Citaat:
Hoe kijk je in dit verband naar Turken en Marokkanen?
(Die uit armoede hier kwamen werken. Dat was dan wel een keuze, maar geen vrije keus.)
...en de meeste Nederlanders lijken niet zo'n hoge pet van deze groepen op te hebben.
Volgens mij is dit weer een heel ander onderwerp.... ?
En voor deze groep geldt denk ik dat een kleine groep ervoor zorgt dat een grote groep in een slecht daglicht komt te staan (ik moet ineens denken aan het Dumpert-Filmpje wat gisteren op Social Media voorbij kwam, of alles wat ik de afgelopen periode op twitter voorbij heb zien komen aan vloekende en scheldende jongeren
)
Citaat:
Het probleem is dat die mensen nou in Nederland wonen en nou last hebben institutioneel racisme. Dat is waar het om draait en waar het volgens mij in de discussie om zou moeten gaan.
De eerste zin snap ik niet... en de tweede zin, als ik het vergelijk met de eerste post van dit topic, eigenlijk ook niet... want:
Citaat:
"dus waarom hier in Nederland ook demonstreren tegen iets wat aan de andere kant van de grote plas is gebeurd?"
en dan nog met het risico op meer Corona besmettingen, wat vooralsnog mee lijkt te vallen
Citaat:
Hetzij om economische, godsdienstige of andere redenen, met uitzondering van Drenthe geldt, dat heel erg veel Nederlanders 'roots' buiten de grenzen hebben.
Wat is de uitzondering van Drenthe dan?
Citaat:
En dwangarbeid op Nederlandse plantages is ook gebeurd (zelfs als we Frederiksoord, Veenhuizen etc buiten beschouwing laten, maar de blik op Java of Suriname richten)
.Het verband van deze opmerking mis ik volledig ... maar dat kan aan mij liggen. waar heeft dit betrekking op?
Citaat:
Turkse en Marokkaanse arbeiders waren keihard nodig om 'onze' economie draaiend te houden, maar ook dat herinner ik me niet als 'met open armen'.
ik lees dat die werving in 1973 gestopt is, dat is een jaar voordat ik geboren werd... ik kan me daar dus geen voorstelling van maken.. werden ze slecht ontvangen?
Citaat:
Want kun je met droge ogen zeggen dat de zwarte medemens echt gelijkwaardig is aan de witte als in Hoorn het standbeeld van een slavenhandelaar prijkt?
Ik zie het verband hiertussen helemaal niet. Ik lees dat bij dat standbeeld een bord staat met wat ie uitgevreten heeft, inclusief QR-code (lekker modern) waar je meer info kan lezen.
Hoe maakt dit de zwarte medemens ongelijkwaardig?
Citaat:
De pyramides en Sfinx van Egypte zijn waarschijnlijk ook door slavenarbeid tot stand gekomen. Net als Macchu Picchu in Peru. De muur van China. En ongetwijfeld vele andere wereldwonderen. Gewoon maar met de grond gelijk maken dan?
Die opmerking is al eerder gemaakt, maar ik geloof, omdat dat niet met Nederland van doen heeft, dat dit niet meedoet in deze discussie..
Citaat:
Racisme is een wit probleem.
Hoe dan?
Citaat:
Beelden zijn vooral bedoeld om te laten zien dat mensen tot iets goeds, iets bijzonders in staat zijn.
Voor mij persoonlijk zijn beelden een 3D weergave van iemand, zoals een schilderij een platte weergave is.. Hoe zag die persoon eruit, wat voor kleding hadden ze aan etc.. Ik vind het interessant om te zien dat ze dat konden maken, het vakmanschap wat er in een beeld, schilderij (of gouden koets) zit.. verder heb ik persoonlijk totaal geen waardeoordeel over de persoon zelf. Het zou voor mij nog interessanter zijn als alle aspecten van de afgebeelde persoon (of bijv de Gouden Koets), of een pand, vermeld worden zodat je kan leren van de geschiedenis.
Het simpelweg vernietigen komt op mij over als heel zonde.. er is al zoveel kapot.. Archeologen zoeken zich rot naar overblijfselen van lang geleden.. ook om er wat van te leren... Het hoeft toch niet meteen stuk?
Citaat:
Gebouwen zijn niet hetzelfde als personen.
De pyramides zijn in opdracht van personen gebouwd.. ik was er niet bij, maar ik vermoed Farao's... dus de sarcofagen dan maar wegdoen?
De vergelijking met Hitler vind ik persoonlijk in deze nogal vreemd... Juist zou je kunnen zien dat je daar geen standbeeld van neerzet omdat het kortgeleden is én omdat we dat geleerd hebben van de standbeelden die er nu staan en waar zoveel om te doen is (dat zullen ze zich na de oorlog misschien ook bedacht hebben.) Daarnaaaast nog een sterker punt, en dat is ook al gezegd, heeft hij de oorlog verloren, en dat helpt denk niet met de nominatie voor een standbeeld... Als hij gewonnen had, hadden er dan wel of geen standbeelden, schilderijen etc, gekomen.. wat denk jij?
Citaat:
Die piramide staat daar ter meerdere eer en glorie van Cheops.
En hoort tot de wereldwonderen omdat het een uiterst vernuftig bouwwerk is
Dat vind ik dan zelf weer raar... Omdat het een vernuftig bouwwerk is, ter eer en glorie zelfs van iemand die, hoogstwaarschijnlijk, niet helemaal fris was tegen al zn onderdanen, is he weer prima. Nou goed, de bouwers van de pyramides waren waarschijnlijk geen slaven, dus dat is dan wel een pluspunt..
Citaat:
Ik vind'wie een standbeeld weg doet, dankt de geschiedenis af' een behoorlijk oppervlakkige gedachte.
Dat kan... ik vind 'afdanken' een wat sterk woord, maar ik vind niet perse dat je dingen maar weg moet doen omdat het gedachtengoed erover verandert is..
Citaat:
Eerst haal je ze hiernaartoe omdat je geen Nederlanders kunt vinden die dit werk willen/kunnen doen,
En DIT argument weer.. HOU daar nou eens mee op.... echt, werkelijk... dit is voor sommige mensen echt wel kwetsend...
Verder staan er weer heel wat punten in dit topic die mijn pet echt te boven gaan.. ik laat dat verhaal graag aan de deskundigen ..