Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
49 (6%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
137 (16%)
ChristenUnie
7 (0%)
SP
21 (2%)
PvdD
30 (3%)
Volt
31 (3%)
D66
167 (20%)
CDA
65 (8%)
NSC
6 (0%)
BBB
56 (6%)
PVV
111 (13%)
SGP
6 (0%)
JA21
40 (4%)
FvD
32 (3%)
50Plus
8 (0%)
Andere partij
5 (0%)
Blanco
13 (1%)
Ik stem niet
21 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
6 (0%)

Totaal aantal stemmen: 812

Cer

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 09:51

Kobalt wordt voor nog veel meer gebruikt dan alleen als katalysator voor olie… er helemaal vanaf komen zal nog wel even duren
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kobalt

Het aantal kobalt vrije batterijen neemt toe maar is nog niet de meerderheid

Overigens het hele energieverbruik zonnepanelen terugleverkosten etc is best een ingewikkeld verhaal denk, klinkt bijna als een studie apart..

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 09:54

Ik breek even in met een vraag: kan je zonnepanelen niet tijdelijk uitzetten?

Ik heb een schakelaar in m'n appartement om de aanvoer vanuit de panelen uit te schakelen, maar ik heb eerlijk gezegd geen idee wat er dan eigenlijk met die energie gebeurt.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 09:58

8nnemiek schreef:
Bandenslijtage blijkt bij elektrische auto’s juist minder te zijn

Ga alsjeblieft een keer in een werkplaats kijken, je verspreid valse informatie.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 10:01

Bandenslijtage is bij ev's tot nu toe veel hoger, door het hogere gewicht van de auto's

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 10:15

Tiggs schreef:

Ik heb een schakelaar in m'n appartement om de aanvoer vanuit de panelen uit te schakelen, maar ik heb eerlijk gezegd geen idee wat er dan eigenlijk met die energie gebeurt.

Klopt, wanneer het heel zonnig is en je veel meer opwekt en zo voor terugleveringskosten komt te staan kun je ze uitzetten als het goed is.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 10:41

Tiggs schreef:

Wij zijn laatst in een huis gaan kijken met thuisbatterijen. Deze man had wel een systeem dat gaat opladen ipv terugleveren. Ook was er een schakelaar om het helemaal uit te zetten als de accu’s vol waren. Hoe dit precies werkt weet ik niet. Maar daar zal het in de toekomst wel naar toe gaan denk ik. Veel meer individueel geregeld per huis. Wel een investering die in eerste instantie meer is weggelegd voor hogere inkomens.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 10:58

MizzMontana schreef:
Tiggs schreef:

Wij zijn laatst in een huis gaan kijken met thuisbatterijen. Deze man had wel een systeem dat gaat opladen ipv terugleveren. Ook was er een schakelaar om het helemaal uit te zetten als de accu’s vol waren. Hoe dit precies werkt weet ik niet. Maar daar zal het in de toekomst wel naar toe gaan denk ik. Veel meer individueel geregeld per huis. Wel een investering die in eerste instantie meer is weggelegd voor hogere inkomens.

Ken iemand die een thuisbatterij heeft en zonnepanelen, variabel energiecontract met een ai systeem. Het ai systeem bepaald wat het meest financieel rendabel is: verkopen, verbruiken of opslaan. Deze persoon verdient er momenteel aan :Y)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 11:03

MizzMontana schreef:
Tiggs schreef:

Mwah, ik denk dat batterijen voor de wijk bijv ook kunnen. Dat je met je buren zeg maar samen doet :j

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 11:30

IMANDRA schreef:
8nnemiek schreef:
Bandenslijtage blijkt bij elektrische auto’s juist minder te zijn vanwege het regeneratief remmen, ze zijn binnen 30.000km schoner dan brandstof, en de accu’s kunnen voor dik 97% worden gerecycled.
Ze branden veel minder snel dan brandstofauto’s, en de nieuwste LFP accu’s zijn al helemaal veilig.
Vanwege al die voordelen zouden EV’s wat mij betreft inderdaad bepaalde kortingen mogen krijgen.

Hier ben ik het dus wel mee eens zo lang EV's nog niet door meerderheid van Nederland gebruikt worden.
Uiteindelijk wordt het de meest gangbare wagen en moeten we inderdaad wel kijken dat er voldoende belasting bij de overheid komt zodat ze onze wegen ed kunnen onderhouden. Je hoeft maar even in België te rijden om te beseffen hoe goed we het hebben qua wegen en wegonderhoud in Nederland :))

Maar dat zijn weer dingen waarbij de voordelen naar mensen met geld gaan. De 1e EV's gingen naar de rijkere mensen met dikke subsidie ook al hadden ze die niet nodig.
Tegen de tijd dat meer mensen het kunnen betalen verdwijnen een groot deel van de voordelen terwijl je dan bij een deel van de bevolking aankomt die die voordelen juist kan gebruiken of nodig heeft om het te kunnen gebruiken. Tegen de tijd dat het beschikbaar is voor het grootste deel zijn de voordelen zo goed als weg. Ook met veel andere dingen. Kijk naar zonnepanelen. Of de thuisaccu's. Verduurzamen van huis, echt noem alles maar op.
Zoals de echt rijken steeds rijker worden door hoe veel van alles geregeld is lijkt het er ook op dat de (lagere midden en) lagere inkomens juist bijna gestraft worden voor het hebben van te weinig geld om mee te kunnen doen. Geen geld om een veel zuinigere auto te kopen, in sommige gevallen benzine, in andere EV. Geen geld om zonnepanelen aan te leggen toen het nog financieel voordeliger was. Niet van gas afkunnen, want de verbeteringen die nodig zijn zijn te duur. Een deel kan ervoor sparen, maar tegen de tijd dat ze het geld hebben zijn de spelregels veranderd en is de subsidie verminderd of weg. Er zijn echt wel meer voorbeelden te vinden waardoor het juist schever wordt en niet eerlijker.
Ik vind zon dynamisch contract niet zo geschikt voor een best aardig deel van de mensen. Je moet maar de tijd en energie ervoor hebben om er een halve studie van te maken. Of de ruimte hebben om telkens wat anders te betalen. (Wat toen bij bijna al die aanbieders was, betalen wat je verbruikt die maand) De apparaten hebben die je aan kan zetten op juiste moment.
Ik kan wel start uitstel doen maar dan moet ik vooraf al weten wanneer aan te zetten en het moet binnen x aantal uur zitten. En dan moet het ook nodig zijn om aan te zetten. Met bepaalde dingen ben ik al afhankelijk van hulp die komt dus kan je al niks kiezen qua tijd. Of je moet verstand hebben van ai en automatisering. Of weer iemand betalen die dat doet en hopen dat je niet te maken krijgt met de louche bedrijven.
Maar ook, ik ga elk jaar minder verbruiken en toch elk jaar meer betalen. Door de energieprijs, maar ook vooral door belastingen en vaste leverkosten. Ik betaal nu meer per maand met NIET stoken en hele winter op 15 graden houden als een paar jaar geleden toen ik wel af en toe de verwarming op 18 zette. Dit jaar een nieuwe cv ketel en nog zuiniger dus, maar zelfs met weer minder verbruik meer kosten. Ook vergeleken met jaren waar de belasting niet verlaagd was. En dan heb ik ook nog allerlei geld uit moeten geven aan maatregelen om huis zuiniger te maken wat zo gehypet werd tijdens de crisis. Dus alsnog geld kwijt en alsnog meer geld kwijt per maand. Het voordeel van de maatregelen weegt niet op tegen alle verhogingen en alles als je het nket groots kon aanpakken of geen ruimte meer hebt om verbruik te verminderen. De energiecrisis is voorbij maar ik ben meer kwijt nu zonder uitzicht op verbetering en met mij veel meer mensen.
Maar hey, dan gaan we de medische kosten hoger maken toch voor de samenleving? Dat is het gevolg en dat wordt als normaal gezien. Maar vervolgens wel weer klagen als de verzekering voor iedereen duurder wordt.

Mijn ouders hebben zonnepanelen laten leggen en zou binnen paar jaar terug verdiend zijn. Dat is ondertussen niet meer zo en zij hebben er spijt van, want nu is het voordeel dus grotendeels weg. Ze wilden het ook voor het milieu maar niet op deze manier. Ze zouden nu zichzelf al terugverdiend moeten hebben, maar door alle veranderingen en nog wat gedoe duurt dat nog een paar jaar. Afhankelijk wat er nog meer gaat veranderen en dan kom je ook weer op het minder op gaan leveren van de panelen.
Ken mensen die panelen op hun huurhuis hebben en duurder uitzijn nu, omdat ze elke maand en aan de verhuurder betalen en door alle wijzingen met regels en alles. Dus die betalen en terugleverkosten en vaste kosten aan verhuurder plus met beetje pech huurverhoging want energielabel is 'beter' geworden.

Nu is dat energielabel en woningverbetering ook maar raar. Het label wat mijn huis krijgt klopt technisch gezien, maar er zijn dingen meegenomen die en al enorm oud zijn en die ondertussen niet meer werken. Isolatie die juist nat is en dus telkens huis weer vochtig maken en schimmel geven en geen waarde meer heeft als isolatie. Maar de isolatie is er dus beter label. Er zijn ramen met dubbel glas, dus beter label, ook al zijn er ook nog heel wat met enkel glas.
Het kromme met verbeteringen is dat als je die zelf aanbrengt en betaalt bij een huurhuis de huur vervolgens hoger wordt en dus verhuurder meer geld ontvangt maar niet bij heeft gedragen aan de verbeteringen. Want het huis is verbeterd en krijgt dus meer punten.
Ja, verhuurders moeten huizen gaan verduurzamen, maar hebben daar nog tijd voor. Ondertussen is voor mijn dorp nog niks gepland. Zijn er hier nog huizen zonder cv en alleen gaskachel of als je geluk had een houtkachel. Enkel glas in het grootste deel van het huis en gebrekkige isolatie in de meeste huizen. Behalve de nieuwere dan. Ik heb dan nieuwe cv ketel gekregen dit jaar, de oude zat er minimaal 15 jaar(toen kwam ik hier wonen en was die al aantal jaar oud) in maar denk eerder over de 20 jaar en ze konden niet anders als vervangen. Anders was die blijven hangen.

Ik ben erg benieuwd hoe het op allerlei vlakken gaat de komende jaren met straks nieuw kabinet. Bij hoop mensen in de politiek (maar ook gewoon de samenleving) is er amper tot geen ervaring met hoe het leven is om bepaalde delen van de samenleving. Zelfs niet als het onder hun ministerie valt. Zoals bij de wolf, maar ook lagere inkomens, inkomens net boven de toeslaggrens, mensen die uitvallen en in uitkering terecht komen en noem alles maar op. Uwv maakt grove fouten maar geen mogelijkheid om te controleren dus de mensen hebben maar pech. Ik snap het wantrouwen ook wel, heb het zelf ook door ervaringen. Alleen ik ben juist meer naar links gegaan ipv rechts daardoor.

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 11:51

JudithGigi schreef:
MizzMontana schreef:
Ik stem “gewoon” op de bovenste van de partij en niet op een persoon. Voor het partijprogramma dus. Mijn man vroeg mij om voor hem op nr. 17 van zijn partij te kiezen. Ik dacht echt: hoezo heb jij een specifiek persoon uitgekozen waar ik nog nooit van heb gehoord :')

Je zou eens moeten weten, GroenLinks Pvda en vvd waren echt horror om te tellen door alle verschillende kandidaten die mensen stemmen :') soms dacht ik echt waarom dan? Waarom specifiek nummer 70 op de lijst? :')

Deze is van aan paar pagina;s terug, maar toch leuk om even op in te haken voor GL/PvdA :-)

1. GL/PvdA hebben veel 'bekende' lijstduwers onderaan de lijst staan.
2. Toch de 'verdeeldheid' in de partijen waardoor mensen toch op kandidaten van Groenlinks of PvdA stemmen.
3. De kandidaten op de lijst hebben vaak echt een (bewezen) eigen stukje 'vakgebied' waar ze zich hard voor maken. Neem Moorman op onderwijs, Westerveld op jeugdzorg en ik heb meerdere leden gezien dit laag op de lijst staan maar op sociale media heel hard campagne voeren om voorkeursstemmen te krijgen. Vaak zijn het vakmensen die vanuit hun idealisme kennis brengen (of gewoon een groot ego hebben, dat kan natuurlijk ook, haha!)

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 12:00

@ mywishmax, ik denk dat je daar de kern te pakken hebt. Het steeds wisselende beleid. De overheid die veel wil investeren in 'goede' zaken maar daar op terug komt zodra het succesvol wordt en teveel gaat kosten. Subsidies waar alleen de hogere inkomens gebruik van kunnen maken en lagere inkomens die steeds net die trein missen en er daardoor nooit op vooruit gaan. De onwetendheid bij de overheid over wat werkelijk speelt in al die verschillende situaties waarin mensen leven en ook het gevoel van niet gehoord worden wat daaruit volgt. En het enige wat je kunt doen is hopen dat sommige dingen wel door het volgende kabinet wordt opgepakt. Ik begrijp dus ook goed waarom mensen daar soms echt moedeloos van worden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 12:18

Daar zit wat in. Maar het is ook wel een beetje inherent aan de democratie, iedere vier jaar een andere regering.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 12:19

journee schreef:
@ mywishmax, ik denk dat je daar de kern te pakken hebt. Het steeds wisselende beleid. De overheid die veel wil investeren in 'goede' zaken maar daar op terug komt zodra het succesvol wordt en teveel gaat kosten. Subsidies waar alleen de hogere inkomens gebruik van kunnen maken en lagere inkomens die steeds net die trein missen en er daardoor nooit op vooruit gaan. De onwetendheid bij de overheid over wat werkelijk speelt in al die verschillende situaties waarin mensen leven en ook het gevoel van niet gehoord worden wat daaruit volgt. En het enige wat je kunt doen is hopen dat sommige dingen wel door het volgende kabinet wordt opgepakt. Ik begrijp dus ook goed waarom mensen daar soms echt moedeloos van worden.

Precies dit inderdaad. Ook wel waardoor ik egoïstischer ga stemmen. Want het voelt soms al als een wonder dat er een politicus of een partij is die wel aandacht heeft voor jouw struggles. Kies je dan voor een partij die over het algemeen wel de meeste zaken heeft waar je het mee eens bent of voor een partij die op jouw belangrijkste punten voor jouw leven overeenkomt.... Dat is lastig, ik heb wel paar zaken waar ik nooit mee akkoord zal gaan ook al is de rest voor mij fantastisch, maar tot nu toe ben ik dat nooit in 1 partij tegengekomen. Wel dus dat het op algemene populaire punten overeenkomt maar niet op voor mij de belangrijkste om überhaupt te kunnen leven.

mysa schreef:
Daar zit wat in. Maar het is ook wel een beetje inherent aan de democratie, iedere vier jaar een andere regering.

Maar het is niet eens elke vier jaar dat er iets veranderd. Ook als er langere tijd dezelfde 'kant' of partij aan het roer staat blijft het veranderen. Aantal van die dingen gaat niet eens over democratie in die zin maar over besluiten nemen op basis van vooroordelen vanuit een luxe positie en zich niet verdiepen in de werkelijke situaties.

Ik weet bijvoorbeeld dat er door gemeenten al jaren aan de bel wordt getrokken ivm UWV. Echt al enorm lang, maar de voorgaande kabinetten waren trots dat er minder ziekte uitkeringen uitgegeven werden en negeerde de waarschuwingen gewoon. En nu verbaasd zijn dat er zoveel fout is gegaan bij uwv.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 13:47

Ladyingreen schreef:
JudithGigi schreef:

Je zou eens moeten weten, GroenLinks Pvda en vvd waren echt horror om te tellen door alle verschillende kandidaten die mensen stemmen :') soms dacht ik echt waarom dan? Waarom specifiek nummer 70 op de lijst? :')

Deze is van aan paar pagina;s terug, maar toch leuk om even op in te haken voor GL/PvdA :-)

1. GL/PvdA hebben veel 'bekende' lijstduwers onderaan de lijst staan.
2. Toch de 'verdeeldheid' in de partijen waardoor mensen toch op kandidaten van Groenlinks of PvdA stemmen.
3. De kandidaten op de lijst hebben vaak echt een (bewezen) eigen stukje 'vakgebied' waar ze zich hard voor maken. Neem Moorman op onderwijs, Westerveld op jeugdzorg en ik heb meerdere leden gezien dit laag op de lijst staan maar op sociale media heel hard campagne voeren om voorkeursstemmen te krijgen. Vaak zijn het vakmensen die vanuit hun idealisme kennis brengen (of gewoon een groot ego hebben, dat kan natuurlijk ook, haha!)

Ahh ja dat verklaart wel. Goed om te weten :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 14:14

prompter schreef:
Bandenslijtage is bij ev's tot nu toe veel hoger, door het hogere gewicht van de auto's

Het gaat om de fijnstof uitstoot.
Afbeelding

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 15:35

8nnemiek schreef:
prompter schreef:

Het gaat om de fijnstof uitstoot.
[ Afbeelding ]

Maar er zal toch meer rubber van een band in het milieu terecht komen? Het verdwenen profiel van een band blijft toch ergens? Dus misschien niet als fijnstof, maar milieuvriendelijker lijkt me het dan nog steeds niet?

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 15:40

EV's zijn per saldo milieuvriendelijker, dus alles bij elkaar.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 15:48

Babootje schreef:
Een EV of een verbrandingsmotor ontloopt elkaar tegenwoordig niet heel veel als het om vervuiling gaat.

Over de bandenslijtage"
Hoger gewicht
De batterij maakt een EV gemiddeld 200–500 kg zwaarder dan een vergelijkbare auto met verbrandingsmotor. Meer massa = meer druk op de banden.
Direct koppel (snelle acceleratie)
Een elektromotor levert direct zijn kracht, wat bij stevig optrekken extra slijtage veroorzaakt.
Grotere banden / breed rubber
Veel EV’s krijgen bredere, zwaarder belastbare banden.
Schattingen hoeveel sneller ze slijten variëren. Uit testen blijkt dat de bandenslijtage van EV’s:
10–30% hoger kan liggen dan bij benzineauto’s Afhankelijk is van rijstijl, bandenmerk en voertuigtype

Vervuiling door bandenslijtage
Banden slijten niet alleen; de slijtage produceert microplastics, fijnstof en rubberdeeltjes:
Deze komen terecht in lucht, water en bodem
Een deel wordt via afwatering uiteindelijk in rivieren en oceanen gevonden
Het draagt bij aan PM2.5-fijnstof, wat slecht is voor longen en hart
Volgens sommige onderzoeken zijn banden inmiddels een van de grootste bronnen van microplastics wereldwijd.

Dan nog de productie van de batterij:
De productie van een lithium-ion batterij is energie-intensief en vereist schaarse grondstoffen zoals:
Lithium, Kobalt, Nikkel, Grafiet
Deze worden vaak gewonnen in mijnen waar veel energie wordt gebruikt (vaak uit fossiel),ecosystemen worden aangetast, watervervuiling kan optreden, sociale problemen spelen (bijv. kobalt in Congo).
De CO₂-uitstoot voor batterijproductie bedraagt grofweg 60–120 kg CO₂ per kWh batterijcapaciteit.
Een 60 kWh-accu = 3.600–7.200 kg CO₂ nog vóór de auto rijdt.
Dit betekent dat de “CO₂-schuld” van een EV in het begin wat hoger is dan een brandstofauto.

Dus vervuiling door EV of een brandstofauto ontlopen elkaar ook weer niet echt veel. Een EV stoot minder CO2 en Noxx uit maar meer fijnstof en plastics.
En verder wordt nog steeds ontwikkeld naar gebruik van schondere brandstof zoals waterstof.

EV’s hebben een hogere milieu-impact bij productie en iets meer bandenslijtage, maar compenseren dat ruimschoots door veel lagere uitstoot tijdens gebruik. De bewering dat ze elkaar “niet veel ontlopen” is dus onjuist als je kijkt naar het totaalplaatje.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 16:10

Saga schreef:
EV's zijn per saldo milieuvriendelijker, dus alles bij elkaar.

Ach ja, duidelijk. Bandenslijtage is bij een EV dus wel groter dan bij een brandstofauto en de milieubelasting vanwege bandenslijtage is dus ook groter, maar doordat een EV geen uitlaatgassen uitstoot, is hij in het geheel genomen nog steeds milieu vriendelijker, in elk geval betreft fijnstof.

Dus het wordt eigenlijk een afweging tussen fijnstof en microplastics. :')

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/meeste-microplastics-in-milieu-komen-van-autobanden/

https://www.h2owaternetwerk.nl/h2o-actueel/slijtage-van-autobanden-leidt-tot-watervervuiling

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 16:12

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 16:41

Saga schreef:
De bandenslijtage kán groter zijn, maar het ligt aan de banden en je rijstijl.
Je hebt speciale EV-banden die minder slijten en ook daar komen steeds meer vernieuwingen in.

https://evpowered.co.uk/news/electric-c ... 3-over-ice

Op dit moment kan en is (zo blijkt uit verschillende onderzoeken) die slijtage snel 20 tot 30 procent groter bij een EV. Dat komt in heel Europa naar voren en mag natuurlijk best benoemd worden. Als dat niet het geval zou zijn had een EV ook geen speciale banden nodig. :)

Dus de ontwikkeling betreft banden is dan ook hard nodig om de bandenslijtage te minimaliseren. Anders ruil je het ene probleem in voor een ander probleem en is het vooral kiezen uit de minst kwade. Dat lijkt me ook niet helemaal de bedoeling.

https://www.link2fleet.com/usure-des-pneus-et-tco-attention-avec-les-voitures-electriques/

https://www.engineersonline.nl/e-mobiliteit-prognosemodel-voor-bandenslijtage-van-bestelwagens/

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 16:47

Ik zie aan mijn eigen EV idd dat de banden harder slijten dan op mijn vorige auto.
Mijn rijstijl is niet anders in de EV dan in de benzine auto die ik hiervoor reed.
En ik rijd die EV ook niet uit louter milieu ideologie, ik moest een EV van mijn werkgever, het hele wagenpark is geëlektrificeerd.

Ik ben er overigens wel heel blij mee, de EV rijdt fantastisch. Maar op voorhand had ik wel wat beren op de weg gezien. Die zijn me, rijd inmiddels 4 jaar EV, ontzettend meegevallen.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 17:01

Het mag zeker benoemd worden, dat is het probleem niet, maar er zit echt wel nuance in.
Sommige onderzoeken laten inderdaad zien dat EV-banden tot 20 á 30% sneller kunnen slijten dan bij vergelijkbare brandstof auto’s.
De nuance is wel dat dit sterk afhangt van het type band, het gewicht van de auto en de rijstijl.
EV's hebben daarom speciale banden die ontworpen zijn om het hogere gewicht te compenseren, waardoor het slijtageverschil in veel gevallen kleiner wordt.
Met de juiste EV-banden en een rustige rijstijl hoeft het verschil dus niet zo groot te zijn als de maximale 20 á 30% die sommige tests laten zien.
Er wordt ondertussen ook getest met beter rubber, dus dat staat niet stil.

Ik denk overigens niet dat dát het probleem is die sommige mensen tegen EV's hebben.
Maar dat het gewoon niet voor iedereen beschikbaar is, in ieder geval niet op dit moment.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 17:18

Saga schreef:
Het mag zeker benoemd worden, dat is het probleem niet, maar er zit echt wel nuance in.
Sommige onderzoeken laten inderdaad zien dat EV-banden tot 20 á 30% sneller kunnen slijten dan bij vergelijkbare brandstof auto’s.
De nuance is wel dat dit sterk afhangt van het type band, het gewicht van de auto en de rijstijl.
EV's hebben daarom speciale banden die ontworpen zijn om het hogere gewicht te compenseren, waardoor het slijtageverschil in veel gevallen kleiner wordt.
Met de juiste EV-banden en een rustige rijstijl hoeft het verschil dus niet zo groot te zijn als de maximale 20 á 30% die sommige tests laten zien.
Er wordt ondertussen ook getest met beter rubber, dus dat staat niet stil.

Ik denk overigens niet dat dát het probleem is die sommige mensen tegen EV's hebben.
Maar dat het gewoon niet voor iedereen beschikbaar is, in ieder geval niet op dit moment.

Nee, dat denk ik ook niet. Sommige mensen vinden het ook gewoon geen mooie auto's. :D

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 17:24

Ik heb dit jaar de overstap gemaakt naar een EV. Ik moest echt even wennen, maar ik had ook een uiterst fijne auto. Het enige waar ik aan moest wennen is dat ik moest nadenken waar ik heen ging. Ff 70 liter tanken en maar aanrijden was echt een aanpassing.

Maar ik moet zeggen dat het mij bijzonder goed bevalt.