Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Tiggs schreef:Ik breek even in met een vraag: kan je zonnepanelen niet tijdelijk uitzetten?
Ik heb een schakelaar in m'n appartement om de aanvoer vanuit de panelen uit te schakelen, maar ik heb eerlijk gezegd geen idee wat er dan eigenlijk met die energie gebeurt.
Tiggs schreef:Ik breek even in met een vraag: kan je zonnepanelen niet tijdelijk uitzetten?
Ik heb een schakelaar in m'n appartement om de aanvoer vanuit de panelen uit te schakelen, maar ik heb eerlijk gezegd geen idee wat er dan eigenlijk met die energie gebeurt.
MizzMontana schreef:Tiggs schreef:Ik breek even in met een vraag: kan je zonnepanelen niet tijdelijk uitzetten?
Ik heb een schakelaar in m'n appartement om de aanvoer vanuit de panelen uit te schakelen, maar ik heb eerlijk gezegd geen idee wat er dan eigenlijk met die energie gebeurt.
Wij zijn laatst in een huis gaan kijken met thuisbatterijen. Deze man had wel een systeem dat gaat opladen ipv terugleveren. Ook was er een schakelaar om het helemaal uit te zetten als de accu’s vol waren. Hoe dit precies werkt weet ik niet. Maar daar zal het in de toekomst wel naar toe gaan denk ik. Veel meer individueel geregeld per huis. Wel een investering die in eerste instantie meer is weggelegd voor hogere inkomens.
MizzMontana schreef:Tiggs schreef:Ik breek even in met een vraag: kan je zonnepanelen niet tijdelijk uitzetten?
Ik heb een schakelaar in m'n appartement om de aanvoer vanuit de panelen uit te schakelen, maar ik heb eerlijk gezegd geen idee wat er dan eigenlijk met die energie gebeurt.
Wij zijn laatst in een huis gaan kijken met thuisbatterijen. Deze man had wel een systeem dat gaat opladen ipv terugleveren. Ook was er een schakelaar om het helemaal uit te zetten als de accu’s vol waren. Hoe dit precies werkt weet ik niet. Maar daar zal het in de toekomst wel naar toe gaan denk ik. Veel meer individueel geregeld per huis. Wel een investering die in eerste instantie meer is weggelegd voor hogere inkomens.
IMANDRA schreef:8nnemiek schreef:Bandenslijtage blijkt bij elektrische auto’s juist minder te zijn vanwege het regeneratief remmen, ze zijn binnen 30.000km schoner dan brandstof, en de accu’s kunnen voor dik 97% worden gerecycled.
Ze branden veel minder snel dan brandstofauto’s, en de nieuwste LFP accu’s zijn al helemaal veilig.
Vanwege al die voordelen zouden EV’s wat mij betreft inderdaad bepaalde kortingen mogen krijgen.
Hier ben ik het dus wel mee eens zo lang EV's nog niet door meerderheid van Nederland gebruikt worden.
Uiteindelijk wordt het de meest gangbare wagen en moeten we inderdaad wel kijken dat er voldoende belasting bij de overheid komt zodat ze onze wegen ed kunnen onderhouden. Je hoeft maar even in België te rijden om te beseffen hoe goed we het hebben qua wegen en wegonderhoud in Nederland
JudithGigi schreef:MizzMontana schreef:Ik stem “gewoon” op de bovenste van de partij en niet op een persoon. Voor het partijprogramma dus. Mijn man vroeg mij om voor hem op nr. 17 van zijn partij te kiezen. Ik dacht echt: hoezo heb jij een specifiek persoon uitgekozen waar ik nog nooit van heb gehoord
Je zou eens moeten weten, GroenLinks Pvda en vvd waren echt horror om te tellen door alle verschillende kandidaten die mensen stemmensoms dacht ik echt waarom dan? Waarom specifiek nummer 70 op de lijst?

journee schreef:@ mywishmax, ik denk dat je daar de kern te pakken hebt. Het steeds wisselende beleid. De overheid die veel wil investeren in 'goede' zaken maar daar op terug komt zodra het succesvol wordt en teveel gaat kosten. Subsidies waar alleen de hogere inkomens gebruik van kunnen maken en lagere inkomens die steeds net die trein missen en er daardoor nooit op vooruit gaan. De onwetendheid bij de overheid over wat werkelijk speelt in al die verschillende situaties waarin mensen leven en ook het gevoel van niet gehoord worden wat daaruit volgt. En het enige wat je kunt doen is hopen dat sommige dingen wel door het volgende kabinet wordt opgepakt. Ik begrijp dus ook goed waarom mensen daar soms echt moedeloos van worden.
mysa schreef:Daar zit wat in. Maar het is ook wel een beetje inherent aan de democratie, iedere vier jaar een andere regering.
Ladyingreen schreef:JudithGigi schreef:
Je zou eens moeten weten, GroenLinks Pvda en vvd waren echt horror om te tellen door alle verschillende kandidaten die mensen stemmensoms dacht ik echt waarom dan? Waarom specifiek nummer 70 op de lijst?
Deze is van aan paar pagina;s terug, maar toch leuk om even op in te haken voor GL/PvdA
1. GL/PvdA hebben veel 'bekende' lijstduwers onderaan de lijst staan.
2. Toch de 'verdeeldheid' in de partijen waardoor mensen toch op kandidaten van Groenlinks of PvdA stemmen.
3. De kandidaten op de lijst hebben vaak echt een (bewezen) eigen stukje 'vakgebied' waar ze zich hard voor maken. Neem Moorman op onderwijs, Westerveld op jeugdzorg en ik heb meerdere leden gezien dit laag op de lijst staan maar op sociale media heel hard campagne voeren om voorkeursstemmen te krijgen. Vaak zijn het vakmensen die vanuit hun idealisme kennis brengen (of gewoon een groot ego hebben, dat kan natuurlijk ook, haha!)
8nnemiek schreef:prompter schreef:Bandenslijtage is bij ev's tot nu toe veel hoger, door het hogere gewicht van de auto's
Het gaat om de fijnstof uitstoot.
[ Afbeelding ]
Babootje schreef:Een EV of een verbrandingsmotor ontloopt elkaar tegenwoordig niet heel veel als het om vervuiling gaat.
Over de bandenslijtage"
Hoger gewicht
De batterij maakt een EV gemiddeld 200–500 kg zwaarder dan een vergelijkbare auto met verbrandingsmotor. Meer massa = meer druk op de banden.
Direct koppel (snelle acceleratie)
Een elektromotor levert direct zijn kracht, wat bij stevig optrekken extra slijtage veroorzaakt.
Grotere banden / breed rubber
Veel EV’s krijgen bredere, zwaarder belastbare banden.
Schattingen hoeveel sneller ze slijten variëren. Uit testen blijkt dat de bandenslijtage van EV’s:
10–30% hoger kan liggen dan bij benzineauto’s Afhankelijk is van rijstijl, bandenmerk en voertuigtype
Vervuiling door bandenslijtage
Banden slijten niet alleen; de slijtage produceert microplastics, fijnstof en rubberdeeltjes:
Deze komen terecht in lucht, water en bodem
Een deel wordt via afwatering uiteindelijk in rivieren en oceanen gevonden
Het draagt bij aan PM2.5-fijnstof, wat slecht is voor longen en hart
Volgens sommige onderzoeken zijn banden inmiddels een van de grootste bronnen van microplastics wereldwijd.
Dan nog de productie van de batterij:
De productie van een lithium-ion batterij is energie-intensief en vereist schaarse grondstoffen zoals:
Lithium, Kobalt, Nikkel, Grafiet
Deze worden vaak gewonnen in mijnen waar veel energie wordt gebruikt (vaak uit fossiel),ecosystemen worden aangetast, watervervuiling kan optreden, sociale problemen spelen (bijv. kobalt in Congo).
De CO₂-uitstoot voor batterijproductie bedraagt grofweg 60–120 kg CO₂ per kWh batterijcapaciteit.
Een 60 kWh-accu = 3.600–7.200 kg CO₂ nog vóór de auto rijdt.
Dit betekent dat de “CO₂-schuld” van een EV in het begin wat hoger is dan een brandstofauto.
Dus vervuiling door EV of een brandstofauto ontlopen elkaar ook weer niet echt veel. Een EV stoot minder CO2 en Noxx uit maar meer fijnstof en plastics.
En verder wordt nog steeds ontwikkeld naar gebruik van schondere brandstof zoals waterstof.
Saga schreef:EV's zijn per saldo milieuvriendelijker, dus alles bij elkaar.

Saga schreef:De bandenslijtage kán groter zijn, maar het ligt aan de banden en je rijstijl.
Je hebt speciale EV-banden die minder slijten en ook daar komen steeds meer vernieuwingen in.
https://evpowered.co.uk/news/electric-c ... 3-over-ice
Saga schreef:Het mag zeker benoemd worden, dat is het probleem niet, maar er zit echt wel nuance in.
Sommige onderzoeken laten inderdaad zien dat EV-banden tot 20 á 30% sneller kunnen slijten dan bij vergelijkbare brandstof auto’s.
De nuance is wel dat dit sterk afhangt van het type band, het gewicht van de auto en de rijstijl.
EV's hebben daarom speciale banden die ontworpen zijn om het hogere gewicht te compenseren, waardoor het slijtageverschil in veel gevallen kleiner wordt.
Met de juiste EV-banden en een rustige rijstijl hoeft het verschil dus niet zo groot te zijn als de maximale 20 á 30% die sommige tests laten zien.
Er wordt ondertussen ook getest met beter rubber, dus dat staat niet stil.
Ik denk overigens niet dat dát het probleem is die sommige mensen tegen EV's hebben.
Maar dat het gewoon niet voor iedereen beschikbaar is, in ieder geval niet op dit moment.