Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
juval schreef:Juval, ik denk dat velen (behalve die mensen die wellicht in de politiek zitten) niet eens bezig zijn met NL politiek, althans dat is bij de Fransen zo en was onze schokkende ervaring toen wij hier net woonden. De UK is meer met NL en buitenland bezig als Frankrijk in onze ogen. Is moeilijk te meten dat wel.maar misschien toch ergens een kern van waarheid over hoe het buitenland over ons beleid denkt..
Janneke2 schreef:Klopt en dat is een van de volgende problemen dat er aan gaat komen namelijk het bevruchten van gewassen komt in het geding, zie China. Want ook de bijen populatie loopt enorm terug.Met de insecten gaat het beroerd: er is maar een kwart van de hoeveelheid die er zou moeten zijn.
Janneke2 schreef:Dat heeft niets met stikstof of insecticide te maken in tegenstelling tot het insecten probleem. Dat heeft te maken met het verdwijnen van oude gebouwen zoals bijvoorbeeld de leerlooierrij fabriek in Rijen. Dat was een ideale broedplaats voor gierzwaluwen want veel hoekjes, kiertjes en gaatjes en de beestjes konden dus hun nesten daar doen want de luikjes stonden altijd open. Dus konden ze in en uit vliegen. Op veel plaatsen zijn dat soort ideale broedomstandigheden voor de gierzwaluwen verdwenen (bron manlief die vogelaar is)Ik zie ieder jaar minder gierzwaluwen, al zijn dit inmiddels cultuurvolgers.
ardo_iggy schreef:Dit zijn nare posten die de discussie in een topic niet ten goede komen.Dames heel knap dat jullie zo rustig blijven reageren op een aantal die hun 'wijsheid'willen blijven opdringen en niet luisteren naar een andere kant.
Caesar schreef:Dat werd vroeger wellicht zo gedacht. Dat is allang niet meer zo. Gelukkig maar.Voor velen zijn boeren simpele zielen die wat melk uit een uier trekken en werk van een stalknecht doen. Beetje mesten en voeren...
juval schreef:Klopt. Of op zijn minst MBO met aanvullende opleidingen.om een boerenbedrijf te leiden (lijden?) is echt wel HBO niveau nodig tegenwoordig.
Kinke schreef:Hier is het aantal boeren wat zelfmoord pleegt ook best hoog.
Er wordt tegenwoordig nog steeds gedacht dat boeren dom zijn hoor, was het maar zo dat dit iets van vroeger is. Zag een tijdje geleden zelfs nog op Bokt iemand een opmerking maken over daten, ze wilde geen boer maar liever een intelligent iemand....(wie is er nou dom dacht ik nog)
Tiepfoudt schreef:Toch gek dat er niemand valt over het feit dat er sinds 2013 per jaar 1350 hectare bos in Nederland verdwijnt. Bij iedere boom die neergaat in het Amazonegebied schreeuwen we moord en brand, hier weten we niet eens dat het gebeurt. En als we wel het weten, halen we onze schouders op.
8nnemiek schreef:Die ‘boekenwijsheid’ is uiteindelijk enorm belangrijk om de wereld leefbaar te houden. Met levenservaring kom je niet ver als er tijdens jouw leven geen grote crisis is geweest.
Ik mag hopen dat ook de boeren zo nu en dan een boek of onderzoek lezen en zich voorbereiden op de toekomst.
8nnemiek schreef:Ik reageerde op een reactie van ardo_iggy, die het had over boekenwijsheid vs werkervaring.
Natuurlijk is ervaring en boerenverstand belangrijk, maar boekenwijsheid ook.
Ik weet heel goed wat een boer moet kennen en dat de opleidingen behoorlijk uitgebreid zijn.
Maar ik vind ook dat boeren met hun tijd mee moeten gaan, en niet alleen blijven hangen bij wat ze tijdens hun opleiding ooit hebben geleerd.
De manier waarop mijn opa boerde is voor de huidige generatie onmogelijk geworden.
Maar de manier waarop wij tegenwoordig boeren zal voor de volgende generatie ook weer onmogelijk worden. Innovatie en aanpassen aan de leefomgeving is enorm belangrijk. Dat was zo in het verleden, en dat zal ook zo blijven in de toekomst.
Tiepfoudt schreef:Askja: Ik zie hier het volgende gebeuren: Er is kritiek op milieu- en klimaatbeleid en op beeldvorming in de media. Die kritiek leggen een aantal hier herhaaldelijk uitgebreid uit. Bij gebrek aan behoorlijke tegenargumenten begin je vervolgens te roeptoeteren dat degenen met kritiek egoïstisch zijn en niet bereid zijn om ook maar één poot uit te steken voor de natuur.
Ik begrijp niet hoe je, ondanks het feit dat er 1350 hectare bos per jaar verdwijnt in Nederland, een club als Staatsbosbeheer nog serieus kunt nemen. Zeg ik daarmee dat zij dan helemaal niets goed doen? Nee. Wel vind ik dat ze een heleboel fout doen.
riegje schreef:En waarom ga je er vanuit dat boeren niet met hun tijd mee gaan?