkomstenverlies.

Maar het uitzetten van de huurders van dit pand is ook in mijn inziens niet terecht en een erg heftige stap voor de ondernemers die daar huren. Zie maar (razendsnel) iets anders te vinden.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 19:33

Vakantiehuisjes?

Daar wordt je in mijn omgeving ook uitgezet.
Daar mag niet permanent gewoond worden.
Je moet er zoveel weken per jaar uit zijn.
Is een tijd echt een heksenjacht geweest

Het hotel achter ons huis vangt wel vluchtelingen op.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 19:34

Ik bedoel niet de huisjes van mensen zelf waar ze elk weekend of vakantie wonen. Of gedoogd permanent.
Maar die per week verhuurd worden.
Huurt dat de gemeente maar ipv bedrijfverzamel gebouwen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 19:36

DuoPenotti schreef:
Ik bedoel niet de huisjes van mensen zelf waar ze elk weekend of vakantie wonen. Of gedoogd permanent.

Die huisjes zijn vaak ook particulier bezit.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 19:37

Ik woon in Assen , de locatie is nogal vreemd niet echt een plek waar je wil wonen overigens. Het ligt buiten alle woonwijken , langs een hele drukke weg. En er is niet echt wat in de buurt als je denkt aan een supermarkt.

Het is ook op een bedrijventerrein op een zoals ik dat noem vaag stukje Assen.

Maar geen fietspad valt wel weer mee , dat grenst er vrijwel direct aan. Maar goed echt een stoep is er niet en mensen trappen daar het gas zeker wel aardig in omdat het rustig is. Dus echt veilig is het niet te noemen nee.

Al zijn we in Assen zeker wel wat gewend. Er is hier al een groot AZC in de buurt en daar heb ik nog nooit overlast van gehad. Bij een vriend van mij lopen er mensen van het AZC dagelijks bij de deur lang. En hij heeft veel meer last van de mensen die op het GGZ terrein wonen en naar buiten mogen dan van de mensen op het AZC terrein.

Maar nogmaals de locatie blijf ik erg vreemd vinden om vluchtelingen op te vangen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 19:39

_San87_ schreef:
DuoPenotti schreef:

Ja?
Alle huur is iemands bezit.
Laat daar toegestaan zijn dat daar voor langere tijd de gemeente vluchtelingen huisvest. Gewoon betaald.

En ja mensen die al tig jaar gedoogd worden in dat soort huisjes mogen van mij ook permanent wonen. Maar dat is een andere discussie.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 19:42

DuoPenotti schreef:
_San87_ schreef:

Ja?
Alle huur is iemands bezit.
Laat daar toegestaan zijn dat daar voor langere tijd de gemeente vluchtelingen huisvest. Gewoon betaald.

En ja mensen die al tig jaar gedoogd worden in dat soort huisjes mogen van mij ook permanent wonen. Maar dat is een andere discussie.

Dat is veel te duur, helemaal in het hoogseizoen. Dat is voor de gemeente niet te betalen en de vakantiehuizenbezitters moeten het hebben van t hoogseizoen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 19:44

Alsof zo'n bedrijfverzamel gebouw zo in te trekken is?
Daar gaat vast nog een bak geld tegen voor keuken en douches.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 19:47

DuoPenotti schreef:
Alsof zo'n bedrijfverzamel gebouw zo in te trekken is?
Daar gaat vast nog een bak geld tegen voor keuken en douches.

Vast. Maar een vakantiewoning kost aan huur zo 600 tot 2000 per week. Afhankelijk van de woning en het seizoen. Dat is wel echt andere koek.

Als de Oekraïeners uit leegstaande panden weer weg zijn, kunnen daar weer anderen ondergebracht worden. Dat gaat met vakantiewoningen niet.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 19:50

Dat laatste zie ik dan weer niet gebeuren. Over de balk smijten wel.
Dat word vrolijk weer een kantoor. Om als er eens een andere groep komt weer ergens te gaan verbouwen.

En die goedkope parken zijn geen 2000 hoor :)
Dat zijn de luxe. Die kun je beter overslaan ja.

Maar hier in de buurt zitten veel "campings" met arbeids migranten.
Dat is niet zo duur.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 19:52

DuoPenotti schreef:
Dat laatste zie ik dan weer niet gebeuren. Over de balk smijten wel.
Dat word vrolijk weer een kantoor. Om als er eens een andere groep komt weer ergens te gaan verbouwen.

En die goedkope parken zijn geen 2000 hoor :)

Ik zeg ook, afhankelijk van de woning en het seizoen :). Ik heb jaren in de vakantiewoningverhuur gewerkt, dat is voor dit doel gewoon echt te duur als je de eigenaren niet wil benadelen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 20:01

Het wordt gewoon tijd dat gemeenten eens flink gaan bijbouwen. Hadden ze jaren geleden al mee moeten beginnen, en dan gewoon kleine appartementen, gasloos, zonnepanelen erop, simpel maar modern, en betaalbaar. In plaats van de enorme distributiecentra en loodsen en datacentra en megastallen die ze overal bijbouwen.