Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 22:01

KM_Ris schreef:
Huh ik dacht dat ze vandaag gingen praten?

Misschien lees ik het verkeerd hoor!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 22:02

Toch in het omveld Hier absoluut anders.
Maar wie weet komen degene die ik ken uit een andere hoek van Rusland, wie weet

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 22:03

Zebrastreep schreef:
KM_Ris schreef:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 02-03-22 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 22:03

Zebrastreep schreef:
KM_Ris schreef:

Volgens mij zouden ze eerst vanavond gaan praten maar is dit verzet naar morgenochtend.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 22:06

Ailill schreef:
Cowboy55 schreef:

De Oekraïners om het jong heen (deels) ook.
Bizar en ergens ook hartverwarmend :j

[ [url=m/NIS5OR.jpg]Afbeelding[/url] ]

En slim, eten en drinken geven en meteen even laten zien hoe de vork echt in de steel zit.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 22:07

Een deel van de stad zit door de explosie vermoedelijk zonder centrale verwarming.
En de temperatuur is er al rond het vriespunt.. :\

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 22:08

Over russische vliegtuigen die zonder te communiceren gaan vliegen boven het luchtruim van andere landen... Dat gebeurde altijd al ontzettend veel. Even testen hoe snel het land van ontvangst de straaljagers in de lucht had om de niet-gecommuniceerde vlucht te onderscheppen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 22:18

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 22:25

Hiraeth schreef:
Tijdens de avond maakte Christian Noack een terecht punt: onze focus ligt vooral op Putin, maar we praten weinig over Oekraïne als land. Hij vind het belangrijk dat we meer weten over de geschiedenis komen te weten van het land, zodat men ook beter snapt waarom er nu een oorlog is. Hij noemt het wel een 'voordeel' voor Oekraïne dat we eigenlijk nauwelijks benul hebben van het land. Gerelateerd hier aan is een punt die Christian eerder wilde maken, waarin hij zei dat Oekraïne de afgelopen 150 jaar actief bezig is geweest met het bouwen van een natie en dat dat dankzij de oorlog eigenlijk alleen maar geholpen is. Het algemene idee, ondersteund door Olga (die Oekraïnse is) is dan ook dat een 'neutraal' Oekraïne hoe dan ook geen uitkomst gaat zijn.

Klopt. Een neutraal Oekraïne blijft kwetsbaar in de toekomst, zou Rusland het nog een keer op z'n heupen krijgen. Zou het bij Rusland gevoegd worden, dan is het (theoretisch) over en geen soeverein land meer. Als het lid wordt van de EU en/of Navo, heeft het de bescherming die het nodig heeft. Enige andere optie zou zijn om de onafhankelijk van Oekraïne in de toekomst te garanderen (net als Engeland en Frankrijk met Polen deden in WWII) als EU/Navo zijnde, maar dat zal Rusland vergelijkbaar zien als een lidmaatschap van de EU/Navo.

Wat betreft de geschiedenis van Oekraïne in het kort, het westelijke deel heeft heel lang deel uitgemaakt van het Pools-Litouwse Gemenebest. Het zuiden was deel van het Krimkanaat (samen met delen die nu bij Rusland horen) wat lange tijd onderdeel uitmaakte van het Ottomaanse rijk en in de 18e eeuw door Rusland geannexeerd is, en in het oosten was eerst de Gouden Horde aan de macht en later de Russen.

Tijdens de Russische burgeroorlog waarbij Lenin uiteindelijk aan de macht kwam vochten de kozakken uit Oekraïne mee tegen het rode leger van de bolsjewieken. In die periode hebben de communisten vele kozakken onteigend (hun land werd aan enorme boerderijen toegevoegd) en ook geëxecuteerd, de eerste genocide waar ik het een paar dagen geleden over had. Boeren op die boerderijen kregen geen vast inkomen en moest jaarlijks een deel van de productie afstaan aan de staat die dat gebruikte om de steden te voeden (was min of meer de industrialisatie van Rusland, veel mensen in de steden werden in fabrieken tewerkgesteld).

Tien jaar later explodeerde dat, de staat wilde een steeds hoger percentage hebben en haalde dat indien nodig met geweld op, waardoor de eigen bevolking te weinig eten had en er een enorme hongersnood uitbrak die miljoenen slachtoffers eiste. Er is geen hard bewijs voor, maar dit wordt door veel mensen als genocide gezien omdat Stalin de opzet zou hebben het Oekraïnse volk min of meer uit te roeien zodat ze geen problemen meer konden maken. Diverse landen zien deze hongersnood officieel als genocide, en deze twee momenten zijn ook de reden dat Oekraïne zo vol overgave tegen de Russen vecht.

Toen WWII uitbrak hoorde het westen van Oekraïne nog bij Polen, maar door het Molotov-Ribbentroppact (waarbij Duitsland Polen bezette en de Sovjetunie Oost-Polen, wat dus hedendaags west-Oekraïne en Wit-Rusland is) schonk) kwam het in handen van de Sovjetunie en werd het bij de Oekraïnse SSR gevoegd. Na WWII heeft Rusland ook de Krim aan Oekraïne geschonken.

Na de val van de Sovjetunie stemde het overgrote deel van Oekraïne voor onafhankelijkheid en is het qua regeringen een beetje heen en weer gegaan tussen pro-Russische en pro-EU-regeringen. In 2014 hebben ze een pro-Russiche president afgezet en niet lang daarna viel Rusland Oekraïne binnen om de Krim te annexeren en begonnen de oorlogen in Donetsk en Luhansk. En acht jaar later zijn we hier.

Hiraeth schreef:
Dat Moldavië en Taiwan risico lopen, wordt ook meerdere keren aangestipt tijdens de Q&A.

En Georgië, zeker nu ze aangegeven hebben lid van de EU te willen worden.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 22:30

Dankjewel voor je prachtige toevoeging Exitium! :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 22:33

Hiraeth schreef:
Zojuist dus de Q&A gehad van de Universiteit van Amsterdam. Ik type dit tekstje even op m'n telefoon, dus er kan een autocorrect fout insluipen.

Allereerst de sprekers:
Speakers are historian Alexander Etkind (European University Institute Florence), and UvA colleagues political scientist Olga Burlyuk, Eastern Europe experts Michael Kemper and Christian Noack, media anthropologist Johana Kotišová, and cultural historian / Slavist Ellen Rutten from the University of Amsterdam. Pola Cebulak from UvA European Studies will moderate the event.

-

De toon werd door Olga al snel gezet. Ze sprak vooral de jongere studenten in de zaal aan, toen ze zei: "Dit is jullie 9/11. Dit gaat de geopolitiek voor altijd veranderen."

Over Russische propaganda werd de vergelijking gemaakt met dat van de Sovjetunie. Het punt van de panelists was als volgt: "The point is not to convince, but to confuse."

Daarop inhakend werd er geconstateerd dat de Westerse kennis over Rusland ondermaats is door Alexander Etkind. Hij noemt het een groot probleem dat we de Russen niet door lijken te hebben en chronisch onderschatten. Verder kwam naar voren in de discussie dat Putin z'n idee dus is om verwarring te creëren en onvoorspelbaar te blijven, wat de EU eigenlijk in de hand speelt.

Tijdens de avond maakte Christian Noack een terecht punt: onze focus ligt vooral op Putin, maar we praten weinig over Oekraïne als land. Hij vind het belangrijk dat we meer weten over de geschiedenis komen te weten van het land, zodat men ook beter snapt waarom er nu een oorlog is. Hij noemt het wel een 'voordeel' voor Oekraïne dat we eigenlijk nauwelijks benul hebben van het land. Gerelateerd hier aan is een punt die Christian eerder wilde maken, waarin hij zei dat Oekraïne de afgelopen 150 jaar actief bezig is geweest met het bouwen van een natie en dat dat dankzij de oorlog eigenlijk alleen maar geholpen is. Het algemene idee, ondersteund door Olga (die Oekraïnse is) is dan ook dat een 'neutraal' Oekraïne hoe dan ook geen uitkomst gaat zijn.

Vanuit het publiek kwam een vraag rondom het handelen van de EU/NAVO, waarop Olga semi-anekdotisch aangaf dat het dominostenen zijn van escalatie. Ze vertelt dat ze vrienden heeft uit Belarus, De Krim en Georgië die allemaal het idee hebben: "Hadden ze nou maar ingegrepen, dan was dit nooit gebeurd..." Ze benoemde ook dat hier ongetwijfeld veel naar gekeken gaat worden door academici, om te kijken wat de rol van de EU (ik noem nu even de EU als overkoepelende term) was in dit.

Daarna werd Syrië nog even besproken, waarop werd gereageerd door het panel dat Syrië een soort 'oefening' was voor de invasie nu in Oekraïne. Olga noemde dat al deze situaties geopolitiek erg met elkaar verbonden zijn.

Rondom Oekraïne bij de EU en NAVO. Ik ben even kwijt welk panelist het zei, maar hij vatte Oekraïne als lid van NAVO zo samen. In 2008 werd er onhandig gezegd dat Georgië en Oekraïne toekomstige NAVO landen zouden kunnen zijn, waardoor de Verenigde Staten wat gerust werden gesteld. Hier was verder niet over na gedacht en het volgde geen routekaart. Door het annexeren van De Krim door Putin on 2014, heeft hij er eigenlijk voor gezorgd dat Oekraïne in een positie terecht kwam waarin het geen lid kon worden - een land in oorlog toe laten treden, betekend namelijk oorlog voor de NAVO.

Over Oekraïne als EU-land waren ze het eens dat het voornamelijk symbolisch is voor nu, maar Michael Kemper ging er met gestrekt been in en noemde dat het in zekere zin een oorlogsverklaring is.

Dan even verder over "hoe nu verder?". Christian zei: "Met Putin is er geen enkele andere optie dan oorlog." Hij benadrukte ook nog eens dat het Russische leger geen verleden heeft met het zelf nemen van politie beslissingen. Daarnaast haakte hij in op vergelijkingen met Hitler. Hij ziet overeenkomsten tussen Putin en de tijd van Hitler in de bunker en noemt het 'all or nothing'. Dat Moldavië en Taiwan risico lopen, wordt ook meerdere keren aangestipt tijdens de Q&A.

Aleksander reageerde op het gedrag van Putin, waarbij hij de vraag stelde: "Wat gebeurt er als iedereen in een bedrijf door heeft dat iemand gek geworden is?" Hij antwoordde dat door te zeggen dat iemand dan logischerwijs gestopt zou worden en uit z'n functie gezet zou worden. Hij ziet dat als een relastische mogelijkheid voor Rusland.

Daarnaast waren vooral Michael en Aleksander het eens dat de nucleaire dreiging zeker niet onderschat moet worden.

Als laatste merkte Johana op dat deze oorlog in zekere zin al plaatsvindt in onze woonkamer, omdat we in een tijd zitten waarin veel wordt uitgevochten met (foutieve) informatie. Wel zegt ze dat fact checken nou eenmaal niet altijd zin heeft, omdat het spreiden van disinformatie vaak uit een irrationeel gedeelte komt van je brein.

Dit waren de punten die ik had genoteerd en zo snel kon herinneren. Hopelijk hebben jullie er nog eern beetje aan, hoewel de meeste punten wel genoemd zijn hier.

Bedankt voor je moeite, interessant om te lezen +:)+.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 22:44

Phonix schreef:
Pareltjes schreef:

Mijn thuisstad ligt op een belangrijke knooppunt in Noorwegen wat betreft de zee. Als Rusland ergens heen wilt komen ze er mestaal langs. Dat Amerikanen er nu ineens ligt betekend waarschijnlijk dat ze bezig zijn om te checken of Rusland bezig zijn met iets op zee. Maar kan ook oefening zijn, dus wordt puur aaneming.

Onder de tweede wereld oorlog werd het overgenomen door de Duitsers en die bouwde meerderen bunkers en kanonnen. Daarom hebben wij ook 5 grote schuilkelders in de omgeving, dus misschien moeten we allemaal daar heen. Haha

Oh ok. Ik mag het kwijt zijn maar gisteren of eergisteren was daar op de radar ook te zien dat er fighters van USA waren 4 stuks....viel me toen ook al op. Maar omdat er geen meldingen kwamen in de media dacht er er verder niet veel van. Als ik het goed begrijp is Rusland dus aan het provoceren??

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 22:45

hagelslag schreef:
Ik ben toch eigenlijk heel benieuwd wat er in de hoofd van bepaalde Russische mensen in duitsland omgaat.

Ik ben zojuist uit de WhatsApp werkgroep gegaan aangezien er 2 bezig waren met politische dingen ipv informatie met betrekking tot het werk.

Nu heeft de ene dus daadwerkelijk geschreven, poetin is een goede leider, poetin is de beste Politiker van de EU, hij wil alleen maar vrede.

En dan vraag ik mij af, hoe dan?

Ik denk dat er grofweg twee grote oorzaken zijn: vanuit het thuisland zullen ze héle gekleurde (onware) informatie meekrijgen. Daarnaast hebben ze vanuit die regio ook meegekregen dat je de regering vooral niet moet tegenpraten of zwart maken.

Ik sprak er op dag 1 of 2 ook eentje die het allemaal terecht vond want 'Oekraïne zal ze verwelkomen, het is eigenlijk geen land, maar meer een provincie en ze spreken de taal toch' en het eigenlijk allemaal maar heel grappig leek te vinden dat wij ons zo'n zorgen maakte, maar die Putin gisteren toch maar voor een gestoorde, gevaarlijke gek uitmaakte. :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 22:46

Phonix schreef:
Vier straaljagers heb de lucht ruimte boven Zweden gekrenkt.
Bron / Noorse dagblad

In mijn thuisstad in Noorwegen ligt ineens Amerikaans militaire met twee kleine zeevaartuigen. Of er moet een oefening zijn of ze zijn bezig met zich plaatsen als het echt nodig zal zijn. Bron - vrienden en mijn locale krant.

Klopt en Zweedse kennis schrijft in onze groep

Citaat:
Today the Russian military aircraft were in Swedish territory. The Swedish military was there protecting the border.
Sweden has also been threatened from the Russian ministry of foreign affairs if Sweden collaborate with NATO.
The answer from the Swedish government on that was giving the Ukrainian people and military support.
This is totally crazy.
A lot of Russian are coming by train to Finland flag_fi they don’t want to stay in crazy Russia
I hope this nightmare will have an end very soon.
I doesn’t feel very well. I try to not think too much about all suffering Ukraine’s.
Rumours says that a lot of young Russians thought they were on a exercise, but ended up in war. I don’t know if any of it is true, but I want this war to stop.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 22:49

Rusland is inderdaad aan het provoceren, maar ze schijnen heel erg vaak al in "verboden" gebied te komen met straaljagers.

Op dit moment vliegen er boven mij stuk of 3/4 straaljagers, hoor ze alleen (dus weet niet zeker hoeveel) en kan ze ook niet op de radar terug vinden.

Daarnaast zeggen de Zweedse media dat Cherson verovert is door de Russen.

Edit: zo blij als ik vrijdag weer een stuk naar het noorden kan. :=

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 22:50

Rusland heeft twee Moldavische cargoschepen gebombardeerd. Ze waren te dicht bij hun territoriale wateren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 22:52

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 22:52

Ailill schreef:
Cowboy55 schreef:

De Oekraïners om het jong heen (deels) ook.
Bizar en ergens ook hartverwarmend :j

[ [url=m/NIS5OR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Er zitten heel veel jonge knullen in het leger. Die moeten of vrijwillig zijn gegaan? Zoals in elke oorlog dienen zij als “ kanonnenvoer” vooruit gestuurd worden. Ik vind het machtig als Oekrainers dit kunnen blijven volhouden. Deze jongemannen hebben geen flauw idee wat hen overkomt en dachten dat ze op oefening waren. Het is de “ legertop” die ze niet zo zachtzinnig zullen binnen halen hoor, wacht maar af.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 22:54

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 22:55

sevke schreef:
Rusland heeft twee Moldavische cargoschepen gebombardeerd. Ze waren te dicht bij hun territoriale wateren.

Bron?

Dit is echt ernstig.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 02-03-22 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 22:56

Pareltjes schreef:
_San87_ schreef:
https://www.express.co.uk/news/world/15 ... orld-war-3

Bevestiging dat na een grote explosie een Roemeens vliegtuig verdwenen is en een Roemeense helicopter gecrasht is boven de Zwarte Zee.

Ben benieuwd naar meer informatie

Ik ook. Roemenië is namelijk ook een NAVO land.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 22:56

pien_2010 schreef:
sevke schreef:

Bron?

Dit is echt ernstig, is nl navo land.

San heeft een bron geplaatst maar er zat zoveel reclame op die site dat ik het snel heb weggeklikt :o Ow wacht dat was van iets anders
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 02-03-22 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 22:58

pien_2010 schreef:
sevke schreef:

Bron?

Moldavië is geen NAVO toch? Of wel?

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 22:59

pien_2010 schreef:
sevke schreef:

Bron?

Moldavië is geen NAVO toch? Of wel?[/quote]

Nee

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 23:01

Ik vind nu wel heel verontrustend worden, jullie? Als één partij zn hoofd niet meer koel houd heeft Poetin zijn zin.