Lante schreef:Kennis van mij is zwaar depressief, meerdere malen opgenomen geweest, straatfobie etc. Was getrouwd, maar haar man kreeg jong een beroertje, raakte invalide, dus baan kwijt, konden niet meer rondkomen, raakten in de schulden. Man overleed 4 jaar terug aan een tweede beroerte. Zij is nu nog van haar bijstanduitkering zijn begrafenis (die heul sober was) aan het af betalen... Ze kan haar verjaardag niet vieren, want ze heeft geen geld voor koffie of hapjes; ik vind het triest en dan zou ik volgens sommige VVD stemmers materialistisch zijn dat ik zulke mensen het niet gun dat ze nog meer benadeeld worden...?
Mensen met een flinke beperking moeten in de ogen van de VVD stemmer enkel net genoeg geld hebben om in leven te blijven, maar mogen niks extra's om hun leven wat mooier te maken, dat wordt ze niet gegund?
Rare wereld...
Even uit pure interesse: heeft zij geen vrienden, familie of kennissen? Want mijn ervaring leert dat de sociale contacten toch echt wel voor koffie en koekjes en wat gezelligheid willen zorgen

Dat terzijde: waar het om gaat is dat er door een enkeling geredeneerd wordt dat VVD-stemmers mensen zijn die puur uit eigen belang en materialisme op die partij stemmen. Maar dat op "linksere" partijen wordt gestemd uit ideologisch oogpunt, namelijk solidariteit. Dat is bullshit, dat is wat ik zeg. Er zijn evengoed mensen die uit ideologisch oogpunt op de VVD stemmen, als dat er ook mensen zijn die op de PvdA stemmen PUUR UIT EIGEN BELANG. Er wordt herhaaldelijk gezegd: als je tot de zwakkeren van de samenleving behoort, stem je niet op de VVD. Dan stem je bijvoorbeeld op PvdA of SP om maar wat te noemen. WANT DIE ZIJN SOLIDAIR. Als je al 1 ding kunt opmaken uit die uitspraak, dan is het dat de persoon die zo'n uitspraak doet VOLLEDIG OP EIGEN BELANG GERICHT IS.
Ik vind dat er overigens een heel wezenlijk verschil is tussen de opvattingen:
1. ik heb PvdA/ SP gestemd omdat die met hun plannen mijn belangen het best zullen behartigen
2. ik heb PvdA/ SP gestemd omdat die met hun plannen het algemeen belang het best behartigen
3. ik heb PvdA/ SP gestemd omdat die qua ideologie het best bij mijn ideologie aansluit
3. ik heb PvdA/ Sp gestemd omdat ik vind dat die rijken meer moeten betalen.
Ik hoop toch op z'n minst dat mensen dat verschil willen zien! Hetzelfde geldt voor VVD stemmers. Stem je uit eigen belang, stem je uit algemeen belang, stem je vanuit een ideologie of stem je VVD omdat je "die luie flikker uit de uitkering wilt trekken".
Daar zit em het verschil in, en ook of je iets materialisme moet noemen of niet. Als je uit pure afgunst naar mensen die het goed hebben reageert, omdat je het zelf niet zo goed hebt, dan vind IK dat materialistisch.