Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 16:22

_Mar3 schreef:
De manier waarop er wordt gesproken over Christenen in dit topic vind ik echt stuitend. Echt geen greintje respect.
Zou je je ook zo durven uitlaten over de Islam of over islamitische politieke partijen?

Zeker in de context van dit topic: Nederland is grotendeels opgebouwd door christenen, dit land is ontstaan dankzij een christelijke revolutie. Het gaat steeds minder goed met Nederland. Zou de secularisatie van de samenleving hiermee te maken kunnen hebben? Het zou mij niet verbazen.

Ik ga in ieder geval het topic verlaten.

Gebrek aan begrip?
Nee, het christendom is niet de grondslag van Nederland, maar een belangrijke factor in de vroege geschiedenis en cultuur van het land. Nederland is staatsrechtelijk ontstaan in 1813 als monarchie, en de democratie is later ontwikkeld. Het christendom werd verspreid door missionarissen als Willibrord in de 7e en 8e eeuw, wat de culturele basis legde voor latere ontwikkelingen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 16:23

BigOne schreef:
_Mar3 schreef:
De manier waarop er wordt gesproken over Christenen in dit topic vind ik echt stuitend. Echt geen greintje respect.
Zou je je ook zo durven uitlaten over de Islam of over islamitische politieke partijen?

Zeker in de context van dit topic: Nederland is grotendeels opgebouwd door christenen, dit land is ontstaan dankzij een christelijke revolutie. Het gaat steeds minder goed met Nederland. Zou de secularisatie van de samenleving hiermee te maken kunnen hebben? Het zou mij niet verbazen.

Gebrek aan begrip?
Nee, het christendom is niet de grondslag van Nederland, maar een belangrijke factor in de vroege geschiedenis en cultuur van het land. Nederland is staatsrechtelijk ontstaan in 1813 als monarchie, en de democratie is later ontwikkeld. Het christendom werd verspreid door missionarissen als Willibrord in de 7e en 8e eeuw, wat de culturele basis legde voor latere ontwikkelingen.

Ja en de manier waarop het verspreid werd was niet bepaald liefdevol en vriendelijk. Zoals ook past binnen de Christelijke cultuur.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 16:24

_Mar3 schreef:

Ach wat is wel of geen respect? Christenen(bepaalde stromingen) kunnen er ook wat van. Zelf ervaren wonend in een bible belt dorp. Partner en ik mochten volgens de minder zware clubjes wel gay zijn maar er niet naar leven. Zwaardere (zwarte kousen) waren gewoon grof tot haatdragend toen die leuke buurman een vriend bleek te hebben.
We zijn wel heel gelukkig met onze buren die ons hartelijk welkom heetten . Gereformeerden PKN.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 16:27

BigOne schreef:
_Mar3 schreef:

Gebrek aan begrip?

Dank voor je keurige correctie van het verhaal van Mar3!

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 16:50

CharleyT schreef:
BigOne schreef:
Gebrek aan begrip?

Dank voor je keurige correctie van het verhaal van Mar3!

Nog even een reactie voordat mijn comment wordt weggezet als nepnieuws:
Google op het ontstaan van Nederland en je komt op het jaartal 1588, niet op 1813. In 1813 kwamen België en Luxemburg erbij. Voorvader Willem van Oranje, (onze huidige koning heeft dezelfde achternaam) speelde bij de onafhankelijkheid in 1588 een grote rol. Hij lag in de clinch met de Spaanse koning. Die strijd had veel te maken met het christendom.
Mijn verhaal klopt dus wel degelijk en gaat historisch gezien verder terug dan het verhaal van big one.

Benzz

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 16:52

Omdat je tegengas krijgt, betekent het niet dat je onrespectvol wordt bejegend. Dat zijn 2 totaal verschillende dingen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 16:59

Volgt iemand de "vredesonderhandelingen" over de oorlog in Oekraïne?
Idioot dat Oekraïne en Europa geen inspraak hadden. Inperken van het Oekraïne leger is extreem nadelig voor Europa.

Oekraïne gaat hoe dan ook grondgebied verliezen, maar geopolitiek gezien een enorm rare situatie.

Ugh wbt die religieuze discussie: als niet eens kan worden ingezien dat Nederland is gevormd door een golf van gebeurtenissen waaronder christendom is het lastig discussiëren. Het wordt enkel zo gesteld omdat het past binnen een narratieve waarbij christendom grciviliseerd is en buitenlanders een stel holbewoners. Snap niet waarom hier op gereageerd wordt dit gaat alleen naar weer ellenlang over in een nutteloze discussie. Geloof dat er genoeg andere zaken zijn.

Bijvoorbeeld: overname digiD door een Amerikaans bedrijf, Oekraïne, bezetting Gaza strook. Allemaal van invloed op Nederland/Europa. Waarom nu weer hiertoe afglijden?

Bonus feitje: moslims hadden enorm moderne samenlevingen al toen wij nog in de poep rolden. Kennelijk hangt civilisatie niet samen met religie :=

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 17:03

Politiek en religie kunnen ook beter gescheiden worden.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 17:08

Het succes van Nederland leunt grotendeels op succesvolle handel. Medemogelijk gemaakt door het uitbuiten en koloniseren van andere gebieden, het leegroven van gebieden, mensen tot slaaf maken en dan in slaven handelen. :7

Als men dat een Christelijke verdienste wil noemen, ga je gang. :P

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 17:13

Raineri schreef:
.

Bijvoorbeeld: overname digiD door een Amerikaans bedrijf, Oekraïne, bezetting Gaza strook. Allemaal van invloed op Nederland/Europa. Waarom nu weer hiertoe afglijden?

Ik volg dit op de voet en begrijp op recht niet waarom er niet is ingegrepen bij de overname van Digid. Nexperia zaten ze onterecht wel direct bovenop, maar dit niet.

En dat Trump het wensenlijstje van Putin heeft ingevuld is al helemaal achterlijk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 17:30

Raineri schreef:
Volgt iemand de "vredesonderhandelingen" over de oorlog in Oekraïne?
Idioot dat Oekraïne en Europa geen inspraak hadden. Inperken van het Oekraïne leger is extreem nadelig voor Europa.

Oekraïne gaat hoe dan ook grondgebied verliezen, maar geopolitiek gezien een enorm rare situatie.

Ugh wbt die religieuze discussie: als niet eens kan worden ingezien dat Nederland is gevormd door een golf van gebeurtenissen waaronder christendom is het lastig discussiëren. Het wordt enkel zo gesteld omdat het past binnen een narratieve waarbij christendom grciviliseerd is en buitenlanders een stel holbewoners. Snap niet waarom hier op gereageerd wordt dit gaat alleen naar weer ellenlang over in een nutteloze discussie. Geloof dat er genoeg andere zaken zijn.

Bonus feitje: moslims hadden enorm moderne samenlevingen al toen wij nog in de poep rolden. Kennelijk hangt civilisatie niet samen met religie :=

Over de vredesonderhandelingen is nog niks rond, toch?

Ik heb het niet op de voet gevolgd, maar ik hoorde vooral veel inleveren voor Oekraïne.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 19:40

Ik heb als christen dan totaal weer geen moeite met de toon in dit topic, sorry hoor := Meningen kunnen verschillen en ik voel me niet respectloos bejegend.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 19:54

Benzz schreef:
Raineri schreef:
.

Ik volg dit op de voet en begrijp op recht niet waarom er niet is ingegrepen bij de overname van Digid. Nexperia zaten ze onterecht wel direct bovenop, maar dit niet.

En dat Trump het wensenlijstje van Putin heeft ingevuld is al helemaal achterlijk.

Pfoe, ik vind dit ook wel spannend. Destijds met de Musk die X overnam en het stoppen met factchecks op facebook klonken toch wel stemmen om juist meer Europees te ontwikkelen. We zijn superafhankelijk van Amerika voor onze digitale producten (denk ook Google en Microsoft), en DigiD is erg belangrijk in ons digitale landschap... En dan denk ik ook weer, schiet eens op met formeren... liever vandaag dan gisteren een kundige minister van digitale zaken. Nu zit er iemand zonder kennis van zaken van de BBB.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 19:57

Echt bizar dat dat nu inderdaad blijkbaar (grotendeels) in Britse handen is (toch?) en dus Amerikaans wordt. Het is zo essentieel gemaakt voor Nederlanders dat je geen drol meer kan zonder dat ding, en dan heb je als staat niet het benul dat je daar zeggenschap en controle over moet houden?
Soms wil je mensen toch echt HEEL ERG GRAAG met hun kop tegen de muur slaan in de hoop dat de logica weer boven komt drijven.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 20:02

Zal vast weer met kosten te maken hebben. Maar ik mag hopen dat de overheid hierop ingrijpt, en dat in de aanbesteding van dit soort dingen een zwaarwegend criterium wordt opgenomen als "data mag niet worden belegd bij bedrijven in landen met enge, onbetrouwbare autocratische leiders" oid. En dat EU als een malle aan de slag gaat om voor serieus concurrende producten te zorgen. En nogmaals vind ik het heel spannend omdat nu een of andere Eddie van Marum op de post digitalisering zit, die geen enkele ICT ervaring heeft. D66 heeft veel kennis van digitalisering. Kunnen ze niet alvast een beter iemand installeren?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 20:08

Blue_Eyes schreef:
Ik heb als christen dan totaal weer geen moeite met de toon in dit topic, sorry hoor := Meningen kunnen verschillen en ik voel me niet respectloos bejegend.

Fijn om te horen Blue Eyes, want respectloos gedrag is ook niet de bedoeling van dit topic lijkt me :)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 20:16

Blue_Eyes schreef:

Mooi! Anders hoor ik graag graag.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 20:20

Benzz schreef:
Raineri schreef:
.

Hoezo vond je het bij Nexperia onterecht?

Ik denk dat we ook op it vlak wel wat afhankelijker mogen worden. Dacht wel dat eu hierin gaat investeren nog. Er was een bokker met veel kennis over wat je zelf kan, zal eens kijken of ik dat topic kan vinden!

Ik vind het ook bijzonder dat mensen zonder enige kennis bepaalde ministersposten kunnen krijgen. We mogen best wat technocratischer worden. Of een toets voor Kamerleden of ze basale dingen wel begrijpen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 20:28

DigiD zelf wordt niet overgenomen, de infrastructuur die het bedrijf gebruikt wel. Maar volgens mij worden er morgen kamervragen gesteld.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 20:30

Ik vond het voornamelijk ondoordacht mbt de gevolgen Raineri.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 20:40

Raineri schreef:
Ik vind het ook bijzonder dat mensen zonder enige kennis bepaalde ministersposten kunnen krijgen. We mogen best wat technocratischer worden. Of een toets voor Kamerleden of ze basale dingen wel begrijpen.

Ik vind dat een goed idee maar... ik heb de indruk dat veel mensen de link niet leggen tussen de stem die ze uitbrengen en het soort bewindslieden dat we krijgen. De verkiezingen waren een kans om te vertellen dat we hechten aan zorgvuldigheid en kennis en bekwaamheid. En er is echt genoeg kennis om een redelijke inschatting te maken wie er met inhoud op de proppen komt, en wie met clowns.

Maar heel veel mensen lieten weten dat ze dat niet belangrijk vinden. Ongeacht wat dat betekent voor ons land.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 21:13

mysa schreef:
DigiD zelf wordt niet overgenomen, de infrastructuur die het bedrijf gebruikt wel. Maar volgens mij worden er morgen kamervragen gesteld.

Maar wel alles wat DigiD herbergt van ons!! Het is een cloud dienst geloof ik.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 21:56

Benzz schreef:
Iemand gisteren dat programma gezien waar Wierd Duk wegliep toen hij geconfronteerd werd met zijn eigen woorden?

Ben het nu aan het kijken.
Dat Wierd wegloopt is sowieso al een plus voor het programma.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 07:02

_Mar3 schreef:

Welke opmerkingen ervaar jij als zo vreselijk?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 08:13

_Mar3 schreef:

Ik denk eerlijk gezegd dat moslims op grote schaal beduidend slechter worden weggezet dan de kritiek onderbouwde op de SGP die hier in het topic wordt gegeven.

Feit dat de islam er nu wordt bijgehaald terwijl het over moeite met kritiek op bepaalde christelijke normen en waarden gaat spreekt boekdelen.