KM_Ris schreef:Huh ik dacht dat ze vandaag gingen praten?
Misschien lees ik het verkeerd hoor!
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Hiraeth schreef:Tijdens de avond maakte Christian Noack een terecht punt: onze focus ligt vooral op Putin, maar we praten weinig over Oekraïne als land. Hij vind het belangrijk dat we meer weten over de geschiedenis komen te weten van het land, zodat men ook beter snapt waarom er nu een oorlog is. Hij noemt het wel een 'voordeel' voor Oekraïne dat we eigenlijk nauwelijks benul hebben van het land. Gerelateerd hier aan is een punt die Christian eerder wilde maken, waarin hij zei dat Oekraïne de afgelopen 150 jaar actief bezig is geweest met het bouwen van een natie en dat dat dankzij de oorlog eigenlijk alleen maar geholpen is. Het algemene idee, ondersteund door Olga (die Oekraïnse is) is dan ook dat een 'neutraal' Oekraïne hoe dan ook geen uitkomst gaat zijn.
Hiraeth schreef:Dat Moldavië en Taiwan risico lopen, wordt ook meerdere keren aangestipt tijdens de Q&A.
Hiraeth schreef:Zojuist dus de Q&A gehad van de Universiteit van Amsterdam. Ik type dit tekstje even op m'n telefoon, dus er kan een autocorrect fout insluipen.
Allereerst de sprekers:
Speakers are historian Alexander Etkind (European University Institute Florence), and UvA colleagues political scientist Olga Burlyuk, Eastern Europe experts Michael Kemper and Christian Noack, media anthropologist Johana Kotišová, and cultural historian / Slavist Ellen Rutten from the University of Amsterdam. Pola Cebulak from UvA European Studies will moderate the event.
-
De toon werd door Olga al snel gezet. Ze sprak vooral de jongere studenten in de zaal aan, toen ze zei: "Dit is jullie 9/11. Dit gaat de geopolitiek voor altijd veranderen."
Over Russische propaganda werd de vergelijking gemaakt met dat van de Sovjetunie. Het punt van de panelists was als volgt: "The point is not to convince, but to confuse."
Daarop inhakend werd er geconstateerd dat de Westerse kennis over Rusland ondermaats is door Alexander Etkind. Hij noemt het een groot probleem dat we de Russen niet door lijken te hebben en chronisch onderschatten. Verder kwam naar voren in de discussie dat Putin z'n idee dus is om verwarring te creëren en onvoorspelbaar te blijven, wat de EU eigenlijk in de hand speelt.
Tijdens de avond maakte Christian Noack een terecht punt: onze focus ligt vooral op Putin, maar we praten weinig over Oekraïne als land. Hij vind het belangrijk dat we meer weten over de geschiedenis komen te weten van het land, zodat men ook beter snapt waarom er nu een oorlog is. Hij noemt het wel een 'voordeel' voor Oekraïne dat we eigenlijk nauwelijks benul hebben van het land. Gerelateerd hier aan is een punt die Christian eerder wilde maken, waarin hij zei dat Oekraïne de afgelopen 150 jaar actief bezig is geweest met het bouwen van een natie en dat dat dankzij de oorlog eigenlijk alleen maar geholpen is. Het algemene idee, ondersteund door Olga (die Oekraïnse is) is dan ook dat een 'neutraal' Oekraïne hoe dan ook geen uitkomst gaat zijn.
Vanuit het publiek kwam een vraag rondom het handelen van de EU/NAVO, waarop Olga semi-anekdotisch aangaf dat het dominostenen zijn van escalatie. Ze vertelt dat ze vrienden heeft uit Belarus, De Krim en Georgië die allemaal het idee hebben: "Hadden ze nou maar ingegrepen, dan was dit nooit gebeurd..." Ze benoemde ook dat hier ongetwijfeld veel naar gekeken gaat worden door academici, om te kijken wat de rol van de EU (ik noem nu even de EU als overkoepelende term) was in dit.
Daarna werd Syrië nog even besproken, waarop werd gereageerd door het panel dat Syrië een soort 'oefening' was voor de invasie nu in Oekraïne. Olga noemde dat al deze situaties geopolitiek erg met elkaar verbonden zijn.
Rondom Oekraïne bij de EU en NAVO. Ik ben even kwijt welk panelist het zei, maar hij vatte Oekraïne als lid van NAVO zo samen. In 2008 werd er onhandig gezegd dat Georgië en Oekraïne toekomstige NAVO landen zouden kunnen zijn, waardoor de Verenigde Staten wat gerust werden gesteld. Hier was verder niet over na gedacht en het volgde geen routekaart. Door het annexeren van De Krim door Putin on 2014, heeft hij er eigenlijk voor gezorgd dat Oekraïne in een positie terecht kwam waarin het geen lid kon worden - een land in oorlog toe laten treden, betekend namelijk oorlog voor de NAVO.
Over Oekraïne als EU-land waren ze het eens dat het voornamelijk symbolisch is voor nu, maar Michael Kemper ging er met gestrekt been in en noemde dat het in zekere zin een oorlogsverklaring is.
Dan even verder over "hoe nu verder?". Christian zei: "Met Putin is er geen enkele andere optie dan oorlog." Hij benadrukte ook nog eens dat het Russische leger geen verleden heeft met het zelf nemen van politie beslissingen. Daarnaast haakte hij in op vergelijkingen met Hitler. Hij ziet overeenkomsten tussen Putin en de tijd van Hitler in de bunker en noemt het 'all or nothing'. Dat Moldavië en Taiwan risico lopen, wordt ook meerdere keren aangestipt tijdens de Q&A.
Aleksander reageerde op het gedrag van Putin, waarbij hij de vraag stelde: "Wat gebeurt er als iedereen in een bedrijf door heeft dat iemand gek geworden is?" Hij antwoordde dat door te zeggen dat iemand dan logischerwijs gestopt zou worden en uit z'n functie gezet zou worden. Hij ziet dat als een relastische mogelijkheid voor Rusland.
Daarnaast waren vooral Michael en Aleksander het eens dat de nucleaire dreiging zeker niet onderschat moet worden.
Als laatste merkte Johana op dat deze oorlog in zekere zin al plaatsvindt in onze woonkamer, omdat we in een tijd zitten waarin veel wordt uitgevochten met (foutieve) informatie. Wel zegt ze dat fact checken nou eenmaal niet altijd zin heeft, omdat het spreiden van disinformatie vaak uit een irrationeel gedeelte komt van je brein.
Dit waren de punten die ik had genoteerd en zo snel kon herinneren. Hopelijk hebben jullie er nog eern beetje aan, hoewel de meeste punten wel genoemd zijn hier.
Phonix schreef:Pareltjes schreef:
Mijn thuisstad ligt op een belangrijke knooppunt in Noorwegen wat betreft de zee. Als Rusland ergens heen wilt komen ze er mestaal langs. Dat Amerikanen er nu ineens ligt betekend waarschijnlijk dat ze bezig zijn om te checken of Rusland bezig zijn met iets op zee. Maar kan ook oefening zijn, dus wordt puur aaneming.
Onder de tweede wereld oorlog werd het overgenomen door de Duitsers en die bouwde meerderen bunkers en kanonnen. Daarom hebben wij ook 5 grote schuilkelders in de omgeving, dus misschien moeten we allemaal daar heen. Haha
hagelslag schreef:Ik ben toch eigenlijk heel benieuwd wat er in de hoofd van bepaalde Russische mensen in duitsland omgaat.
Ik ben zojuist uit de WhatsApp werkgroep gegaan aangezien er 2 bezig waren met politische dingen ipv informatie met betrekking tot het werk.
Nu heeft de ene dus daadwerkelijk geschreven, poetin is een goede leider, poetin is de beste Politiker van de EU, hij wil alleen maar vrede.
En dan vraag ik mij af, hoe dan?
Phonix schreef:Vier straaljagers heb de lucht ruimte boven Zweden gekrenkt.
Bron / Noorse dagblad
In mijn thuisstad in Noorwegen ligt ineens Amerikaans militaire met twee kleine zeevaartuigen. Of er moet een oefening zijn of ze zijn bezig met zich plaatsen als het echt nodig zal zijn. Bron - vrienden en mijn locale krant.
Citaat:Today the Russian military aircraft were in Swedish territory. The Swedish military was there protecting the border.
Sweden has also been threatened from the Russian ministry of foreign affairs if Sweden collaborate with NATO.
The answer from the Swedish government on that was giving the Ukrainian people and military support.
This is totally crazy.
A lot of Russian are coming by train to Finland flag_fi they don’t want to stay in crazy Russia
I hope this nightmare will have an end very soon.
I doesn’t feel very well. I try to not think too much about all suffering Ukraine’s.
Rumours says that a lot of young Russians thought they were on a exercise, but ended up in war. I don’t know if any of it is true, but I want this war to stop.
Ailill schreef:Cowboy55 schreef:Bizar en ergens ook hartverwarmend
De Oekraïners om het jong heen (deels) ook.
[ [url=m/NIS5OR.jpg]Afbeelding[/url] ]
_San87_ schreef:https://www.express.co.uk/news/world/15 ... orld-war-3
Bevestiging dat na een grote explosie een Roemeens vliegtuig verdwenen is en een Roemeense helicopter gecrasht is boven de Zwarte Zee.
Pareltjes schreef:_San87_ schreef:https://www.express.co.uk/news/world/15 ... orld-war-3
Bevestiging dat na een grote explosie een Roemeens vliegtuig verdwenen is en een Roemeense helicopter gecrasht is boven de Zwarte Zee.
Ben benieuwd naar meer informatie
pien_2010 schreef:sevke schreef:Rusland heeft twee Moldavische cargoschepen gebombardeerd. Ze waren te dicht bij hun territoriale wateren.
Bron?
Dit is echt ernstig, is nl navo land.