Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 22:56

tienus63 schreef:
Loretta schreef:
En een ecoloog die gewoon eerlijk verteld dat de hekken niet tegen iedere wolf werken en schoorvoetend toe moet geven zijn eigen kinderen daar ook liever niet in een tentje laat slapen. Hij geeft ook gewoon toe dat de ecologische draagkracht in Nederland onvoldoende is voor de wolf.

Iets wat andere ecologen ook gewoon weten.

En dat hij roepende in de woestijn was dat hij zei dat wolven geen moeite hebben met hoge hekken.
Zijn collega’s namen de feiten niet aan.

Tja, belangen. Er is decennia lang smerig spel gespeeld. Dat zeiden ze ook aan het eind. Er is heel veel geld in gestopt om het voor elkaar te krijgen dat het juridisch zo dicht getimmerd zit.

Onali

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 23:35

Ik heb het eerste stuk gemist, kijk ik morgen wel terug.
Zette de stream aan toen Erwin kwam dus dat was mooi.

Vond de uitleg van de politiek wel fijn om te horen, waarom sommige dingen zo lang duren.
Wijs met wolven vond ik ook goed.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 23:58

Ik had er meer van gehoopt maar snap dat de gemoederen soms hoog oplopen en er maar beperkt tijd is. Ik vind een podcast dan beter tot zijn recht komen. Ook de gespreksleider vond ik niet goed. Termen als de groene mafia en wolf bitterballen hadden wat mij betreft achterwege kunnen blijven.

Verder eigenlijk niets nieuws. Er zijn best politici die zich er hard voor willen maken maar we zijn er nog lang niet.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-24 00:07

Die mening deel ik wel met je. Ze was soms was te sterk in haar eigen opvatting.
De tijd was te kort, daardoor kon niet iedereen zijn verhaal uit de doeken doen. En ze werden soms opgejaagd door gespreksleider.
Ben blij dat vragenrondje na de officiële spreektijd uitgezonden werd.
En ik denk dat er ter plekken nog steeds gediscussieerd wordt.

Die podcast is echt een eyeopener.

Voor wie niet weet welke we bedoelen; Geleidewolf.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 09:01

Ja was een pittige dame. Ik kende haar niet.

Die ecoloog vond ik ook o.k
Dat hij zijn collegas in Engeland het af raadde om de wolf daar te introduceren +:)+

Er zijn hier wel wat belangrijke zaken ver over het hoofd gezien met de introductie bleek wel.
Dat ons land er idd niet geschikt voor is want men hield geen rekening met de vele percelen vee ipv uitgebreid natuur zoals bijv in Duitsland en er hier zowiezo minder wild loopt wat op hun menu staat.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 09:04

Die ecoloog is gewoon neutraal en geeft neutrale informatie.
Dat is een enorme verademing ten opzichte van de ecologen die alleen maar praten vanuit hun eigen belangen.

Het is ook alleen maar goed dat er eens onafhankelijke ecologen opstaan die enkel en alleen maar informeren vanuit wetenschappelijk perspectief zonder waardeoordeel te geven.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 09:08

Edwin van Maanen zit ook in een aflevering van Geleidewolf en dat is ook een heel interessant interview. Zulke mensen heb je wat aan. Hij erkent echt de problemen in Nederland en legt goed uit.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-24 09:11

Gespreksleider stelde wel scherpe vragen of de maakte een bondige samenvatting van de vragen van het publiek.
Ik kan me voorstellen dat wanneer je verwachtte specifiek over de situatie op de UH antwoorden te krijgen, het tegenviel.

De vragen en info die er gedeeld werd, ging eigenlijk voor heel het land op.

De info die de herderin deelde dat ze geen medewerking krijgt van de instanties die haar inhuren en dat ze er niets over mag zeggen dat vond ik sterk van haar.
En dat die opdrachtgevers geen aanpassingen doen aan de terreinen waarop haar kudde wordt ingehuurd.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 09:16

Het kwam er wel op neer, de wolven al overal zijn. Van de Veluwe tm de bossen in het Gooi gezien de verhalen van de schaaps herdster

Dus kun je ze overal wel verwachten op de heuvelrug.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-24 09:16

Wolf springt gemakkelijk over 1.40 mtr stroomhek
Citaat:
16 oktober 2024/Noordrijn-Westfalen/Duitsland
Dit bericht is al 2 x geplaatst en 2 x verwijderd door FB
---
Markus Sümpelmann levert nieuw bewijs voor wolvensprongen: Wolf springt 1,45 meter
Markus Sümpelmann, die al eerder werd getroffen door een wolvenaanval op Horstkamp's Hof in Schermbeck toen een wolf over een in aanmerking komend hek sprong, heeft nu nieuw bewijs geleverd in de vorm van videobeelden.

De beelden laten op indrukwekkende wijze zien dat de wolf niet alleen onderuit gaat, zoals werd vermoed, maar zonder problemen over de hoge omheining springt.
“Onze omheining is 1,45 meter hoog, hoewel slechts 1,25 meter nodig zou zijn om in aanmerking te komen. We hebben het hoger gebouwd en voorzien van ondermijningsbeveiliging en een stroomdraad,” legt Sümpelmann uit. Maar ondanks deze voorzorgsmaatregelen kon de wolf met gemak over het hek klimmen. “Op de video is duidelijk te zien dat de wolf het hek inspecteert, de hoogte beoordeelt en er dan met gemak overheen springt,” vervolgt Sümpelmann. “Ik schat dat de sprong zelfs op een hoogte van 1,80 meter was.”
Wolf creëert een landingsbaan

De video toont nog een bijzonderheid: de wolf bereidde zich systematisch voor op de sprong. “Je kunt zien dat de wolf een spoor maakt van ongeveer drie meter lang. Hij krast meerdere keren over het veld, maar niet diep. Het lijkt alsof hij een landingsbaan aan het bouwen is,” legt Sümpelmann uit. Deze waarneming is nieuw en roept nieuwe vragen op over het gedrag van de wolf.
Voorzichtig gedrag van de wolf

Voordat de wolf de sprong waagde, observeerde hij het terrein zorgvuldig. “Hij kwam van de bosrand, ging naar het hek en de schapen gingen meteen achteruit toen hij ongeveer 20 meter van ons vandaan was. De wolf cirkelde vervolgens twee keer rond ons huis, vermoedelijk om de beste plek te vinden om de schapen te bereiken,” beschrijft Sümpelmann het tafereel.
Op de video is uiteindelijk te zien hoe de wolf over het hek springt - een plek die hij in de zomer al had overwonnen. De grootte van de wolf is ook indrukwekkend op de beelden: “Het is een grote, slanke wolf. Niet dik, maar erg groot,” vertelt Sümpelmann, die de videobeelden in HD-kwaliteit en met warmtebeeldtechniek van het bedrijf CS Sicherheit + Service GMBH uit Hamminkeln documenteerde.

De nieuwe beelden werpen een nieuw licht op de toenemende dreiging van wolven in de regio en laten zien dat zelfs hoge, veilige omheiningen niet altijd genoeg zijn om de dieren weg te houden.
https://schermbeck-online.de/markus-sue ... YTPicpokAA

Afbeelding
Afbeelding

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/5haYcu8xG2Begc64/?

Infrarood beelden via EPM
https://www.facebook.com/share/v/iLoL8zcTephSdvV7/?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 09:23

Ik vond de presentatrice soms echt te heftig. Ze had niet zovaak over afschieten hoeven praten. Ik had wel graag de burgemeester van Leusden meer gehoord maar kreeg et idee dat die afgekapt werd. Terwijl juist wel interessant was om te horen waardoor simpelweg een kogel niet lukt. Leek wel of er niks negatiefs over dhr Rummenie gezegd mocht worden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 09:27

Zelf vond ik trouwens de gespreksleider ook niet al te goed. Een opmerking in de trant dat Ursula maar een klein vrouwtje was vond ik respectloos. Terwijl zij zich in Brussel juist heel erg in zet voor de verlaging vn de beschermingsstatus. Zonder haar was het al nooit zover gekomen dat er uberhaupt al sprake van was. Uiteindelijk is zij oom gebonden aan het logge systeem van Europa.

En dan ook hoe ze continu door de uitleg van die ene Europarlementarier heen zat te tetteren, terwijl hij juist heel goed uit legde wat het probleem in Europa was en welke hordes er nog allemaal waren. Ik begrijp heel goed dat ze als presentratrice op de tijd moest letten. Maar de manier erop was nou niet bepaald sterk te noemen.

Die ene jager wist het wel heel goed te verwoorden. Als hij zijn woorden verkeerd zou wegen dan stond de politie in no time bij hem op de stoep om zijn wapens op te halen en werd zijn vergunning in getrokken. En dit is dus ook precies waar bestuurders als burgemeesters tegen aan lopen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 09:35

Loretta dat vond ik ook. De presentatie had veel beter gekund. Niet altijd even respectvol en doordat ze krap in de tijd zat op het laatst kreeg niet ieders verhaal de juiste aandacht. Ik denk dat dit wel deels komt doordat die mevrouw van Wijs met wolven haar verhaal ook wel in de helft van de tijd had kunnen doen. Het was op inhoud een goed verhaal maar had beknopter gekund.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-24 09:38

Die jager was Kemperman, statenlid provincie Gelderland voor BBB.

Haar manier van afkappen was niet ok.
Mensen aanmanen snel hun vraag te stellen, en dan ratelde ze zelf maar door.

Ook best lompe actie van haar om een sheet uit de presentatie weg te halen ook al was de lay-out helemaal mis gegaan van die sheet.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 10:15

Ik had niet perse enkel over de UH verwacht.. ik weet eigenlijk niet precies wat ik had verwacht. In elk geval wat rustiger en neutraler. Juist vanuit de beleidsmakers en de “experts” hoor ik graag het verhaal.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 10:16

Gisteren het laatste stuk niet gezien en nu net gekeken.
Ondanks dingen die altijd beter kunnen vond ik het heel goed wat ze aan de kaak stelde.
Denk voor vele voor ons die de wolvenproblematiek volgen niet veel nieuws.
Maar helaas zal die het grote publiek die helemaal niet in de gaten heeft wat er speelt niet gaan bereiken.
En dat is wel de vraag, hoe komt het terecht bij de mensen die blijven roepen, dan raster je af, de boer krijgt toch subsidie. Probleem opgelost.
En al dat soort uitspraken meer.
Die zijn echt niet ingelogd geweest

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 10:18

Nou dat vind ik dus ook DP. Hoe is dit voor de mensen die hier niet direct mee te maken hebben? We moeten niet steeds over komen als een groepje boze boeren. Voor een groot deel van NL speelt de wolf helemaal geen rol in het dagelijks leven.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 10:20

Jessix schreef:
Ik had niet perse enkel over de UH verwacht.. ik weet eigenlijk niet precies wat ik had verwacht. In elk geval wat rustiger en neutraler. Juist vanuit de beleidsmakers en de “experts” hoor ik graag het verhaal.

Nou ja, als je de vooraankondiging leest dan is daar weinig van beantwoord. Wat kun en mag je zelf doen, kun je nog veilig de natuur in. Daar is geen heel duidelijk antwoord op gekomen. En dat is ook een antwoord, dat we het simpelweg nog niet weten. Maar ook dat is niet duidelijk uitgesproken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 10:33

SusanH schreef:
Jessix schreef:

Nou ja, als je de vooraankondiging leest dan is daar weinig van beantwoord. Wat kun en mag je zelf doen, kun je nog veilig de natuur in. Daar is geen heel duidelijk antwoord op gekomen. En dat is ook een antwoord, dat we het simpelweg nog niet weten. Maar ook dat is niet duidelijk uitgesproken.

Dat had ik niet gelezen dus had er echt geen verwachting van. Maar dat is inderdaad niet aan bod gekomen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 11:15

Ik had ook wel bij veel punten zoiets van dat dit aan iedereen hier in het land eens getoond moest worden.

SPARK55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 11:45

Weet je ik vind dat ze het allemaal top hebben gedaan. In 2 uur komt wat iedereen precies wil horen nooit aan bod. Dan zijn er heel veel informatie avonden voor nodig.
Iemand die het presenteerd en helemaal geen mening heeft zal je niet vinden het is echt je nek uitsteken en dat mensen dit zo georganiseerd hebben is top en alles op vrijwillige basis.
Als je alles neutraal wilt hebben en super professioneel dan zal er altijd geld bij komen kijken.
Iemand die zijn nek uitsteekt voor de goede zaak of iets aan de kaak wil stellen zal een eigen mening hebben.
Ze hebben het top gedaan ga er maar staan hoor echt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 12:05

Helemaal mee eens!
Het is ook wat ze zij dat het moed vergt daar je verhaal te doen

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-24 12:08

Dat benadrukte ze ook!

SPARK55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 12:10

Popstra schreef:
Helemaal mee eens!
Het is ook wat ze zij dat het moed vergt daar je verhaal te doen

Nou precies dat en het erkennen bewijst al van veel empathie.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 12:12

Ja heel eerlijk, je had ook de zaal over je heen kennen krijgen als iets hen niet zou zinnen. Emoties liepen ook best op. Vond wel dat de presentatrice dat goed handelde