Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 16:12

bigone schreef:
Er zullen ongetwijfeld Oekraïners hier alsnog blijven maar op dit moment gaan er net zoveel de grens over naar Polen als er terugkeren. Ongeveer 20.000 per dag. Het is afwachten hoeveel er vanuit het oosten bijkomen wanneer daar het offensief begint maar kan me goed voorstellen dat mensen eerder in de Oekraïne blijven dan naar het westen gaan.
Over verwend? Iemand die al 10 jaar op een wachtlijst voor een sociale huurwoning staat eist niet, die is blij. En dat “ verwende” zie je bij tweeverdieners die er in slagen om een woning te kopen.
Onze huizenmarkt is al jaren door en door verziekt en word tijd dat er in ieder geval qua sociale huurwoningen flink opgeschaald gaat worden. Ook bij koopwoningen verplicht eigen bewoning instellen, overal. Beleggers gewoon buitenspel zetten.

Tja, dat vind ik ook weer zo makkelijk: beleggers buiten spel zetten. Huisjesmelkers ja, prima. Maar als ik het appartement wil verhuren dat ik zelf heb laten bouwen met mijn eigen verdiende geld, wat ben ik dan? Belegger? Ja, ik heb mijn geld belegd in iets wat hopelijk rendement oplevert. Huisjesmelker? Nee, want ik ben goed voor mijn huurders.
Ik vind het te makkelijk om het bij mensen te leggen die hun zelfverdiende geld beleggen. Van die consortiums ben ik ook tegen.
Het is geen makkelijke sinter snelle oplossingen en iedereen redeneert vanuit z’n eigen positie.

elnienjo

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 16:16

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 16:16

IMANDRA schreef:
Echwel schreef:
Ben het best wel eens met Chevax
Als er een woning wordt gekocht moet er gelijk een nieuwe keuken en badkamer in..
Wachten kan niet en dan ook nog met alles erop en eraan..

Hier in het oosten zijn er ook best wel huurwoningen maar ook daar wil men nieuwe keuken enz...

Ik vraag me echt af of starters die grote moeite hebben met een woning vinden echt zo denken. De starters die ik ken in ieder geval niet.

Ik heb nu neefjes en nichtjes die starter zijn.
Maar herken het dus ook niet.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 16:17

chevax schreef:
Tja, dat vind ik ook weer zo makkelijk: beleggers buiten spel zetten. Huisjesmelkers ja, prima. Maar als ik het appartement wil verhuren dat ik zelf heb laten bouwen met mijn eigen verdiende geld, wat ben ik dan? Belegger? Ja, ik heb mijn geld belegd in iets wat hopelijk rendement oplevert. Huisjesmelker? Nee, want ik ben goed voor mijn huurders.
Ik vind het te makkelijk om het bij mensen te leggen die hun zelfverdiende geld beleggen. Van die consortiums ben ik ook tegen.
Het is geen makkelijke sinter snelle oplossingen en iedereen redeneert vanuit z’n eigen positie.

Natuurlijk ben je niet tegen beleggers als je zelf belegt. Waarom zou je ook voorstander van de oplossing van het probleem zijn wanneer je zelf onderdeel van dat probleem bent.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 16:17

chevax schreef:
Tja, dat vind ik ook weer zo makkelijk: beleggers buiten spel zetten. Ik vind het te makkelijk om het bij mensen te leggen die hun zelfverdiende geld beleggen.

Het is de vraag of de woningmarkt, een aspect in onze maatschappij dat voor zovelen een probleem oplevert, de plek is om rendement te maken. Als er geen chronisch tekort was, of sprake van "een overbevolkt land", dan misschien. Maar het zou wel een praktische oplossing zijn om het verdienmodel er deels uit te halen, zodat mensen weer toegang krijgen tot een basisrecht: Een dak boven het hoofd.

En dan kunnen beleggers met hun zelfverdiende geld ergens anders rendement maken.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 16:21

Doubtless ja dat snap ik dat er beide wel aanwezig zijn. Maar in de categorie 'ik heb als alleenverdiener echt een woning nodig en zit in de startersmarkt in de range tot ±300k' betwijfel ik ten zeerste of die groep 'verwende' starters zo groot is.

Bedoel, ik ben een verwende starter. Het huis waar we naar verhuizen is mijn eerste huis (het appartement waar ik nu in woon is officieel van mijn vriend). Maar als tweeverdieners die wel oké verdienen hadden we ook de luxe om 'verwend' te zijn, en dus voor nieuwbouw te kiezen incl. nieuwe keuken/badkamer etc. Maar dat wil niet zeggen dat de mindset die ik als individu had ook de mindset is van de meeste starters.

Bedoel, als je als starter ook niet veel haast/spoed hebt om iets te zoeken (bijv. mijn zusje, woont nog bij mijn ouders, is alleenverdiener, maar wil wel uit huis gaan) dan mag je best hoge eisen stellen. Je legt er immers genoeg voor neer, en omdat je niet snel iets moet hebben kan je best wachten tot iets wat bij je eisen past voorbij komt. Zeker gezien er in de komende tien jaar veel wbt. gas/verduurzaming speelt, is het helemaal niet gek om de eis te hebben een wat nieuwer huis te willen waarbij je niet veel hoeft te investeren. Of als je geen klusser bent en daar geen zin in hebt, een 'kant en klaar' huis te willen.

Zulke opmerkingen zoals "starters zijn gewoon verwend" mogen best genuanceerd worden dus. Je ziet dat het heel erg afhankelijk is van de situatie waar ze in zitten. Ik vind zulke opmerkingen zo ongenuanceerd ook not-done en iets wat ik veel "boomers" hoor zeggen. Onterecht, I may add.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 16:22

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 16:23

chevax schreef:
Elisa2 schreef:
Nee sterker nog, ze gaan een wet tekenen waarbij ze Nederlandse mensen uit huis kunnen plaatsen.

Serieus? Heb je daar een bron van?

Ik vind zulke ongenuanceerde losse flodders erg gevaarlijk. Er staat NIEMAND morgen aan jouw bedje te rammelen dat je uit je huis moet. Daarentegen, de mensen die hier nu staan met hun hebben en houden in een paar plastic tassen, zaten wél in die situatie. Zij hebben niks meer. Het is te makkelijk om dan te zeggen dat "ze" een wet gaan tekenen etc. Er is in Nederland zeker een woningtekort. En dat is een nijpende situatie, zeker voor jonge mensen die nog iets moeten opbouwen. Voor onze dochter hebben wij iets gebouwd, anders kon ze ook geen kant op. En het is ook wat Tamary zegt: wie durft het impopulaire standpunt in te nemen dat we in NL ruimte te weinig hebben. Want dat ik imo ook echt wel zo. Alleen moet je erg oppassen dat dit standpunt niet makkelijk wordt opgepakt door ultrarechts, die dit als een vrijbrief zien om mensen uit andere landen te weren.

En dan nog iets waarmee ik me wrs niet populair maak: ligt het eisenpakket ook niet veel hoger dan "vroeger"? Als ik kijk naar hoe ik begon en de eisenlijst die jonge mensen nu op tafel leggen. Het budget is vaak al belachelijk hoog (en dus kun je uittekenen hoe het gaat als er ook maar de kleinste verschuiving in de financiele situatie is), er moet een chillkamer zijn, er moeten voorzieningen in de buurt zijn, een garage is ook een pré en ruimte om minimaal één auto op de oprit te zetten.
Natuurlijk weet ik zelf ook wel dat dit gechargeerd is en dat er genoeg mensen zijn, ook hier op Bokt, die graag willen maar echt geen mogelijkheden zien. Maar daartegenover staat een groep die misschien moet leren een stapje terug te doen, leren dat je niet meteen begint in die 2-1-kap, met een leuke kinderkamer en het paard in pension dichtbij.

Ik denk dat we met z'n allen erg verwend zijn geraakt, ondanks ons gezamenlijke geklaag. Ik denk dat we het grosso modo zo goed hebben dat we geen echte tegenslag meer gewend zijn. Het is te eenvoudig om altijd maar te zeggen dat "ze" iets bedenken. "We" hebben stemrecht en kunnen daarmee invloed uitoefenen. "We" hebben ook de verantwoordelijkheid voor ons eigen geluk. "We" zijn misschien iets teveel gewend geraakt dat "ze" het oplossen.

Hier ben ik het niet mee eens, ik zie veel mensen die muurvast zitten. Kunnen niet samenwonen bijvoorbeeld, kunnen niet kleiner wonen, huren particulier en ontzettend duur maar geen geld genoeg om te kopen. En dat zijn dan ook vaak oudere mensen dan de "jeugd", veel mensen kunnen niks opbouwen ondanks het gewoon hebben van een baan.

Er zullen vast ook wel mensen zijn die verwend zijn, maar dat zijn iig niet de problemen die ik vaak zie. Het is ook geen losse flodder, het is een wet die ze gaan tekenen..stilletjes.

Ultra rechts gaat op deze manier vanzelf zieltjes winnen als het steeds moeilijk wordt voor de "normale" Nederlander om een normaal leven te leiden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 16:25

chevax schreef:
[quote="sterregoud"
https://boerburgerbeweging.nl/fractieni ... plaatsing/

Dit bedoel ik, en ja we mogen hopen dat het alleen om kantoorpanden oid gaan. Maar in Malden zijn er ook Nederlandse jongeren uit hun anti kraak woning gezet omdat deze naar vluchtelingen gaat. En het gemene er aan is dat deze jongeren daar woonden omdat ze geen normale woning kunnen krijgen. Die staan dus gewoon op straat..

Maar als je anti-kraak woont, is het niet jouw huis. Dan weet je dat je er eens uit wordt gezet. Ik vind het allemaal moeilijk. De woningnood moet worden aangepakt. Absoluut. En tegelijk vind ik dat mensen waar mogelijk ook meer verantwoordelijkheid voor hun eigen geluk moeten dragen.

Hoe dan? als je tien jaar moet wachten op een sociale huurwoning? dan doe je het toch al heel goed door anti kraak te gaan wonen? Ik denk dat dat ook meer noodzaak dan keuze was...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 16:27

Elisa2 schreef:
chevax schreef:
[quote="sterregoud"

Dit bedoel ik, en ja we mogen hopen dat het alleen om kantoorpanden oid gaan. Maar in Malden zijn er ook Nederlandse jongeren uit hun anti kraak woning gezet omdat deze naar vluchtelingen gaat. En het gemene er aan is dat deze jongeren daar woonden omdat ze geen normale woning kunnen krijgen. Die staan dus gewoon op straat..

Maar als je anti-kraak woont, is het niet jouw huis. Dan weet je dat je er eens uit wordt gezet. Ik vind het allemaal moeilijk. De woningnood moet worden aangepakt. Absoluut. En tegelijk vind ik dat mensen waar mogelijk ook meer verantwoordelijkheid voor hun eigen geluk moeten dragen.

Hoe dan? als je tien jaar moet wachten op een sociale huurwoning? dan doe je het toch al heel goed door anti kraak te gaan wonen? Ik denk dat dat ook meer noodzaak dan keuze was...

De overheid heeft eerst gezorgd dat er geen andere mogelijkheid was dan anti kraak te gaan wonen. En nu zorgt de overheid ze ze hun anti kraak woning uit gezet worden voor een andere groep. Is ook allemaal niet slim als je het draagvlak voor vluchtelingen wilt behouden.
Laatst bijgewerkt door Loretta op 12-04-22 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 16:29

Elisa2 schreef:
chevax schreef:
[quote="sterregoud"

En dan is 't extra zuur als je uit antikraak wordt gezet voor een vluchteling. Die antikraakbewoner heeft toch ook recht op een dak boven zn hoofd? Mensen met een Nederlands paspoort trekken steeds vaker aan 't kortste eind, dat kan toch niet zo door blijven gaan?

purny

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 16:32

Dat is helaas de consequentie van anti kraak.
Maar dit is dan ook een uitzonderlijke situatie

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 16:35

purny schreef:

Precies.

Elnienjo ik vermoed zomaar dat het gros van de vluchtelingen toch een korter lijntje hebben waaraan getrokken wordt...

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 16:38

elnienjo schreef:
Mensen met een Nederlands paspoort trekken steeds vaker aan 't kortste eind, dat kan toch niet zo door blijven gaan?

Ik denk dat deze ook wel genuanceerd mag worden. Ik gok zomaar dat mensen met een buitenlands paspoort of geen paspoort vaker aan 't kortste eind trekken.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 16:40

Doubtless schreef:
elnienjo schreef:
Mensen met een Nederlands paspoort trekken steeds vaker aan 't kortste eind, dat kan toch niet zo door blijven gaan?

Ik denk dat deze ook wel genuanceerd mag worden. Ik gok zomaar dat mensen met een buitenlands paspoort of geen paspoort vaker aan 't kortste eind trekken.

Bijvoorbeeld bij de toeslagenaffaire. Daar was een buitenlandse afkomst 1 van de criteria om door de overheid kapot gemaakt te worden.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 16:42

purny schreef:

Nee, er zijn mensen die geen ouders ( meer ) hebben om nog bij te wonen, particuliere huur kunnen ze niet betalen en sociale woningbouw heeft enorme wachtlijst. Wat moeten ze dan ? Wat kunnen ze dan nog ?
Echt deze groep bestaat !!!

Anti kraak was een noodconstructie die nu ook afgepakt wordt.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 17:03

sterregoud schreef:
purny schreef:

Nee, er zijn mensen die geen ouders ( meer ) hebben om nog bij te wonen, particuliere huur kunnen ze niet betalen en sociale woningbouw heeft enorme wachtlijst. Wat moeten ze dan ? Wat kunnen ze dan nog ?

Deze kunnen dan als het goed is toch terecht bij de woningbouw en met urgentie een woning krijgen?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 17:06

Loretta schreef:
chevax schreef:

Natuurlijk ben je niet tegen beleggers als je zelf belegt. Waarom zou je ook voorstander van de oplossing van het probleem zijn wanneer je zelf onderdeel van dat probleem bent.

Waarom ben ik onderdeel van het probleem?

Je kunt het ook anders zien: ik draag bij aan de oplossing van de woningnood, door met eigen geld een appartement te bouwen waar een jong koppel woont. Doordat ik (lokaal) bouwmaterialen koop en lokale aannemers inhuur, draag ik bij aan lokale werkgelegenheid. Wat doe jij?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 17:16

Loretta schreef:
chevax schreef:

Ik twijfelde of ik je een pb zou sturen, maar kies er toch voor om dit openbaar te doen. Posts aan een stuk probeer ik nuance te vinden en het probleem (waarvan nu blijkt dat ik er zelf onderdeel van ben…) uit verschillende standpunten te bekijken. Jij strooit met one liners waar de verongelijktheid vanaf druipt en uit maar eventjes zo’n zware beschuldiging? Ik vind dat niet netjes of sociaal van je. Bovendien getuigt het van bijzonder weinig inzicht. Samen zullen we het toch moeten klaren. Om dan iemand in een andere situatie dan de jouwe te bestempelen als “onderdeel van het probleem” is ongepast en bovenal erg grof. Met zo’n houding kom je nooit verder en duw je oplossingen alleen maar verder weg.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 17:20

Telpeva schreef:
sterregoud schreef:

Deze kunnen dan als het goed is toch terecht bij de woningbouw en met urgentie een woning krijgen?

Urgentie bestaat bijna niet meer.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 17:22

chevax schreef:

Je kunt het ook anders zien: ik draag bij aan de oplossing van de woningnood, door met eigen geld een appartement te bouwen waar een jong koppel woont. Doordat ik (lokaal) bouwmaterialen koop en lokale aannemers inhuur, draag ik bij aan lokale werkgelegenheid. Wat doe jij?

Nu doe je een beetje alsof je een filantropische instelling bent :=. Sorry, maar je hebt dat appartement om eraan te verdienen, lijkt me.

Doubtless verwoord het heel mooi, imo :).
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 12-04-22 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 17:23

Telpeva schreef:
sterregoud schreef:

Je hebt gemist dat gemeenten statushouders voorrang moeten geven?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 17:38

_San87_ schreef:
chevax schreef:

Nu doe je een beetje alsof je een filantropische instelling bent :=. Sorry, maar je hebt dat appartement om eraan te verdienen, lijkt me.

Ik heb een appartement gebouwd om mijn dochter te huisvesten… Dus nee, ik verdien er nu geen cent aan. Misschien kun je de smiley uit je post verwijderen? Later hopelijk wel, dan hoop ik er een mooi pensioen uit te halen. Geld is hier wel een beladen woord zeg.

Ik ben hier weg. Ik probeerde mee te discussiëren, dingen vanuit verschillende perspectieven te zien. Maar ik ben onderdeel van het probleem, er staan rare smileys. Ik vind dit geen manier van doen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 17:49

chevax schreef:
_San87_ schreef:

Ik heb een appartement gebouwd om mijn dochter te huisvesten… Dus nee, ik verdien er nu geen cent aan. Misschien kun je de smiley uit je post verwijderen? Later hopelijk wel, dan hoop ik er een mooi pensioen uit te halen. Geld is hier wel een geladen woord zeg.

Ik ben hier weg. Ik probeerde mee te discussiëren, dingen vanuit verschillende perspectieven te zien. Maar ik ben onderdeel van het probleem, er staan rare smileys. Ik vind dit geen manier van doen.

Ik bedoel het niet vervelend, je komt door je verwoording bij mij op een manier over alsof je een woning bouwt voor een ander, als goed doel, niet om er zelf op vooruit te gaan. Dat de woning voor je dochter is, vertel je nu, dat kon ik niet weten uit je vorige posts :).

Uiteindelijk is het huis je belegging, dan staat de vraag of je geld moet willen verdienen aan een eerste levensbehoefte waar een schrijnend tekort aan is nog wel. Dus zo raar vind ik het niet om beleggen in woning aan te pakken, maar of je dat moet zoeken bij de persoon die één woning in de verhuur heeft..?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 18:03

_San87_ schreef:
it te halen. Geld is hier wel een geladen woord zeg.

Uiteindelijk is het huis je belegging, dan staat de vraag of je geld moet willen verdienen aan een eerste levensbehoefte waar een schrijnend tekort aan is nog wel. Dus zo raar vind ik het niet om beleggen in woning aan te pakken, maar of je dat moet zoeken bij de persoon die één woning in de verhuur heeft..?

Als jouw pensioen wat je in loondienst opbouwt over tig jaar wordt uitbetaald, weiger je het dan omdat jouw beloning komt uit investeringen? Negen vd tien keer uit vastgoed? Met geld van een ander je principes onderbouwen is heel makkelijk, wat als het jou raakt? Wedden dat je dan stuk minder principieel bent?