Demonstratie op de Dam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 08:46

Janneke2 schreef:
Eens met Karl. Edit: en ook met Bigone.

Racisme is een wit probleem.

Als feministe ben ik nog niet vergeten dat een stel uiterst vooruitstrevende mannen de '"declaration du droits de l'homme" opstelden,
in grote lijnen ben ik fan van deze verklaring
...en dat Olympe de Gouges, die een verklaring voor de rechten van mannen en vrouwen opstelde onder de guillotine kwam.
Sexisme is een mannenprobleem.
(Al zitten de vrouwen met de gebakken peren.)

Racisme is geen wit probleem.
Racisme is een universeel probleem van de mensheid. Door het een wit probleem te noemen, maak je feitelijk ook weer een onderscheid op basis van ras/kleur. Het feit dat het in dit topic n.a.v. George Floyd en BLM vooral gaat om racisme van wit jegens zwart, maakt het nog geen wit probleem in het algemeen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 08:48

Ooit deed het feit zich voor dat werkgevers buitenlandse werknemers zochten. Al dan niet om hen onder het CAO loon te betalen.
Wat is daar kwetsend aan...?
En voor wie...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 08:52

Rinske schreef:
Gebouwen zijn niet hetzelfde als personen. Gebouwen waren niet de opdrachtgever, gebouwen verkochten geen slaven en buitten ze niet uit. Dat waren de personen erachter. Je vereert dus niet de slavenhandelaar, de moordenaar of verkrachter. Je zet ook geen beeld neer van Hitler omdat hij "ook goede dingen deed".

Hetzelfde met standbeelden; we vereren de admiraal, de verlicht denker, de uitvinder, de machthebber of de goeddoener. Dat er verder een veel complexer persoon achter zat maakt op dat moment niet uit.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 08:54

Citaat:
Racisme is een universeel probleem van de mensheid. Door het een wit probleem te noemen, maak je feitelijk ook weer een onderscheid op basis van ras/kleur. Het feit dat het in dit topic n.a.v. George Floyd en BLM vooral gaat om racisme van wit jegens zwart, maakt het nog geen wit probleem in het algemeen.

Filosofisch kun je zeggen dat 'hoe je omgaat met verschillen' een universele kwestie is.

Waarbij ik vind dat sexime een mannenprobleem is - al zitten vrouwen met de gebakken peren.

En in politiek opzicht is er zo'n machtsverschil, (ook in Nederland) dat ik er aan hecht om verschillen helder te benoemen.
Dus stel ik dat racisme een wit probleem is, omdat ik niet zo'n behoefte heb aan algemeenheden, waarbij ik als witmens pretendeer geen onderscheid te maken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 08:56

Janneke2 schreef:
Ooit deed het feit zich voor dat werkgevers buitenlandse werknemers zochten. Al dan niet om hen onder het CAO loon te betalen. Wat is daar kwetsend aan...? En voor wie...?

Voor mij persoonlijk .. Mijn familie werkte in een sector die overstroomd werd door goedkopere arbeidskrachten, mijn vader werd aan de kant gezet uit een baan die hij graag deed en goed kon.

Door dan te zeggen dat "je geen Nederlands kunt vinden die dit werk willen doen" is echt niet aardig. Of "Nederlanders voelden zich te goed voor het werk" en meer van dat soort dingen..
Mijn vader, en zijn broers, en hun vrienden, voelden zich daar helemaal niet te goed voor, maar ze konden vertrekken want ze waren te duur....

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:01

Janneke2 schreef:
Ooit deed het feit zich voor dat werkgevers buitenlandse werknemers zochten. Al dan niet om hen onder het CAO loon te betalen.
Wat is daar kwetsend aan...?
En voor wie...?

Ik snap alleen niet dat ze ze gehouden hebben.
Er gaan ook Nederlanders naar Dubai om voor 3 jaar belastingvrij te werken en terug naar huis te komen met een goed gevulde bankrekening. Waarom was zo'n constructie niet bedacht in de tijd dat Nederland 'gast' arbeiders wierf?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:03

Gastarbeiders zijn geen gasten, die vooral heel erg dankbaar moeten zijn voor wat wij ze geven. Gastarbeiders zijn arbeiders, ze zijn hier gekomen om te werken, ze betalen hier belasting en ze hebben hier rechten. En die rechten zijn geen gunsten, waar ze ons op hun blote knieën voor moeten danken.

Het verhaal van VI is een typisch gevalletje van aan de goede kant van de geschiedenis staan. Vandaag stop je als bedrijf met adverteren om te laten zien hoe betrokken je bent. En als het straks september is en het nieuwe advertentieseizoen begint weer, dan wordt er weer geadverteerd om het programma. Je wilt tenslotte wel je klanten bereiken.
Ik vind Johan Derksen een nogal matige analist en het was in dit geval een domme en flauwe grap. Het grote verschil met Akwasi Is dat ze wel voor hun uitspraken staan, durven toegeven dat het niet zo'n sterke grap was en dat ze accepteren dat ze zelf ook verbaal aangepakt worden. Akwasi komt gewoon met een banketstaaf waarom zijn opmerking niet geweldadig was. Daar heb ik dan weer niet zoveel respect voor.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:06

Askja schreef:

Racisme komt in alle bevolkingsgroepen voor. Kijk naar de Hutu en Tutsi bijvoorbeeld, Turken en Koerden, Chinezen en Oeigoeren.

Alleen heeft de blanke westerling zich nu een boetekleed laten aantrekken en kruipt door het stof voor alle erfzonden. Ik kan daar met mijn autistische hoofd niet bij.
Laatst bijgewerkt door elnienjo op 19-06-20 09:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:07

Karl66 schreef:
En die rechten zijn geen gunsten, waar ze ons op hun blote knieën voor moeten danken.

Moet dan dan?
Ik denk dat er een verschil zit tussen 'op de blote knieen danken' en het voorbeeld van Ruitje van achteraf aangeven dat je het eten niet te vreten vond en het huis in de brand steken...

Karl66

Re: Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:13

Alleen krijgen ze dat eten niet, ze betalen ervoor en dan mag je gewoon eisen stellen.

En dat jouw vader zijn baan kwijtraakte lag niet aan de gastarbeiders. Dat lag aan de werkgever, die wat meer winst voor zichzelf belangrijker vond dan goed werkgeverschap. Het is het is het neoliberale denken, waarbij de peiler aandeelhouder op één staat, de klant op twee en de peiler werknemer domweg helemaal vergeten wordt. Die wordt namelijk als een inwisselbaar productiemiddel gezien, met net zoveel rechten als de machines die het bedrijf heeft. En daar mag je terecht kwaad over zijn, maar dan moet je wel kwaad op de juiste persoon zijn.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:20

Karl66 schreef:
En dat jouw vader zijn baan kwijtraakte lag niet aan de gastarbeiders. Dat lag aan de werkgever, die wat meer winst voor zichzelf belangrijker vond dan goed werkgeverschap. Het is het is het neoliberale denken, waarbij de peiler aandeelhouder op één staat, de klant op twee en de peiler werknemer domweg helemaal vergeten wordt. Die wordt namelijk als een inwisselbaar productiemiddel gezien, met net zoveel rechten als de machines die het bedrijf heeft. En daar mag je terecht kwaad over zijn, maar dan moet je wel kwaad op de juiste persoon zijn.

Op wie ben ik kwaad dan? Kun je me dat even duidelijk uitleggen?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:24

Karl66 schreef:
Gastarbeiders zijn geen gasten, die vooral heel erg dankbaar moeten zijn voor wat wij ze geven. Gastarbeiders zijn arbeiders, ze zijn hier gekomen om te werken, ze betalen hier belasting en ze hebben hier rechten. En die rechten zijn geen gunsten, waar ze ons op hun blote knieën voor moeten danken.

Ze hadden natuurlijk niet voor ons sociaal vangnet hoeven meebetalen omdat 'gast' arbeid staat voor tijdelijk.
Het waren banen in de zwaar lichamelijke sector (meestal ongeschoold ook nog), dus ook nog banen waar je beter jonge sterke gasten voor wil hebben. Dan is het toch veel logischer om die mannen maximaal een paar jaar te houden en dan weer te gaan voor een nieuwe lichting?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:31

Cer schreef:
Karl66 schreef:

Je mag kwaad zijn, of je het bent Is helemaal aan jezelf.

@elnienjo, ze hadden niet zoveel keuze. Als ze geen belasting hadden betaald, dan had de belastingdienst heel snel op de stoep gestaan. Het was de keuze van Nederland om ze belasting en sociale premies te laten betalen. Dan moet je achteraf niet klagen dat ze recht hebben op de rechten die bij die verplichtingen komen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:31

Janneke2 schreef:
Citaat:

Filosofisch kun je zeggen dat 'hoe je omgaat met verschillen' een universele kwestie is.

Waarbij ik vind dat sexime een mannenprobleem is - al zitten vrouwen met de gebakken peren.

En in politiek opzicht is er zo'n machtsverschil, (ook in Nederland) dat ik er aan hecht om verschillen helder te benoemen.
Dus stel ik dat racisme een wit probleem is, omdat ik niet zo'n behoefte heb aan algemeenheden, waarbij ik als witmens pretendeer geen onderscheid te maken.

Bijzonder, maar niet waar. Racisme is van alle tijden en van alle volkeren/rassen, het lijkt de mens ingebakken te zijn.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:34

elnienjo schreef:
Rinske schreef:
Dit klinkt echt als "jij onderdaan moet je mond houden en alles maar pikken omdat je dankbaar moet zijn voor alles dat ik je heb gegeven." Klinkt erg Handmaid's Tale tbh.

Ze hadden niet hoeven blijven he als het hen niet aanstond.
Ik heb liever Chinezen: die zoeken gewoon hun eigen weg en zeuren niet over hun zelfverkozen nieuwe land of de lokale gewoontes. Zitten overal ter wereld in de middenstand, voorzien banen voor hun familieleden en leveren producten waar behoefte aan is vanuit de locals. Ze staan hier immers gewoon kroketten en frikandellen te frituren. Top mentaliteit!

Ik zal het nog maar een keer zeggen: mijn Chinese kennis is óók naar de demonstraties geweest omdat ze zo vaak uit wordt gescholden op straat. Komt echt heel veel voor onder Chinese mensen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:35

Karl66 schreef:
En dat jouw vader zijn baan kwijtraakte lag niet aan de gastarbeiders. ...En daar mag je terecht kwaad over zijn, maar dan moet je wel kwaad op de juiste persoon zijn.

Cer schreef:

Citaat:
Je mag kwaad zijn, of je het bent Is helemaal aan jezelf.

Even opnieuw Karl66...
Ik vraag 'op wie ben ik kwaad dan?'... het antwoord op die vraag zie ik zo even snel niet :)

Want ik vind dit best belangrijk namelijk... er wordt aangenomen dat ik op iemand kwaad ben.. en ik ben benieuwd hoe dit komt..
want hier staat het niet:
Citaat:
En DIT argument weer.. HOU daar nou eens mee op.... echt, werkelijk... dit is voor sommige mensen echt wel kwetsend...

dus kom maar door... :j

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:36

Magrathea schreef:
elnienjo schreef:

Ze hadden niet hoeven blijven he als het hen niet aanstond.
Ik heb liever Chinezen: die zoeken gewoon hun eigen weg en zeuren niet over hun zelfverkozen nieuwe land of de lokale gewoontes. Zitten overal ter wereld in de middenstand, voorzien banen voor hun familieleden en leveren producten waar behoefte aan is vanuit de locals. Ze staan hier immers gewoon kroketten en frikandellen te frituren. Top mentaliteit!

Ik zal het nog maar een keer zeggen: mijn Chinese kennis is óók naar de demonstraties geweest omdat ze zo vaak uit wordt gescholden op straat. Komt echt heel veel voor onder Chinese mensen.

Dat komt ook vaak voor onder blanke mensen die worden toegesist en erger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:37

Rinske schreef:
Racisme valt niet onder vrijheid van meningsuiting. Je kunt niet zomaar alles roepen, acties hebben consequenties.

En een massa van anonieme en oncontroleerbare herrieschoppers online bepaald wat jij verkeerd doet en wat je straf moet zijn.

Jouw profielfoto is op dit moment niet zwart, daarom beslis ik dat je BLM niet steunt en daarom een racist bent. En ik, samen met een groep medestanders, gaan nu jouw werkgever contacteren dat ze een racist aangenomen hebben en als ze je niet meteen ontslaan dan gaan we achter elk bedrijf dat met dat bedrijf samenwerkt aan. En we gaan naar je huurbaas toe dat hij je moet uitzetten. En naar de school van je kind dat die van school afgetrapt moet worden. En we gaan contact opnemen met je hele familie om te vertellen hoe verschrikkelijk racistisch jij wel niet bent.

Want tsja, acties hebben consequenties.

Het probleem is alleen dat er geen hoor en wederhoor is, de regels niet vantevoren duidelijk zijn en de consequenties vaak buitenproportioneel met de acties zijn. Geen gerechtigheid, gewoon een "hate mob" en "cancel culture". En die verschuilen zich netjes achter het "acties hebben consequenties".

En ja, dit komt echt voor. Skai Jackson is hier een mooi voorbeeld van (Amerikaanse actrice die mensen oproept "racisten" bij haar aan te geven zodat zij al haar volgers kan roepen die mensen kapot te maken)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-06-20 09:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:39

Karl66 schreef:
En dat jouw vader zijn baan kwijtraakte lag niet aan de gastarbeiders. ...En daar mag je terecht kwaad over zijn, maar dan moet je wel kwaad op de juiste persoon zijn.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:42

Karl66 schreef:
Karl66 schreef:

Ik ben NIET kwaad op de gastarbeiders.... en ik vind het storend dat dat mij toegedicht wordt.. dat mag je best weten... :j
Zo makkelijk gaat dat dus...

"Cer is kwaad op gastarbeiders".. En dat staat nu precies nergens...

Het maakt me echt niet uit wat jij vind of denkt te lezen, maar ik wilde dit aanhalen omdat er blijkbaar iets gelezen wordt wat er niet staat en daar ook nog eens een conclusie aan gehangen wordt.. en ik heb 2 keer om verduidelijking gevraagd en we komen er niet uit.... communiceren is een dingetje hoor ... :j

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:51

Ik zeg helemaal niet dat je kwaad bent. Ik zeg dat je kwaad mag zijn, wat echt iets heel anders is. Maar als je kwaad wilt zijn, dan moet je dat op de juiste persoon zijn.

Ik maak niet voor niets het woord "mag" vet. Dus nee, ik dicht jou niks toe. Ik neem de moeite om mijn berichten correct te formuleren, ik probeer te zorgen dat er door mijn formulering geen misverstanden kunnen ontstaan. Dan zou ik het ook prettig vinden dat jij leest wat ik schrijf en niet wat jij denkt dat ik schrijf.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:54

Nou, ik ben daar dus niet kwaad over, ik was daar niet kwaad over, ik wil daar niet kwaad over zijn... ook weer verduidelijkt....
Ik vind het kwetsend dat mensen zoals mijn vader over het hoofd gezien worden voor het gemak; "de nederlander is te lui om dat werk te doen of vind het te smerig".. maar dat mag over die mensen prima geroepen worden blijkt maar weer...sterker nog, dan wordt mij aangereikt dat ik kwaad mag zijn op de werkgevers en niet op de gastarbeiders. Twee groepen die niets met mijn uitspraak van doen hebben.
Ik richt mij tot de mensen die zeggen 'de Nederlander was/is te lui en voelde zich te goed'... Die uitspraak en niets anders... :)

Dat nu geschreven hebbende, mis ik dus de hele strekking van jouw antwoord... en zo duidelijk door je correcte formulering is het dus helaas niet, jouw goede pogingen ten spijt. Maar dat kan geheel aan mij liggen... :j

"ik ben verdrietig omdat mn armband kwijt is" -> "je mag kwaad zijn op de aardappel" dat verband zie ik ook niet
Laatst bijgewerkt door Cer op 19-06-20 09:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:56

Goede column van Elma Drayer in de Volkskrant over de onzinnigheid van de huidige beeldenstorm die zij beschouwt als een uitwas van een totaal doorgeslagen identiteitspolitiek:

'Het toen laat zich niet veranderen. Het nu met een beetje goeie wil wel'
https://www.volkskrant.nl/a-b5c2104d

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:59

Wat ik zeg is dat het niet de schuld van de gastarbeiders is, dat je vader zijn baan is kwijtgeraakt. Zijn werkgever was daar verantwoordelijk voor.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 10:07

Als we het toch over demonstreren hebben, de demo zondag aanstaande op het malieveld tegen de noodwet omtrent Corona mag niet door gaan wegens er te veel volk komt. Hoe krom is dat!??